gymnastiek op refoscholen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 23 apr 2008 11:26

'dacht altijd dat het lodezwarestein college op 1 stond. weer wat geleerd.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 23 apr 2008 11:44

MissF schreef:hahaha, zo noemden wij dat altijd.
Op 1 stond altijd de Gomarus, op 2 het Lodenstein (waar mijn zusje dus op zit), op 3 het Wartburg waar ook weer een onderverdeling was tussen de Marnix (waar ik op zat, die was het strengst) en de Guido de Bres (waar ik later op zat, was iets minder streng). Daar viel ook het revius onder, maar die kenden wij niet qua zwaarte :)

Hier een oud-reviaan.
Het revius is een vrij-christelijke school. In de praktijk is dit echter een heel dun christelijk-geïnspireerd sausje.

Ben benieuwd of ik op bijbelse gronden vrijstelling voor gym zou kunnen krijgen. :P

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 apr 2008 11:55

MissF schreef:hahaha, zo noemden wij dat altijd.
Op 1 stond altijd de Gomarus, op 2 het Lodenstein (waar mijn zusje dus op zit), op 3 het Wartburg waar ook weer een onderverdeling was tussen de Marnix (waar ik op zat, die was het strengst) en de Guido de Bres (waar ik later op zat, was iets minder streng). Daar viel ook het revius onder, maar die kenden wij niet qua zwaarte :)

Gomarus? Viel toch wel mee. Ik heb er anders wel een leuke tijd gehad, misschien dat ik het beleid daarom niet zo streng ervoer.

Lodenstein (waar ik ook heb gezeten :oops: 8) ) daarentegen was m.i. 'strenger'.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2008 12:16

Op 1 heeft ook altijd de Lodestein gestaan.
Omdat je er een kort blauw broekje aan moest met een blauw rokje er over. Vroeger moest dit binnen en buiten. daarna werd het enkel buiten. Puur omdat de gymleraren ook wat onzin vonden en er niet streng in waren (op 1 na ;) )
Later hebben ze toch ingezien dat het wat onzin is en mocht er toch in enkelbroekjes gegymd worden, ook buiten. Maar... ze meosten wel blauw zijn en om precies te zijn donker blauw.

Misschien dat door deze verschuiving de Gomarus op 1 is komen te staan maar de Lodestein heeft daar altijd gestaan. Ook wua lengte van rokken die meiden aan hadden, geen 3/4 broeken voor jongens enzo.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2008 12:21

Oke, weer wat geleerd :)
Mijn vader heeft een tijdje workshops gegeven op het Gomarus, en hij vond het een nare school. Totaal geen band met de leerlingen. Afblaffen. Geen onderbouwingen van bepaalde regels.
Voor mijn broertje was er amper keus. Het Lodenstein of een zo goed als onchristelijke school. Daarom zijn ze daarheen gegaan, en als ik mijn ouders hoor, kunnen ze zich in die school toch wel meer vinden dan in de Gomarus. Maar echt de school blijft het niet voor mijn ouders, maarja, soms is er geen keus.
Ik heb trouwens de Marnix als geweldig ervaren. Met een paar honderd leerlingen, waar iedereen elkaar kende. En dan nam je de vreselijke schoolrokken die je aan moest als je je rok vergeten was maar voor lief.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 apr 2008 13:09

Marnix schreef:
Lalage schreef:Ha, dus ik heb gelijk ;)
Hoef ik er ook geen spijt van te hebben dat ik niet naar een refoschool ben gegaan :mrgreen:

Ben jij dan zo anti sport en beweging? Ik vond gym altijd de leukste les van de week :)

Ik heb het al eens eerder hier verteld... Gym was echt vreselijk voor mij, ik was zo blij toen ik er vanaf was. Ik ben helemaal niet anti-sport, maar die competitiedrang was erg. Als je niet goed was in gym werd je raar aangekeken door je klasgenoten, als je wel goed was in wiskunde ook. Gelukkig werd ik op de middelbare school niet meer gepest. Maar het was toch heel erg vervelend als ik dingen moest doen die gewoonweg niet lukten en iedereen zag dat. Ik kreeg ook de schuld als we een wedstrijd hockey verloren ofzo. Vaak moesten er teams gevormd worden en dan stonden mijn vriendin en ik er nog als laatste, dan werd er gezegd: nemen jullie *Lalage* dan nemen wij *vriendin* wel. Nou geloof mij, dan voel je je echt niet geliefd.

Bij scouting heb ik jarenlang actieve dingen gedaan en daar maakte het nooit uit hoe goed je erin was, het ging om lol hebben en hoeveel punten je haalde was daaraan ondergeschikt. Daar heb ik dus geleerd dat sport wel heel leuk kan zijn. Maar ik durf nooit van mijn leven meer op een vereniging voor een teamsport te gaan, ik wil de boel niet verpesten. Dus ga ik elke week lekker zwemmen op mijn eigen tempo. Verder fiets ik veel. Dus anti-sport: nee, maar op scholen moet de gymles anders dan hoe ik 't altijd heb gehad.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2008 13:34

Oke, bedankt voor je uitleg!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 23 apr 2008 13:49

@ Lalage: wat je typt over prestatiedwang etc. herken ik wel. De gymlessen waren bij ons best leuk.
Ik heb zelf op de JF in Apeldoorn gezeten.
Maar je was toch wel mega blond als je spelregels niet snapte na 1 x ofzo.
Nou, aangezien ik ook klungelig ben was gym ook niet mijn favo les.
En ik snap niet echt waarom gym zo heilig was, als het niet goed ging was dat verschrikkelijk, zo kwam het vaak over.
Voor mij ook geen teamsporten, het liefst sport ik zelf.
Toevallig zwem ik ook, net als jij :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 23 apr 2008 17:24

ik heb op de gomarus gezeten. de eerste twee jaar hadden we witte broekjes met witte rokjes erover heen. vanaf de 3e hadden we gelukkig een zwart broekje en geen rokje meer.

vond gym altijd wel leuk. vooral dat turnen. balspelen was ik nooit zo weg van, ik kon nooit de bal aan zien komen omdat ik dan 'boven mijn bril' moest kijken. volleybal vond ik overigens wel erg leuk.

heb ook best wel hoogtevrees, dus voor mij geen klimwand, klimrek, of iets wat de hoogte in gaat. haha, iedereen vond dat maar vreemd want voor de rest durfde ik alles.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 apr 2008 18:10

Er wordt dus gewoon gegymd op de refo scholen.

Voor de rest van de school ervaringen verwijs ik vriendelijk naar de slow-chat.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”