Gezin en huishouding deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 apr 2008 08:21

Galateia schreef:Ok, dames, een vraagje: ik heb een jurkje, waarvan ik denk dat het van dunne zachte zijde is. Het ziet en voelt precies als zijde, en zo ziet het er ook uit.

Hoe kan ik dat het beste wassen? Of kan ik het beter naar de stomerij brengen in plaats van wassen. Ik weet even niet wat ik er mee moet doen... iemand een idee? Wat doen jullie met zijden jurkjes/rokjes/wat dan ook?

http://www.schaapskleren.com/content/wassen

Geweldig dat google :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 apr 2008 08:21

Zijde was ik altijd "op de hand", gaat altijd goed (tot nu toe :mrgreen: )

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2008 08:24

jamillah schreef:http://www.schaapskleren.com/content/wassen

Geweldig dat google :mrgreen:

Ja, maar ik hoor graag een ervaringsverhaal... want dalijk gaat het precies mis bij mijn jurkje... :|

En dat kan ik niet hebben 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2008 08:25

Bumba schreef:Zijde was ik altijd "op de hand", gaat altijd goed (tot nu toe :mrgreen: )

En dan? Moet het gestreken worden ofzo?
dat kan toch niet, lijkt me (ik heb nu visioenen van mijn strijkijzer die gaten brandt in mijn mooie witte zijden jurkje :| )

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 apr 2008 08:26

zoooo... vanmorgen even actief geweest... Milan is naar de peuterspeelzaal. matteo slaapt.. dus ik heb even de hele benedenverdieping gepoetst... en nu geniet ik van de rust... :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 apr 2008 08:31

Galateia schreef:
Bumba schreef:Zijde was ik altijd "op de hand", gaat altijd goed (tot nu toe :mrgreen: )

En dan? Moet het gestreken worden ofzo?
dat kan toch niet, lijkt me (ik heb nu visioenen van mijn strijkijzer die gaten brandt in mijn mooie witte zijden jurkje :| )

Na het wassen, leg ik het op een rekje. Ik leg het in de vorm van het kledingstuk. Daarna, als het droog is, strijk ik het licht, op de laagste stand. (Mijn moeder hangt de blouse altijd nat uit op een hanger en hoeft deze dan niet te strijken, maar ik krijg dat niet voor elkaar)

Enne, durf je het niet aan? Breng um dan even weg naar de stomerij :wink:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 apr 2008 08:36

ik heb de bovenverdieping al helemaal gedaan ruikt lekker naar citroen en ben nu alles aan het luchten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 apr 2008 08:50

Je kunt het ook strijken met een theedoek o.i.d. erop.
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2008 10:23

En ik moet nog steeds mijn huis doen. Bleeeeh. Ik heb gewoon geen zin. Alle ramen en deuren staan wagenwijd open, en vies is het toch niet. Misschien dat ik alleen even de badkamer doe. Het bed had ik gister al verschoond omdat mijn zusje op mijn mans plekje kwam slapen. En met ramen en deuren open vind ik het altijd al snel weer lekker fris.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 apr 2008 10:26

ik moet alleen nog stofzuigen beneden en dan is ALLES klaar heerlijk. Hier staat ook alles open heerlijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 apr 2008 10:27

Ik was alles in de wasmachine. En zijde en andere fijne stoffen op het allerlichtste, kortste programma op 30 graden. Zonder andere dingen erbij in. Ik heb het idee dat dat nog voorzichtiger gaat dan dat ik het met de hand in een bakje was. Er is nog nooit iets verpest.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 apr 2008 10:43

Ik was ook nooit iets op de hand. Hele tere stoffen was ik altijd op het walwasprogramma zonder anere dingen erbij ( zelfs mn pakken die ik naar mn werk aan heb, colbert en broek gewoon nat ophangen, geen enkel probleem).

Soms was ik wollen truinen die snel uitrekken ook nog wel eens in de wasmachine in een kussensloop. Zo centrifugeren ze niet uit elkaar.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 apr 2008 10:48

ajl schreef:Ik was ook nooit iets op de hand. Hele tere stoffen was ik altijd op het walwasprogramma zonder anere dingen erbij ( zelfs mn pakken die ik naar mn werk aan heb, colbert en broek gewoon nat ophangen, geen enkel probleem).

Soms was ik wollen truinen die snel uitrekken ook nog wel eens in de wasmachine in een kussensloop. Zo centrifugeren ze niet uit elkaar.

Dat ga ik met een wat oudere (zijden) blouse eens proberen! Weer wat geleerd!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 apr 2008 10:52

Bumba schreef:
ajl schreef:Ik was ook nooit iets op de hand. Hele tere stoffen was ik altijd op het walwasprogramma zonder anere dingen erbij ( zelfs mn pakken die ik naar mn werk aan heb, colbert en broek gewoon nat ophangen, geen enkel probleem).

Dat ga ik met een wat oudere (zijden) blouse eens proberen! Weer wat geleerd!

Je hebt daar ook speciale waszakjes voor. Kan je kopen bij bijvoorbeeld Livera, omdat je daar ook je underwear in kunt wassen, blijft het mooi! Die zakjes heb je in verschillende maten. Ook dunne bloesjes en zo doe ik daar in.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2008 10:54

Hm, nou... misschien kan ik het als de rest wat ik aan tere stofjes heb behandelen: in een waszakje van de Livera/Hunkemoller, op laagste temperatuur, op handwasprogramma zonder centrifuge en dan op een droogrekje leggen.

Het punt is, dat er geen labels inzitten. En dan durf ik niet zo goed... maar ja... er moet toch iets mee gebeuren uiteindelijk.

Hm. (denk, denk)

Terug naar “Archief”