Q en schiften in de Schrift

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 12 apr 2008 19:45

Cicero schreef:
Nergens in het nieuwe testament blijkt dat de eerste volgelingen van Jezus werkelijk begrepen wat hij onderwees.
Hier zit denk ik de crux. Je hebt een bepaalde opvatting over wat Jezus leerde, en omdat dat nogal afwijkt van wat in het NT te vinden is moet je zoveel mogelijk de discontinuteit met de vroegste periode benadrukken.
Echter, de reconstructie van Jezus zoals jij die aanhangt is gebaseerd op, voorzover ik uit je posts kon opmaken, een hypothetische laag in de hypothetische bron Q. Dat is een bijzonder smalle basis die licht omvalt. Maar wanneer het zo is - en ik denk dat het zo is - dat je bij je reconstructie van Jezus van Nazaret hl Q, Marcus en Paulus en in iets mindere mate Mattes, Lucas, Johannes en Thomas moet betrekken, krijg je een heel ander beeld.

Die basis lijkt smal als je alleen naar de christelijke context kijkt, maar is juist weer helemaal niet smal als je naar andere mystieke filosofien kijkt. Ik kies juist voor de bredere context in plaats van voor de christelijke smalle context (hoe breed die ook lijkt in de ogen van de meeste christenen).

Bovendien is mijn reconstructie niet alleen gebaseerd op de oudste kern van Q, maar ook op een deel van de beschreven daden van Jezus die al of niet bewerkt in Marcus, Lucas en Mattheus terecht zijn gekomen. Die daden van Jezus zijn in overeenstemming met het beeld dat ik uit de kern van Q heb gekregen.

Aan Johannes heb ik niets, omdat de schrijver van Johannes geen historisch nieuw materiaal toevoegt. Ook bij Paulus kom je niet aan historisch nieuw materiaal.

Ik voel de aanwezigheid van Jezus niet in de nieuwere teksten. Het zijn de stemmen van mensen die op een andere golflengte zitten en bezig zijn Jezus opnieuw uit te vinden. Ik vind dat zij Jezus daarmee schade toegebracht hebben.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 apr 2008 19:58

Ik vind je stellingname zeer problematisch. Want,
1) waarom zouden bepaalde mystieke filosofieën uit moeten maken wie Jezus was en wat hij leerde? Jezus was een Jood.
2) Wat zijn je criteria voor die zogenaamde oudste kern van Q?
3) Wat zijn je criteria om iets voor 'echt' te houden?
4) 'Ik voel de aanwezigheid van Jezus niet in de nieuwere teksten' is geen wetenschappelijk argument. Dat zij Jezus schade toegebracht hebben is gebaseerd op je visie op Jezus en dan keren we weer terug naar de vragen 1-3.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 13 apr 2008 10:18

Cicero schreef:Ik vind je stellingname zeer problematisch. Want,
1) waarom zouden bepaalde mystieke filosofien uit moeten maken wie Jezus was en wat hij leerde? Jezus was een Jood.
4) 'Ik voel de aanwezigheid van Jezus niet in de nieuwere teksten' is geen wetenschappelijk argument. Dat zij Jezus schade toegebracht hebben is gebaseerd op je visie op Jezus en dan keren we weer terug naar de vragen 1-3.

1) Daar ben ik het niet mee eens. Jezus had Joodse ouders, maar is kwa leringen helemaal niet specifiek Joods. Zijn leringen worden niet voor niets door boeddhisten en yogi's geclaimd als passend bij hun tradities.

2) Ik volg ongeveer de selectie van enkele bijbelwetenschappers die die oude kern hebben onderscheiden van het latere materiaal. Het voert voor deze off-topic posting te ver om die criteria uit de doeken te doen, maar als je wilt wil ik wel wat citaten voor je opzoeken.

3) Als je eenmaal hebt vastgesteld waarin de kernteksten zich onderscheiden van het andere materiaal, mag je eventueel de conclusie trekken dat die oudste kern teruggaat op uitspraken van de historische Jezus. Ik trek die conclusie zelf wel en noem die uitspraken dan primair ("echt") en het overige materiaal secundair. De meeste bijbelwetenschappers die zich met Q bezighouden lijken zich er niet voor te interesseren of ze wel of niet op de historische Jezus teruggaan.

4) Bij tekstkritiek kun je je afvragen in welke mate werkelijk gebruik gemaakt wordt van wetenschappelijke argumenten.
Natuurlijk is mijn mening dat Jezus met de christelijke toevoegingen schade is toegebracht een persoonlijke visie die samenhangt met mijn beeld van Jezus en mijn kijk op spiritualiteit in het algemeen.

Ik proef uit je kritiek dat je vind dat ik een vooringenomen beeld heb over Jezus en dat ik dat beeld projecteer op de selectie die ik maak. Daar breng ik tegenin dat de bijbelwetenschappers die een soortgelijke selectie maakten mijn beeld van Jezus niet delen of er niets over zeggen.

Is het dan stomweg toeval dat de oudste kern van Q volledig valt de combineren met alle (niet "bepaalde" dus) mystieke filosofien van deze wereld? In mijn ogen is dat geen toeval, omdat Jezus geen filosoof of prediker was, maar iemand die sprak vanuit "macht" of vanuit spirituele zelf-realisatie. Als Jezus in China had geleefd, dan was zijn boodschap en missie niet veel anders geweest. De hele verbinding met passages uit de Joodse schrift was een pre-occupatie van Joodse christenen, maar niet van Jezus zelf.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 apr 2008 09:38

Darren schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Jezus had Joodse ouders, maar is kwa leringen helemaal niet specifiek Joods. Zijn leringen worden niet voor niets door boeddhisten en yogi's geclaimd als passend bij hun tradities.
Dit lijkt me een nogal dubieuze opmerking. Wie een klein beetje studie maakt van het NT en de commentaren erop (ook Joodse) kan weten dat Jezus ook ook qua leringen (en gebruiken) door en door Joods was.
Probleem is juist dat de diverse religies, waaronder ook de christelijke kerk, Jezus omvormen tot een figuur die het beste binnen hun religieuze dogma's past. Hem daarmee vervolgens "ontjoodsen", en daarna menen te kunnen claimen als één van hen". Maar claimen wil nog niet per definitie zeggen dat het ook zo is. Ik kan ook wel "claimen" dat ik de president van Nederland ben, maar daarmee ben ik het nog niet. Claimen kan juist vaak negatief geassocieerd worden waarmee eerder het tegendeel aangegeven wordt dan de werkelijke situatie.
N.B. Het hele NT is trouwens een door en door Joods boek.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2008 10:15

darren schreef:
1) waarom zouden bepaalde mystieke filosofien uit moeten maken wie Jezus was en wat hij leerde? Jezus was een Jood.

1) Daar ben ik het niet mee eens. Jezus had Joodse ouders, maar is kwa leringen helemaal niet specifiek Joods. Zijn leringen worden niet voor niets door boeddhisten en yogi's geclaimd als passend bij hun tradities.
Er zijn altijd wel overeenkomstige trekken in religies. Zo vreemd is het niet dat boeddhisten en yogi's iets van hun gading bij Jezus vinden. Maar het is historisch veel waarschijnlijker dat Jezus in het kader van de apocalyptiek en in de Joodse profetentraditie begrepen moet worden.
Een sterk argument hiervoor is het volgende. Johannes de Doper was een boeteprofeet met apocalyptische denkbeelden. Paulus, waarvan de schriftelijke uitlatingen 20 jaar na Jezus' dood beginnen maar wiens ideeen veel ouder zijn, is ook een apocalypticus. Als deze twee figuren verwantschap hebben met de apocalyptiek, dan is het uitermate waarschijnlijk dat Jezus ook verwantschap had met de apocalyptiek.
Een tweede argument is dat zowel in Q, Paulus als Marcus Jezus als een Jood wordt geschilderd die de komst van Gods heerschappij predikte. Dus dat gaat op een heel vroege traditie terug. Historisch gezien is er dan voldoende basis om met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen dat wat Jezus leerde verstaanbaar is in een Joodse context.
En er is nog wel meer te noemen.

2) Ik volg ongeveer de selectie van enkele bijbelwetenschappers die die oude kern hebben onderscheiden van het latere materiaal. Het voert voor deze off-topic posting te ver om die criteria uit de doeken te doen, maar als je wilt wil ik wel wat citaten voor je opzoeken.

(Met dat off-topic vind ik het wel meevallen omdat hiermee het christendom staat of valt.)
Het gaat mij om heldere criteria die niet heel erg omstreden zijn.

3) Als je eenmaal hebt vastgesteld waarin de kernteksten zich onderscheiden van het andere materiaal, mag je eventueel de conclusie trekken dat die oudste kern teruggaat op uitspraken van de historische Jezus. Ik trek die conclusie zelf wel en noem die uitspraken dan primair ("echt") en het overige materiaal secundair. De meeste bijbelwetenschappers die zich met Q bezighouden lijken zich er niet voor te interesseren of ze wel of niet op de historische Jezus teruggaan.
Dat eerste is methodisch valide. Het tweede, dat Q-wetenschappers zich niet bezigheiden met de historische Jezus, lijkt mij een logische zaak. Q is in zichzelf interessant. Maar in boeken over de historische Jezus is Q uiteraard een van de belangrijkste bronnen.

4) Bij tekstkritiek kun je je afvragen in welke mate werkelijk gebruik gemaakt wordt van wetenschappelijke argumenten.
Natuurlijk is mijn mening dat Jezus met de christelijke toevoegingen schade is toegebracht een persoonlijke visie die samenhangt met mijn beeld van Jezus en mijn kijk op spiritualiteit in het algemeen.
Waarom haal je opeens tekstkritiek erbij? Tekstkritiek is de wetenschap die op basis van de handschriften de vroegste tekst van bep. geschriften reconstrueert. Deze wetenschap grijpt niet in in de teksten zelf.
Ik proef uit je kritiek dat je vind dat ik een vooringenomen beeld heb over Jezus en dat ik dat beeld projecteer op de selectie die ik maak. Daar breng ik tegenin dat de bijbelwetenschappers die een soortgelijke selectie maakten mijn beeld van Jezus niet delen of er niets over zeggen.
Dat zegt niet zoveel. En natuurlijk is die selectie van wetenschappers uiterst omstreden en in mijn ogen nog lang niet methodisch verantwoord.
Is het dan stomweg toeval dat de oudste kern van Q volledig valt de combineren met alle (niet "bepaalde" dus) mystieke filosofien van deze wereld? In mijn ogen is dat geen toeval, omdat Jezus geen filosoof of prediker was, maar iemand die sprak vanuit "macht" of vanuit spirituele zelf-realisatie.
Dat is een cirkelredenering. Hoe weet je dat laatste? Op grond van het eerste. Dus als je zegt dat het eerste niet toevallig is omdat het tweede waar is, draai je in een cirkeltje rond.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 16 apr 2008 12:54

Cicero schreef:
darren schreef:

Er zijn altijd wel overeenkomstige trekken in religies. Zo vreemd is het niet dat boeddhisten en yogi's iets van hun gading bij Jezus vinden. Maar het is historisch veel waarschijnlijker dat Jezus in het kader van de apocalyptiek en in de Joodse profetentraditie begrepen moet worden.
Een sterk argument hiervoor is het volgende. Johannes de Doper was een boeteprofeet met apocalyptische denkbeelden. Paulus, waarvan de schriftelijke uitlatingen 20 jaar na Jezus' dood beginnen maar wiens ideeen veel ouder zijn, is ook een apocalypticus. Als deze twee figuren verwantschap hebben met de apocalyptiek, dan is het uitermate waarschijnlijk dat Jezus ook verwantschap had met de apocalyptiek.

Het thema van Johannes de Doper is al in Q een secundaire ontwikkeling, dus die associatie heeft in dat licht weinig waarde. De denkbeelden van Paulus zeggen wel iets over het beeld van de christenen uit zijn tijd, maar weinig over de betekenis van de historische Jezus. Paulus staat al erg ver af van Jezus en kon zo zijn eigen beeld van Jezus scheppen gebruik makend van allerlei andere ideologien.

Cicero schreef:Een tweede argument is dat zowel in Q, Paulus als Marcus Jezus als een Jood wordt geschilderd die de komst van Gods heerschappij predikte. Dus dat gaat op een heel vroege traditie terug.

Dat klopt, mits je in de gaten houdt wat Jezus precies bedoelde met "de komt van de Heerschappij van God". Dat Jezus door zijn volgelingen als rabbi werd gezien zegt mij niets, het gaat erom of zijn leringen teruggrijpen op specifiek Joodse leringen en dat doen ze in het oudste deel van Q helemaal nergens.

Cicero schreef:

(Met dat off-topic vind ik het wel meevallen omdat hiermee het christendom staat of valt.)

Maar niet omstreden in wiens ogen? Christenen zullen ieder idee dat het christelijke beeld van Jezus aantast als zeer omstreden beschouwen.
Cicero schreef:
Dat zegt niet zoveel. En natuurlijk is die selectie van wetenschappers uiterst omstreden en in mijn ogen nog lang niet methodisch verantwoord.

Jij begateliseert deze paralel tussen hun resultaten en mijn beeld van Jezus, maar om hun selectie omstreden te noemen vind ik veel te ver gaan, al begrijp ik het wel gezien je achtergrond. Ik vind de paralel echter een revelatie en het heeft mij veel respect gegeven voor Jezus, waar ik dat niet had voor het christelijke beeld.
Cicero schreef:
Is het dan stomweg toeval dat de oudste kern van Q volledig valt de combineren met alle (niet "bepaalde" dus) mystieke filosofien van deze wereld? In mijn ogen is dat geen toeval, omdat Jezus geen filosoof of prediker was, maar iemand die sprak vanuit "macht" of vanuit spirituele zelf-realisatie.
Dat is een cirkelredenering. Hoe weet je dat laatste? Op grond van het eerste. Dus als je zegt dat het eerste niet toevallig is omdat het tweede waar is, draai je in een cirkeltje rond.

Nee, dat is geen circelredenatie. Als er bij de spreuken die tot de selectie van Q1 gerekend worden, spreuken hadden gezeten die mijn genoemde beeld van Jezus hadden doorkruist, dan had ik dat beeld moeten laten vallen.

Bovendien vind ik dat veel wonderen die Jezus verrichtte in overeenstemming zijn het beeld van een zelf-gerealiseerde heilige persoon. De twee versterken elkaar dus. Je mag het zwak vinden, ik vind het veel sterker dan het christelijke beeld, dat weinig raakvlakken heeft met de mystiek zoals je die over de hele wereld aantreft in diverse tradities.

De christelijke dwaling is ook op het niveau van Q duidelijk waarneembaar in de omvorming van een belangrijke spreuk van de historische Jezus waardoor de betekenis van die speuk vrijwel onherkenbaar is geworden. Het is de spreuk in Lucas 17:

20 You cannot say by observation where the Kingdom can be found.
There will be no saying: Look, it is in the wilderness!, or Look, it
is in the inner room. 21 For in fact, the kingdom of God is within
you!

Wat de christenen met dit gezegde gedaan hebben zie je in Lucas 17: 20-33
Een prachtig mystiek gezegde over waar je God of zelf-realisatie niet en wel kunt vinden, werd ingekapseld in een pre-occupatie met de apocalyptische wederkomst van Jezus. Het hele ideaal van de zelf-realisatie door het toepassen van de leringen en meditaties van Jezus zelf werd vervangen door een ritualistische priester-religie inclusief deze mythische voorspelling over de wederkomst van een oordelende Christus (en nog wel Jezus zelf in de mond gelegd!)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 apr 2008 14:35

darren schreef:
Cicero schreef:
darren schreef:

Het thema van Johannes de Doper is al in Q een secundaire ontwikkeling, dus die associatie heeft in dat licht weinig waarde. De denkbeelden van Paulus zeggen wel iets over het beeld van de christenen uit zijn tijd, maar weinig over de betekenis van de historische Jezus. Paulus staat al erg ver af van Jezus en kon zo zijn eigen beeld van Jezus scheppen gebruik makend van allerlei andere ideologien.

Over Johannes de Doper: Hij was een apocalyptisch profeet. Dat blijkt uit Jos. Ant. XVIII.116-119, waar o.a. de doop en de oproep tot een vernieuwd leven bevestigd worden. Weliswaar worden zijn apocalyptische verwachtingen verzwegen, maar dat doet Josephus wel vaker i.v.m. de Joodse Opstand. Het is best mogelijk dat Johannes banden heeft gehad met de Essenen, die ook apocalyptische denkbeelden huldigden.
Dit beeld correspondeert goed met bijvoorbeeld Lc 3,7-9Q. Ergo: Johannes is een apocalyptische profeet die erg populair is bij het volk.
Heeft Jezus een historische binding met Johannes de Doper gehad? Ja, en wel om de volgende redenen:
- Degene die doopt is in de vroegste kerk altijd de meerdere van wie gedoopt wordt. Erg onwaarschijnlijk dus dat het doopverhaal door de vroegste christenen is verzonnen, want dan zou Johannes de Doper de meerdere zijn van Jezus. En waarom moest Jezus eigenlijk gedoopt worden? Een interessante vergelijking is tussen Matteüs en Marcus. De eerste bewerkt zijn Vorlage zo dat deze bezwaren enigszins worden ondervangen. Ergo: het is waarschijnlijk dat Jezus de doop van Johannes heeft ondergaan. Daarmee verklaarde hij zich solidair met zijn prediking. Dus was Jezus zelf, als hij gaat optreden, ook (op zijn minst) een apocalyptisch profeet.
- In Q wordt er uitgebreid gereflecteerd op de verhouding tussen Jezus en Johannes. Wie was er meer? Wat is precies zijn positie? etc. (Lc 7,18-28.31-35Q). Deze hele exercitie was overbodig geweest als er geen historische band was tussen beide figuren. Ergo: deze passages maken het waarschijnlijk dat er een historische band was tussen Jezus en Johannes de Doper.
- Als we for the sake of argument aannemen dat de Doper-passages in Q tot een latere bewerking behoren, wil dat nog niet zeggen dat deze berichten historisch onbetrouwbaar zijn. Immers, latere 'bewerkers' kunnen in de jaren 50 en 60 tradities van ooggetuigen (!) die in Palestina over Jezus de ronde deden aan Q hebben toegevoegd. Pas als aangetoond is dat deze passages slechts redactioneel zijn kun je gaan twijfelen of aan deze berichten historische feiten ten grondslag liggen. Vooralsnog is het aannemelijker dat deze berichten teruggaan op historische gebeurtenissen.

Ergo:

(I) Jezus en Johannes de Doper staan historisch met elkaar in verband. Zeer waarschijnlijk heeft Jezus zich door Johannes de Doper laten dopen.

Over Paulus: ik vind het schromelijk overdreven om te zeggen dat hij erg ver van Jezus afstaat. Hij is in Jeruzalem geweest en heeft daar ooggetuigen gesproken (Gal. 1). Ook in zijn brieven (pas 20-30 jaar na Jezus) zijn hele oude formules te vinden, zoals in 1 Kor. 11; 15; Fil. 2; Rom. 3,25-26 etc. Dit alles laat natuurlijk onverlet dat Paulus de traditie verder ontwikkelt. Duidelijk heeft Paulus ook apocalyptische denkbeelden. Hoe komt hij hier aan? Hij heeft contacten met Jeruzalem gehad. Maar zeer waarschijnlijk ook door zijn 'bekering'. Want door zijn ontmoeting met de opgestane Christus wist hij dat de nieuwe aioon begonnen was. Deze interpretatie (vgl. Gal. 1-2 en Hand. 9) is alleen mogelijk in een apocalyptische context. Aangezien dit vóór 35 nC plaatsvond en hij direct in contact kwam met christenen uit Damascus, valt er moeilijk een andere conclusie te trekken dat de vroegste christenen apocalyptische denkbeelden hadden.
Ergo: Paulus staat in sterke continuïteit met en in tijd dichtbij de vroegste christenen met apocalyptische denkbeelden. Aangezien deze ooggetuigen waren, ligt het voor de hand dat er continuïteit is met de historische Jezus.

Ergo:

(II) Paulus' apocalyptische denkbeelden staan in direct verband met de vroegste christenen die ooggetuigen van Jezus waren.

Hieruit volgt:

(III) Als (I) en (II) waar zijn, en zowel Johannes de Doper als Paulus apocalyptische denkbeelden huldigden, is het vrijwel zeker dat Jezus van Nazaret ook begrepen moet worden in een joods-apocalyptische context.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 apr 2008 15:06

darren schreef:
Cicero schreef:Een tweede argument is dat zowel in Q, Paulus als Marcus Jezus als een Jood wordt geschilderd die de komst van Gods heerschappij predikte. Dus dat gaat op een heel vroege traditie terug.

Dat klopt, mits je in de gaten houdt wat Jezus precies bedoelde met "de komt van de Heerschappij van God". Dat Jezus door zijn volgelingen als rabbi werd gezien zegt mij niets, het gaat erom of zijn leringen teruggrijpen op specifiek Joodse leringen en dat doen ze in het oudste deel van Q helemaal nergens.

(IV) De frase 'heerschappij van God' is, uitgesproken in Palestina rond 30 nC, prima te begrijpen in joodse, (apocalyptische) context.

(V) Het beeld van Jezus als joodse profeet (dat op z'n minst) is driemaal geattesteerd in onafhankelijke, vroege bronnen.

Ergo:

Als (IV) en (V) correct zijn, dan
(III) is het vrijwel zeker dat Jezus van Nazaret begrepen moet worden in een joods-apocalyptische context.

Cicero schreef:

Maar niet omstreden in wiens ogen? Christenen zullen ieder idee dat het christelijke beeld van Jezus aantast als zeer omstreden beschouwen.

In de ogen van eminente wetenschappers. Ik weet dat er steeds debat bestaat over de historische criteria om Jezus van Nazaret te reconstrueren. Maar er is toch een zekere mate van consensus. Nu concludeert Udo Schnelle in zijn Einleitung in das Neue Testament (2007) dat de delingshypotheses van Q vooralsnog niet op redelijk algemene instemming kunnen rekenen. Dat komt ook omdat verschillende hypotheses nogal uit elkaar lopen.
Cicero schreef:

Jij begateliseert deze paralel tussen hun resultaten en mijn beeld van Jezus, maar om hun selectie omstreden te noemen vind ik veel te ver gaan, al begrijp ik het wel gezien je achtergrond. Ik vind de paralel echter een revelatie en het heeft mij veel respect gegeven voor Jezus, waar ik dat niet had voor het christelijke beeld.
Dat laatste is een persoonlijk argument, prima, maar dat telt niet in historische discussies. De selectie van bepaalde wetenschappers is omstreden, dat is een feit.
Cicero schreef:

Nee, dat is geen circelredenatie. Als er bij de spreuken die tot de selectie van Q1 gerekend worden, spreuken hadden gezeten die mijn genoemde beeld van Jezus hadden doorkruist, dan had ik dat beeld moeten laten vallen.
Dat zal wel, maar blijft staan dat die 'stom toevallige' overeenkomst geen argument is vóór de selectie die jij Q1 noemt. Dat kan hoogstens een gevolgtrekking zijn. Ik ben nog steeds benieuwd naar je criteria om Q1 uit de hypothetisch gereconstrueerde Q te filteren.

De christelijke dwaling is ook op het niveau van Q duidelijk waarneembaar in de omvorming van een belangrijke spreuk van de historische Jezus waardoor de betekenis van die speuk vrijwel onherkenbaar is geworden. Het is de spreuk in Lucas 17:

20 You cannot say by observation where the Kingdom can be found.
There will be no saying: Look, it is in the wilderness!, or Look, it
is in the inner room. 21 For in fact, the kingdom of God is within
you!

Wat de christenen met dit gezegde gedaan hebben zie je in Lucas 17: 20-33

Aangenomen dat het eerst losse overleveringen waren en dat ze in Q pas aan elkaar gevoegd zijn, dan zijn ze historisch goed te verklaren als uitspraken van Jezus. Enerzijds stelde Jezus het heil tegenwoordig en nam hij als het ware al een voorschot op het koninkrijk, anderzijds kondigde hij de nabije komst van de Mensenzoon aan. Nadere informatie over deze combinatie kun je lezen bij M. de Jonge, Jezus en het Koninkrijk van God (Leiden 1991)
de leringen en meditaties van Jezus zelf
Welke meditaties? :?

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 21 apr 2008 17:38

(I)

Dat er een historische band heeft bestaan tussen Jezus en Johannes de Doper (al of niet met de doop in de Jordaan) zegt niets over de inhoud van de leringen van Jezus. Dat Johannes de Doper een apocalyptische profeet was, zegt niets over de status van Jezus.
Dat de christenen Johannes de Doper op een bedenkelijk manier koppelden aan hun beeld van Jezus zegt meer over de christenen dan over de historische Jezus. Het aanhalen van secundaire lagen in Q is geen geldig argument omdat die zijn ontsproten aan de fantasien van christenen over wie Jezus zou kunnen zijn geweest.

Dat jij de mogelijkheid van historische betrouwbaarheid van dit soort vreemde denkbeelden uit Q over Jezus zelfs maar overweegt zegt veel over je geloof als christen. Ik ben geen christen en zie ze in een ander licht.

(II)

Paulus beld van Jezus schiet schromelijk te kort omdat hij niet betekenisvol ingaat op de leringen van Jezus, maar liever zijn eigen christelijke filosofie schept over de betekenis van Jezus. Paulus zet dus niet de traditie van Jezus voort, maar begint een nieuwe. De apocalyptische denkbeelden van Paulus staan in verband met dergelijke denkbeelden van de christenen die de secundaire laag van Q vorm gaven.

(III)

De apocalyptische denkbeelden over Jezus zijn een product van een Joods-christelijke cultuur waarin dit soort denkbeelden al aanwezig waren. Ze zijn nooit door de historische Jezus bevestigd of geproduceerd. De Jezus van het Joods-Griekse christendom is een ikoon die zorgvuldig een plek is gegeven in een zelf-bedachte (als in niet door Jezus bedachte) ideologie.

(IV)

Heerschappij van God kan, ook in een "Joodse" context begrepen worden op de mystieke manier, van voorbij de beperkingen van het indviduele menselijke bewustzijn.

(V)

Dat Jezus als een joodse profeet wordt geattesteerd zegt niets over de inhoud van de leringen van Jezus.

Het probleem waar jij mee zit is dat je christelijke teksten aanhaalt om je gelijk te halen over de historische Jezus en dat kan nu eenmaal niet.
Bij gebrek aan andere tradities over Jezus, zul je dus je gezonde verstand moeten gebruiken om uit te maken wat waarschijnlijker is.

Ik ga niet zo ver als mensen als Mack die Jezus helemaal geen spirituele rol meer toedichten, maar de christelijke kijk op Jezus vind ik veel te sektarisch en irrationeel.
Laatst gewijzigd door darren op 21 apr 2008 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2008 18:15

darren schreef:(I)

Dat er een historische band heeft bestaan tussen Jezus en Johannes de Doper (al of niet met de doop in de Jordaan) zegt niets over de inhoud van de leringen van Jezus. Dat Johannes de Doper een apocalyptische profeet was, zegt niets over de status van Jezus.
Zeker wel. Aangezien het historisch zeer waarschijnlijk is dat Jezus zich door Johannes heeft laten dopen, vloeit daaruit voort dat hij zich verbonden wist met datgene waar Johannes voor stond. Als Jezus het niet eens was met Johannes of als hij er 'niets mee had', dan had hij zich toch niet door hem laten dopen?
Ten tweede, Jezus' eigen optreden kan dan in de lijn van Johannes de Doper worden gezien. Dat wil niet zeggen dat Jezus precies dezelfde boodschap of status als Johannes de Doper had, maar geeft, tesamen met alle argumenten geput uit Marcus, Q en Paulus, voldoende reden om aan te nemen dat Jezus verstaan moet worden tegen de achtergrond van een joods-apocalyptische context.

Dat de christenen Johannes de Doper op een bedenkelijk manier koppelden aan hun beeld van Jezus zegt meer over de christenen dan over de historische Jezus. Het aanhalen van secundaire lagen in Q is geen geldig argument omdat die zijn ontsproten aan de fantasien van christenen over wie Jezus zou kunnen zijn geweest.
Sorry hoor, maar ik vind dat je hier gigantisch uit de bocht vliegt. Ik vind het uitermate onwetenschappelijk om meteen maar te gaan roepen dat iets ontsproten is aan de fantasíeën van bepaalde christenen. Op grond van het bronnenmateriaal spreekt er veel voor, zoals boven uiteen gezet, dat Johannes de Doper en Jezus in dezelfde 'hoek' van het toenmalige jodendom opereerden.
Dat het aanhalen van zogenaamde latere lagen van Q geen argument kan zijn, is natuurlijk onzin. Want dan moet je eerst aantonen dat jouw ontstaanshypothese het aannemelijkst is (wat geheel niet het geval is), en vervolgens moet je aantonen dat dit om een bewerking gaat die geen historische basis heeft behalve de fantasíeën van bepaalde christenen. Ik kan ook wel allerlei leuke hypotheses verzinnen, maar als de criteria daarvoor slechts in mijn eigen voorkeuren liggen hebben ze geen enkele wetenschappelijke waarde.
Dat jij de mogelijkheid van historische betrouwbaarheid van dit soort vreemde denkbeelden uit Q over Jezus zelfs maar overweegt zegt veel over je geloof als christen. Ik ben geen christen en zie ze in een ander licht.
Dat zie je toch verkeerd. Ik vind de apocalyptische denkbeelden van Jezus ook best wel 'vreemd'. En, ten tweede, waar in mijn redenering op grond van de bronnen blijkt mijn christelijke preoccupatie? Ten derde, een goed wetenschapper overweegt alle mogelijkheden, ook op het eerste oog zeer vreemde.

(II)

Paulus' beeld van Jezus schiet schromelijk te kort omdat hij niet betekenisvol ingaat op de leringen van Jezus, maar liever zijn eigen christelijke filosofie schept over de betekenis van Jezus.

Ik onthoud mij van waardeoordelen over Paulus' geslaagdheid. Als we for the sake of argument aan zouden nemen dat Paulus' filosofie over Jezus los staat van Jezus zelf, moeten we ons toch afvragen in welke context Paulus opereerde en waar zijn apocalyptische ideeën vandaan komen. Zoals ik boven heb laten zien, staat Paulus in directe continuïteit met de vroegste christenen, die allen apocalyptische gedachten hadden. Wat je vervolgens schrijft is dan ook niet juist:
Paulus zet dus niet de traditie van Jezus voort, maar begint een nieuwe. De apocalyptische denkbeelden van Paulus staan in verband met dergelijke denkbeelden van de christenen die de secundaire laag van Q vorm gaven.
Paulus schreef in de jaren 50-60, en heeft vanaf ten laatste 35 nC contacten met de vroegste christelijke gemeenten. Vooral dat laatste pleit sterk tegen een 'secundaire Jezusbeweging'.
(III)

De apocalyptische denkbeelden over Jezus zijn een product van een Joods-christelijke cultuur waarin dit soort denkbeelden al aanwezig waren. Ze zijn nooit door de historische Jezus bevestigd of geproduceerd. De Jezus van het Joods-Griekse christendom is een ikoon die zorgvuldig een plek is gegeven in een zelf-bedachte (als in niet door Jezus bedachte) ideologie.

Aardige stellingen allemaal, maar waar zijn je argumenten?
Volgens mij laten de bronnen iets anders zien. Joods-apocalyptische stromingen waren er in de 2e eeuw voor tot de 1e eeuw nC volop. Denk aan de Essenen, denk aan Johannes de Doper, denk aan boeken als Daniël, Henoch en allerlei andere apocalyptische boeken. Die joods-christelijke cultuur waar je over spreekt is (onder meer) daar op geënt, en wel, dat is het meest aannemelijk, via Jezus zelf.
Hoe verklaar je trouwens dat de vroegste traditielagen in het NT allen apocalyptisch gestempeld zijn, terwijl tegen het einde van de 1e eeuw deze trekken duidelijk afnemen of zelf totaal afwezig zijn (denk aan het evangelie naar Johannes)?

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 21 apr 2008 19:14

Cicero schreef:
Daran schreef:Dat er een historische band heeft bestaan tussen Jezus en Johannes de Doper (al of niet met de doop in de Jordaan) zegt niets over de inhoud van de leringen van Jezus. Dat Johannes de Doper een apocalyptische profeet was, zegt niets over de status van Jezus.
Zeker wel. Aangezien het historisch zeer waarschijnlijk is dat Jezus zich door Johannes heeft laten dopen, vloeit daaruit voort dat hij zich verbonden wist met datgene waar Johannes voor stond. Als Jezus het niet eens was met Johannes of als hij er 'niets mee had', dan had hij zich toch niet door hem laten dopen?
Ten tweede, Jezus' eigen optreden kan dan in de lijn van Johannes de Doper worden gezien. Dat wil niet zeggen dat Jezus precies dezelfde boodschap of status als Johannes de Doper had, maar geeft, tesamen met alle argumenten geput uit Marcus, Q en Paulus, voldoende reden om aan te nemen dat Jezus verstaan moet worden tegen de achtergrond van een joods-apocalyptische context.

Ik moet mijzelf herhalen, je kunt Paulus en Q niet gebruiken om de historische Jezus mee te duiden. Dat Jezus zich door Johannes de Doper heeft laten dopen zegt niets over de inhoud van zijn missie. De associaties die je in Q en de rest van het NT leest, zijn door christenen bedacht.

Cicero schreef:Sorry hoor, maar ik vind dat je hier gigantisch uit de bocht vliegt. Ik vind het uitermate onwetenschappelijk om meteen maar te gaan roepen dat iets ontsproten is aan de fantasen van bepaalde christenen. Op grond van het bronnenmateriaal spreekt er veel voor, zoals boven uiteen gezet, dat Johannes de Doper en Jezus in dezelfde 'hoek' van het toenmalige jodendom opereerden.

Nee, jij bent onwetenschappelijk omdat je door christenen geschreven tekten gebruikt om een christelijke boodschap te staven.

Cicero schreef:Dat het aanhalen van zogenaamde latere lagen van Q geen argument kan zijn, is natuurlijk onzin. Want dan moet je eerst aantonen dat jouw ontstaanshypothese het aannemelijkst is (wat geheel niet het geval is), en vervolgens moet je aantonen dat dit om een bewerking gaat die geen historische basis heeft behalve de fantasen van bepaalde christenen. Ik kan ook wel allerlei leuke hypotheses verzinnen, maar als de criteria daarvoor slechts in mijn eigen voorkeuren liggen hebben ze geen enkele wetenschappelijke waarde.

Jij wil het omdraaien, maar zo werkt het in de wetenchap niet.

Cicero schreef:Aardige stellingen allemaal, maar waar zijn je argumenten?
Volgens mij laten de bronnen iets anders zien. Joods-apocalyptische stromingen waren er in de 2e eeuw voor tot de 1e eeuw nC volop. Denk aan de Essenen, denk aan Johannes de Doper, denk aan boeken als Danil, Henoch en allerlei andere apocalyptische boeken. Die joods-christelijke cultuur waar je over spreekt is (onder meer) daar op gent, en wel, dat is het meest aannemelijk, via Jezus zelf.
Hoe verklaar je trouwens dat de vroegste traditielagen in het NT allen apocalyptisch gestempeld zijn, terwijl tegen het einde van de 1e eeuw deze trekken duidelijk afnemen of zelf totaal afwezig zijn (denk aan het evangelie naar Johannes)?

Ik bestrijd dat de vroegste traditielagen apocalyptisch zijn. De vroegste christelijke traditie mag apocalyptisch zijn, maar ze gaan niet terug op de historische uitspraken van Jezus zelf.
Jij wil het allemaal graag omdraaien, maar jij moet argumenten geven waarom je denkt dat Jezus zelf een apocalyptische boodschap predikte en die argumenten overtuigen mij niet. De latere spreuken uit Q zijn te verschillend in karakter van de vroegere om door een en dezelfde persoon (Jezus dus) te zijn uitgesproken.

Als jij dat verschil in karakter niet onderkent, dan eindigt deze discussie beter, omdat daar alles om draait.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2008 20:05

Beste darren,

Je gaat niet inhoudelijk op de door mij aangedragen argumenten in. Dat vind ik jammer. Het enige wat je kunt bedenken is 'dat is door christenen bedacht'. Dat ik christelijke teksten gebruik, is vanzelfsprekend, omdat dat nu eenmaal de vroegste bronnen zijn. Dat ik dat doe om de christelijke boodschap te staven is onzin. Nogmaals, waar argumenteer ik niet zuiver historisch maar dogmatisch?
Je meent te weten hoe wetenschap werkt. Dat betwijfel ik. Ik heb je al vele malen de vraag gesteld hoe de hypothese van Kloppenborg methodisch te verantwoorden is. Daar heb je nog steeds niet op geantwoord. Verder, het is zeer wetenschappelijk om niet van tevoren al menen te weten wat christenen allemaal hebben verzonnen. Ik draai het niet om, zodat ik aanneem dat alles historisch betrouwbaar is, maar ik start vanaf nul. Paulus beweert iets ca. 50 nC, Marcus iets ca. 70 nC en Q ook uiterlijk in 70 nC. Dan kun je behoedzaam terugvragen naar de historische Jezus.
Dat mijn argumenten waarom Jezus zelf een apocalyptische boodschap had jou niet overtuigen betreur ik. Uit de volgende zin blijkt echter dat het weer voortkomt uit je vooroordeel omtrent Q. Zolang je in cirkeltjes blijft ronddraaien in je eigen Q-vooroordelen, komen we niet veel verder.

Edit: naschrift in reactie op de toevoeging in de post van darren:

darren schreef: (IV)

Heerschappij van God kan, ook in een "Joodse" context begrepen worden op de mystieke manier, van voorbij de beperkingen van het individuele menselijke bewustzijn.

Heb je daar bronnen voor? Al er geen analogieën zijn in het contemporaine jodendom van Jezus, dan is dat niet meer dan een wilde speculatie.

(V)

Dat Jezus als een joodse profeet wordt geattesteerd zegt niets over de inhoud van de leringen van Jezus.

Pardon, het gaat niet zozeer om Jezus als profeet als wel om bepaalde inhouden van zijn boodschap, waarbij hijzelf als boodschapper het beste gekwalificeerd kan worden als profeet. Jezus verkondigde de nabijheid van het koninkrijk van God.

Het probleem waar jij mee zit is dat je christelijke teksten aanhaalt om je gelijk te halen over de historische Jezus en dat kan nu eenmaal niet.
Bij gebrek aan andere tradities over Jezus, zul je dus je gezonde verstand moeten gebruiken om uit te maken wat waarschijnlijker is.

Q1 is ook een christelijke bron… 8)
Met je gezond verstand moet je het beschikbare bronnenmateriaal kritisch bestuderen. Heb je wel eens gehoord van historisch-kritisch onderzoek? Dat is wat ik hierboven geprobeerd heb. Ik denk dat de meeste christenen op dit forum daar heel argwanend tegenover staan. Mij in een christelijk hokje duwen en dan als afgedaan beschouwen si dus veel te gemakkelijk.

de christelijke kijk op Jezus vind ik veel te sektarisch en irrationeel.
‘De’ christelijke kijk op Jezus bestaat niet.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 21 apr 2008 20:47

Beste Cicero,

Het lijkt er inderdaad op dat we langs elkaar heen praten.
Als je de motieven van Kloppenborg en diverse andere bijbelwetenschappers wilt leren kennen, zou ik je willen adviseren hun publicaties te lezen. Ik ben geen bijbelwetenschapper en heb geen zin en tijd om hier een uitvoerige academische discussie te gaan voeren.

In de oudste laag van Q staan uitspraken over spiritualititeit en de missie van Jezus. Het taalgebruik is er een van eenvoudige vergelijkingen en instructies en zou in iedere universele religieuze of spirituele context gebruikt kunnen worden.

Het latere materiaal is veroordelend naar andersdenkenden en zit vol waarschuwingen en angstopwekkende elementen. Je zou het kunnen kenmerken als sektarisch en verongelijkt. Hier ligt de basis van het sektarische element van het christendom met zijn verkettering van andersdenkenden.

Van iemand die zoveel indruk op zijn omgeving maakt als Jezus en die zich gedraagt als iemand met spirituele krachten, verwacht je dat hij ook wijze spirituele uitspraken zal hebben gedaan ter instructie van zijn volgelingen. Dat is consistent met de inhoud van de oudste laag van Q.

De apocalyptische en andere latere uitspraken zijn met dat beeld in tegenspraak. Je merkt aan de taal en de inhoud dat hier anderen aan het woord zijn. De bijbelwetenschappers die ik bewonder gebruiken allerlei methoden om die verschillen hard te maken en ik onderschijf hun selectie in veel gevallen.

Als jij het met andere bijbelwetenschappers eens bent, dan komt dat omdat jij hun argumenten overtuigender vind. Ik heb wel wat van die wetenschappers gelezen, maar ik voel me niet thuis bij hun argumenten netzomin als ik me bij die van jou thuisvoel.

Jouw argument dat je terug gaat op "nul" vind ik niet kloppen. De oorsprong van de gezegdes in Q is volgens mij niet in een jaartal te vangen, maar is een opeenvolging van toevoegingen beginnend bij de historische uitspraken van Jezus.
Je kunt dus niet stellen dat "Q iets beweert". Hoogstens kun je zeggen dat de eindredacteur rond 70 na C. voor het laatst in de tekst heeft ingegrepen.

De historische uitspraken van Jezus worden niet of nauwelijks door Paulus aangehaald en stammen uit de tijd van Jezus zelf. Paulus schrijft ver daarvandaan in een latere tijd en in een andere gemeenschap en hetzelfde geldt voor de auteur van Marcus.

De status die ik aan de oudste kern van Q toeken is dus niet vergelijkbaar met die van de dingen die Paulus of Marcus schrijven. Wat niet wil zeggen dat er in Marcus geen historische zaken zijn verwerkt.
Je zou kunnen stellen dat de bijbelwetenschappers uiteenvallen in een groep die continuiteit ziet en een groep die discontinuiteit ziet tussen de missie (als ze dat al zo willen noemen) van Jezus en die van de christenen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2008 21:01

Even voor de duidelijkheid: met 'nul' bedoel ik niet een jaartal, maar een onbevangen uitgangspositie.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 apr 2008 12:32

darren schreef: Het lijkt er inderdaad op dat we langs elkaar heen praten.Als je de motieven van Kloppenborg en diverse andere bijbelwetenschappers wilt leren kennen, zou ik je willen adviseren hun publicaties te lezen. Ik ben geen bijbelwetenschapper en heb geen zin en tijd om hier een uitvoerige academische discussie te gaan voeren.
Het probleem is nu juist dat het een academische discussie is. De hypothese van Kloppenborg kan niet op brede instemming rekenen onder Bijbelwetenschappers. Integendeel, de nieuwste ontwikkelingen gaan in een andere richting. Op het moment dat jij steeds de hypothese van Kloppenborg poneert, begeef je jezelf in een Bijbelwetenschappelijk debat.
De manier waarop je jouw visie die geënt is op Kloppenborg, steeds presenteert, doet bij mij het vermoeden rijzen dat de reden waarom je deze visie aanhangt niet zuiver wetenschappelijk is. Nu wil ik niet zeggen dat ik dat mijn motieven wel volkomen zuiver zijn, omdat niemand zuiver objectief kan zijn, maar dat is geen excuus om maar te vinden wat je wilt.
Je presenteert een bepaalde visie op Jezus die volgens jou overeenkomt met Q1. Maar ik probeer steeds te vragen naar je veronderstellingen. Daar antwoord je niet op, maar je vlucht dan in algemeenheden zoals 'bedacht door latere christenen' of 'niet passend bij Jezus' of 'daar voel ik me niet thuis bij'. Ik krijg dan sterk de indruk dat je hier alleen aanwezig bent om je eigen verzonnen dogma's over Jezus steeds maar af te kondigen.

Je zou kunnen stellen dat de bijbelwetenschappers uiteenvallen in een groep die continuiteit ziet en een groep die discontinuiteit ziet tussen de missie (als ze dat al zo willen noemen) van Jezus en die van de christenen.

Dat is veel te zwart-wit gesteld. Er is continuïteit en discontinuïteit, dat zal elke wetenschapper beamen. De discussie is waar die continuïteit en discontinuïteit precies liggen.

Als ik kijk naar de discussie rond Q, dan zie je anno 2008 verschillende dingen.
1. Ontstaanshypotheses wijken sterk uiteen. De ene wetenschapper neemt de wijsheidsuitspraken als oudste kern, de ander profetisch-apocalyptische stof;
2. Andere wetenschappers wijzen erop dat de scheiding tussen deze twee soorten materiaal dubieus is, omdat in Q deze verweven zijn;
3. Over een eventuele successieve ontstaanshypothese van Q bestaat slechts een geringe, relatieve consensus; de meeste geleerden menen dat dit niet meer goed te reconstrueren valt;
4. De laatste tijd zijn er steeds meer studies die menen dat Q in één keer is opgeschreven, terwijl daar vóór een mondelinge traditie staat; daarom moet je je uitgangspunt nemen in de eindgestalte van Q;

Op grond van deze ontwikkelingen denk ik dat het het verstandigste is om je niet uit te leveren aan een hypothese van één geleerde, hoezeer je die ook bewondert.

Terug naar “[Religie] - Open forum”