Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 09:33

Ook met negeren moet je wel oppassen vind ik. Ik weet van een situatie dat een kind wekenlang werd genegeerd. Maar hoe Gerdien het schetst vind ik anders uiteraard.

Het is zo belangrijk dat je gewoon praat met je kind. Ik ben ervan overtuigd dat je dat ook vanaf het allereerste begin moet doen! Ze snappen sneller dingen dan wij denken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 09:35

esli schreef:En als je echt onhandelbare kinderen hebt, waarbij het echt nodig is om te slaan, bijten oid dan lijkt het me handig om even naar iemand toe te gaan die je wat dingen hierover kan leren. Ik kan me heel goed voorstellen dat er kinderen zijn die zo lastig zijn dat je echt niet weet wat je er mee moet, maar ik zou dan er echt voor kiezen om daar met iemand over te praten, die je vervolgens weer op de goede weg helpt.

Slaan en bijten is nooit 'nodig'. En ja, als je er zelf niet uitkomt met je kind doordat hij/zij onhandelbaar is, dan kan je samen professionele hulp zoeken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 09:35

Loucom schreef:Dan bedoel ik dat.

En ik snap wel dat je dat kunt doen of je kind even naar de gang sturen.
Maar dan moet je later wel uitleggen waarom je dat deed.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat ze dat niet doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 21 apr 2008 09:38

@ Rosalie: ik bedoelde ook dat je geen andere oplossing meer weet, en dat je zelf denkt dat het nodig is. Echt 'nodig' is het idd nooit lijkt me.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 21 apr 2008 09:41

Ik ben ook erg anti- slaan/bijten/knijpen etc. Ik zal er ook alles aan doen om zelfs een tik te voorkomen. Ik hoop gewoon dat ik nooit zover kom dat ik m'n kind moet slaan. Volgens mij ligt dit nl. vaker aan de ouder dan aan het kind.
Ik ben erg voor de time-out. Ik heb bij mensen gekraamd, hun 1e kindje was toen 1,5 jaar en zij zijn bij 10 maanden al begonnen met een time-out door haar even op de trap te zetten. En op haar 1,5e geeft ze het zelf al aan als ze dat nodig heeft. Om even te kalmeren en ze roept haar moeder als ze weer gekalmeerd is en dan is het over.
Praten vind ik super belangrijk en ik vind dat het kind ook recht heeft om te weten waarom hij/zij straf krijgt en dat ze ook hun mening mogen geven. Ik wil het respect van mijn kinderen verdienen en niet afdwingen.
Ik wil niet dat ze bang voor me hoeven zijn of juist gaan liegen om onder een pak slaag uit te komen (zo probeerden wij dat vroeger nl.)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 apr 2008 09:46

tsja even naar de gang kan soms ook gezien worden als iets leuks! Dat heb ik gezien bij een kind van 2,5 jaar! Ging naar de gang en kwam later lachend weer terug! Ging weer aan tafel zitten en deed weer het zelfde wat dus verboden werd! Tsja hou dan maar je lachen in!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 09:51

Evelien schreef:tsja even naar de gang kan soms ook gezien worden als iets leuks! Dat heb ik gezien bij een kind van 2,5 jaar! Ging naar de gang en kwam later lachend weer terug! Ging weer aan tafel zitten en deed weer het zelfde wat dus verboden werd! Tsja hou dan maar je lachen in!

Maar hoe denk je dat dat komt? Dan heb je toch als ouder(s) totaal geen overwicht?

Ik zeg echt niet dat het altijd makkelijk is, integendeel. Maar je moet zien dat je een natuurlijk overwicht creëert. En als je dat niet alleen kunt, dan met hulp.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 apr 2008 09:54

Ik vind opvoeden best lastig. Ik merk heel erg aan mezelf, hoe ik me voel, dat dat invloed heeft op de kinderen. Alsof ze het aanvoelen dat je die dag even geen zin hebt om uitgebreid 'op te voeden'. Ze trekken dan (voor je gevoel) alles uit de kast om aandacht te krijgen. Het is echt belangrijk dat je goed slaapt, eet etc zodat je goed in je vel zit. Nu ik HBL doe heb ik duizend maal meer energie dan ervoor en ik merk echt dat ik zoveel meer kan hebben. Je kinderen reageren daar op, zijn liever, meegaander, gezelliger en het is zoveel leuker dan! Zelfs de time-out stoel is al weken niet meer nodig.

Wat ik hiermee wil zeggen is eigenlijk dat het niet altijd de kinderen zijn die 'etteren'. Als ouder heb je (bewust of onbewust) veel invloed op het gedrag van de kids.

(okay, zal niet altijd het geval zijn maar in veel gevallen is een positieve en goed in het vel zittende ouder echt een van de meer relaxte opvoeders)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 10:00

Natuurlijk Jamillah! Dat is logisch! Zo werkt het nog met een hond als je die hebt. Als jij niet goed in je vel steekt, gaat die hond klieren. Zo werkt het met kinderen ook. Gaaf trouwens dat je zo veel meer energie hebt joh!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 10:04

Dit topic houdt me best wel bezig. Ik denk telkens aan de mensen die slaan en zo 'normaal' vinden en die 'opvoedmethode' ook zelf gebruiken. Wat ik me dan ook afvraag, heb je dan wel echt goed nagedacht over andere oplossingen? Over hoe je overwicht kunt creëren? Over hoe je je kinderen het beste kunt benaderen en tegen ze kunt praten?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 apr 2008 10:06

Ja dat is echt heerlijk! Ik ga vanaf vandaag ook elke avond na het eten een half uur (stevig) lopen. Met mn moeder mee, want die is sinds ze gestopt is met roken dat gaan doen omdat ze bang is dat ze aan komt. 8) Maar daar had ik 6 weken geleden geen puf meer voor gehad.
Mn man zei pas ook nog: 'het gaat lekker hé tegenwoordig, je belt me nooit meer in tranen op dat het je allemaal teveel word!' En dat is echt waar, ik heb alles soort beter op een rijtje. Plannen gaat beter en hou zo dus heerlijk veel tijd over om leuke dingentjes te doen met de kids. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2008 10:09

Wat is HBL??

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 apr 2008 10:12

Herbalife 8)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 21 apr 2008 10:16

Ik denk idd dat dat een stuk scheelt! Dus eerst maar zorgen dat ik super in m'n vel zit... en dan kids ;) haha

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 21 apr 2008 10:34

Gerdien B. schreef:
Loucom schreef:Dan bedoel ik dat.

En ik snap wel dat je dat kunt doen of je kind even naar de gang sturen.
Maar dan moet je later wel uitleggen waarom je dat deed.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat ze dat niet doen.

Nee, klopt en bedoelde ook niet zo, maar meer van stel dat.
Leef je droom.

Terug naar “Archief”