Waarom heeft de Zondag de Sabbat vervangen?
Is een vraag van een lezer in het Katholiek Nieuwsblad, antwoordt Pater Roderick Vonhogen, dit is De achtste dag
Waarom zijn de eerste Christenen dan overgegaan op het vieren van de zondag in plaats van de zaterdag? Dit heeft te maken met de fundamentele revolutie die de verrijzenis van Christus heeft gebracht.
De zevende dag voltooide de eerste schepping. Maar de verrijzenis van Jezus op de achtste dag is als het ware het begin van een nieuwe schepping. De verlossing van de wereld door Jezus is nog belangrijker dan de voltooing van de schepping aan het begin van de wereld.
De liturgie van de Paaswake formuleert het als volgt: ”de eerste schepping vindt haar betekenis en haar hoogtepunt in de nieuwe schepping in Christus, waarvan de glans die van de eerste overtreft.”
Met de verrijzenis van Jezus begint dus een nieuwe wereld, een nieuwe schepping. En daarom vieren Christenen sindsdien niet langer de zevende, maar de achtste dag: de dag van de verlossing!
Op mijn vraag waar staat in Gods Woord: Was zijn reactie ondermeer,
Met dit gezag heeft de katholieke kerk in de loop van de eeuwen bepaalde gegroeide tradities bevestigd en andere juist veroordeeld. Het is een vorm van dienstbaarheid aan de levende boodschap van Jezus Christus. Voor de katholieke kerk is de Bijbel dus niet de enige gezagsbron.
Dit is al voorzegt in Daniël 7 : 25 en hij zal menen tijden en wet te veranderen".
Dit is' een verder teken.De tijden en de wet waarvan hier sprake is hebben betrekking, op de godsdienstige tijden en feestdagen en op de Wet van God, de Wet der tien geboden.
Wanneer onze verklaring juist is moet dit dus ook te bewijzen zijn in de geschiedenis van het Pausdom. Er is in de tien geboden slechts in één gebod sprake van „tijd". Dit is het vierde gebod, het gebod van de rustdag. Ex. 20: 8-11.
Heeft het Pausdom hierin een verandering gebracht?
De Bijbel zegt dus dat God de zevende dag tot rustdag bestemde, terwijl de concilies daarin een verandering aanbrachten door de eerste dag van de week tot rustdag te verklaren. Dr. Ddllinger, een kerkgeschiedenisschrijver, zegt hierover: „De kerk heeft zich haar eigen wekelijkse feestdag geschapen. Er kan ook niet worden gezegd dat de Sabbat door de apostelen voor de zondag verwisseld is en het vooschrift aan het houden van de zevende dag op de eerste is overgedragen. Want er is nergens een spoor van zulk een overdracht,je "virideri en daarom is de zondag van de christelijke kerk altijd zeer verschillend geweest van de wettische Sabbat."Paus Sylvester beval in het jaar 325 n. Chr., dat de eerste dag der week, dag des Heren genoemd moest worden. Op het concilie van Laodicea in 364 n. Chr. werd afgekondigd dat de christenen niet op zaterdag zouden rusten, maar op zondag.
Er zijn een overvloed van bewijzen aan te voeren door alle eeuwen heen, hoe de Roomse kerk steeds weer er nadruk op legt dat zondagsviering een instelling is van de kerk zelf. Ook vele protestantse theologen en geleerden geven dit toe. Prof. Slotemaker de Bruïne: „Een goddelijk gebod tot viering van zondag is niet aanwijsbaar, het staat niet in Exodus 20, het staat ook nergens elders".
In een Roomse catechismus van J. J. Scheffmacher lezen we op blz. 127:
Hoe bewijst gij verder dat de kerk geboden en feestdagers kan instellen?
Antwoord:. Wanneer zij dit recht niet had, dan had zij ook nimmer kunnen voorschrijven, dat men op de zondag rustdag moet houden inplaats van zaterdags (Sabbat), Op blz. 46, lezen we dan nog
„Geloven de protestanten niet onderscheidene dingen, die in de H. Schrift niet zijn opgetekend? Antwoord: Ja, zij geloven onderscheidene punten, die zij slechts door overlevering kunnen weten. Zij geloven, dat men de zondag inplaats van de zaterdag moet heiligen, dit is in de Heilige Schrift nergens te vinden." Pater v. Dorp in „Bijbel en leergezag" zegt op blz. 50: „Het kerkelijk gezag heeft voor de Sabbat de zondag ingevoerd".Uit deze vele uitspraken blijkt dus dat de Roomse Pausen, d.w.z. door middel van de kerk, een verandering hebben aangebracht inzake de door God geboden feestdagen.
Alle kentekenen welke de Bijbel geeft omtrent de kleine hoorn of antichristelijke macht, laten zich dus terugvinden in de geschiedenis van het Pausdom. Het is daarom de overtuiging van zeer vele bijbeluitleggers dat de profetieën omtrent deze macht zich op deze wijze hebben vervuld.
marin