Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 apr 2008 11:10

Ja, daar hebben jullie gelijk in.
Ik gooi vaak de rest weg ja. Ik eet liever niet twee dagen hetzelfde nee. Soms bewaar ik iets voor mijn man, omdat ik de dag erna 's avonds moet werken ofzo.
En ik vries wel eens wat in, maar die vriezer zit nu vol, en we eten er eigenlijk nooit van. Omdat ik het leuker vind het te koken, dan iets uit de vriezer te trekken. Die bakjes zijn meer voor mijn man als hij alleen eet ofzo. En dat komt de laatste tijd weinig voor.
Dus wij gooien wel eens wat weg ja. Ik vind het niet nodig om het te bewaren en de reden van de arme kindertjes die niks hebben heb ik nooit begrepen.
Dus voor ons maakt het niet uit of we voor 1 of 2 personen of 3 koken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 apr 2008 11:16

Wij eten nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde, maar ik herken soms wel de groenten van de vorige dag in ene gerecht. Dan heeft manlief het gewokt, of wat dan ook. Dingen als macaroni enzo die overblijven, die eten we de volgende dag als lunch, als het echt veel is, dan gaat het in de vriezer en eten we er een keer van. Er is toch elke week wel een keer zo'n dag dat we allebei laat thuis komen en al helemaal geen zin hebben om te koken. Dus dat zit nooit erg lang in de vriezer!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 apr 2008 11:43

Tuinfluiter schreef:Ik houd er ook niet zo van om op elke cent te moeten letten, zeker niet met eten.
Vlees halen wij altijd bij de slager, is wel duur maar hebben we wel heel goed en zuiver vlees.
Brood altijd bij de bakker, ook duurder maar wel verser.
Ga nooit naar de Aldi, staat altijd een lange file en dat vind ik weer zonde van me tijd.
We hoeven ook niet op onze centen te letten dus dat scheelt al heel veel.
Mensen die dat wel moeten kan ik best begrijpen dat ze goed opletten op wat ze kopen.
Bij ons thuis hadden ze vroeger ook niet veel geld, maar m'n ma ging wel altijd naar de slager, dan maar iets anders wat goedkoper, eten moet wel fatsoenlijk zijn (maar daar ben ik een zeur van).

Wat isfatsoenlijk eten?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 18 apr 2008 12:15

Wat fatsoenlijk eten is?
Nou bijvoorbeeld als ik hier bij de supermarkt gehak koop is het een rare, niet verse kleur.
Of bijvoorbeeld dat je vlees gaat braden en het stinkt wel zo erg, blijkt dat het niet meer goed is.
Zoiets zeg maar.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 18 apr 2008 12:18

Als jullie nou iets van nasi ofzo in de vriezer doen, hoe houden jullie dan de smaak goed??
Wij vinden het dan eigenlijk helemaal niet meer zo lekker.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2008 12:30

als ik iets van pasta ofzo bewaar, dan bewaar ik alleen de saus. Pasta die over is knikker ik weg (sorry :(). Als je gewoon de saus opwarmt (nadat het in de diepvries heeft gezeten) en dan verse pasta kookt, dan is het echt nog super lekker. Terwijl als je zowel de pasta als de saus bewaart, ik het echt een stuk minder lekker vind dan als je het vers gekookt hebt zeg maar..
Met nasi is dat overigens een beetje lastig omdat je dan alles in een pan mikt. Ik vind nasi trouwens wel prima om op te warmen, wel minder smaak en droger, maar een beetje ketjap doet dan wonderen, haha ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 apr 2008 12:34

Ik vind het dus ook niet lekker. En ik ben absoluut geen moeilijke eter. Ik proef al amper of er wel of geen zout in zit ofzo. Ik eet gewoon en dat is het.
Maar uit de vriezer vind ik het ook echt niet lekker. Ik eet het dus ook niet. Mijn man vindt het geen probleem, en eet het dus soms wel.
Ik eet ook net zo goed een aantal dagen geen vlees. Dan maak ik het alleen voor mijn man. Ik eet gewoon omdat mijn knorrende maag dan over gaat. En of het dan bloemkool of boontjes of prei is, dat maakt me niet eens zo heel veel uit.
Ik kook eigenlijk vooral uitgebreid(er) voor mijn man, omdat hij het wel belangrijk vindt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 apr 2008 12:53

Ik bewaar echt wel wat hoor! Als ik macaroni heb gemaakt vries ik het altijd in zodat als ik een avonddienst heb dat mijn man altijd wat over heb als ik er niet ben (of ik neem het mee, ligt er aan).
Ik vind het niet vies als ik het opnieuw warm maak. Ik doe het dan niet in de magnetron maar hups gewoon weer in de pan :wink:
Ik vind het gewoonweg zonde om eten weg te gooien, het is al duur genoeg. Kun je nagaan: gooi maar eens een maand lang eten weg wat je teveel kookt (bijv. voor 1 persoon). VOlgens mij bespaar je best wel wat! Maar dat ben ik :wink: ik ben wat dat betreft erg strikt :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 apr 2008 13:19

Nederlanders gooien gemiddeld geloof ik iets van 35 kilo eten per persoon weg in een jaar. Ik vind dat echt belachelijk veel.
In je eentje koken is niet altijd makkelijk, maar voor twee of meer mensen is het écht goed te doen om er op te letten. Inschatten vind ik soms wat lastig voor meer personen, en bij ons gaat er ook heus wel es pasta of rijst weg. Maar ik kan wel erg boos worden als ik zie hoeveel brood, vlees en groenten er wordt weggegooid terwijl het niet nodig is.
En sinds de Micha-cursus ben ik er nog meer van overtuigd dat je daarin als christen zeker een verantwoordelijkheid hebt.
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 apr 2008 13:25

Jo'tje schreef:Nederlanders gooien gemiddeld geloof ik iets van 35 kilo eten per persoon weg in een jaar. Ik vind dat echt belachelijk veel.
In je eentje koken is niet altijd makkelijk, maar voor twee of meer mensen is het écht goed te doen om er op te letten. Inschatten vind ik soms wat lastig voor meer personen, en bij ons gaat er ook heus wel es pasta of rijst weg. Maar ik kan wel erg boos worden als ik zie hoeveel brood, vlees en groenten er wordt weggegooid terwijl het niet nodig is.
En sinds de Micha-cursus ben ik er nog meer van overtuigd dat je daarin als christen zeker een verantwoordelijkheid hebt.
uhuh vorig jaar was berekend dat consumenten 1 miljard euro aan eten weggooien en restaurants 2 miljard!! Gewoonweg schandalig veel! kom op zeg... ik snap dat als je als restaurant geen kliekjes aan aanbieden aan klanten maar je kan het dan toch wel iets beter inschatten ??? Ze gooien 2 miljard eten weg! Dan doe je blijkbaar toch iets verkeerd op de inkoopadministratie naar mijn idee.
Ik kook meestal voor 2 personen, ik maak ook wel eens gerechten voor meerdere personen ook al zijn we met z'n tweeen. Komt het niet op, dan eten we het de volgende dag of ik vries het in. Net hoe ik het gepland heb.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 apr 2008 13:45

ik gooi alleen dingen weg waar Sarah in heeft geviezikt of als het echt nog maar een paar happen zijn. Anders gaat het in de vriezer voor Sarah, voordeel van zo'n kleintje, die zeurt nog niet (hier tenminste niet) en als wij dan patat eten krijgt zij eerst een portie groenten en daarna wat patat.
Toen ik avonddiensten werkte had ik in de vriezer altijd een voorraad, nu niet meer, want ik vind koken toch lekkerder, maar echt vies smaakt het niet uit de vriezer vind ik.... sommige dingen kun je alleen beter niet in de magnetron opwarmen :)

Als ik echt op mn geld let kunnen we wel van 30 euro rondkomen, maar eten we echt totaal niet luxe. Meestal heb ik dan vlees uit de vriezer, scheelt al heel veel natuurlijk, maar de week daarna moet ik dat dus weer aanvullen. Gemiddeld is het zo'n 40 tot 50 euro in de week wat ik uitgeef (incl luiers voor Sarah)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 apr 2008 13:50

lammetje schreef:ik gooi alleen dingen weg waar Sarah in heeft geviezikt of als het echt nog maar een paar happen zijn. Anders gaat het in de vriezer voor Sarah, voordeel van zo'n kleintje, die zeurt nog niet (hier tenminste niet) en als wij dan patat eten krijgt zij eerst een portie groenten en daarna wat patat.
Toen ik avonddiensten werkte had ik in de vriezer altijd een voorraad, nu niet meer, want ik vind koken toch lekkerder, maar echt vies smaakt het niet uit de vriezer vind ik.... sommige dingen kun je alleen beter niet in de magnetron opwarmen :)

Als ik echt op mn geld let kunnen we wel van 30 euro rondkomen, maar eten we echt totaal niet luxe. Meestal heb ik dan vlees uit de vriezer, scheelt al heel veel natuurlijk, maar de week daarna moet ik dat dus weer aanvullen. Gemiddeld is het zo'n 40 tot 50 euro in de week wat ik uitgeef (incl luiers voor Sarah)
dat valt nog best mee! Je hebt groot gelijk dat je toch wel de laatste happen weggooit, dat zou ik ook niet bewaren :wink: Ik doe boodschappen bij de Lidl waar ik echt wel het meeste kan halen.. de rest haal ik bij Dirk (zoals frisdrank, maaltijden etc). Groente en fruit haal ik alleen maar bij de groenteman omdat ik dat gewoon lekker vind. Meestal ben ik daar rond de 10-15 euro kwijt voor een week tot anderhalve week. Dan heb ik echt lekker vers fruit zoals appels, kiwi's, sinaasappels, zuurkool, boerenkool, bloemkool, verse rode kool etc.
Elke week:
1. Lidl: 30 euro
2. Groenteman: ong. 10-15 euro
3. Overig bij Dirk vd Broek: 15 euro.
Dus ongeveer ben ik dan 50 euro kwijt per week. Ik wil nu kijken wat ik bij de Aldi kan halen, want daar hebben ze ook lekkere melk en frisdrank. Dan kan ik gewoon uit m'n werk meteen ook boodschappen halen i.p.v. 's avonds :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 apr 2008 14:11

Wij halen de melk, brinta en het brood bij de Super de Boer (hier om de hoek). En de rest meestal bij de AH, C1000 of Aldi.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2008 14:26

Het spijt me wel, maar als christen eten weggooien vind ik dus echt vreemd. Een laatste paar happen vind ik de grens. Maar MissF, te veel koken (en dat weet je dan van te voren) en dan bewust weggooien? Dat kan toch niet? En ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom je niet twee dagen hetzelfde zou willen eten. Soms vind ik het zelfs wel makkelijk en kook ik bewust voor 4 personen zodat we er twee dagen van kunnen eten, capucijnerschotel, nasi of een ovenschotel of zo. En wat ik al eerder zei, je kan de ene dag een halve bloemkool koken en de dag erna (of twee dagen erna) de andere helft wokken of door een ovenschotel doen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 apr 2008 14:27

Evelien schreef:Wij halen de melk, brinta en het brood bij de Super de Boer (hier om de hoek). En de rest meestal bij de AH, C1000 of Aldi.
Wij hebben geen super de boer :wink: vond ik in mijn oude woonplaats trouwens behoorlijk prijzig! Mijn moeder haalde daar eigenlijk nooit wat. Heeel zelden ga ik naar AH als ik iets vergeten ben en het winkelcentrum aan de ene kant al dicht is, maar over het algemeen altijd, Aldi, Lidl en Dirk vd Broek.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”