veranderd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

veranderd?

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 15:10

he,

ik vroeg me af. Er wordt hier heel wat af gepraat. Kan iemand beschrijven of hij/zij hierdoor ook veranderd is? En wat houdt die verandering precies in?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 17:34

Ik merk wel dat ik er veel meer mee bezig ben. er worden hier dingen gezegd die me soms niet los kunnen laten. Ook vind ik het verhelderend om andermans meningen te horen en zelf na te gaan wat je er van vind.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 19:25

Kvind het handig om m'n iegen visie helder te krijgen, maar het mooiste nog dat ik merk dat sommigen serieus op zoek zijn en ik hoop die iig te kunne helpen ( Bwaagh wat klinkt dat ophemelend over mezelf :? nou ja zo is het iig niet bedoeld)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

tomkoers

Re: veranderd?

Berichtdoor tomkoers » 28 dec 2003 16:16

joris schreef:he,

ik vroeg me af. Er wordt hier heel wat af gepraat. Kan iemand beschrijven of hij/zij hierdoor ook veranderd is? En wat houdt die verandering precies in?

Nou het heeft me wel aan het denken gezet over heel veel zaken. En ook het onderzoeken van de Bijbel hierover.

Overigens ben ik ook oprecht bezorgd dat de 'sola scriptura', het Schriftgezag, zo vaak wordt losgelaten. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb.....

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 dec 2003 16:31

tomkoers schreef:
joris schreef:he,

Nou het heeft me wel aan het denken gezet over heel veel zaken. En ook het onderzoeken van de Bijbel hierover.

Overigens ben ik ook oprecht bezorgd dat de 'sola scriptura', het Schriftgezag, zo vaak wordt losgelaten. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb.....
Volgens is het sola scriptura al een hele poos geleden losgelaten, en zijn er nu een aantal mensen die dat terug willen brengen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 28 dec 2003 16:33

no discussion please, alleen beschrijven wat veranderd is hier.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 dec 2003 18:15

ja, o.a. dat ik er genoegen in schept om toch ook op een andere wijze, dan alleen de bijbel, met geestelijke zaken bezig te zijn. als ik dit forum ook op deze manier mag betitelen.
ook fijn om te zien en te lezen dat er meerdere mensen met dezelfde vragen te zien zitten die ook mij bezighouden. EN dat er mensen zijn die op die manier toch soms kunnen helpen om bepaalde zaken op een duidelijke manier uit te leggen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 29 dec 2003 16:51

Ja, er worden hier vragen van mij beantwoord en weer vragen aangeleverd die ik tot nu toe niet had. Dit zorgt ervoor dat ik me weer meer in mijn geloof en de Bijbel ga verdiepen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

veranderd?

Berichtdoor tanteoranje » 30 dec 2003 08:49

Inmiddels ben ik onder de indruk geraakt van het intellect wat hier huist, dat meen ik echt. Verder vind ik het verrijkend om de meningen te lezen van allerlei pluimage. Bepaalde zaken ben ik gaan relativeren. Vroeger had ik een bepaalde mening waarvan ik dacht dat hij overeind zou blijven staan. Dat is nu wel veranderd...

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 30 dec 2003 10:44

Ik ben positiever gaan denken over het christelijk geloof.
Vanuit mijn eigen ervaring kwamen altijd de associaties naar voren met mannen in zwarte pakken en nog een heleboel stereotypen, maar ik heb hier op het forum gezien dat de jeugd opener en kritischer is geworden. Er is nog wel een aantal forummers dat graag stokpaardjes berijdt en niet met argumenten discussieert, maar veel minder dan ik had verwacht.
Het is voor eenieder verrijkend om belangrijke zaken aan een kritisch onderzoek te onderwerpen, want, zoals ik al zei: the proof of the pudding is in the eating :wink:
The proof of the pudding is in the eating.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 17:17

tanteoranje schreef:Inmiddels ben ik onder de indruk geraakt van het intellect wat hier huist, dat meen ik echt. Verder vind ik het verrijkend om de meningen te lezen van allerlei pluimage. Bepaalde zaken ben ik gaan relativeren. Vroeger had ik een bepaalde mening waarvan ik dacht dat hij overeind zou blijven staan. Dat is nu wel veranderd...

klopt, dat heb ik ook. ik ben ook echt blij met dit forum. laten we hopen dat het lang mag blijven bestaan en dat er meerdere mensen genoegen aan beleven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 17:27

columbus schreef:
tanteoranje schreef:Inmiddels ben ik onder de indruk geraakt van het intellect wat hier huist, dat meen ik echt. Verder vind ik het verrijkend om de meningen te lezen van allerlei pluimage. Bepaalde zaken ben ik gaan relativeren. Vroeger had ik een bepaalde mening waarvan ik dacht dat hij overeind zou blijven staan. Dat is nu wel veranderd...

klopt, dat heb ik ook. ik ben ook echt blij met dit forum. laten we hopen dat het lang mag blijven bestaan en dat er meerdere mensen genoegen aan beleven.

helemaal mee eens, maar respectvol!!!

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 18:11

leuk om te horen al die reacties, maak gerust reclame voor deze topic!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 dec 2003 23:33

Ik vind het fijn dat ik hier mijn vragen kwijt kan en dat ik zie dat bepaalde dingen niet alleen in mijn hart leven, maar ook bij anderen.
Wat ik alleen jammer vind, is dat er vaak vooroordelen worden uitgesproken. Soms kan ik me echt kwaad maken. :oops:
Maar over het grootste gedeelte ben ik tevreden hoor!! :mrgreen:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 dec 2003 23:49

Ja.. 'k heb echt heel veel geleerd hier.

Mensen komen uit allerlei verschillende kerken, en het kan niet zijn dat er ook maar 1 kerk het bij het juist eind heeft. Ik geloof dat elke kerk wat van een ander kan leren, zolang je maar volkomen open blijft staan voor de bijbel.

Zo is het ook met de mensen op refoweb. Iedereen heeft een ander beeld van God, iedereen denk anders over verschillende teksten. Door hier sirieus over na te denken, komt Gods grootheid en zijn liefde steeds meer naar voren.
Eerst zag ik God als iemand die mij zou straffen.

Nu zie ik God als een Vader die altijd voor je klaar staat, een Vader die het allerbeste met me voor heeft. Een vader die je nx afpakt, maar je juist iets geeft. Een Vader zo vol van liefde dat zelfs saddam hoesein zijn Kind kan zijn.

Kortom, ik heb heel veel, heel veel geleerd van alle verschillende opvattingen en relaties met God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”