Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 30 dec 2003 21:47

Evelien schreef:wij hebben pas geleden nog een discussie gevoerd over dat mannen gaan staan tijdens het bidden dat dat oneerbiedig was volgens bepaalde regels.

Wat is er oneerbiedig aan?

Eigenlijk is het niet bijbels als je blijft zitten tijdens het bidden. In de tijd van de bijbel ging iedereen staand of knielend bidden, niet zittend.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 21:49

Dat bedoelde ik. alleen kon ik er even niet op komen.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 21:51

Jannoek schreef:
caprice schreef:
Evelien schreef:
caprice schreef:
columbus schreef:weten waar je voor staat, oké, maar dat neemt niet weg dat een vrouw in een broek niet degelijk kan zijn.
niet dat ik een hekel aan dames in rok hebt, zeker niet, ik vind het ook netjes, maar het feit dat een broek bij een vrouw als 'goddeloos' word gezien vind ik niet reeel

Weten waar je voor staat kan niet als je steeds de grenzen verlegt, zo van:

- Jongens hoeven op cathechesatie niet meer te staan tijdens het bidden.
- Meisjes hoeven op cathechisatie geen hoed meer op.
- Goed, nu hoeven de meisjes geen rok meer aan.
- Nu kunnen we ook wel films toelaten.
- Wat is er mis aan om naar de bioscoop te gaan? Die films kijk je anders later toch thuis wel een keer. Waarom zou je erop wachten?
- Waarom hebben we eigenlijk geen televisie.
- ...

Het is een hellend vlak!!!

sorry,

- Waarom moeten jongens staan tijdens het bidden??
- waarom moeten de vrouwen een hoofddeksel op tijden cathechisatie?

Om dezelfde redenen als in de kerkdienst.
Maar bij ons is dat dus al enkele jaren afgeschaft. Het derde punt is aan de beurt. :(

Bij ons staan de jongens ook niet tijdens het bidden en dragen de meisjes geen hoedjes, het is toch geen eredienst? en by the way: de jongens staan bij ons ook niet tijdens de kerkdienst onder het bidden!
op zich vind ik het wel vreemd dat het in een ger.gem normaal wordt gevonden dat meisjes broeken gaan dragen...

Nee, dat is niet normaal. :cry:

Waarom staan mannen tijdens het gebed in de kerkdienst? Omdat zij het hoofd van de vrouw zijn. Omdat zij regeren. Zij vertegenwoordigen de gemeente, de kinderen en het zwakke geslacht, denk aan Adam, het verbondshoofd van het werkverbond. (zoals ik erover denk, niet officieel of zo)

Waarom vrouwen het hoofd bedekt moeten hebben? Zij moeten een macht op hun hoofd hebben om der engelen wil. Het is haar tot oneer om te bidden of te profeteren met een onbedekt hoofd. Voor de man is het een oneer om met een bedekt hoofd te bidden of profeteren.

En de rok is niet alleen een traditie. Er zit meer achter. Het dragen van een broek voor vrouwen werd ingevoerd door vrouwen die zich meer vrijheden wilden verwerven i.v.m. de vrouwenemancipatie, in een cultuur die viel onder het rijk van de vorst der duisternis, namelijk de godsonterende muziek, uit de jaren '60. Vrouwenbroeken zijn er alleen maar een afgeleide van.
Een christen is wel op deze wereld, maar niet van deze wereld, en moet zich daarom afzonderen van de wereld, herkenbaar zijn.
Laatst gewijzigd door caprice op 30 dec 2003 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 21:52

Evelien schreef:wij hebben pas geleden nog een discussie gevoerd over dat mannen gaan staan tijdens het bidden dat dat oneerbiedig was volgens bepaalde regels.

huh? hoezo dat?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 21:55

mannen staan!??!?! nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 21:56

Waarom staan mannen tijdens de kerkdienst? Omdat zij het hoofd van de vrouw zijn. Omdat zij regeren. Zij vertegenwoordigen de gemeente, de kinderen en het zwakke geslacht, denk aan Adam, het verbondshoofd van het werkverbond. (zoals ik erover denk, niet officieel of zo)

Waarom werd Eva uit de rib van Adam gemaakt?

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 21:58

Evelien schreef:
Waarom staan mannen tijdens het gebed in de kerkdienst? Omdat zij het hoofd van de vrouw zijn. Omdat zij regeren. Zij vertegenwoordigen de gemeente, de kinderen en het zwakke geslacht, denk aan Adam, het verbondshoofd van het werkverbond. (zoals ik erover denk, niet officieel of zo)

Omdat zij gelijk waren. Maar God heeft de man als heerser (lees: leider) over de vrouw gesteld.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 22:01

caprice schreef:

Waarom vrouwen het hoofd bedekt moeten hebben? Zij moeten een macht op hun hoofd hebben om der engelen wil. Het is haar tot oneer om te bidden of te profeteren met een onbedekt hoofd. Voor de man is het een oneer om met een bedekt hoofd te bidden of profeteren.

En de rok is niet alleen een traditie. Er zit meer achter. Het dragen van een broek voor vrouwen werd ingevoerd door vrouwen die zich meer vrijheden wilden verwerven i.v.m. de vrouwenemancipatie, in een cultuur die viel onder het rijk van de vorst der duisternis, namelijk de godsonterende muziek, uit de jaren '60. Vrouwenbroeken zijn er alleen maar een afgeleide van.
Een christen is wel op deze wereld, maar niet van deze wereld, en moet zich daarom afzonderen van de wereld, herkenbaar zijn.

Bij ons staan maar weinig mannen onder het bidden, ik denk dat dat ook per regio verschilt...

Wat betreft het dragen van een hoed envan een rok ben ik het wel n btje met je eens! als je de grenzen gaat verleggen, kom je op een hellend vlak! Als je als vrouw ook al geen rok meer draag, zie je helemaal geen verschil meer met de wereld, en we moeten ons afzonderen, toch?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 22:01

als je je alleen onderscheidt van de wereld door het dragen van een rok dan zit er iets niet goed...

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 22:02

trijntjejohanna schreef:als je je alleen onderscheidt van de wereld door het dragen van een rok dan zit er iets niet goed...

Nee, het moet door alles, en dan niet van bovenaf opgelegd.
Dus door de hele levenswandel moet het te zien zijn.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 22:03

caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:als je je alleen onderscheidt van de wereld door het dragen van een rok dan zit er iets niet goed...

maar dan kan het toch ook zonder rok...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 22:04

caprice schreef:
Evelien schreef:

Omdat zij gelijk waren. Maar God heeft de man als heerser (lees: leider) over de vrouw gesteld.

waar staat dat?

God heeft de vrouw niet uit het hoofd van de man geschapen om haar niet te heersen over de vrouw.
God heeft de vrouw niet uit de voet van de man geschapen om haar niet te vertrappen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 22:05

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:

maar dan kan het toch ook zonder rok...

Dat kan ook zonder rok.

Maar respecteer elkaar (in een rok of in een broek).

Want als je een oprecht Kind van God ben, dan weet je pas hoe je gekleed gaat.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 22:07

ik respecteer dat ook wel... maar ik zei dat omdat er dit gezegd werd:

Als je als vrouw ook al geen rok meer draag, zie je helemaal geen verschil meer met de wereld, en we moeten ons afzonderen, toch?

en dat vind ik dus niet juist...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 22:09

Ja dat begrijp ik.

Ik snap wat je bedoelt.

Terug naar “Archief”