Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 apr 2008 11:46

Ik ga vanavond naar een informatiebijeenkomst over het adopteren van kindjes met een Special Need. We stonden op de reservelijst (want alle plaatsen waren al heel snel vergeven), maar de vrouw van de aanmeldingen mailde vrijdag dat er nog 1 plekje was. Dus ik ga, helaas zonder man, vanavond naar Woerden. Ben benieuwd. En morgen de laatste VIA bijeenkomst... een week van afsluiting en een nieuw begin: op naar de kinderbescherming :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 apr 2008 11:49

Hou me op de hoogte van het special need-gebeuren!

Weet je al wanneer de kinderbescherming-rompslomp begint?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 apr 2008 11:53

Ja, ik breng nog wel verslag uit van vanavond! Ik heb er erg veel zin in en ik zie er al sinds vrijdag naar uit (toen kregen we een mailtje dat er toch nog 1 plekje was: ik heb echt even een dankgebedje naar boven gestuurd :mrgreen: ).

Morgen krijgen we een prognose te horen van de wachttijd voor de RvK. Ik weet dus eigenlijk nog niks. Maar via diverse mailgroepen/fora heb ik begrepen, dat er momenteel bij de RvK van Rotterdam best wel een lange wachtlijst is. We gaan dus maar uit van minimaal een half jaar.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 apr 2008 11:59

Half jaar? :shock: Ik dacht dat ze in elk geval garanderen dat het begint in het kwartaal na het kwartaal dat je de cursus afrondt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 apr 2008 12:04

Ja, dat wordt 'gegarandeerd', maar in de praktijk blijkt het vaak niet haalbaar. Wij ronden morgen de cursus af, het kwartaal loopt tot en met juni, dus het onderzoek zou in juli-augustus-september plaats moeten vinden. Maar de RvK heeft het erg druk en dus duurt het tegenwoordig meestal veel langer.

Het was voor ons ook even een domper. Wij gingen ook uit van die kwartaal-na-de-via-kwartaal-regeling. Maar goed, morgen horen we dus hoe erg de uitstel ongeveer zal zijn. Ik houd me hart vast :|

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 apr 2008 12:05

Menn, balen zeg. Nou ja, misschien valt het mee! Hoop ik voor je!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 apr 2008 12:06

Yep! Ik hoop met je mee :mrgreen:
Onder welke raad vallen jullie dalijk?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 apr 2008 12:06

Géén idee! Moet ik dat al weten? ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 apr 2008 12:08

Uhm.. nee :mrgreen:
Nou ja, je kunt er niks aan veranderen, grrrrr. Ik hoop dat er morgen een paar stellen zeggen zich per direct terug te trekken :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 apr 2008 12:09

Ghe 8)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 apr 2008 08:11

Het zit erop! We hebben de cursus volbracht en het lange wachten op de Kinderbescherming is gisteren begonnen! We zijn gisteren naar huis gegaan met een fictieve prachtige zoon van 5 jaar oud uit Nigeria...

Het was een ontspannen middag. Ik was echt aan het stuiteren en had precies hetzelfde gevoel als voor de eerste cursusmiddag. Toen omdat het allemaal echt ging beginnen, gisteren omdat we nu iets kunnen afsluiten. De hele middag werd besteed aan het vervolg van de procedure. Eigenlijk wisten we natuurlijk alles al, maar sommige stappen werden nog even verduidelijkt en er werd uitgelegd hoe vergunninghouders werken, etc. Daarna kregen we uitleg over het gezinsonderzoek. Gewoon even wat punten van aandacht. Een voorbeeld: als je als stel graag naar de sauna gaat en je hebt er leuke vriendschappen, dan zal men in het buitenland denken dat je een seksclub bezoekt... Ok, dit is niet op ons van toepassing, maar ik zou bijvoorbeeld nooit vermelden dat ik de slechtste huisvrouw ben die je je maar kunt voorstellen: in het buitenland zou men dat kunnen koppelen aan mijn kwaliteiten als moeder. :wink:
Maar dat komt helemaal goed!

Helaas kregen we te horen, dat de RvK van Rotterdam een achterstand van minimaal 1 kwartaal heeft. Dat betekent dat wij het gezinsonderzoek kunnen verwachten in oktober/november/december. Pfff... dat duurt nog zo lang :|
Een puntje van opluchting was wel dat het op volgorde van BKA-nummer gaat en wij hadden allang gezien dat wij van onze groep dan als tweede aan de beurt zouden zijn. Dus hopelijk begint het ECHT in oktober, en niet pas in december ofzo!

Verder werd het vergunninghoudersspel gespeeld. Met een wachtlijst, voorkeuren van ouders en voorstellen. We moesten dus gaan matchen. De groep had ons het liefst naar huis gestuurd met 2 zoons uit Ethiopie en eentje uit Nigeria :mrgreen:
Maar een ander stel stond net 1 plaats hoger op de wachtlijst en die kregen dus de Ethiopische kanjers. Gelukkig was er nog een supercoole Nigeriaan in de aanbieding, en die wilden we toch echt niet ruilen :mrgreen:

Een ontspannen middag dus, waarin er eindelijk eens plaats was voor humor, een lach, zonder dat het serieuze karakter van alles in gevaar kwam. We hebben nog emailadressen uitgewisseld, zodat we in elk geval van elkaar weten hoever we in de procedure zijn. Dat geeft je dan wel weer inzichten in je eigen wachttijden enzo, dus best wel handig!

Maar goed, er werd afgesloten met veel bemoedigende woorden vanuit de cursusleiding en onder elkaar. We kregen echt van iedereen te horen, dat ze ons een fantastisch stel vinden, sommigen zijn 'fan' van ons (yeah 8) ) en zijn geraakt door ons enthousiasme, idealisme, wijsheid (!) en liefde voor onze kinderen die we nu al uitstralen. Met ons zou het absoluut goed komen, zei echt iedereen. Nou, ik werd er een beetje verlegen van :oops:

Ook de twee dames van de Stichting Adoptievoorzieningen wilden nog even aan ons kwijt, dat ze er alle vertrouwen in hebben, dat we goed voorbereid het gezinsonderzoek in gaan: ze waren onder de indruk van onze inbreng in de verschillende middagen. En overtuigd van een dossier waar een vergunninghouder graag mee aan de slag zou gaan. Ze hopen snel een aankomstkaartje van ons te ontvangen (maar wat heet snel in adoptieland...) :mrgreen:

Nou, volledig verlegen en druk en stuiterig gingen we naar huis. Ik heb zo onwijs slecht geslapen... pfff... we moeten nu echt gaan wachten. We kunnen niks doen. Maar er zit niks anders op. Ik heb al ongeveer 576 schietgebedjes de ruimte in gestuurd, dat we echt al in oktober mogen... eerder is natuurlijk ook goed... :wink: :mrgreen:

Nou ja, we gaan ons lekker in de verschillende landen verdiepen, ook al hebben we geen idee waar onze kinderen vandaan zullen komen

:mrgreen: :yahoooo:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 apr 2008 09:22

Wauw Galateia, gefeliciteerd hoor dat jullie de bijeenkomsten hebben afgerond! :)

Heerlijk om je verslag weer te lezen. Tegelijkertijd word ik er ongeduldig van :oops: ;) Hoewel het nog jaren gaat duren voordat er daadwerkelijk een kindje (of meer kindjes) bij ons is, hebben we het gisterenavond weer uitgebreid gehad erover. Welk kamertje, wat voor dakkapel, welke kinderliedjes we ze zeker te weten willen leren :mrgreen:, op welke school we ze in elk geval niet willen, etc :) Maargoed... eerst maar eens rustig afwachten tot de bijeenkomsten.

Hopelijk zijn jullie in oktober aan de beurt voor het onderzoek!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 apr 2008 09:49

Ja, dat fantaseren is ons niet onbekend :mrgreen:

Het is leuk, maar ook frustrerend soms. Want het gaat nog jaren duren... en al die gesloten wachtlijsten enzo... pfff... ik heb er vannacht heel wat uurtjes denkwerk aan besteed!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 apr 2008 11:54

We hebben gisteren trouwens een hele vrolijke gekleurde doos uitgekozen als onze 'adoptiedoos'. Daarin hebben we onze naamkaartjes van de cursus gedaan. Iets simpels, iets tastbaars, iets wat we aan onze kinderen laten zien. Dan kunnen we later allebei in onze doos graaien en kijken welke weg we moesten afleggen om samen te komen. Ofzo. Dat de kinderen het gevoel hebben dat ze bijzonder welkom zijn. Ze krijgen ook allemaal hun eigen doos met spullen uit hun verleden!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 apr 2008 11:58

En o ja, we zijn lid geworden van Wereldkinderen en Kind&Toekomst. Tussen deze twee vergunninghouders zal de keuze uiteindelijk gaan. Dus meteen maar gedaan gisteravond. :mrgreen:

Terug naar “Archief”