Is de echte Naam van de Vader in de vergetelheid geraakt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 feb 2008 11:59

SimonT schreef:Ik heb het over HEERE niet over Heer

In het hebreeuws bestaan geen kleine of hoofdletters (in het oude grieks ook niet overigens) - H[E]ER[E] is en blijft geen vertaling van JHWH maar is dat van ADONAJ en KURIOS die als beveiliging tegen ontheiliging of ijdel gebruiken van de G-dsnaam zijn opgevoerd. Blijkbaar hebben de Statenvertalers dit gerespecteerd en waren deels ook in de leer geweest bij voorname Joodse rabbijnen en hebben voor hun vertaling ook de nuances vanuit de commentaren verschillende beroemde rabbijnen met belangstelling doorvorst om tot de juiste woordkeuzes te komen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 mar 2008 00:03

YHWH betekent de Enige Eeuwige : constante Machtige -zonder begin en zonder einde .

Adonai- Kurios betekent Heer

dan Lijkt het me duidelijk dat de Tetragramme het Zijn van de Eeuwige Enige God Ribbon Olam - Heer van de werelden
beter beschrijft dan alleen het woordje Heer - of de Naam

Iedereen die de Naam - Het Zijn van de Enige Eeuwige God kent , en aanroept zal behouden worden - Dat is de belofte!!!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2008 11:39

In het NT komen we de naam JHWH niet letterlijk tegen. En misschien is dat ook wel niet zo erg, omdat het meer gaat om wat die naam betekent, waar die voor staat, dan dat het zou gaan om de vorm. Een Griek haalt immers weinig uit een Hebreeuws woord.
Wat dat inhoudelijke betreft: er kwam mij een tijd geleden een tekst uit het NT in gedachten, waarvan ik dacht: dat is de naam JHWH, waar die inhoudelijk voor staat. En wel: Hebreeën 11:6: "Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is van degenen, die Hem zoeken."

(Zie hierbij ook de uitleg die ik al gegeven heb.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 13:05

SimonT schreef:Ik heb het over HEERE niet over Heer

HEERE is een ingeburgerde variant op Heer. Betekent precies hetzelfde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 apr 2008 11:51

voor de goede orde, en als extraatje bij de eerdere uitleggingen:

als er in het O.T. HEERE staat, staat er in de grondtekst JHWH
als er in het O.T. Heere staat, staat er in de grondtekst Adonai

Heere is de vertaling van Adonai

men heeft ervoor gekozen de naam JHWH niet te vertalen oid, maar deze te vervangen door Adonai: Heere dus

om onderscheid te maken tussen Heere als vertaling van Adonai, en Heere als vervanging van JHWH, heeft men deze laatste in de nederlandse bijbels hoofdletters gegeven

HEERE blijft dus net als Heere een vertaling van Adonai (en betekenen dus hetzelfde) en niet een 'vertaling' van JHWH
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 apr 2008 12:29

mijn vraag is: hoe belangrijk is het om de Naam (uitspraak van JHWH) te kennen? of dat op zn minst een hogepriester de Naam kent en uit kan spreken?

het is op zn minst natuulijk 'balen' dat niemand (=aanname) het meer weet, en tekenend voor onze generatie en de generaties voor ons dat God Zichzelf ook niet meer op die manier bekend heeft gemaakt. maar zijn er consequenties ofzo?

in de film 'pi' wordt van een groep (beetje kwaadaardige) orthodoxe joden gezegd dat ze soms niets anders doen dan zoveel mogelijk uitspraken van de Naam uit te spreken, in de hoop ooit de goede te hebben 'geraden'.. zodat..?

wat maakt het uitspreken van de Naam (door een hogepriester) voor verschil?

eric
..

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 09 apr 2008 15:19

Zomaar een gedachte:

Zou het woord heer niet uit het feudale denken komen? Hij die boven je staat? Tenslotte was in die tijd de heer van een gebied de baas in dat gebied. Iemand aanspreken als mijn heer was een uiting van respect en submissie.

Aangezien de eerste vertalingen van de bijbel naar het diets gebeurd is in de periode waarin dat feudale stelsel erg "in" was was dat natuurlijk HET woord om aan het gewone gepeupel door te geven wat de rol van zo'n heer ongeveer zou zijn.

Dat benadrukken zou voor de kerk uit die tijd. Die zelf ook actief was in het feudale stelsel natuurlijk erg handig zijn.

Heerlijk betekent dat iets een Heer waardig is. "Ik voel me een heer gelijk".

Ik ben geen Neerlandicus. Maar het klinkt logisch, toch?

Dat heer de naam van God zou zijn lijkt me sterk... Ik denk ook dat de naam van God in onbruik geraakt is. En voor zover ik begrijp is die naam het beste weer te geven met de tetragramaton. JHVH.

Ik heb wel eens koppelingen gezien tussen die naam en het aarde water lucht en vuur van de oude grieken. Maar ik weet niet wat daar van waar is.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 09 apr 2008 18:46

Het is niet van belang te weten hoe je de Naam precies uit moet spreken.
Het is belangrijk te weten waar de Naam voor staat: dwz De Enige Eeuwige Allesomvattende Oppermachtige en Schepper en Heer van Het Heelal ende.Heer van de Hemelse Legers
Diegene die een verbond heeft gesloten met Avraham,Izhak en Jacov.
Hij Die Is Was en Zal Zijn,
Haya Hove Yavo :
YHWH ELOHIM -EL SHADAI

Lees bijv op de site van een ex-muslim:
http://www.abrahamic-faith.com/

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 10 apr 2008 12:39

Die site heeft niets met het onderwerp te maken. Het is een "Mijn God is beter dan jouw God" blaat verhaaltje. Tussen Joden en Moslims. Waarbij ik de eerste 10 minuten niet eens kon afleiden voor welke partij de man dan wel was.

Ik zou er niet zo allergisch voor zijn, als ik gisteren niet op de officiele staats site van China uitgebreid heb mogen lezen wat voor een leugenaar en terrorist de Dalai Lama wel niet is... Als je hen mag geloven heeft de man liters bloed aan zijn handen kromme tanden en een schuurtje waarin explosieven gemixed worden.

Andere stem, hetzelfde liedje.

Ik maak bij deze dus ook bezwaar tegen het vermengen van dit soort propaganda met serieuze discussies.

Anyway, terug naar het onderwerp. Uiteraard is het niet belangerijk dat je de naam kent. Je hoeft niet eens de bijbelse verhalen volledig te kennen of snappen. Als je de levende werkelijkheid maar ervaart.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 apr 2008 14:44

Nou ik denk juist dat dit er alles mee te maken heeft.Dit is ook de reden , waarom je met religie niks verder komt.,
Als je met God de Eeuwige YHWH van de Tenach bedoeld
en je ook beweert dat Yeshua De Messias God is ,..kan dat alleen wanneer Hij van en uit de YHWH is

dit is gewoon: de Hoop is voor de hele wereld -de Hoop van Vrede
maar dit kan alleen de Heilige Geest iemand duidelijk maken.
Er gebeuren wonderbaarlijke dingen
en daar is deze ex-muslim: Pakistaanse Mohammed nu Simon een voorbeeld van.

Het is van de Messiah gezegd dat Hij Prins van de Vrede en Eeuwige Vader zal heten.In Hem is vrede. Door ZIjn Nieuwe Verbond is er Vrede - Wij zijn allemaal vrijgekocht voor dezelfde Kostbare prijs.......
Het is geen propaganda------ Het is de vervulling van de belofte->

De Levende Werkelijkheid!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 apr 2008 15:00

Praised be you, O YHWH our ELOHEINU=God, KING of the universe, who has give us YeSHuA your son as our Moshiach, our redeemer, our Saviour, our Atonement and our ADONENU Lord, and the books of the RENEWED COVENANT to our people and to all the peoples . Praised be you, O YHWH , giver of Salvation in YeSHuA HaMashiach. Praised be you, O YHWH our ELOHEINU, KING of the universe, who has give us YeSHuA your son as our Moshiach, our redeemer, our Saviour, our Atonement and our ADONENU, and the books of the RENEWED COVENANT to our people and to all the peoples . Praised be you, O YHWH , giver of Salvation in YeSHuA HaMashiach.
Happy are we! ,

dit gebed las ik op een site van gelovigen in Singapore!
Hallelu-YAH

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 11 apr 2008 12:13

salty schreef:Nou ik denk juist dat dit er alles mee te maken heeft.Dit is ook de reden , waarom je met religie niks verder komt.,

Grappige woorden uit de mond van iemand die verder zo vurig over zijn religie spreekt. Waarom ben je er zo vol van als het je verder niets verder helpt?

Als je met God de Eeuwige YHWH van de Tenach bedoeld
en je ook beweert dat Yeshua De Messias God is ,..kan dat alleen wanneer Hij van en uit de YHWH is

Onderschat de wegen van God niet. Onze logica is niet van toepassing op zijn wezen. Woorden als "Alleen" "Nooit" "Horende bij mij" zijn pogingen hem te herscheppen in ons beeld. Opdat hij justificatie wordt voor onze fouten. Opdat hij de stok wordt waarmee wij slaan. En opdat hij de wet wordt die ons het recht geeft andersdenkenden te doden.

Nooit maar ook nooit heeft een sterveling het recht zijn God te scheppen. Enkel zijn illusies... Wij mogen dwalen in onze illusies. Dat recht hebben we verkregen toen we aten van de boom. Maar de consequenties zijn wel de onze.

dit is gewoon: de Hoop is voor de hele wereld -de Hoop van Vrede
maar dit kan alleen de Heilige Geest iemand duidelijk maken. Er gebeuren wonderbaarlijke dingen

Ja. Maar waarom denk je eigenlijk dat de heilige geest vrede brengt? Omdat hij iedereen hetzelfde maakt? Of omdat hij het besef brengt aan eenieder die horen wil onafhankelijk van credo religie of politiek dat simpele ongeveinzde liefde de brug is naar dat land van vrede? Als jezus een boodschap of missie had naast sterven voor onze zonden, dan was het de poging ons dat duidelijk te maken.

En is het gelukt? Dwaasheid egoisme en de waan van de dag. Dat vult onze geest. Niet de liefde.

en daar is deze ex-muslim: Pakistaanse Mohammed nu Simon een voorbeeld van.

Nou, ik vind het nogal een bekering hoor. Hij is van de God van Abraham naar de God van Abraham over gestapt. Het is niet alsof hij hindu of boedhist geworden is.

Het is van de Messiah gezegd dat Hij Prins van de Vrede en Eeuwige Vader zal heten.In Hem is vrede. Door ZIjn Nieuwe Verbond is er Vrede - Wij zijn allemaal vrijgekocht voor dezelfde Kostbare prijs.......
Het is geen propaganda------ Het is de vervulling van de belofte->

Zijn lessen zijn verder niet relevant denk je? Hij is naar de aarde gekomen en heeft zijn leven opgeofferd. Maar essentieel heeft in die periode met mogelijke uitzondering van een tweetal Marias eigenlijk niemand hem gehoord.

Want tot de dag van vandaag zoekt men nog steeds godsdienstige conflicten op terwijl de Christus juist liefde kwam preken en tegen elke variant van georganizeerde religie aan het aantrappen was. Hij respecteerde geen enkele aardse kerk. Enkel de kerk van zijn Vader.

Als de belofte vervuld zou zijn. Dan zouden we vrij zijn en in vrede. Dat zijn we niet. We hebben de sleutel gekregen maar we moeten de stap zelf nemen.

In plaats daarvan hebben we geprobeerd anderen met die sleutel te slaan. We hebben geprobeert de sleutel te verkopen. We hebben alles gedaan behalve de sleutel te gebruiken om ons hart te ontsluiten.

De Levende Werkelijkheid!

De levende werkelijkheid kan enkel werkelijkheid zijn als het licht wat haar schept je hart ontsluit en je weer echt menselijk maakt. Menselijk genoeg om je liefde te delen met alle wezens in de wereld. Niet omdat zij het wel of niet verdienen, maar omdat jij dat verdient. Totdat dit begrip doordringt in de mensheid zullen conflicten niet ophouden. Ze zijn slechts expressie van onze persoonlijke pogingen om de levende werkelijkheid naar ons eigen persona te herscheppen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 apr 2008 22:16

Grappige woorden uit de mond van iemand die verder zo vurig over zijn religie spreekt. Waarom ben je er zo vol van als het je verder niets verder helpt?

Ik heb geen religie- maar een geloof
je hebt jodendom,christendom en Islam als religies-----
en je hebt het geloof in Yeshua de Messias, zoals het begon, in het begin: 2000 jr geleden
het geloof in het Nieuwe Verbond is een geloof- waardoor je een Nieuwe creatie wordt in Yeshua de Messias en je de belofte krijgt dat je deel mag krijgen en mede erfgenaam bent van Zijn Koningkrijk- , daarin mogen mensen uit alle volken zich broeders en zusters weten.en dan kun je juist die Liefde krijgen waarin je alle voorooordelen opzij kan zetten en opnieuw mag beginnen.
http://jewsforjesus.org/publications/is ... dden_peace
http://www.levitt.tv/
V1610 en anderen
------
Isaiah 55:11 YHWH says:
so is my word that goes out from my mouth:
It will not return to me empty,
but will accomplish what I desire
and achieve the purpose for which I sent it.

copiloot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor copiloot » 02 mei 2008 04:57

Boekenlezer schreef:In het NT komen we de naam JHWH niet letterlijk tegen. En misschien is dat ook wel niet zo erg, omdat het meer gaat om wat die naam betekent, waar die voor staat, dan dat het zou gaan om de vorm. Een Griek haalt immers weinig uit een Hebreeuws woord.
Wat dat inhoudelijke betreft: er kwam mij een tijd geleden een tekst uit het NT in gedachten, waarvan ik dacht: dat is de naam JHWH, waar die inhoudelijk voor staat. En wel: Hebreeën 11:6: "Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is van degenen, die Hem zoeken."

Inderdaad weet ik ook geen plaats in het NT waar we letterlijk YHWH tegenkomen. Al weet ik ook dat de inhoud wél veelvuldig wordt gebruikt, als het gaat om de teksten waar de Heere Jezus zelf uitlegt wie hij is: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" (Misschien goed om hier een nieuw topic over te openen, als het gaat over de dingen die Hij hier bedoelt. )

Ander voorbeeld: Ik ben de ware wijnstok. Om kort te gaan: Veel teksten die terug grijpen op die ene YHWH.

in de Indonesische bijbel wordt YHWH vertaald met: Aku adalah Aku. Oftewel: Ik ben Ik. Alsof dat zeggen wil: Er IS geen beschrijving voor mij nodig, Ik ben Ik. Alle eigennamen die de Heere aan de mensen heeft gegeven, zijn daarom eigenlijk niet nodig geweest.

Aan de andere kant: Kennen wij die God al persoonlijk?
The catch is better than the fish

Chaver
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chaver » 28 jun 2008 01:35

copiloot schreef:
Boekenlezer schreef:In het NT komen we de naam JHWH niet letterlijk tegen. En misschien is dat ook wel niet zo erg, omdat het meer gaat om wat die naam betekent, waar die voor staat, dan dat het zou gaan om de vorm. Een Griek haalt immers weinig uit een Hebreeuws woord.

Inderdaad weet ik ook geen plaats in het NT waar we letterlijk YHWH tegenkomen. Al weet ik ook dat de inhoud wél veelvuldig wordt gebruikt, als het gaat om de teksten waar de Heere Jezus zelf uitlegt wie hij is: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" (Misschien goed om hier een nieuw topic over te openen, als het gaat over de dingen die Hij hier bedoelt. )

Ander voorbeeld: Ik ben de ware wijnstok. Om kort te gaan: Veel teksten die terug grijpen op die ene YHWH.

in de Indonesische bijbel wordt YHWH vertaald met: Aku adalah Aku. Oftewel: Ik ben Ik. Alsof dat zeggen wil: Er IS geen beschrijving voor mij nodig, Ik ben Ik. Alle eigennamen die de Heere aan de mensen heeft gegeven, zijn daarom eigenlijk niet nodig geweest.

Aan de andere kant: Kennen wij die God al persoonlijk?

Die laatste vraag viel me op. Zou je dat eens nader willen uitleggen?

Shalom, Chaver.

Terug naar “[Religie] - Open forum”