Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2003 17:41

Equilibrist schreef:
Evelien schreef:Wat mij vanmorgen in de preek heel sterk bij gebleven is, is het werk van engelen. Het was doodstil toen de dominee vertelde over dat engelen ook nu nog steeds werk verrichten. Terwijl wij dat niet echt geloven.

Hmmm. :o Wie zijn ''wij'' in deze context? De gemeente, of de kerkenraad, de denominatie of jijzelf ?! Wel genig, zoiets.

Wij hadden een preek waar ik echt niets van begrepen heb. Het ging over de strategie van God om de mensen in te zetten in Zijn Koningkrijk. Werd gebaseerd op een situatie met de discipelen. Mijns inziens kun je Gods manier van handelen niet vangen in een strategie of theorie.

Ik bedoel hier mee te zeggen. Dat er binnen de refomatorische gezindte niet zo (snel) aan engelenwerk (en wonderen) meer word gedacht. Wat dat gebeurd niet (denken ze dan). Terwijl het wel zo is.
dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 29 dec 2003 16:45

Gisteren een mooie preek gehoord over de kindermoord in Betlehem. God had zelf de regie, kijk maar naar de profetiën van Hosea en Jesaja (of was het nou Jeremia). Hoe kon Hij dit nou toestaan en er niet voor zorgen dat Herodes op andere gedachten werd gebracht en het kind zou vergeten?
Aan de andere kant geeft het een beeld van de harde feiten in deze wereld. Onze behoefte aan een Verlosser wordt ons zo eens te meer duidelijk.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

wat heb je deze week van de preek opgestoken?

Berichtdoor tanteoranje » 30 dec 2003 12:55

1e kerstdag, 's ochtends: Emmanuel= God met ons (terwijl Hij tegen ons had moeten zijn)

joris

Re: wat heb je deze week van de preek opgestoken?

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 13:18

tanteoranje schreef:1e kerstdag, 's ochtends: Emmanuel= God met ons (terwijl Hij tegen ons had moeten zijn)
huh?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

wat heb je van de preek...

Berichtdoor tanteoranje » 30 dec 2003 13:30

Haha, Joris, snap jou wel! Oke, zie het zo: wij zouden zelf nooit naar Hem gevraagd hebben, maar alzo lief heeft God de wereld (ons) gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...

joris

Re: wat heb je van de preek...

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 13:37

tanteoranje schreef:Haha, Joris, snap jou wel! Oke, zie het zo: wij zouden zelf nooit naar Hem gevraagd hebben, maar alzo lief heeft God de wereld (ons) gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...
kijk weet je wat ik dus altijd zo onglooflijk raar vindt! We doen altijd net alsof wij goed moeten zijn om bij God te komen. We kunnen het gewoon niet uitstaan dat God zo groot is dat Hi bij ons komt, ons zijn naam gegeven heeft. Dat wij zijn naam mogen gebruiken en dat Hij er geen stukje minder van wordt als we die naam af en toe door het slijk halen. Ik geef mijn naam hier niet eens! God doet het gewoon omdat HIj overal boven staat! Hij is wie Hij is.
En een preekvent gaat dan zitten zeggen dat God eigenlijk tegen ons had moeten zijn omdat wij Hem niet zoeken!

Wat is dat voor arrogantie? Dat is doortrapte nederigheid en dus arrogant. (als ik hier nu'' in mjin ogen'' bijzet, weet iedereen zeker dat het een communicatietruc van me is, dus doe ik dat niet)

God is groot, amen? Halleluja! En daarom wacht Hij dus niet tot wij onze eigenwijze kop zijn kant op draaien, nee! Hij komt gewoon naar ons toe, Hij denkt: oke, die eigenwijze kinders, we zullentze wat gemakkelijker maken. Ik laat me geboren worden in een kribje! Zodat ik tenminste niet meer alleen het '' voer'' ben van theologen maar van ongeletterde herders! Van de bejaarden die voor seniel worden gezien op het tempelplein! Voor hoeren en die te smerig zijn om naar te kijken! Van tollenaars die nog erger zijn dan de belastingdienst.

hij had tegen ons moeten zijn, ja hoor. Verwen de luisteraars maar met wat ze graag willen horen: wij zijn te slecht. Dan ligt het dus aan ons, hebben wij de touwtjes in handen!

Nee, mensen: GOd is groot! Neem je leven, laat het toegewijd zijn tot zijn eer! Vader, ik aanbidt u! Neem mijn leven voor U,halleluja!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: wat heb je van de preek...

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 17:24

joris schreef:
tanteoranje schreef:Haha, Joris, snap jou wel! Oke, zie het zo: wij zouden zelf nooit naar Hem gevraagd hebben, maar alzo lief heeft God de wereld (ons) gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...
kijk weet je wat ik dus altijd zo onglooflijk raar vindt! We doen altijd net alsof wij goed moeten zijn om bij God te komen. We kunnen het gewoon niet uitstaan dat God zo groot is dat Hi bij ons komt, ons zijn naam gegeven heeft. Dat wij zijn naam mogen gebruiken en dat Hij er geen stukje minder van wordt als we die naam af en toe door het slijk halen. Ik geef mijn naam hier niet eens! God doet het gewoon omdat HIj overal boven staat! Hij is wie Hij is.
En een preekvent gaat dan zitten zeggen dat God eigenlijk tegen ons had moeten zijn omdat wij Hem niet zoeken!

Wat is dat voor arrogantie? Dat is doortrapte nederigheid en dus arrogant. (als ik hier nu'' in mjin ogen'' bijzet, weet iedereen zeker dat het een communicatietruc van me is, dus doe ik dat niet)

God is groot, amen? Halleluja! En daarom wacht Hij dus niet tot wij onze eigenwijze kop zijn kant op draaien, nee! Hij komt gewoon naar ons toe, Hij denkt: oke, die eigenwijze kinders, we zullentze wat gemakkelijker maken. Ik laat me geboren worden in een kribje! Zodat ik tenminste niet meer alleen het '' voer'' ben van theologen maar van ongeletterde herders! Van de bejaarden die voor seniel worden gezien op het tempelplein! Voor hoeren en die te smerig zijn om naar te kijken! Van tollenaars die nog erger zijn dan de belastingdienst.

hij had tegen ons moeten zijn, ja hoor. Verwen de luisteraars maar met wat ze graag willen horen: wij zijn te slecht. Dan ligt het dus aan ons, hebben wij de touwtjes in handen!

Nee, mensen: GOd is groot! Neem je leven, laat het toegewijd zijn tot zijn eer! Vader, ik aanbidt u! Neem mijn leven voor U,halleluja!

Hallo, je hebt het hier wel over een Kind Gods( een preekvent))

Wat heeft God aan een eigengereid volk die ff verteld hoe de bekering werkt. Nee Hij wil nederigen, armen en mensen die het niet meer weten. Dat heeft nix te maken met slecht zijn, nee als het goed is voel je je slecht omdat ik in God's heilige ogen een vreselijke zondaar ben en daar heb ik Hem voor nodig!

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 18:13

wat vind je inhoudeljk van mijn preek?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 18:45

joris schreef:wat vind je inhoudeljk van mijn preek?

Sorry Joris, ik ben het absoluut niet met je eens!

joris

Berichtdoor joris » 04 jan 2004 13:43

jammer.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 04 jan 2004 13:49

De komende drie weken zijn er in onze gemeente zogenaamde gastendiensten voor de mensen die met de kerst in de kerk zijn geweest en normaliter nooit een kerk bezoeken. Deze diensten worden 'After Christ-mas' genoemd.

Thema van de eerste ACmas dienst was 'Zoeken naar zekerheid.'
Predikant was Jan Schippers.

Bijbelgedeelte: Mattheüs 7:24-27 en Lukas 6:48 en 49 (NBG)

Eerst behandelde de predikant de behoeftehiërarchie van Maslow. De basisbehoeften van de mens vanuit de humanistische psychologie.
(onderaan het meest elementaire, en zo voort)
Zelfverwerkelijking (wanneer deze behoefte totaal bevredigd wordt is de mens gelukkig te noemen)
Waardering/erkenning
Liefde/geborgenheid
Zekerheid/veiligheid
Fysiologische behoeften (eten, drinken, seksuele bevrediging, kleding, huisvesting etc.)

Daarnaa noemde de predikant dat de bovenstaande dingen geen onzin zijn, maar dat we veel meer behoeften hebben, en ook veel meer zekerheden mogen kennen dan ons huis, onze baan en onze huwelijken.
Hij noemde 9 absolute zekerheden die een christen mag hebben als fundament (zie bijbeltekst)
a. Een eeuwige relatie met God de Vader (Romeinen 8:16b-17)
b. Eeuwig leven na de dood (Johannes 11:25-26)
c. Gods eeuwige ontferming (Ps.103:11 / Jesaja 49:15-16)
d. Gods oneindige liefde (Romeinen 8:38-39)
e. Jezus' eeuwige trouw (2 Tim. 2:13)
f. Gods volledige vergeving (Ps.103:12)
g. Gods kracht in moeilijke momenten (Efeze 3:20-21)
h. Gods leiding (Johannes 14:26)
i. Gods voorziening in behoeften (Mattheüs 6:33)

Wat ik heel vernieuwend vond was dit rijtje op zich, en de uitleg van de tekst uit Lukas 6. Niet de grond/de locatie was verkeerd, maar het fundament. We moeten ons leven opbouwen met het juiste fundament. Anders stort het als een lege huls in elkaar en hebben we niets aan de schijnbare zekerheiden van de wereld.

Daarna gaf iemand een getuigenis over hoe God voorziet en leefheeft. Deze vrouw had tweemaal een levertransplantatie moeten ondergaan maar zag in het verloop van haar leven duidelijk Gods hand en mocht zich geborgen weten in Zijn liefde.

De preek werd afgesloten met de tekst:
'Wie de Zoon heeft, heeft het leven.
Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.'
(1 Johannes 5:12)

Ik vond het een verhelderende dienst. :D

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 04 jan 2004 18:53

Bij ons ging de preek over aanbidding.

God zoekt geen aanbidding maar aanbidders. ( Joh. 4 : 23 , 24)

Als God aanbidding zocht, zouden wij Hem bij wijze van spreken, een C.D. met aanbiddingsliederen kunnen sturen.

Maar hij zoekt echte aanbidders, en daar hangt een prijskaartje aan.

De wereld is vol van aanbidders, b.v. van geld, eer, sport, personen, enz.

Maar wie een echte aanbidder van God wil worden zal Hem op de eerste plaats moeten zetten.
Weest blij in de Heer !

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2004 11:35

Ik ben gisteren naar een baptistengemeente in Maastricht geweest. Het was ontzettend gaaf! Er werd veel gezongen en dat was mooi, ook al kende ik veel liedjes niet. Er was geen preek, maar een heleboel mensen gaven een getuigenis. Daarna vierden we met z'n allen het avondmaal en we mochten gewoon allemaal meedoen :-D Ik zat best wel in een dipje en dit was precies wat ik nodig had.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 16:34

Hoe je een uur kunt praten zonder iets te zeggen... :(

Continu afgeven op allerlij "dwaalleer", zoals dat je je bekeren kan en dat Jezus voor alle mensen naar de aarde is gekomen, maar niets te bieden hebben. Je gaat compleet gebroken en leeg weer naar huis.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 06 jan 2004 20:39

Kaw schreef:Hoe je een uur kunt praten zonder iets te zeggen... :(

Continu afgeven op allerlij "dwaalleer", zoals dat je je bekeren kan en dat Jezus voor alle mensen naar de aarde is gekomen, maar niets te bieden hebben. Je gaat compleet gebroken en leeg weer naar huis.

He wat jammer :cry: :x

Terug naar “Archief”