Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 apr 2008 19:13

Eet jij 's middags warm? Nou, dat krijg ik echt niet door mijn keel dan! Lekker 's avonds na een lange werkdag een heerlijk bord warm eten... JAMMIE :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 apr 2008 19:16

Als het mogelijk is, liefst 's middags warm. Een warme maaltijd (denk aan
de portie vlees) is zwaarder dan brood.
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 apr 2008 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 apr 2008 19:18

Rolf schreef:Als het niet kan zo als het moet, dan moet het zoals het kan.

Huh? Moet dat dan, 's middags warm eten? Het is toch juist 'normaal' om dat 's avonds te doen?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 apr 2008 19:23

Dat hoeft niet perse. Maar het is denk ik iig niet goed om aan het einde
van de dag nog een zware maaltijd te nuttigen.

's Morgens iets lichts.
Dan zwaardere kost.
En 's avonds weer wat lichter.
Ideaal toch?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 apr 2008 19:51

Nou, ik moet er niet aan denken! Bovendien: hoe ga je op je werk uitgebreid warm eten?!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 apr 2008 20:08

17.30 uur is ook nog lang niet aan het einde van de dag.

Maar het gaat mij vooral om:
- regelmaat
- gezond eten, zo natuurlijk mogelijk
- niet teveel vet
- en lichaamsbeweging is ook goed

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2008 20:12

Ik heb altijd geleerd dat juist het ontbijt zwaar moet zijn, lunch iets minder zwaar en diner nog minder zwaar.
Al lukt mij dat nooit eigenlijk, ik eet liever tussen de middag een boterham extra.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 21:17

's Ochtends flink eten is toch juist gezond? Ik had vanmorgen 4 bruine boterhammen (meestal paarderookvlees :P , kaas en iets van hagelslag), een mango (van een halve kilo geloof ik) en voor de verandering eens karnemelk. Daarnaast drink ik standaard twee mokken pikzwarte koffie.
Geregeld doe ik ook vis op brood ' sochtends, gerookte makreel o.i.d.
Aan voldoende groente komen vind ik wel moeilijk. Als ik weer eens pizza eet, lepel ik 'n blik tomatenpuree erbij leeg, en strooi ik 'm vol met olijven. Ik ben gek op olijven en andere italiaanse dingen, ik eet ze ook regelmatig bij m'n ontbijt.
Ik heb ervaring met 's middags warm eten. De eerste twee uren erna werk je niet fijn, maar je hebt veel energie voor de rest van de dag. eventueel sla je je 18.30-uur-boterhammetje over en eet je 's avonds even een patatje o.i.d. Zonder een schreeuwend hongergevoel. Uiteindelijk eet je minder door 's middags warm te eten. Maar in deze tijd is dat niet altijd mogelijk, hoewel het trendy is om zwaar te lunchen.

Vla of andere toetjes na het eten zijn trouwens niet gezond. Ze remmen de spijsvertering.
En wat is er mis met chips Rolf? Dat vet?
Waarom geen alcohol? Ik mag graag enkele pilsjes op een avond wegtikken :P

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 apr 2008 21:37

Zo... en ik lust wel een paar wijntjes 8)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 apr 2008 21:50

Vroeger aten veel meer mensen tussen de middag warm.
In andere landen is dat ook nog wel gebruikelijk. Daar zijn de pauzes vaak ook langer en werkt men door tot een uur of 7. Dan heb je lekker tijd om te eten, evt. met anderen buiten de deur, en nog even rusten daarna en dan weer lekker aan de slag.
In principe is het wel wat gezonder, omdat je overdag nou eenmaal meer verbrand dan 's avonds, tenzij je gaat sporten o.i.d.
pobody's nerfect

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 22:13

Dat warm eten 's middags doe je omdat je ' s ochtends al om 6 uur begonnen bent. Verder hoort er eigenlijk een tukje/powernapje na. In Italië luncht men rustig anderhalf uur, maar werkt men 's avonds ook langer. Je kunt je wel voorstellen dat zo'n in tweeën gedeelde werkdag ook wel ontstressend is. In Spanje daarentegen eet men pas 's avonds laat warm.
Vroeger -voor de olielamp- ging men als het donker was geworden naar bed (dus waarschijnlijk rond een uur of 9 nu om deze tijd dan), werd men 's nachts wakker om 1-2 uur bij maanlicht lekker wakker te verblijven en er dan bij ochtendgloren weer uit te gaan. Ik neem aan dat men dan 's nachts ook weer wat at. En dat men 's middags ook een tukje deed.

Hier is echter geloof ik weinig historische informatie over; maar het schijnt dus het meest natuurlijke patroon te zijn om zeer vroeg naar bed te gaan, 's nachts er weer uit te gaan als de maan hoog staat en dan in de zogenaamde nanacht er weer lekker in te duiken.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 14 apr 2008 22:56

Bah, overal ruik ik de lente maar ik zie enkel huizen en asfalt om me heen, en geen weilanden vol bloemen ofzo. Uit frustratie zit ik heel de dag indianenmuziek en freakfolk te draaien (natuur is in die muziek een belangrijk thema). Over natuurlijk leven gesproken 8)
off topique-smile

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 apr 2008 23:08

Giovannino schreef:Bah, overal ruik ik de lente maar ik zie enkel huizen en asfalt om me heen, en geen weilanden vol bloemen ofzo. Uit frustratie zit ik heel de dag indianenmuziek en freakfolk te draaien (natuur is in die muziek een belangrijk thema). Over natuurlijk leven gesproken 8)
off topique-smile

Wijngaarden ftw! Een heerlijk bûr'n dûrp, met maar liefst 700 inwoners en weilanden waar je maar heen kaaikt. 8) :wink: :P

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 apr 2008 23:55

Giovannino schreef:Bah, overal ruik ik de lente maar ik zie enkel huizen en asfalt om me heen, en geen weilanden vol bloemen ofzo. Uit frustratie zit ik heel de dag indianenmuziek en freakfolk te draaien (natuur is in die muziek een belangrijk thema). Over natuurlijk leven gesproken 8)
off topique-smile

Heb je geen tuin? Koop wat tuingereedschap en bloemetjes en ga lekker in de tuin werken. Heb je geen weilanden meer nodig 8)
Wij hebben huisgenoten die dat soort dingen regelen, onze tuin is weer helemaal zomer-klaar :D

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 apr 2008 17:12

Giovannino schreef:Vla of andere toetjes na het eten zijn trouwens niet gezond. Ze remmen de spijsvertering.
En wat is er mis met chips Rolf? Dat vet?
Waarom geen alcohol? Ik mag graag enkele pilsjes op een avond wegtikken
Een toetje na kan wel smakelijk zijn.
Chips. Ik vind het onnatuurlijk, en te vettig. Kies eerder voor iets wat
natuurlijker is, bijv. pinda's, nootjes, ed.
Ik hou wel van mixdrankjes, maar drink het toch maar niet.
Geen alcohol, als je 't missen kunt, is het beste.

Terug naar “Archief”