GKN'er schreef:Laatst las ik ergens dat de Hersteld Hervormde Kerk ook een aanzienlijke niet-bevindelijke minderheid telt. Er zouden ook middenorthodoxe en andere bezwaarde hervormden naar de HHK zijn overgestapt, omdat zij - om wat voor reden dan ook - geen deel van de PKN wilden uitmaken.
Simpele vraag: klopt dit? Ik ben niet zo heel erg thuis in de HHK, maar ik dacht dat de HHK een vrij homogeen bevindelijk gezelschap vormde.
Een gemeente is nooit homogeen, dat is een ding dat zeker is.
En dat hoeft niet en kan ook niet.
In de HHK is zeker een niet-bevindelijke minderheid. Zelf zit ik ook in de HHK, in een gemeente waar ook vogels van diverse pluimage zitten.
De diversiteit is voor mij ook te verklaren als ik denk aan mannen en vrouwen die in hun huwelijk een keus moesten maken, naar welke gemeente je gaat na de scheuring in 2004. En die keuze kan ook beinvloed zijn door de familie waarin je leeft. Of de dominee, de band die je hebt met je gemeente, dorp/stadsgemeente, etc.... Lang niet voor iedereen die in de HHK zit, was zijn of haar eerste keus de HHK.
Hiermee zeg ik niet dat mensen alleen hierom de keuze voor de HHK gemaakt hebben en ga daar ook geen oordeel over geven, maar er hebben voor veel mensen ook praktische redenen meegespeeld, wat ik mij ook heel goed voor kan stellen. En dat heeft natuurlijk ook zn uitwerking in de ligging van de gemeente.