PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

Berichtdoor waarnemer » 12 apr 2008 08:49

De afgelopen twee dagen heeft de synode van de PKN vergaderd, een belangrijk agendapunt was de nota over het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict, de zgn. IPA nota.

Het debat heb ik grotendeels gevolgd en ik ben zeer teleurgesteld in de uitkomst van dit debat, daarvan getuigen onderstaande amendementen:

Wel dwong de synode, met 74 van de 114 stemmen vóór, het moderamen in de overwegingen van het besluitvoorstel de zin „ontmoetingen met moslims” aan te scherpen tot „dialoog met moslims.”

Een dialoog ga je aan met een gelijkwaardige partner, hier gaat het unieke van het christelijk geloof teloor, diep triest.

Een amendement van ouderling M. H. H. de Weerd (Den Haag) om in het besluitvoorstel ook expliciet de „betrokkenheid op het Palestijnse volk” uit te spreken, werd door de synode -met 75 van de 114 stemmen- aangenomen.

Dit is ook triest en getuigt van een gebrek aan inzicht in de priesterlijk/profetische en koninklijke roeping die het volk Israël heeft en straks ook manifest zal maken. Israël is een volk onderscheiden van alle andere volken en door aanneming van dit amendement gaat het unieke karakter van de band die wij als kerk met Israël hebben verloren.

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over dit hele debat en ik weet niet of andere forumleden het ook wat hebben gevolgd en ik ben benieuwd hoe zij dat hebben ervaren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 apr 2008 08:55

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat Israel Gods uitverkoren volk is, maar het door Israel het evangelie later ook voor de heidenen bedoeld is. Dus Israel steunen is goed, maar moslims en Palestijnen zijn net als wij heidenen. Waarom zou je hen dan niet ook mogen helpen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 11:16

Waarnemer, jouw affiniteit met Israël is bekend. Echter, waarom moet jij dan keer op keer mensen die kritisch jegens Israël zijn, beschuldigen van incompetentie en andere grote woorden?

Het debat is gevoerd en er is gestemd - de synode heeft gesproken. Dan kun je twee dingen doen: je voegen naar de synode of je eigen gang gaan (dat laatste doe ik regelmatig, maar meer omdat mijn binding met de PKN beperkt is tot de plaatselijke gemeente en me het landelijke koud laat).

Daar komt bij dat ik me afvraag waarom Israël nu nog een uitverkoren volk zou zijn - volgens mij is het christelijke volk dat volk geworden, daar het judaïsme wacht op een Messias die allang gekomen is - men heeft de boot gemist.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 apr 2008 11:31

waarnemer schreef:Een dialoog ga je aan met een gelijkwaardige partner, hier gaat het unieke van het christelijk geloof teloor, diep triest.

Ik heb het debat niet gevolgd maar waarom zie je moslims niet als gelijkwaardige partner?
Een amendement van ouderling M. H. H. de Weerd (Den Haag) om in het besluitvoorstel ook expliciet de „betrokkenheid op het Palestijnse volk” uit te spreken, werd door de synode -met 75 van de 114 stemmen- aangenomen.
Dit is ook triest en getuigt van een gebrek aan inzicht in de priesterlijk/profetische en koninklijke roeping die het volk Israël heeft en straks ook manifest zal maken.

Waarom zie je dit als gebrek aan inzicht? Wij kunnen toch niets doen om te zorgen dat Israel aan haar roeping gehoor zal geven? Dat is God's taak, met eerbied gesproken. Tot zo lang moeten we denk ik aan de roeping van Jezus gehoor geven om de armen en verdrukten te helpen. In dit geval zijn dat de mensen die zich nu het Palestijnse volk noemen en door hun eigen Arabische wereld eigenlijk ook worden uitgekotst. Ik geloof ook niet dat door het uitspreken van betrokkenheid de band met Israel verloren hoeft te gaan. Het is meer het erkennen van de nood aan beide kanten
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 apr 2008 11:47

De joden zijn inderdaad nog Gods uitverkoren volk, dat is natuurlijk wat anders dan Israël. Overigens heb ik meer sympathie voor Israël maar dat is om meer dan bijbelse overwegingen. Feit is dat een amendement door een christelijke kerk met betrekkening tot meer betrokkenheid op het palestijnse volk niet zo fout is, lijkt me. Onder het palestijnse volk zitten ook christenen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 11:50

Het doet er niet toe of er onder de Palestijnen christenen zijn of niet. Waar leed is, dient de christen zijn naaste bij te staan - of de lijdende nu moslim, gereformeerde bond, lamaïst of hoebahoebaboomaanbidder.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 apr 2008 11:56

Optimatus schreef:Het doet er niet toe of er onder de Palestijnen christenen zijn of niet. Waar leed is, dient de christen zijn naaste bij te staan - of de lijdende nu moslim, gereformeerde bond, lamaïst of hoebahoebaboomaanbidder.

Ben ik met je eens, enkel in dit geval is natuurlijk niet elke palestijn slachtoffer. Tenminste ik zie de palestijnen niet in eerste instantie als slachtoffer :wink:

Verder lijkt het me dat een christelijke kerk ook voor 'broeders en zusters' op komt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 12:16

Volledig mee eens (met je beide opmerkingen).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 apr 2008 12:19

Optimatus schreef:Daar komt bij dat ik me afvraag waarom Israël nu nog een uitverkoren volk zou zijn - volgens mij is het christelijke volk dat volk geworden, daar het judaïsme wacht op een Messias die allang gekomen is - men heeft de boot gemist.

Gods beloften blijven nog steeds bestaan hoor... ik geloof dat het joodse volk nog steeds speciaal is voor Hem. De vervangingstheologie is toch inmiddels wel achterhaald, gelukkig maar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 12:21

Het judaïsme is een andere godsdienst dan het christendom, zoveel is duidelijk. Het christendom is de bloeiende plant die in Abraham zijn wortels heeft.

Met bepaalde delen van de vervangingstheologie ben ik het wel eens.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 12 apr 2008 12:45

Optimatus schreef:Waarnemer, jouw affiniteit met Israël is bekend. Echter, waarom moet jij dan keer op keer mensen die kritisch jegens Israël zijn, beschuldigen van incompetentie en andere grote woorden?

Het debat is gevoerd en er is gestemd - de synode heeft gesproken. Dan kun je twee dingen doen: je voegen naar de synode of je eigen gang gaan (dat laatste doe ik regelmatig, maar meer omdat mijn binding met de PKN beperkt is tot de plaatselijke gemeente en me het landelijke koud laat).

Daar komt bij dat ik me afvraag waarom Israël nu nog een uitverkoren volk zou zijn - volgens mij is het christelijke volk dat volk geworden, daar het judaïsme wacht op een Messias die allang gekomen is - men heeft de boot gemist.

Beste Optimatus:

Hetgeen u schrijft over de PKN laat ik even voor wat het is, hoewel ik over de PKN boeken ( hele ongezellige boeken) zou kunnen volschrijven.
'De Synode heeft gesproken", komt me ook wat Rooms voor.
Wat is een synode anders dan een verzameling christenen die - als het tenminste èchte christenen zijn - net als wij allemáál priesters en koningen zijn en dus absoluut niet boven de andere gelovigen staan?
Reformatorische christenen (er)kennen geen hiërarchische structuren - niet omdat we zulke dwarse, revolutionaire egotrippers zijn, maar omdat de Schrift het eenvoudigweg niet toestaat.
We hebben één Hoofd en dat is Jeshú'a, de Messias en we mogen op aarde maar Een 'Vader' noemen en dat is de Eeuwige.
Over synodes lees ik niets en dat is maar goed ook, zeker als we zien hoe de PKN synode en de leden daarvan zich opstellen.

Voorts vraagt u zich af, waarom Israël nog een uitverkoren volk zou zijn en dat is ( volgens u) odat 'het christelijke volk' dat volk zou zijn.....!!!
Ik verbleek als ik dit lees, echt waar, want dit is voor 100% de vermaledijde en onbijbelse 'vervangingstheologie' waarvan ik meende, dat geen christen die meer aanhing.
Voor ik verder ga: lees ( letterlijk in G.dsnaam ! ) de hoofdstukken 9,10 en 11 van Paulus' brief aan de Romeinen zéér goed door.
Als meer christenen dat in het verleden gedaan hadden, zag de kerkgeschedenis en de wereldgeschiedenis er een stuk gezonder uit en had Auschwitz bijvoorbeeld niet kunnen gebeuren.
Romeinen 11: 1 zegt: " Ik vraag dan: G.d heeft Zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet!"
En hoe komt het dat zij de Messias nog niet hebben aangenomen?
Romeinen 11: 8b: "G.d gaf hen een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot de dag van heden."
Romeinen 11: 11b : " Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen".
Ziet u?
Als heel Israël wél de Messias zou hebben aangenomen ( wat dus op dat tijdstip NIET in G.ds's bedoeling lag..!) dan zouden u en ik als heidenen gestorven en verloren gegaan zijn.
U gelooft alleen maar, omdat Israël dat eeuwenlang niet kón doen en mócht doen!
U wordt behouden door hún - door G.d bepaalde - blindheid!!!
Vers 15: "Hun verwerping ( tijdelijk...) is de verzoening der wereld
".
Israël is en blijft de wortel.
U en ik zijn en blijven slechts takken.
Vers 18b: "Niet gij draagt de wortel, maar de wortel draagt ú."
Bedenk: dat de messias en Zijn volk onverbrekelijk verbonden zijn - door God - en dat u niet mag scheiden, wat de Allerhoogste verbonden heeft.

Straks, als de Gemeente is opgenomen in het Huis van de Vader met de vele wonngen ( zie Johannes 14), komt over Israël - dat is dan in de periode van de Verdrukking - de geest van de genade en van de gebeden en dan zal hun blindheid in één klap worden weggenomen.
Wat een vreugde zal dát wezen!
Vers 32: "Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten".
Waartoe: " om Zich over hen allen ( u ook) te ontfermen".

Ziet u hoe genadig Hij is over Israël en ons, heidengelovigen?
Paulus gaat daar helemaal van jubelen:
"O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis G.ds,
hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk Zijn wegen?"

Een gemeente, waar dit niet wordt gepredikt, dwaalt zeer!
Zegt het voort!
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 13:05

Gielah schreef:
Optimatus schreef:Waarnemer, jouw affiniteit met Israël is bekend. Echter, waarom moet jij dan keer op keer mensen die kritisch jegens Israël zijn, beschuldigen van incompetentie en andere grote woorden?

Beste Optimatus:

Hetgeen u schrijft over de PKN laat ik even voor wat het is, hoewel ik over de PKN boeken ( hele ongezellige boeken) zou kunnen volschrijven.
'De Synode heeft gesproken", komt me ook wat Rooms voor.

Ja, en? De Synode is het orgaan binnen de PKN dat besluiten neemt.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 12 apr 2008 13:17

Is dat het enige, waarop u reageren wilt?

Men kan zich afvragen of een synode so wie so wel Bijbels te verantwoorden is, maar ik heb in mijn reactie op u - meen ik - dingen aangesneden die véél belangrijker zijn dan de gewichtigheid die zo'n klein-menselijke synode zichzelf toeschrijft.

Graag een reactie op uw Israëlvisie, waarover ik het een en ander heb opgemerkt.
Die is - hoe sympathiek u wellicht ook bent als mens - de wortel van het antisemitisme, dat nu al 20 eeuwen woedt.
Vergeet dus de synode.
De synode is peanuts.
Laten we het over G.d's visie op Israël hebben, ok?

http://gielahs.web-log.nl/mijn_weblog
http://www.xs4all.nl/~gielah
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 15:17

Ik wil daar graag op terugkomen als ik wat meer tijd heb, is dat goed? Op zich vind ik het wel de moeite waard om er uitgebreid op terug te komen, maar niet onder tijdsdruk.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

Berichtdoor The Engineer » 12 apr 2008 18:19

waarnemer schreef:De afgelopen twee dagen heeft de synode van de PKN vergaderd, een belangrijk agendapunt was de nota over het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict, de zgn. IPA nota.

Het debat heb ik grotendeels gevolgd en ik ben zeer teleurgesteld in de uitkomst van dit debat, daarvan getuigen onderstaande amendementen:

Wel dwong de synode, met 74 van de 114 stemmen vóór, het moderamen in de overwegingen van het besluitvoorstel de zin „ontmoetingen met moslims” aan te scherpen tot „dialoog met moslims.”

Een dialoog ga je aan met een gelijkwaardige partner, hier gaat het unieke van het christelijk geloof teloor, diep triest.

Dit is ook triest en getuigt van een gebrek aan inzicht in de priesterlijk/profetische en koninklijke roeping die het volk Israël heeft en straks ook manifest zal maken. Israël is een volk onderscheiden van alle andere volken en door aanneming van dit amendement gaat het unieke karakter van de band die wij als kerk met Israël hebben verloren.

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over dit hele debat en ik weet niet of andere forumleden het ook wat hebben gevolgd en ik ben benieuwd hoe zij dat hebben ervaren.

Doe eens rationeel denken zeg hé. Dus moslims zijn minder dan christenen? Gaan we dat weer krijgen.

Is triest? Jij kan het triest vinden. Vraag is in hoeverre jij toerekeningsvatbaar bent.

Hoe kun je nou onderhandelen met iemand terwijl je indirect zegt dat ze eigenlijk minderwaardig zijn? Het is juist een goede stap geweest om te zeggen dat men gelijkwaardig is. Let wel, ik zeg niet gelijk, man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”