Moderator: Moderafo's
ajl schreef:Ik weet niet waar die hoopgopgeleide vrouw werkt, maar het bedrag waar jij het over hebt, verdien je pas als je toch al wel een flink aantal jaren werkt. Ik verdien het in ieder geval niet en heb toch echt wel een universitaire studie gedaan.
Enne .... die plekken bij de directie zijn meestal toch echt wel weggelegd voor oudere grijzende mannen of vrijgezelle vrouwen ( zonder kinderen)..
Giovannino schreef:@ Galateia: Ik krijg de laatste tijd het idee dat je te snel over de posts van Rolf heen walst. Hij probeert wat bezinnende puntjes aan te kaarten die jij pareert met zinnen met de strekking: 'als je je er nou heel fijn bij voelt, wat is het probleem dan?'
Giovannino schreef:Rolf probeert voor hem duidelijk te krijgen hoe je een bijbelse visie in deze tijd kan integreren.
Giovannino schreef:Een denkrichting die zich enkel op het gevoel baseert (als je je maar fijn voelt), heeft maar een magere grond. Ik heb toch het idee dat je te weinig bezint in deze. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar nu ben je gelukkig getrouwd, jong, en aanstaand ouder. Enkel blijheid dus, maar wat als er een crisis komt o.i.d.? Dan is je fijne gevoel weg. (Ik ben niet erg duidelijk geloof ik, maar goed, we komen daar vast nog wel op)
Giovannino schreef:Het probleem is dat je nu moet zien in te vullen hoe je dingen als moederschap enzo invult. En wat de verschillende rollen (nog) zijn van man en vrouw in het gezin.
Aan de andere kant van het Zwartemeer is in verhouding deGiovannino schreef:Overigens geef ik toe dat ik nu onderhand wel een kenner ben geworden van de Zwarte-waterse boerderijensamenleving
anno 1970
Wees maar niet jaloers op hen die (veel) meer verdienen. Voorbeeld uit kring van familie en bekenden:jamillah schreef:Ach, als je voor een dubbeltje geboren bent.. Dan wordt je nooit een kwartje
Veel dingen kan ik helemaal met jou eens zijn. Warmte, liefde, veiligheid, aandacht in een gezin.Galatiea schreef:En in een perfect traditioneel rollenpatroon zitten alle 'ingrediënten' die daarvoor zorgen. Maar als je die ingrediënten nou eens loskoppelt van het geslacht van de gezinsleden, is dan die hele veilige haven weg? Met andere woorden: maakt de verdeling van die ingrediënten echt iets uit?
Uit jouw schrijven komen vier elementen naar voren.Merisja schreef: Rolf (en anderen), op zich kan ik me best wel in die bijbelse rolverdeling vinden (ben toch meer traditioneel dan ik zelf dacht ), maar ik vraag me wel eens af: geldt dat nu echt altijd? Als ik bijvoorbeeld naar mijzelf kijk: 'k heb twee kleine dochtertjes, waar ik momenteel fulltime voor zorg. Heb na de geboorte van de eerste gewoon nog gewerkt, maar na de geboorte van de tweede 'hoefde ik na mijn zwangerschapsverlof niet meer terug te komen'. Echt, ik hou ontzettend veel van mn kinderen, vind het geweldig om twee van die mini-mensjes op te mogen voeden etc etc, maar toch...ik mís iets. Echt gelukkig met de situatie ben ik niet. 'k Voel met gewoon niet helemaal happy. Ik heb altijd de Pabo willen doen, vor de klas lijkt me geweldig en (klinkt altijd zo arrogant...) ik heb ook talent om met kinderen om te gaan. Wat mijn man betreft, die ziet mij nog liever vandaag dan morgen voor de klas staan, gewoon omdat hij ziet dat ik dat zo ont-zet-tend graag wil, maar ook omdat hij het helemaal niet erg zou vinden om bijvoorbeeld 1 of 2 dagen minder te gaan werken. Ik ga dus ook in september met de deeltijd Pabo beginnen. Nu vraag ik me af: moet ik nu op grond van die Bijbelse rolverdeling tóch bij mijn kinderen thuis blijven, waar ik er gewoon niet gelukkiger en gezelliger op word? Of moet ik dit juist als dé kans zien om de Pabo te gaan doen en mijn talenten te gaan gebruiken? Ik bedoel, het heeft vast ook wel een bedoeling dat ik een man heb die er voor 200 procent achter staat en misschien wel dagen minder wil gaan werken. Voor hetzelfde geld had ik een man die dat totaal niet wilde! Snap je wat ik bedoel? (Niet dat ik nu depressief begin te worden ofzo, hoor, maar ik merk gewoon heel erg (en helaas mijn man en de kinderen ook…) dat thuis zitten niet mijn ding is…)
Rolf schreef:* Opvoeden.
Er is denk best reden om blij te zijn met twee kinderen
die je mag en kunt opvoeden. Denk heel even aan allen
die alleen zijn, of waar de kinderwens niet is vervuld.
Rolf schreef:Kinderen leren vanalles door hetgeen
ze horen en zien.
Daar mag m.i. best veel aandacht aan besteed worden.
Rolf schreef:Van 4 - 12 kan weer een stapje terug gedaan worden, maar is het
ook nodig kinderen het goede door te geven. Ik hoor wel eens dat
vooral in die periode de basis gelegt wordt voor alles daarna.
En in de periode 12 - 18 komt het meer aan op bewustwording
en handhaven van wat is meegegeven.
Rolf schreef:Andere mogelijkheden zijn vrijwilligerswerk, meer
contacten (met jonge moeders), iets anders erbij doen, of hobby's.
Rolf schreef:Vooral m.b.t.
godsdienstige aangelegenheden heeft de man een andere rol
dan de vrouw.
Rolf schreef:Vrouwen zijn over het algemeen toch iets meer zorgzaam,
en mannen iets meer ondernemend en leidinggevend. Zou
dat niet iets zijn wat er "van nature in zit"?
Rolf schreef:Wees maar niet jaloers op hen die (veel) meer verdienen. Voorbeeld uit kring van familie en bekenden:jamillah schreef:Ach, als je voor een dubbeltje geboren bent.. Dan wordt je nooit een kwartje
1 Man, vrouw 2 kind. Minimale opleiding, laag inkomen. Allebei gespaard. Eigen huis. Goede auto, enz. geen enkele fin. zorgen.
2 Man, vrouw, 3 kind. nog thuis. Beiden fulltime baan, behoorlijk salaris.
Eigen huis, (zeer) dure auto, wel fin. zorgen. Altijd klagen over brandstofkosten als tie hier naar toe moet.
Galateia
[quote="Rolf schreef:Andere mogelijkheden zijn vrijwilligerswerk, meer
contacten (met jonge moeders), iets anders erbij doen, of hobby's.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten