Gitaartopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 apr 2008 16:36

Snaren slijten sowieso en dat beïnvloedt de klank nadrukkelijk. Zelfs als je er niet heel actief op speelt, wordt het geluid minder naarmate de snaren er langer opzitten.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 apr 2008 21:05

Ah... een gitaartopic. :) Mijn vriendin speelt al een aantal jaartjes gitaar en piano.

Nu wil ze binnenkort op les, alleen vraag ik me af of ze niet beter piano kan spelen, dat lijkt me (als gitaar-leek zijnde), veel meer diepgang hebben. Of zeg ik nu iets raars? 8) :oops:

Mocht ze toch kiezen om op gitaarles te gaan, is de overstap naar een elektrische gitaar dan makkelijk te maken in de toekomst?

jnien

Berichtdoor jnien » 05 apr 2008 22:32

Ik speel ook nog met plezier gitaar, maar oefen iets te weinig dus vergeet steeds de akkoordn.. lekker beidehand :wink:

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 07 apr 2008 20:45

@ CaptainCaveman: een electrisch instrument bespeel je anders dan een klassieke of western, maar de overstap is snel te maken: laten we zeggen, binnen 1 minuut :P
@ Vonkie: morgen naar de winkel, want dit kan echt niet. Meestal denk je dat je snaren nog goed klinken, maar als je nieuwe erop zet, weet je pas wat je gemist hebt. Je gitaar klinkt dan veel helderder en cooler. Zelf gooi ik gemiddeld eens per 3 maanden een nieuw setje erop.
@ CvdBerg: wauw man.... :shock:

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 07 apr 2008 21:08

Ik heb twee westerns, een goedkope Stagg van 100 euri en een nog goedkopere merkloze semi-akoestische van 60 euro :P
Ik wil ooit graag een mooie Ibanez-achtige semi-ak. western (Takamine?) maar dat komt wel als ik daarvoor het geld (over) heb.
Verder heb ik nog een basale zanginstallatie thuis staan (vierkanaals versterker, twee boxen van 100 Watt, geloof ik).

Ik speel goed vier jaar. Vooral om te zingen want dat is mijn grootste passie. Ik ben gaan spelen omdat ik een vriend had die leuk speelde en ik gelijktijdig een basiscursus zang deed. Dat zingen was een revelatie voor mij, maar zonder muziek is het raar zingen, dus kocht ik mij maar een plank met zes snaren.
Goed spelen kan ik niet, momenteel probeer ik wat aan mijn tokkelwerk te doen, maar ik mis uiteindelijk toch de vaardigheid om snel en foutloos te spelen. Maar goed, spelen is voor mij toch meer een uitlaatklep annex meditatieve sessie. En goed zingen vind ik belangrijker (en nog moeilijker eigenlijk). Mijn doel is om uiteindelijk leuk te kunnen tokkelen en te strummen, om mezelf te kunnen begeleiden, en ook de band te kunnen sturen omdat ik de neiging heb nogal improviserend op een podium te staan.
Een tijdje geleden heb ik nog een bandje gehad, de "One Night Band" - de meest genante gimmick ooit, maar dat boeide ons niet echt. Dit bandje is gekapt, hoewel er laatst gesproken is over een tijdelijke reunie op termijn.

Mijn plannen voor de komende maanden/jaren zijn om mijn skills wat te pimpen en met vrienden een hobbybandje te beginnen; gewoon lekker muziek maken om de muziek en nieuwe dingen te leren. Erg concreet is dat nog niet en sowieso heb ik nog wat vacatures open.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 apr 2008 23:03

Je hebt mijn aanbod ontvangen, nietwaar? ;)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 07 apr 2008 23:18

Yes sir! Maar weet wie je krijgt als je mij als gitarist gaat strikken...
edit: maar een keer jammen samen zou wel guitig zijn.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 apr 2008 08:06

Je bedoelt: jij gitaart, ik zing? :wink:

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 08 apr 2008 08:50

@ Gio: Kunnen we daar niet gelijk een KCM meeting aan vastplakken?
Auf Wiedersehen!

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 08 apr 2008 10:23

lady_liesje schreef:Ik speel ook gitaar!!! Inmiddels alweer 7 jaar. Ik speel nog steeds op mn eerste gitaar waarmee ik ben begonnen, die speelt prima!! En hij gaat maar niet kapot. :D Ik heb in die 6 jaar, dat ik deze gitaar heb, 1 keer een snaar vervangen verder doetie het nog prima.
Het is een gewone akoestische gitaar, met nylon snaren.

Snel vervangen die snaren!
Je weet niet wat je mist.

Ik ben inmiddels druk bezig met gitaarbouw. Hoop komend jaar een Luit en Barokgitaar af te hebben. :D

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 08 apr 2008 15:08

@Gio: Ik ren al :wink: .

Het voordeel van gitaar spelen is wel dat je er (in mijn geval) bij zingt. Dat is ongeveer mijn grootste hobby dus dat valt mooit te combineren met gitaar spelen.

Spelen jullie veel of wordtie om de 3 maanden eens onder het stof vandaan gehaald?

lady_liesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lady_liesje » 08 apr 2008 16:07

zooo, het lijkt alsof ik een grote zonde bega!!!

Volgens mij moet ik mn snaren maar eens gaan vervangen, kheb nog een pakje liggen dusss.. :D

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 08 apr 2008 17:24

Vonkie schreef:Spelen jullie veel of wordtie om de 3 maanden eens onder het stof vandaan gehaald?

Tegenwoordig minder dan vroeger :oops:

Speel eens in de twee maanden in een kerk in Utrecht. Verder een beetje aanpingelen. Geen grote projecten meer.

Ben m'n verzameling ook aardig aan het uitdunnen.
Van de 4 electrische gitaren gaan er twee weg. Van de akoestische 4.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 09 apr 2008 15:33

@ Javaca: wat speel jij allemaal? Ik meen dat je een keer die Cash-gospels had gebruikt/wilde gebruiken in een kerkdienst. Heb je een eigen band? En eigen werk?
Overigens zien die handgebouwde dingen er telkens jaloersmakend uit :wink:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 10 apr 2008 23:13

Ben hoofdzakelijk aan het bouwen, spelen is veel minder geworden.
Heb een kleine tik van kleine instrumentjes. Octaafgitaar, Ukelele.
Ik speel tegenwoordig in het combo van de baptistengemeente Silo in Utrecht.
Eén keer per twee maanden.
M'n beste vriend is lid van die gemeente en speelde al geruime tijd in dat combo. Hij viool en altviool, z'n zusje dwarsfluit, z'n boer drums.

Op een zaterdagavond werd ik door hem gebeld;
"Heb jij morgenochtend iets te doen?"
"Nou niet direct nee. Uitslapen of naar de kerk"
"Ok"
"Had je plannen dan?"
"Hmm, als je om 8 uur klaar staat met een gitaar en versterker kunnen we je wel op pikken"
"Wat was jij van plan dan?"
"De gitarist is uitgevallen dus ik dacht ach ik bel jou ff"

Sindsdien ben ik niet meer weggegaan. :P

We spelen daar hoofdzakelijk opwekking. Inmiddels is Esra ook mee gaan zingen.
Tijdens de dienst wissel ik regelmatig af tussen verschillende gitaren. Electrisch, klassiek, ukelele, octaafgitaar. Wist je dat 'Create in me a clean heart' ineens een stuk minder vlak klinkt op ukelele?
Een paar jaar geleden had ik een gospelrockbandje met m'n broertje en twee andere vrienden. Ook veel opwekking, maar niet zo clean als normaal. Verder veel nummers van gewone rockartiesten; Hendrix, Neil Young, Beatles, Stones, Golden Earring, Deep Purple.
In de kerk gebruikten we van beiden veel.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Terug naar “Archief”