Natuurlijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 apr 2008 15:42

Giovannino schreef:Het probleem is dat huizen van nu veel te geïsoleerd zijn. Volgensmij hebben oude huizen (van heel vroeger) met natuursteen het beste leefklimaat. Die zijn niet dichtggeïsoleerd, en natuursteen regelt op natuurlijke wijze ook vocht e.d.

En ik heb 's ochtends altijd m'n ramen wagenwijd open, koud of niet

Klopt denk ik. Ooit werd eens gezegd dat het nadeel van de
energiezuinige goed geisoleerde huizen met radiatoren (die in
tegenstelling tot kachels geen lucht aanzuigen) de luchtverversing is.

Het ventilatiesysteem zet ik helemaal uit, omdat deze de slechte lucht van
beneden naar boven verplaatst. Het zou veel beter zijn als de lucht van
boven, op ~9 meter hoogte, aangezogen werd. En dan via de vertrekken
naar buiten word geblazen (overdruk dus i.p.v. onderdruk, in sommige
bedrijven word dit ook toegepast).
Als vervanging zet ik iedere dag (indien mogelijk 's morgens) de ramen
even open. En laat zoveel mogelijk de ventilatieroosters open.

Een wandeling langs het water (verversing door bewegende stroom), of
een bos (bomen zuiveren de lucht*), is ook een goed iets.

* Want wat doet een honderd jaar oude beuk, waarvan er hier talloze
langs straten en lanen staan? Een beuk van een eeuw oud, melden
Berlijnse botanici, heeft een kroondoorsnede van circa twaalf meter. Zijn
gemiddeld 600.000 bladeren hebben een totaaloppervlakte van 1.200
vierkante meter.

Door de ruimte tussen de bladeren ontstaat een gebied voor de zuivering
van lucht van circa 15.000 vierkante meter. Op een zonnige dag maakt
zo’n Berlijnse beuk 9.400 liter (of achttien kilo) koolstofdioxide
onschadelijk. En passant zuivert hij de lucht ook van zwevende bacteriën,
fijnstof, schimmels en sporen. Bij zijn werk verbruikt en verdampt de
beuk dagelijks vierhonderd liter water.

Overgenomen van "Bomen zijn klimaatredders".

Zie ook "Oude bomen nemen tonnen stof uit de lucht op".
Laatst gewijzigd door Rolf op 04 apr 2008 20:02, 4 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 apr 2008 17:54

Rolf schreef:Klopt denk ik. Ooit werd eens gezegd dat het nadeel van de
energiezuinige goed geisoleerde huizen met radiatoren (die in
tegenstelling tot kachels geen lucht aanzuigen) de luchtverversing is.
Zelf zet ik ook iedere dag (indien mogelijk 's morgens) de ramen even
open.
Een wandeling langs het water, of een bos, is ook een goed iets.
Daar is de lucht vaak iets beter.
Zie vraag.

Klopt. Bekijk de, ik meen de laatste, uitzending van 'Tegenlicht' maar eens. Men kampt door deze vorm van bouwen met astma, longontstekingen etc.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 apr 2008 19:17

Ah. Dan moet de overheid dáár eens wat aan doen 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 04 apr 2008 20:59

Bomen zijn relaxt, weet je.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 18:21

Gershwin schreef:Ah. Dan moet de overheid dáár eens wat aan doen 8)
I.p.v. een rookverbod? Nee toch?
Roken is jezelf onnodig schade aandoen.
Tips voor stoppen met roken.
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 apr 2008 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 05 apr 2008 18:24

Jawel 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 18:27

Dan moet je je onderschrift (Nature boy) veranderen.
Mag ik een voorstel doen m.b.t. de tekst?
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 apr 2008 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 05 apr 2008 18:30

altijd Rolf :wink:
Overigens is het fenomeen roken méér dan jezelf schade aandoen, maar roken is irrationeel, dus kom ik lekker eens niet met argumenten :P

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 18:36

Roken is genot.
Maar goed beschouwd korte termijn politiek.
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 apr 2008 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 05 apr 2008 19:00

Mooi dat je in ieder geval erkent dat het genot oplevert :P

Omdat het ongezond is, ben ik geen fulltime roker; gemiddeld beperk ik me tot een stuk of 4 á 5 shaggies op een dag, met af en toe een uitschieter naar boven. Verder meen ik dat de ongezondheid van (mee-)roken danig overdreven, wordt omdat die visie gevoed wordt door achterliggende idealen van lichaamsverheerlijking, overdreven cleanheid en het niet overweg kunnen met mensen die afwijkend gedrag vertonen. "De criminalisering van de roker", noem ik dat, zoals ooit de drinker anderhalve eeuw geleden gecriminaliseerd (en waardoor we nu met een geweldig alcoholtaboe zitten dat weer leidt tot jong beginnen, comazuipen omdat dat stoer is, het 'stille drinken' om problemen zogenaamd te vergeten - dat kwam 150 jaar terug nog niet voor).
Dikke mensen gaan 7 jaar eerder dood dan het gemiddelde, rokers 4 (of ook 7?), natuurlijk wordt ook tegen vetzucht gewaarschuwd, maar niet in die mate als rokers. Verder zijn er nog talloze andere zaken die onze lichaam en geest schaden waar vrijwel niemand zich druk om maakt.

Ik vind het okay dat mensen wijzen op het gevaar van roken. Het is gewoon ongezond. Maar laten ze zich dan ook om álles druk maken wat ons schaadt. Ik hekel de verschrikkelijke hypocrisie waarmee de roker nagewezen wordt en de anti-roker zichzelf bewierookt. Bah, alleen al om dat kleinburgerlijke, schijnheilige gedrag blijf ik demonstratief mijn shagjes rollen. (Terwijl ik zelf weer zo schijnheilig ben om niet teveel te roken, om het natuurlijk reinigingsvermogen van mijn lichaam niet teveel te overschrijden :P )

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 19:25

... overdreven cleanheid en het niet overweg kunnen met mensen die afwijkend gedrag vertonen ...
Overdreven cleanheid, dat kan.
Als je teveel ergens de kriebels van krijgt,
of er spanning is, dan kan een borreltje (met mate) goed doen.
Ik zit regelmatig aan tafel met rooklucht. Ik zal er niet snel iets van
zeggen. Maar waarom wordt de oorzaak (spanning?) niet opgelost?
Soms helpt kauwgum. (Voor alle duidelijkheid, voor mij is roken geen
genot.)

... het 'stille drinken' om ...
Komt inderdaad voor. Hier in de buurt zijn heel veel keten. Jongeren, van
14 ook wel, gebruiken daar alcohol. Dat is slecht. Op jonge leeftijd kan
dat blijvende schade aan de hersenen geven. Veel drinken is natuurlijk
helemaal slecht. Wat kun je er tegen doen? Een taak voor de ouders
toch?

Verder zijn er nog talloze andere zaken die onze lichaam en geest schaden waar vrijwel niemand zich druk om maakt.
Welke?

Ik vind het okay dat mensen wijzen op het gevaar van roken. Het is gewoon ongezond. Maar laten ze zich dan ook om álles druk maken wat ons schaadt. Ik hekel de verschrikkelijke hypocrisie waarmee de roker nagewezen wordt en de anti-roker zichzelf bewierookt. Bah, alleen al om dat kleinburgerlijke, schijnheilige gedrag blijf ik demonstratief mijn shagjes rollen. (Terwijl ik zelf weer zo schijnheilig ben om niet teveel te roken, om het natuurlijk reinigingsvermogen van mijn lichaam niet teveel te overschrijden
Noem maar op.

Maar nu moet ik stoppen, want teveel achter de PC zitten is niet goed.
(Slecht voor de ogen. Alles met mate, dan kan er veel.)
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 apr 2008 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 05 apr 2008 19:38

En ik ga iets meer dan gemiddeld roken vanavond (A), maar we hebben het er nog wel over.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 06 apr 2008 06:22

Giovannino schreef:Dikke mensen gaan 7 jaar eerder dood dan het gemiddelde, rokers 4 (of ook 7?), natuurlijk wordt ook tegen vetzucht gewaarschuwd, maar niet in die mate als rokers. Verder zijn er nog talloze andere zaken die onze lichaam en geest schaden waar vrijwel niemand zich druk om maakt.

Ik heb een keer deze vuistregel gelezen.
Het roken van 1 sigaret verkort gemiddeld je leven met evenveel tijd als de duur van het oproken van die sigaret.
Aannames zonder bewijs mogen verworpen worden zonder bewijs.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 06 apr 2008 12:21

Çluny schreef:
Giovannino schreef:Dikke mensen gaan 7 jaar eerder dood dan het gemiddelde, rokers 4 (of ook 7?), natuurlijk wordt ook tegen vetzucht gewaarschuwd, maar niet in die mate als rokers. Verder zijn er nog talloze andere zaken die onze lichaam en geest schaden waar vrijwel niemand zich druk om maakt.

Ik heb een keer deze vuistregel gelezen.
Het roken van 1 sigaret verkort gemiddeld je leven met evenveel tijd als de duur van het oproken van die sigaret.

Opruiende Stivoro-praat: wie met mate rookt, bekort zijn statistische levenskansen relatief (!) veel minder dan iemand die regelmatig rookt.
Wie elke dag vlees eet, bekort zijn levensduur trouwens ook ... Daar hoor je dan weer veel minder mensen over vallen.
Natuurlijk is roken verre van gezond, maar de uiteindelijke reden waarom roken zo verfoeid wordt, zijn niet gezondheidsreden, maar omdat men roken vies en smerig vindt en roken associeert met malafide of achterlijke mensen. Mensen roken in het Westen al 500 jaar en vanaf het begin is daar een taboe op geweest wat in de loop der tijden rigider of juist soepeler werd ingevuld (golfbewegingen; hetzelfde zie je in het taboe op drankgebruik, eeuwen geleden dronken kinderen licht bier, nu is dat strafbaar; zeventig jaar geleden was je salonfähig als je geheelonthouder was en waren drinkers onderontwikkelde mensen. Sinds de jaren zestig is dat taboe ook verminderd).
Nu denk je misschien: 'onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek toont toch aan dat iets als roken evident slecht is?' Dat klopt, maar we krijgen uiteindelijk via overheid/media wel een selectie van onderzoeken voorgeschoteld. Zo is onlangs gebleken dat meeroken veel minder schadelijk is dan hoe dat nu voorgesteld wordt. Die wetenschappelijke onderzoeken worden doodgezwegen want die passen niet in het plaatje van ´roken als ultiem ongezond ding.´

Nogmaals: roken is evident ongezond. De reden waarom roken echter zo gecriminaliseerd wordt, zijn niet gezondheidsargumenten, maar de idee van roken als een vieze, achterlijke en malafide act. Gezondheidsargumenten zijn slechts politiek-correcte legitimeringen van een rigidere taboeïsering van het roken/ de roker.

We maken elkaar gek: wie tegenwoordig niet becel eet, actimel drinkt, anderhalve liter water drinkt, niet strak in zijn vel zit, niet sport, de voorgeschreven mode niet volgt, de voorgeschreven gedragsregeltjes en omgangsvormen afwijst, die wordt niet meer geaccepteerd. En dat vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 06 apr 2008 13:56

Toch, als ik als amateur een lekkere hijs van een shaggie neem, kan ik zodra de longenscheurende hoest voorbij is een redelijke indruk krijgen dat het niet gezond kan zijn.
Aannames zonder bewijs mogen verworpen worden zonder bewijs.

Terug naar “Archief”