Zo, en nu is deze discussie aan een eind geloof ik. De posities zijn ingenomen...
Wat ik nog even kwijt wilde, qua denken zit ik ergens tussen Rolf en Galateia in. Zelf neem ik in mijn filosofietjes als snel het natuurlijke verloop als uitgangspunt (en uitgangspunt is een vertrekpunt, ik blijf daar niet strict aan vasthouden). Vandaar dat ik ook Rolf wel begrijp als hij het over "goede grond", "harmonie" etc. God heeft zijn schepping zeer goed (eigen quote) geschapen, dat kunnen wij echt niet verbeteren.
In het geval van kindjes krijgen: het is "natuurlijk" dat een vrouw na het baren bij het kind blijft, het voedt met haar melk etc. totdat het op eigen benen staat. Minder natuurlijk is dat een vrouw al na 3 maanden weer fulltime werkt, het kind met kunstvoeding opgroeit, en na enkele maanden al grotendeels buitenshuis opgroeit met dus in totaal 4 of 5 "ouders".
Gelukkig heeft God de mens ook een enorme lichamelijke en psychische flexibiliteit meegegeven. Stel dat de moeder in het kraambed sterft, dan is het gelukkig toch nog mogelijk dat het kind gezond opgroeit tot een evenwichtig mens, omdat ander personen in de omgeving die rol van de moeder kunnen overnemen, vooral de vader dus, en het kind (bleek uit onderzoek) ziet aan andere ouderparen wel wat de precieze moeder- en vaderrollen zijn, neemt dat over en geeft het weer door aan de volgende generatie.
In deze maatschappij zijn de inkomsten van 2 mensen nodig om een huis etc. te kunnen financieren, een vrouw kan dus moeilijk thuis zitten. Dan moet je haast wel een kind naar de créche brengen. En erg "onnatuurlijke" toestand, maar erg hoeft dat niet te zijn vermoed ik. Toch zijn er wel grenzen, een keer stopt het, en ik meen dat wie zijn kinderen vooral door andere mensen op laat groeien, het kind ernstig tekort doet en het later ook niet uitgroeit tot een evenwichtig, gezond mens. Maar ik geef toe dat ik het zelf erg lastig vindt die grenzen (voor zover ze er uberhaupt zijn) aan te geven.
Waar ik van Rolf afwijk, is dat ik vind dat Rolf het "natuurlijke" en het "traditionele" teveel op dezelfde lijn stelt. De thuiszittende vrouw die op de kindjes past en de knoopjes aanzet, is een 19e eeuwse uitvinding van de (klein)burgerij. Zelf kom ik ook uit een heel traditionele familie, maar via mijn moeder ben ik een wat andere samenlevingsvorm gewend: zij komt uit een vissersdorp waar vrouwen natuurlijk niet visten op zee, maar aan wal wel heel veel zaken voor het zeggen hadden en het gezin runden, omdat de man op zee zat. Dat levert een veel gelijkwaardiger positie tussen man en vrouw op. Die vrouwen hebben een veel sterkere metaliteit dan je bijvoorbeeld in andere traditionele samenlevingen (zoals biblebelt) tegenkomt.
Verder wordt iedereen met zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen geboren (lees Galateia's verliefde verhalen over de moederlijke kant van haar man, als het om kindjes gaat

) Dát is pas evident "natuurlijk" omdat zoiets aangeboren is, een traditioneel rollenpatroon gaat dan niet werken. Dan moet je dat ook niet forceren.
Anders wordt het als bijvoorbeeld Galateia zou gaan zeggen: "lieve vent, jij houdt meer van kindjes als ik, hier is de Nutricia, ik ga wel werken en jij voedt ze op." Dan meen ik dat er wel een natuurlijke grens wordt overschreden en je je teveel laat leiden door de tijdgeest die dat soort rollenpatronen wel okay vindt. Allereerst is borstvoeding nog altijd beter dan flessenmelk (antistoffen etc., en moeder en kind ontwikkelen een heel hechte band omdat tijdens het zogen ze heel dicht bij elkaar zijn, door het zogen bepaalde hormonen vrijkomen die de liefdesband weer versterken etc.). Verder, hoe vrouwelijk je als man ook bent of hoe mannelijk als vrouw, je blijft nog altijd man of vrouw, en dat is niet alleen tussen de beentjes zichtbaar, maar ook stuurt dat je psyche.
Afijn, ik hoop dat ik duidelijk ben