'Vallen in de Geest' (enzo)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 14:22

caprice schreef:
joris schreef:maar ze lijken in ieder geval te kiezen! Wat doet dat jou?

Ze lijken te kiezen ja. Maar is het wel echt?
Hoe staan ze daarna in de wereld?
Volgens mij is dit niet de weg.

wat doet het jou vroeg ik. je geeft een beschrijving van wat er gebeurt en ehebt er gelijk een theorie bij gehaald (verschil naamchristenen en echte christenen)
wat doet het jou! Dat mensen kiezen? dat mensen het gevonden lijken te hebben?
wat gebeurt er bij jou als je dat ziet? voel je iets? denk je iets? zie je iets?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 14:22

caprice schreef:

Gaat het erom dat ze kiezen of hoe ze kiezen, en als het er om gaat hoe ze kiezen hoe zouden ze dan anders moeten kiezen?

Persoonlijk ken ik mensen die op de EO jongerendag tot bekering zijn gekomen, en dat is niet nep.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 14:34

@mic schreef:
caprice schreef:

Gaat het erom dat ze kiezen of hoe ze kiezen, en als het er om gaat hoe ze kiezen hoe zouden ze dan anders moeten kiezen?

Persoonlijk ken ik mensen die op de EO jongerendag tot bekering zijn gekomen, en dat is niet nep.

Mensen zien aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
Mensen kunnen zichzelf ook bedriegen!

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 14:37

ik denk nu eigenlijK: zorg jij eerst maar eensvoorjezelf, laat de rest maar schuiven!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 17:30

joris schreef:ik denk nu eigenlijK: zorg jij eerst maar eensvoorjezelf, laat de rest maar schuiven!

wees bekommert om je naasten!!!!

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 18:15

essieee schreef:
joris schreef:ik denk nu eigenlijK: zorg jij eerst maar eensvoorjezelf, laat de rest maar schuiven!

ja leuk, maar nu effe niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 18:49

caprice schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:

Zeg eens eerlijk: Dit zeg je omdat ik zeg dat hij op de EO jongerendag tot bekering gekomen is, en vanwege en of andere vreemde hersenkronkel van mensen die alleen maar in hun eigen kerkvakje denken zeggen dat dat niet kan nietwaar? God kan alleen maar mensen bekeren door ze in contact te brengen met mensen die altijd een zwart pak aanhebben en een lang gezicht trekken en op de straathoeken uitroepen hoe zondig ze wel niet zijn....

Sorry aan dit soort reacties loop ik me gigantisch te ergeren... Kun jij van jezelf zeggen dat je bekeerd bent Caprice? Zolang dat niet het geval is moet je zeker geen steken onder water gaan geven over andere mensen die zeggen dat het bij hen wel het geval is... Wat jij nu aan het doen is doodgewoon oordelen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 19:57

joris schreef:
essieee schreef:

vreemde gedachtengang!!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 20:04

essieee schreef:
joris schreef:
essieee schreef:

vreemde gedachtengang!!

niet helemaal, zoek eerst het koninkrijk van God etc...
dat is het belangrijkste maar dat wil niet zeggen dat je tussen die zoektocht door ook aan je naaste kan denken. dat is misschien wel heel belangrijk op je zoektocht.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 20:06

het helpt je geen zier als je naar de anderen kijkt, hoe die het doen, hoe goed of hoe fout of hoe anders, als je niet naar jezelf durft te kijken.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 20:09

dat ben ik met je eens
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 22:05

columbus schreef:dat ben ik met je eens

ik ook, het gaat uiteindelijk om je eigen behoud want met een 'bekeerde' refowebber kun je niet voor Gods aangeziicht verschijnen. Maar je bent niet alleen op deze wereld.(verkondig het aan alle creaturen)

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 23:46

Jezus nam ook de tijd, 40 dagen!, om met zijN Vader in het reine te komen. Tijd nemen om zelf naar God te groeien is een goede investering om daarna die creaturen te helpen. HEb tijd en lef om zelf naar God toe te springen (20 cm leesje ineen ander topic) dan kan je straks bergen refowebbers mee trekken naar God! ZOu dat niet tof wezen?

tomkoers

Re: 'Vallen in de Geest' (enzo)

Berichtdoor tomkoers » 28 dec 2003 16:03

meschianza schreef:Heej!

Pas was ik bij een multiculturele kerkdienst, er waren mensen van vele nationaliteiten. WAt opzich heel mooi is. Een vriend van mij komt daar zeer vaak en hij voelt zich er helemaal thuis.

Het begon redelijk rustig met een prediking maar toen de muziek erbij kwam werd het heel opzwepend. Ik trok me echt terug op een stoel in de hoek, omdat ik voor het eerst zoiets meemaakte en me ongemakkelijk voelde. Mensen gingen volledig uit hun dak, nouja, dat is wat je zelf wilt. Maar wat mij obserdeerde waren de mensen 'die in de Geest vielen' zoals die vriend het later uitlegde. Ze begonnen in tongen te praten en wilde gebaren met hun armen te maken en op en neer te springen. Links en rechts van me plofte mensen languit op de grond.

Toen begonnen twee sprekers teksten continue te herhalen, zoiets als:
Jesus loves you, He send you out to the world, nations to nations. Achterelkaar het zelfde, en steeds harder, waardoor mensen helemaal in trance raakte.

En toen was het opeens over, en iedereen was weer heel normaal.
Ik zou zelf nooit een oordeel geven, omdat ik te bang ben dat ik het mis heb en daarmee christenen en God diep kwets. Maar ik had een heel onplezierig gevoel, is dit echt? Is dit wat God wil dat wij Hem aanbidden? (Met de hand op eigen boezem, want de passieviteit in onze kerk is ook niet alles)
Ik ben ook bang dat het verkeerde krachten zijn die werken, en dat die vriend daar nu door meegesleurd wordt. Hij is ook heel erg veranderd sinds hij daar komt, heel charismatisch en ik kan niet meer ff lekker met hem ruzieen ofzo. Hij is zo zacht en lief geworden dat ik het gewoon onwaarschijnlijk vind. Hij is zichzelf niet meer.

Is dit bijbels? En dan bedoel ik dus echt dat het gevolg van Gods Geest in je is dat je rare bewegingen gaat maken en buiten zinnen raakt......

(dus liever geen discussie over wel of geen drum in de dienst, tongentaal ect)

De vruchten van de Geest zijn:

Gal 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Let vooral op de laatste, en wat daarmee bedoeld wordt.
Eigenlijk roept de hele Schrift de mens op tot nuchterheid. Volgens mij is dat in dit soort samenkomsten toch onderbelicht.
Ik kom zelf oorspronkelijk uit een charismatische gemeente, en soms is het net alsof al deze uitingen een scheiding maken tussen "echte" en "beginnende" christenen.
Met andere woorden: als je in tongen spreekt, valt in de Geest etc. sta je hoog in aanzien bij de gemeente.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
Het is me overigens nog steeds niet duidelijk wat men bijbels vindt aan het vallen in de Geest.

Het gebeurt in de Bijbel wel eens dat mensen omvallen, o.a. als Jezus bij de discipelen komt, maar tegelijkertijd zeg ik erbij dat je dit toch moeilijk als een vrucht van de Geest kunt zien. Ook is het zo, dat in deze situaties er sprake is van een kortstondige gebeurtenis, nadat deze mensen door de grootheid van God zijn aangeraakt.
Overigens gebeurden deze dingen niet in de eredienst tot God.

Ook over het spreken in tongen staan hele duidelijk zaken in 1Kor 14, en hoe de Gemeente hiermee om moet gaan. Ik vraag me dus af of het bijbels is als er geen vertaling wordt gegeven hetgeen wordt uitgesproken.

Tom

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2003 15:55

@mic schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:

Zeg eens eerlijk: Dit zeg je omdat ik zeg dat hij op de EO jongerendag tot bekering gekomen is, en vanwege en of andere vreemde hersenkronkel van mensen die alleen maar in hun eigen kerkvakje denken zeggen dat dat niet kan nietwaar? God kan alleen maar mensen bekeren door ze in contact te brengen met mensen die altijd een zwart pak aanhebben en een lang gezicht trekken en op de straathoeken uitroepen hoe zondig ze wel niet zijn....

Sorry aan dit soort reacties loop ik me gigantisch te ergeren... Kun jij van jezelf zeggen dat je bekeerd bent Caprice? Zolang dat niet het geval is moet je zeker geen steken onder water gaan geven over andere mensen die zeggen dat het bij hen wel het geval is... Wat jij nu aan het doen is doodgewoon oordelen.

Ze kunnen wel bekeerd zijn, maar ze kunnen zichzelf ook bedriegen.

Terug naar “Archief”