Muzikale ontdekkingen

Moderator: Moderafo's

alex213
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor alex213 » 02 apr 2008 18:30

André schreef:
Lizzi schreef:hallo,

ik moet een onderzoek houden over popmuziek onder christelijke jongeren. wat zijn jullie beweegredenen om popmuziek te luisteren, of waarom juist niet?
Ik heb daar geen redenen voor die iets met mijn religie van doen hebben.
"there's no glory in succes
there's no hope in possession
there's no beauty in beauty
there's no love in emotion"
- Today Forever -

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 02 apr 2008 18:38

Ik wel 8)
Misschien moet lizzi maar eens vragen op shool hoe ze een gedegen onderzoek op poten zet...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 apr 2008 18:43

Inderdaad.

Een paar aandachtspuntjes voor je verder gaat met je onderzoek:

- Popmuziek is een rare verzamelnaam die inhoudelijk niets zegt; binnen het populaire genre zijn ontzettend veel verschillende stromingen waarvan de populaire muziek (dat bedoelen mensen meestal met popmuziek), die lekker in het gehoor ligt en de top-40 haalt, een heel slechte weergave is. In de jaren '30 van de vorige eeuw was jazz de popmuziek van toen, in de jaren '60 rock 'n roll, in deze tijd vooral hiphop, R&B en allerlei dance-achtige muziek. Maar in elk geval is 'popmuziek' een heel vaag en onduidelijk labeltje ;)
- Muziek is niet heel strikt op te delen in christelijk/onchristelijk. Er zijn zat christelijke muzikanten die seculiere liedjes maken (die dus niks met geloof te maken hebben), er zijn niet-christelijke muzikanten die gospelsongs opgenomen hebben, er zijn christelijke muzikanten die theologisch gezien de meest belachelijke en bijna ketterse liedjes maken, enzovoorts. Daarom kan je geloof en muziek ook niet direct met elkaar in verband brengen, ook niet wat luisteren betreft.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 apr 2008 20:31

CaptainCaveman schreef:Het klinkt inderdaad érg leuk. :) Het is ook geen straf (in tegenstelling tot andere bands) om naar ze te kijken.

Nou, ér zijn wel bands waar ik ook graag naar mag kijken - en dan doel ik op het uiterlijke aspect. (De zanger van IAMX zou ik graag eens live zien. ;))

Eén van de leden hebben ze ontmoet nadat deze een award als 'Best geklede man van Nederland' o.i.d. had ontvangen. :P

Dat waren awards van Esquire. Volgens mij won Moke de award voor 'best geklede band van Nederland' en Don Diablo (een dj) won de award voor 'best geklede man van Nederland'. Ze hebben elkaar daar ontmoet, vervolgens is daar een nummer (of eigenlijk een soort remix waarin de band zelf wel meespeelt, ook live) uit voortgekomen.

Ik denk dat je dat bedoelt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 apr 2008 20:35

O, en in reactie op Gert:

Pop is natuurlijk ook een genrebenaming. En jazz en rock 'n' roll zijn géén pop. Als je doelt op de meest letterlijke 'betekenis' van het woord 'popmuziek' wel, want dan gaat het gewoon om populaire muziek. Als het echter gaat om het genre 'pop' zijn daar natuurlijk best wel bepaalde 'richtlijnen' voor.

Verder ben ik het behoorlijk met je eens.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 apr 2008 22:21

Onlangs kreeg ik een Soundtrack van de film "Into the Wild"toegeschoven.
tekst en muziek Eddie Vedder. ik moet zeggen dat ik dat erg fijn vond.
overigens ook een best fijne film.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 apr 2008 08:27

Voor liefhebbers van Kaizers Orchestra en Gogol Bordello-achtige stuff:

Devotchka

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 apr 2008 08:42

Wij vinden dit erg fijn.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 11 apr 2008 08:48

Hun album How It Ends is fijn. Fijner nog dan het laatste album, vind ik.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 apr 2008 08:55

Geweldig ja. Ik ontdekte ze laatst ook omdat ik op de site van Waterfront zat te kijken, waar ze vanavond optreden. Tuba, dat is sowieso een enorm pluspunt.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 11 apr 2008 09:16

Ik word er niet echt warm van.
Auf Wiedersehen!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 apr 2008 09:43

Gogol Bordello is wat punkier, dat blijft denk ik meer boeien. Maar Devotchka vind ik niet onaardig. Die Europese roots-scene vind ik wel interessant, hoewel meestentijds enkel Balkan- of Klezmerachtige dingen de toon bepalen, vaak vermengd met punk.

Graag zou ik deze ouwe knoestige knar onder de aandacht willen brengen: cowboy-hippie-troubadour Willie Nelson Eind deze maand ga ik lekker al zijn liedjes meezingen :D

Gravedigger (clip)

Verder wil ik de volgende artiesten nog even noemen, ik hoor daar maar niemand over terwijl ze het absoluut verdienen (A).
Hyacinth House - Het Zweedse antwoord op Sixteen Horsepower
Alela Diane - Nieuwste revelatie in de neofolkscene. En van torenhoog niveau.

En hier ben ik zowaar verliefd op, mijn allerlaatste ontdekking: Mariee Sioux Neofolk met Native invloeden (Sioux-whistles)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 apr 2008 10:14

Alela Diane kan me niet verschrikkelijk boeien vooralsnog. Misschien komt dat nog.

Ik vind Hyacinth House van iets minder hoog niveau dan Sixteen Horsepower of Woven Hand.

Willie Nelson is wel leuk ja. :-)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2008 10:31

Groundation
Spiritual Roots Reggae

Vond het wel leuk klinken

Alela Diane - Nieuwste revelatie in de neofolkscene. En van torenhoog niveau.
Nou nou nou, leer jij je genrebenamingen eens even goed zeg.. Alela Diane is echt zo niet neofolk... Neofolk heeft kenmerken van punk, industrial en gothic...

Persoonlijk vind ik de muziek vaak erg mooi de thema's zijn niet altijd erg zuiver, er komt wel eens wat occult-aandoende thema's voorbij..

Tenhi - http://www.myspace.com/tenhiband (is wat meer doomy georienteerd)

Volksweerbaarheid - www.myspace.com/volksweerbaarheid (Meer op martial industrial georienteerd)

Current93 - http://www.myspace.com/current93 - Nogal pure neofolk
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 apr 2008 11:23

@ kurtyo: waarschijnlijk krijg je net als ik pas na een paar luisterbeurten door hoe goed Alela is. Helaas staan er op 'r myspace niet haar sterkste songs (op the rifle na), maar je hebt de plaat toch?
@ Raido: ik geloof dat je gelijk hebt wb. dat neofolk. Maar in Amerika hanteren ze een andere definitie, daar is neofolk gewoon de moderne, alternatieve variant van de oude folk. Acts als Cocorosie, Devendra Banhart of Antony (& The Johnsons) worden vanwege hun psycho inhoud en gedragingen freefolk of freakfolk genoemd, ter onderscheiding van de meer singer-songwriterachtige, hippie-achtige neofolk (maar de grenzen zijn flinterdun) Neofolk in Europa is -naar mijn oppervlakkige waarneming !! - meer geënt op Wicca en andere neonazistische/neopagane ideologiën.

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”