Tweede feestdagen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 mar 2008 16:15

Ik ben ook groot gebracht met 2de feestdag nog een kerkdienst. Afgelopen 2 jaar neit geweest, omdat bij mijn vriend geen dienst is. Als ik perse zou willen, dan zou het wel kunnen.

Ik blijf niet alleen thuis als ik ziek ben van de kerk. Ook als ik merk dat ik een dienst niet op kan slaan, het al te vol zit in mijn hoofd of ik te moe ben. Dan zit ik mijzelf alleen maar in de weg in de kerk. Dan luister ik liever iets thuis of ik doe even relaxed, lees dan soms wat, maar doe ook gerust even niets. Ook ondanks dat ik zeker mag weten dat ik een kind van God ben. Dat gaat echt niet op: als je beekerd bent ga je altijd naar elke dienst. Dan verplicht je jezelf.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mar 2008 18:06

Ik vind niet dat je zomaar om het één of ander thuis kunt blijven.
Het is goed om naar Gods huis te gaan en over Hem te leren, Hem te prijzen met de gemeente etc.
Maar ik voel me niet verplicht om áltijd te gaan als er wat georganiseerd is. Ik vind ook niet dat een kerk verplicht is om diensten te organiseren op een tweede feestdag. Onzin.

Tuinfluiter: ga je ook altijd naar rouw- en trouwdiensten dan?
Ik eigenlijk alleen als ik de mensen ook wel echt ken (of heb gekend).
pobody's nerfect

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 25 mar 2008 18:28

Jo'tje schreef:Ik vind niet dat je zomaar om het één of ander thuis kunt blijven.
Wat versta je onder zomaar? Datgene wat Gerdien noemde??

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 mar 2008 22:42

Sinds wanneer hebben we naast een eerste ook een tweede paas-, kerst-, etc-dag?
Wie heeft dat bedacht en waarom? En ik geloof dat niet alle landen dit hebben. Klopt dat?

Antwoord:
De tweede feestdagen zijn al in 325 na Chr. ingesteld. Door het Concilie van Nicea. De eerste was bestemd voor de kerkelijke
herdenkingsdiensten, de tweede voor feesten van het 'gewone volk'. In Italië en Canada kennen ze geen tweede feestdag.

Bovenstaande vond ik nog. Indien het waar is, kan a.d.h.v.
bovenstaande gegevens, en deze post, gesteld
worden dat het dus omstreeks 325 is ingesteld, voor de
buitenkerkelijken. Daarna onder de invloed van Rome er
veranderingen zijn gekomen, wat leidde tot afschaffing.
Maar omstreeks 1574 zijn de 2e feestdagen weer ingesteld.

Wb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wb » 27 mar 2008 10:15

Over kerkdiensten op 2de feestdagen: Verschilt denk ik per kerkgenootschap, maar ook per regio. Binnen de GerGem is het gebruikelijk om om 2de feestdagen een dienst te hebben, maar in Zuid-Beveland bijvoorbeeld zijn die diensten er niet (op een enkele gemeente na, in Kapelle bijvoorbeeld is het vorig jaar weer ingevoerd).

Over 2de feestdagen in het algemeen: Op Walcheren was/is er sprake van een derde pinksterdag. Een oude traditie, ontstaan als vrije dag voor boerenknechten etc. Op 'pinksterdrie' was het dan in elk dorp ringrijden. Er zijn nog gemeentehuizen/scholen die op die dag dicht zijn, maar dat wordt steeds minder. De gemeente Middelburg heeft de vrije dag met ingang van dit jaar in ieder geval afgeschaft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Tweede feestdagen

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2008 11:00

Gershwin schreef:Heeft iemand enig idee wanneer die voor het eerst ingesteld zijn, door wie, met welk doel, in welke vorm? En hoe het in de loop van de tijden gegroeid is? Ik kan er maar bar weinig over vinden op het wereldwijde web :)

@ Mods: graag in Open Forum laten staan ;)

Ik heb het eens nagevraagd bij een kanunnik met verstand van kerkhistorie.

Het feest van Pasen is het grootste feest van de Kerk. In vroeger tijden duurde het feest een week: alle fraais en franje (hetwelk later door wat opstandige calvinisten zonder gevoel voor cultuur is gesloopt) werd in de kerk geplaatst. Het hoogaltaar (aan de achterzijde) werd gekenmerkt door witte en goudkleurige accenten (vaak koper overigens).

De tweede zondag van Pasen (dus één week na Eerste Paasdag) wordt Beloken Pasen genoemd (Beloken = afgesloten). Het octaaf van Pasen (de acht dagen van Pasen) loopt hiermee ten einde.

Tweede Paasdag is een restant van dit ooit acht dagen durende feest
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mar 2008 11:33

Mijn man wilde graag vrij met de feestdagen en zondagen. Nu is dat na lang getouwtrek eindelijk gelukt! Hij heeft een speciaal formulier in zijn dossier waarin staat dat hij recht op die dag vrij heeft, ook op de "tweede dagen" zo ook de tweede feestdagen. Ik heb het van internet afgehaald maar waar.......... :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2008 13:49

Op grond waarvan heeft hij zich dat recht kunnen toeeigenen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 27 mar 2008 13:53

Optimatus schreef:Op grond waarvan heeft hij zich dat recht kunnen toeeigenen?

de wet en/of de cao (uiteraard afhankelijk van de beroepsgroep!)
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 mar 2008 11:37

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 13 apr 2008 12:56

Wij hebben op 2e feestdagen geen kerk. Mijn ouders gaan nog wel eens op walcheren naar de kerk dan. Zij zijn het van vroeger wel gewend. Wij als kinderen blijven dan bijna altijd thuis. 'Het zou voor mij een raar idee zijn om opeens op een 2e feestdag naar de kerk te gaan.
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Terug naar “[Religie] - Open forum”