Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 27 dec 2003 03:21

Een wijs persoon formuleerde het als volgt. Hij kwam zelf uit de Vergadering der Gelovigen en sprak met bijna volledig reformatorisch publiek:

Het is alsof je de hemelpoort inwil. Aan de buitenkant staat een bord waarop staat "Bekeert u!". Zodra je dat gedaan hebt en aan de andere kant van de deur staat, en je kijkt om, hangt er een bord met "Het is alles door God volbracht."

Je moet je dus zelf bekeren. Anders kun je je leven lang lekker nixen en dan God de schuld geven van "U heeft mij niet bekeerd". Dat is geen excuus en je zal branden in de hel Afbeelding. Tja, extreem maar waar... (overigens is die smiley niet helemaal correct, want je zal niet lijden onder satan, anders zou satan zelf ook nog overwinnen. Satan zal net als de onbekeerde mensen branden en lijden.
Als je bekeerd bent, dan kun je God daarvoor danken, want dat is dan de andere kant van het verhaal. Maar het is volledig je eigen verantwoordelijkheid of je behouden bent of niet. En als je zegt dat het van God moet komen dan schoffeer je het verlossingswerk van Jezus weg. God gaf zijn enige Zoon als offer voor de mensheid. Stel je voor dat je zelf 1 kind hebt en dat kind moet offeren. Dat is zo ongeveer het ergste dat je kan overkomen.

Hennie Huisman (de echte voor het geval iemand dit als nickname heeft) schreef:Je kind kwijtraken is het ergste dat je kan overkomen. Erger dan je vrouw. In deze tijd gaan zoveel huwelijken stuk terwijl een kind je eigen bloed is, en dus altijd aan je verbonden zal bijven.

God heeft al genoeg gedaan ("het is volbracht") dus de verantwoordelijkheid ligt nu bij de mens zelf. Accepteer Gods offer, want God heeft al gedaan waar je wellicht om vraagt...

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 dec 2003 03:48

PaLPiTaTioN schreef:Je moet je dus zelf bekeren. Anders kun je je leven lang lekker nixen en dan God de schuld geven van "U heeft mij niet bekeerd". Dat is geen excuus en je zal branden in de hel Afbeelding. Tja, extreem maar waar... ...

Als er een prijs uitgereikt zou moeten worden, voor wie het evangelie het meest simpel aan de man kan brengen, zou jij zeker in de prijzen vallen.
Ik heb geleerd, dat er wel iets meer nodig is dan jezelf bekeren.
En dat onbekeerde mensen hun leven "lekker lang nixen" was mij niet bekend. Je wijsheden over hel, duivel, branden en lijden (inclusief de prachtige smiley) neem ik voor kennisgeving aan. Je zult er wel meer van weten dan ik. Dat het extreem is, dat is waar. Of het ook waar is vraag ik me af. Het is niet te hopen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 dec 2003 08:32

trijntjejohanna schreef:
Sjaan schreef:
God heeft jouw al aangenomen toen je in je moedersbuik zat.

Hoe weet je dat dan? Waar baseer je dat op?

lees psalm 139

sorry deze vraag had ik vergeten.

Bedankt TJ. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 dec 2003 08:34

Sjaan schreef:
kootje schreef:
Evelien schreef:
ahuibers schreef:Je moet hem niet aanemen,

God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.

God heeft jouw al aangenomen toen je in je moedersbuik zat.
Dus wij moeten tot God komen.

Wat bedoel je met 'aangenomen'?

Ja, dat wil ik ook graag weten. Als je bedoelt dat Jezus je wil redden, ben ik het met je eens. Als je bedoelt dat Hij je al gered heeft, ben ik het niet met je eens.

Psalm 139 al gelezen dan?

God heeft jouw niet voor niets laten leven. God is er voor jouw. God houd van jouw. God wil voor jouw een Vader worden.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 11:01

PaLPiTaTioN schreef:Een wijs persoon formuleerde het als volgt. Hij kwam zelf uit de Vergadering der Gelovigen en sprak met bijna volledig reformatorisch publiek:

Het is alsof je de hemelpoort inwil. Aan de buitenkant staat een bord waarop staat "Bekeert u!". Zodra je dat gedaan hebt en aan de andere kant van de deur staat, en je kijkt om, hangt er een bord met "Het is alles door God volbracht."

Je moet je dus zelf bekeren. Anders kun je je leven lang lekker nixen en dan God de schuld geven van "U heeft mij niet bekeerd". Dat is geen excuus en je zal branden in de hel Afbeelding. Tja, extreem maar waar... (overigens is die smiley niet helemaal correct, want je zal niet lijden onder satan, anders zou satan zelf ook nog overwinnen. Satan zal net als de onbekeerde mensen branden en lijden.
Als je bekeerd bent, dan kun je God daarvoor danken, want dat is dan de andere kant van het verhaal. Maar het is volledig je eigen verantwoordelijkheid of je behouden bent of niet. En als je zegt dat het van God moet komen dan schoffeer je het verlossingswerk van Jezus weg. God gaf zijn enige Zoon als offer voor de mensheid. Stel je voor dat je zelf 1 kind hebt en dat kind moet offeren. Dat is zo ongeveer het ergste dat je kan overkomen.

Hennie Huisman (de echte voor het geval iemand dit als nickname heeft) schreef:Je kind kwijtraken is het ergste dat je kan overkomen. Erger dan je vrouw. In deze tijd gaan zoveel huwelijken stuk terwijl een kind je eigen bloed is, en dus altijd aan je verbonden zal bijven.

God heeft al genoeg gedaan ("het is volbracht") dus de verantwoordelijkheid ligt nu bij de mens zelf. Accepteer Gods offer, want God heeft al gedaan waar je wellicht om vraagt...

Toch kun je jezelf nog steeds niet bekeren, maar het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de mens zelf of hij dat gaat zien als zijn nood en gaat smeken aan de genadetroon.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:05

caprice zei
Toch kun je jezelf nog steeds niet bekeren, maar het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de mens zelf of hij dat gaat zien als zijn nood en gaat smeken aan de genadetroon

nou, als je nog een stapje verder doet en behalve smeken om vergeving (neem ik aan) ook jezelf stevig voorneemt om je om te draaien van de weg waarop je ging en als je dan Jezus en de Heilige Geest te hulp roept, je leven in ZIjn handen legt dan ben je bekeert.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 11:18

joris schreef:caprice zei
Toch kun je jezelf nog steeds niet bekeren, maar het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de mens zelf of hij dat gaat zien als zijn nood en gaat smeken aan de genadetroon

nou, als je nog een stapje verder doet en behalve smeken om vergeving (neem ik aan) ook jezelf stevig voorneemt om je om te draaien van de weg waarop je ging en als je dan Jezus en de Heilige Geest te hulp roept, je leven in ZIjn handen legt dan ben je bekeert.

Maar als je dat zelf doet, draait dat uit op wetticisme. Daar heb ik dus zo'n last van. :cry:

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:58

waaromn wettisicme? Is hetniet gewoon realiteit: ik kan het niet, dus leg ik mijn leven in de handen van de Koning van de wereld?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 12:35

joris schreef:waaromn wettisicme? Is hetniet gewoon realiteit: ik kan het niet, dus leg ik mijn leven in de handen van de Koning van de wereld?

Ja een andere weg tot behoud is er niet. Het is waar, een mens kan zich niet bekeren mar de eis ligt er wel. Er staat niet voor nix; STRIJD om in te gaan. Dus bid, smeek, schreeuw en vraag naar God!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 12:39

essieee schreef:
joris schreef:waaromn wettisicme? Is hetniet gewoon realiteit: ik kan het niet, dus leg ik mijn leven in de handen van de Koning van de wereld?

Ja een andere weg tot behoud is er niet. Het is waar, een mens kan zich niet bekeren mar de eis ligt er wel. Er staat niet voor nix; STRIJD om in te gaan. Dus bid, smeek, schreeuw en vraag naar God!

Mischien moet je wel leren om op te houden met strijden, en je zwaart er bij neer te leggen om je voorledig over te geven in zijn handen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 12:45

jas die grens daar tussen, das een moeilijke vindt ik altijd.

Wat moet je zelf? Ik heb ook l wel gemerkt dat als ik echt de moed opgaf om te vechten, tegen zonden bijvoorbeeld dat God dat zegende.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 12:50

joris schreef:jas die grens daar tussen, das een moeilijke vindt ik altijd.

Wat moet je zelf? Ik heb ook l wel gemerkt dat als ik echt de moed opgaf om te vechten, tegen zonden bijvoorbeeld dat God dat zegende.

Ik denk dat hier helemaal geen grens tussen zit. Volgens mij moeten we niet eens strijden tegen de zonde, maar juist ons helemaal aan God overgeven Op het moment dat je wil gaan zondigen moet je volgens mij niet met je eigen kracht gaan vechten tegen die zonde maar juist jezelf aan Jezus geven. Want hij weet hoe een mens moet leven, en hij wil in jou leven.

Wij moeten denk ik ophouden met strijden tegen de zonde (phoe jij durft?)
Toch denk ik het echt, met al dat strijden vanuit onzelf lukt het ons nooit maar dan ook nooit. We moeten denk ik leren dat we het zelf toch nooit kunnen maar alleen Jezus in ons.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 12:53

ja oke, ik geloof wel dat je gelijk hebt, zo voel ik het ook wel eigenlijk.

maar tegelijk...

euh neee, ik krijg een gedachte ineens.(heb ik misschien al keer eerder opgeschreven want hij komt mij ook bekend voor, haha)

wij moetne niet vechten tegen de zonde. Wij moeten de wapenrusting van GOd aantrekken. Dus meer over Hem te weten komen en dicht bij Hem gaan leven. Dat is onze taak en het evangelie doorvertellen. God redt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 13:13

joris schreef:ja oke, ik geloof wel dat je gelijk hebt, zo voel ik het ook wel eigenlijk.

maar tegelijk...

euh neee, ik krijg een gedachte ineens.(heb ik misschien al keer eerder opgeschreven want hij komt mij ook bekend voor, haha)

wij moetne niet vechten tegen de zonde. Wij moeten de wapenrusting van GOd aantrekken. Dus meer over Hem te weten komen en dicht bij Hem gaan leven. Dat is onze taak en het evangelie doorvertellen. God redt.

Heerlijk, lekker typen en tegelijk denken zonder ook maar iets te wijzigen :mrgreen:

Maar ik ben het natuurlijk met je eens.
Je moet elke dag beginnen met een gebed: of Jezus in jou mag leven en jij als persoon weg mag vallen. (want wij mogen leven zoals Jezus)

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 14:22

essieee schreef:

Dat wetticisme vloeit uit het proberen om het in het paradijs gebroken beeld van God weer te herstellen door de wet proberen te houden, totdat we ontdekken dat wij dat niet kunnen, want God laat dat beeld daarna helemaal in elkaar zakken. Onze werken kunnen en hoeven niets bij te dragen aan de zaligheid.

Terug naar “Archief”