HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 25 mar 2008 12:46

Flappie schreef:Ik krijg wel eens het idee dat 'men' op elke (kleine) 'afwijking' een label wil plakken. Zo wordt alles abnormaal gemaakt.
Precies, je mag de kenmerken wel hebben, zolang je het maar niet hsp gaat noemen, want een psy heeft daar nog geen andere naam voor dan 'minder stabiel'

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 mar 2008 12:48

Natuurlijk klinkt 'ik ben HSP' veel mooier dan 'ik ben minder stabiel' of 'ik ben weinig belastbaar' of andere dingen in die trant. Maar dat zegt nog niet dat HSP iets is. Iedereen kan wel iets gaan roepen. Laten we het stellen van diagnoses maar overlaten aan de deskundigen, die daarvoor hebben gestudeerd. De gemiddelde psycholoog zal inderdaad niet met je meegaan in je zelf gestelde diagnose HSP, dat zegt wel iets.

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 25 mar 2008 15:20

Nou dat is wel zo dat er tegenwoordig overal een label op geplakt wordt en dat zie ik ook wel op de basisschool waar ik werk en dat vind ik ook weleens overdreven, dat ben ik met jullie eens.

Alleen...ik zie hsp niet als een afwijking, ziekte zwakte etc.
Hsp is gewoon dat je EQ wat meer ontwikkeld of en de prikkels die je uit je omgeving krijgt komen wat intenser binnen bij je.
Het is natuurlijk onzin om hsp te bestempelen als een of andere aandoening want dat is dus niet zo.
Het is net als hoogbegaafd, dat is ook zoiets maar dan op een ander vlak.

Hsp is eigenlijk een gave, want je kunt soms voelen als iemand zich rot voelt of als je ergens binnenloopt voel je meteen de sfeer aan. Dat het in sommige situaties niet fijn is oke, maar daar moet je mee leren omgaan en ik denk dat dit topic daar voor bedoelt is om er met anderen over te praten die dingen herkennen.

Als je op internet gaat zoeken naar hsp dan kom je vaak dingen tegen die met occult te maken hebben en dat vind ik persoonlijk wel gevaarlijk.
Daar wil ik me ook ver van houden.
Van het concert des levens
krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 25 mar 2008 17:40

Maar het is toch ook gewoon zo dat de ene mens gevoeliger is dan de andere, dat is een normaal gegeven. Ik snap niet waarom daar dan een etiket op geplakt moet worden. Daarmee maak je iets wat normaal is tot iets bijzonders. Volgens mij kan dat twee functies hebben. In de eerste plaats kunnen mensen zich bijzonder gaan voelen: ik ben HSP, dat is heel bijzonder, dat is een gave, ik ben beter dan mensen die geen HSP zijn.
In de tweede plaats kunnen mensen daarmee in de slachtofferrol gaan zitten: ik heb het zo moeilijk, ik kan er niks aan doen, je moet rekening met mij houden, want ik ben HSP.
Dan gaan mensen dus aan de haal met, ik blijf erbij, iets wat iemand heeft bedacht. Die mevrouw wilde ook gewoon haar boeken verkopen en heeft een lijst met kenmerken opgesteld waar bijna iedereen zich in kan herkennen. Zo kan iedereen zich bijzonder voelen en hopla, de boeken gaan als warme broodjes over de toonbank. Dan zijn er weer anderen die daar ook een graantje van mee willen pikken en er ook boeken over gaan schrijven of cursussen voor bedenken. En er zijn altijd genoeg mensen die er intrappen, kassa! Zo werkt dat.

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 25 mar 2008 20:04

Nou Rufi als dat zo is dat mensen zich zo laten beïnvloeden door zoiets dan hebben ze er een probleem bij
- ze laten zich verleiden om er dingen voor te kopen
- als ze zich bijzonder voelen en er wat mee worden dan maken ze zich niet geliefd.

Ja natuurlijk is de ene gevoeliger dan de ander, maar toch bestaat hsp echt en ik praat uit ervaring. Kijk ik ga heus niet tegen iedereen zeggen dat ik hsp ben, want wat heeft een ander eraan.

Mensen die in de slachtofferrol gaan hebben niet genoeg zelfvertrouwen en kennen zichzelf nog niet, want een slachtofferrol is gewoon misbruik maken van iets wat diegene zelf niet eens door heeft.

Het is jou mening dat mensen aan de haal gaan wat iemand heeft bedacht. maar toch is mijn mening anders.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mar 2008 20:23

Natuurlijk bestaan er hoog sensitieve personen. Ja. Maar er bestaat in de psychologie geen diagnostische categorie "HSP". In dure termen: je kan mensen, op gevoeligheid, hoogstens indelen op een ordinale schaal , niet op een nominale schaal.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 25 mar 2008 20:32

Gershwin schreef:Natuurlijk bestaan er hoog sensitieve personen. Ja. Maar er bestaat in de psychologie geen diagnostische categorie "HSP". In dure termen: je kan mensen, op gevoeligheid, hoogstens indelen op een ordinale schaal , niet op een nominale schaal.

Oke, maar zelf sta ik er niet negatief tegenover als je hooggevoelig ben en je kunt bijvoorbeeld zoals depressie's ook in gradaties hebben....zo kan dat ook met hsp....de een is dus gewoon gevoelig en de ander hoog gevoelig, maar ik ken ook iemand die niet tegen fel licht kan en harde geluiden...dus daar zit ook verschil in en het is maar net hoe je er mee omgaat denk ik.

sjonn68
Verkenner
Verkenner

hsp

Berichtdoor sjonn68 » 25 mar 2008 20:57

mijn ex heeft redelijk veel last met hsp.
zo voelt ze exact aan over een afstand van 1100 km dat er met mij dingen niet goed gaan(gewoon ski ongelukje) weet exact dat ik mij 3 dagen niet goed heb gevoeld(teleurstelling omdat het op 1e dag was)
vervolgens weet ze dat ik het daarna erg gezellig heb gehad met een vrouw! hierover is niet gesproken! niet door mij, niet door vrienden.
ze weet het gewoon, droomt het, kan ook haarkleur noemen en hoe gezellig, kan ook aangeven dat relatie heftig maar kort is!

geloof mij, zowel mijn ex als ik hebben nix met paranormale verscheinselen!

rara wat is het?
we hebben blijbaar zo een streke band dat ze zelfs over grote afstand exact aanvoelt hoe het met mij, haar ex, gaat. dit terwijl ze mij los zou moeten laten.

ook bij een willekeurige voorbijganger welke een probleem schijnt te hebben voelt ze dit aan.
tja
klinkt erg occult he
pff maar het is het niet omdat ze er niet voor open staat.

ik denk dat men voorzichtig moet zijn om extreme hsp occult te noemen!
bessef me dat het op hellend vlak ligt maar zou hier zelf nooit een oordeel over willen vellen. onbekend maakt onbemind, zeker in bepaalde kringen. begrijpelijk maar naar mijn mening ook heel fout!

het is idd zo dat er binnen de psy. wetenschap geen direct label voor is, psychotisch, adhd of manisch depressief zijn vaak de labels die worden geplakt. helaas werkt in die gevallen de medicatie/behandeling niet of juist averechts. vervolgens wordt hps als vergaarbak voor allerlij instabiel gedrag gebruikt, helaas!
na 20 jaar zoeken is hsp de conclusie, maar dan.
hoe wordt het hanteerbaar? eerst jaren lang voor psychiatrisch uitgemaakt, hordes therapien zonder effect , een gestrand huwelijk, maar nooit ook maar enig acceptabel en werkbaar gedragsalternatief gekregen.

begrijp best dat er meerdere gradaties zijn, en dat dit dan een heftige zou zijn. maar hoe is het hanteerbaar, leefbaar te maken?

ik ben benieuwd naar de reacties!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mar 2008 23:12

Gershwin schreef:Natuurlijk bestaan er hoog sensitieve personen. Ja. Maar er bestaat in de psychologie geen diagnostische categorie "HSP". In dure termen: je kan mensen, op gevoeligheid, hoogstens indelen op een ordinale schaal , niet op een nominale schaal.

Oké, maar wat niet is kan komen. Dat het een spectrum is zegt niks, dat heb je met autisme ook; je kunt autistische trekken hebben, maar niet autistisch zijn, je kunt een lichte vorm van autisme hebben. Waar de grens precies ligt, weet niemand.
Ik vond het artikel waar Rufi naar verwees wel verhelderend. Als je op een aantal persoonlijkheidskenmerken hoog of juist laag scoort, kan dat problemen opleveren, en dat kun je dan hoogsensitiviteit noemen. Sommige mensen geven beestjes nu eenmaal graag naampjes. (Of is er al een diagnostische categorie waar dit onder valt?) Maar dan moet je níet gaan zeggen dat het in wezen een mooie eigenschap is waar wat problematische kanten aan zitten, want als dat zo is heb je ook geen label nodig, dan is het gewoon een eigenschap als alle andere.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 26 mar 2008 09:04

liza schreef:Nou Rufi als dat zo is dat mensen zich zo laten beïnvloeden door zoiets dan hebben ze er een probleem bij
- ze laten zich verleiden om er dingen voor te kopen
- als ze zich bijzonder voelen en er wat mee worden dan maken ze zich niet geliefd.

Ja natuurlijk is de ene gevoeliger dan de ander, maar toch bestaat hsp echt en ik praat uit ervaring. Kijk ik ga heus niet tegen iedereen zeggen dat ik hsp ben, want wat heeft een ander eraan.

Mensen die in de slachtofferrol gaan hebben niet genoeg zelfvertrouwen en kennen zichzelf nog niet, want een slachtofferrol is gewoon misbruik maken van iets wat diegene zelf niet eens door heeft.

Het is jou mening dat mensen aan de haal gaan wat iemand heeft bedacht. maar toch is mijn mening anders.

Begrijp me goed, ik zeg niet dat jij ergens mee aan de haal gaat en je bedoelingen zijn ongetwijfeld prima. Van mij mag je ook gerust zeggen dat je HSP bent, maar je hebt mij niet overtuigd. Je zegt: HSP bestaat en ik praat uit ervaring. Maar wat is dat dan? Ben je HSP als je aan die lijst met kenmerken voldoet? Ik ben die lijst ook even doorgelopen en als ik mijn score dan bekijk, zou ik ook hartstikke HSP zijn. Ben ik gevoelig? Ja. Gevoeliger dan de gemiddelde mens? Ik denk het wel. Maar daarmee is toch niet bewezen dat HSP bestaat en dat ik dat zou zijn?
Ik kan ook wel een lijst met kenmerken gaan opstellen en daar dan een naam aan hangen. Maar dat betekent nog niet dat die 'aandoening' dan ook bestaat.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Re: hsp

Berichtdoor Rufi » 26 mar 2008 09:10

sjonn68 schreef:mijn ex heeft redelijk veel last met hsp.
zo voelt ze exact aan over een afstand van 1100 km dat er met mij dingen niet goed gaan(gewoon ski ongelukje) weet exact dat ik mij 3 dagen niet goed heb gevoeld(teleurstelling omdat het op 1e dag was)
vervolgens weet ze dat ik het daarna erg gezellig heb gehad met een vrouw! hierover is niet gesproken! niet door mij, niet door vrienden.
ze weet het gewoon, droomt het, kan ook haarkleur noemen en hoe gezellig, kan ook aangeven dat relatie heftig maar kort is!

geloof mij, zowel mijn ex als ik hebben nix met paranormale verscheinselen!

rara wat is het?
we hebben blijbaar zo een streke band dat ze zelfs over grote afstand exact aanvoelt hoe het met mij, haar ex, gaat. dit terwijl ze mij los zou moeten laten.

ook bij een willekeurige voorbijganger welke een probleem schijnt te hebben voelt ze dit aan.
tja
klinkt erg occult he
pff maar het is het niet omdat ze er niet voor open staat.

ik denk dat men voorzichtig moet zijn om extreme hsp occult te noemen!
bessef me dat het op hellend vlak ligt maar zou hier zelf nooit een oordeel over willen vellen. onbekend maakt onbemind, zeker in bepaalde kringen. begrijpelijk maar naar mijn mening ook heel fout!

het is idd zo dat er binnen de psy. wetenschap geen direct label voor is, psychotisch, adhd of manisch depressief zijn vaak de labels die worden geplakt. helaas werkt in die gevallen de medicatie/behandeling niet of juist averechts. vervolgens wordt hps als vergaarbak voor allerlij instabiel gedrag gebruikt, helaas!
na 20 jaar zoeken is hsp de conclusie, maar dan.
hoe wordt het hanteerbaar? eerst jaren lang voor psychiatrisch uitgemaakt, hordes therapien zonder effect , een gestrand huwelijk, maar nooit ook maar enig acceptabel en werkbaar gedragsalternatief gekregen.

begrijp best dat er meerdere gradaties zijn, en dat dit dan een heftige zou zijn. maar hoe is het hanteerbaar, leefbaar te maken?

ik ben benieuwd naar de reacties!

Zou het echt geen paranormale gave zijn? Daar kun je dan wel niks mee hebben, maar dat zegt niet dat je het niet hebt. Maar ja, als de dokters er al moeite mee hebben haar een goede diagnose te geven, kunnen wij dat natuurlijk helemaal niet. Als ze de diagnose psychiatrische ziekte gekregen heeft, is er toch ook wel behoorlijk wat aan de hand, lijkt me.

sjonn68
Verkenner
Verkenner

HSP

Berichtdoor sjonn68 » 27 mar 2008 20:59

tja, ik denk dat als we met z,n allen bij een psych op de bank gaan liggen we allemaal wel ergens iets raars hebben.
eigenlijk is er niet veel met mn ex ad hand hoor. alleen alle onverwerkte prikkels en gevoelens maken haar ziek. maken dat ze slecht slaapt en daardoor minder funcioneert.
stel je voor met alle gevoellens van anderen rond te lopen en er niets mee te kunnen. geloof dat ik accuut aan de dope zou gaan!
tja of het een extreme vorm van is, of dat er nog paranormale gaven bij zitten is onduidelijk. feit blijft dus dat HSPer in vele vormen is, dat het een belemmering voor mensen is, dat het onderkent wordt en dus dat veel mensen met hsp jaren lang fout behandeld worden.
uit ervaring weet ik dat een leven met een partner met hsp soms erg lastig is, nog lastiger dat niemant je er bij kan helpen(althans niet door ons gevonden)

Rope
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rope » 29 mar 2008 23:50

*kick labels*
Ik vond het ergens heel fijn om me HSP aan te kunnen praten (gnagna) omdat ik, toen ik er meer over ging lezen (o.a. boek van S. Pfeifer), dingen voor mezelf duidelijk kreeg die ik nooit goed had kunnen plaatsen.
Ik ken de positieve kanten, maar van de negatieve heb ik de laatste paar jaar meer last met dat ik ben gaan studeren. Ik wilde hiermee esra eigenlijk vooral een klein hart onder de riem steken in de trant van 'hier nog een' :).
Oh ja, een positieve kant van vandaag: psalm 16. Op een zo'n indruk kan ik tijden draaien.
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 08 jul 2008 07:39

bedankt rope.
ik ben na een paar maanden weer hier terecht gekomen. heb het toen na mijn laatste reactie laten liggen. "heerlijk dat t zo positief wordt benaderd. dat wij als hspers niet veroordeeld worden." want ook hier proef ik bij een aantal dat wij ons gewoon lekker aanstellen.

of t een aandoening is weet ik niet, boeit me ook niet. de ene dag meer dan de andere dag. de ene dag kan ik beter tegen dingen dan de andere dag.

maar mw alain n aron heeft hier wel onderzoek naar gedaan. en ook dr s pfeiffer heeft hier onderzoek naar gedaan. gewoon proffesionals.

t wordt hier door sommigen soms afgedaan als onzin. toen autisme werd "uitgevonden" was t ook onzin, en zelfs toen AIDS werd beschreven was t onzin. wat is nu onzin??? dat ik na 23 jaar eindelijk een antwoord heb op mijn vragen. dat mijn moeder niet meer denkt dat t haar schuld is, maar dat t ergens anders aan ligt. dat ik kan leven met de wetenschap dat ik hoog sensitief ben???

waarom mag ik zelfs hier in christelijke kringen niet anders zijn.

elly en rikkert hebben een liedje.
daarom weet ik dat t ook anders kan als je anders bent.

We hebben allemaal wat we zijn allemaal raar
En toch zijn we broertjes en zusjes
We hebben allemaal wat we zijn allemaal raar
En toch houden we van elkaar

Kijk dat is Wim
Die is niet zo slim
Die weet niet dat twee en twee vier is
En daar is Tom
Ook al zo dom
Die denkt dat Amerika hier is
Kijk daar is Jack
Die stottert zo gek