Avondmaalviering.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 dec 2003 22:58

Lezend door deze topic heb ik vooral denigrerende opmerkingen gelezen richting de kerkeraad van een bewuste gemeente.

Maar hebben jullie hier weleens aangedacht?

1 ¶ Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

en dan deze.

1 Corinthe 8:13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 10:47

jacobH schreef:Lezend door deze topic heb ik vooral denigrerende opmerkingen gelezen richting de kerkeraad van een bewuste gemeente.

Maar hebben jullie hier weleens aangedacht?

1 ¶ Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

en dan deze.

1 Corinthe 8:13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

:!: :!:

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 10:58

ikb egrijp je boodschap wel, maa rik weet niet of dat nu een excuus is. Paulus komt namelijk wel stevig in verweer tegen '' bijgeloof'' en voorouderverering. Onrein en rein komt voort uit het joodse geloof, dus daar moet je geduld mee hebben. Fietsen en nietfietsen, avondmaal met of zonder raadgever is volgens mij niet een veranderd iets vanuitde bijbel. Maar iets wat mensen zelf bedacht hebben. Volgns mij mag je dan wat harder zijn.

maar wat ik wel mooi vindt: wie ben jjij om de knecht van een ander te veroordelen. Daarom probeeer ik ook nit te veroordelen, maar alleen dingen aan te wijzen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 dec 2003 11:49

joris schreef:ikb egrijp je boodschap wel, maa rik weet niet of dat nu een excuus is. Paulus komt namelijk wel stevig in verweer tegen '' bijgeloof'' en voorouderverering. Onrein en rein komt voort uit het joodse geloof, dus daar moet je geduld mee hebben. Fietsen en nietfietsen, avondmaal met of zonder raadgever is volgens mij niet een veranderd iets vanuitde bijbel. Maar iets wat mensen zelf bedacht hebben. Volgns mij mag je dan wat harder zijn.

maar wat ik wel mooi vindt: wie ben jjij om de knecht van een ander te veroordelen. Daarom probeeer ik ook nit te veroordelen, maar alleen dingen aan te wijzen.

Beste Joris,

Ik ben het inhoudelijk volledig met je eens. Ook ik kan in de verste verte niet het standpunt van deze gemeente begrijpen. Maar uit ervaring weet ik dat zulke dingen in discussies keihard gevoerd worden. En dat is jammer. Zulke mensen komen waarschijnlijk toch niet van hun standpunt af net zoals wij overigens. Overtuiging door mensen is, weet ik uit ervaring, bijna onmogelijk. Daarom is gebed voor zulke mensen goed. Er over praten niet.

met vr gr

JacobH

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:59

oke mee eens.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 dec 2003 12:32

Evelien schreef:
Dan is dit pas bekend gemaakt. Want ik heb het zelf ook uit betrouwbare bron gehoord.

Laten we dan maar hopen dat "mijn" bron het bij het rechte eind heeft. Dat zou voor jullie wel zo prettig zijn.
Overigens geldt het wel alleen wanneer de predikant een hele dag elders verblijft, en niet wanneer hij elders maar 1 dienst zou bedienen, zeg maar als derde dienst.

Maar aangezien een avondmaalsbediening doorgaans een hele zondag betreft (bediening en nabetrachting) zal dat dus geen probleem moeten zijn.

Laten we maar hopen dat de bediening van de sacramenten gewoon doorgang kan vinden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”