grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mar 2008 13:40

kurtyo schreef:
Galateia schreef:Inderdaad, niet-gelovigen hebben ook vaak zat spijt, dat ze met iemand naar bed zijn geweest. Een goede vriend van me baalt momenteel als een stekker, dat hij met een bepaald persoon de lakens heeft gedeeld...

Ho 's even... Ik heb het geloof in God er niet bijgehaald. Ik praat dan ook in algemene termen.
Ik ben met het ene vriendinnetje achteraf ook blijer dan met het andere... En wellicht was niet alles even verstandig, maar ja...

Het niet-gelovig werd er even bijgehaald, juist om aan te geven, dat je het niet eens iets met gelovig zijn te maken hoeft te hebben. Dus inderdaad, laten we het daar los van houden.

Nou, los van alles: er zijn echt wel mensen die soms spijt hebben van een bedpartner. En dan niet in de zin van 'niet-verstandig' maar echt SPIJT in de zin van 'had ik dat nou maar nooit gedaan!'

Wees blij dat je dat zelf kennelijk niet hebt. Maar het komt dus wel degelijk voor.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2008 14:28

Ik lees hier veel reacties dat men verdrietig zou zijn als de man met iemand anders naar bed is geweest. Maar voor het naar bed gaan heb je wel 2 mensen nodig!
Wat ik wil aangeven is dat ook vrouwen hetzelfde doen. Ik vind dat de mannen nu als boosdoeners worden afgeschilderd, terwijl de vrouw evenzo schuldig is aan dit soort akkefietjes.
En je kunt verdriet hebben ja, als je hoort dat je partner (dit geldt voor mannen EN vrouwen!) voor je relatie met iemand anders naar bed is geweest. Ik vind dat dat hoort in het huwelijk inderdaad. Maar als het gebeurd is moet je niet doen alsof de wereld vergaat, en alsof je hele leven nu naar de kl*ten is.
Ik wil niemands gevoelens kwetsen, maar je kunt het probleem ook groter maken dan het in werkelijkheid is.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mar 2008 14:41

Ik kan me wel enigszins vinden in wat Race406 zegt. Dat gebeurt niet vaak.

@ Galateia:

Ik geloof best dat er mensen zijn die écht spijt hebben. Ik vraag me alleen af waarom in hemelsnaam? En wat schiet je ermee op?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 15:34

Het gaat er niet om of vrouwen het meer doen dan mannen.
Het gaat erom dat over het algemeen (!) vrouwen hte er moeilijker mee hebben dan mannen. Daarmee zijn er nog talloze vrouwen die de fout in gaan, en later spijt hebben, maar ik geloof dat mannen het daar achteraf minder moeilijk mee hebben
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 15:37

Race, natuurlijk doen er twee partijen aan mee, alleen heeft de nieuwe partner maar met 1 partij te maken. Dat er nog een tweede partij was is voor hem/haar dan niet echt relevant. Verder ben ik het met je eens, teleurstelling kan er zeker zijn.... maar je moet niet doen alsof de wereld vergaat. Aan de andere kant, als iemand er totaal niet mee zou zitten kan ik me voorstellen dat dat wel een probleem is. De houding van de "zondaar" is dan wel heel belangrijk.

Kurt, misschien hebben ze echt spijt omdat ze vinden dat het niet zo hoorde, dat ze het hadden moeten bewaren tot degene waar ze nu van houden? Als je vindt dat seks vrij moet zijn en niet aan 1 persoon gebonden zal je idd geen spijt hebben.... maar veel christenen hebben dat idee wel en hebben dan spijt van een misstap op dit vlak. Zo vreemd is dat toch niet? Wat je er mee opschiet is een wat vreemde vraag. Spijt is meestal het gevolg van een misstap in het verleden en niet zozeer een actie met het oog op de toekomst. Als ik een onschuldige burger in elkaar sla en daar spijt van krijg, wat schiet ik daar dan mee op? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2008 16:38

Marnix schreef:Race, natuurlijk doen er twee partijen aan mee, alleen heeft de nieuwe partner maar met 1 partij te maken. Dat er nog een tweede partij was is voor hem/haar dan niet echt relevant. Verder ben ik het met je eens, teleurstelling kan er zeker zijn.... maar je moet niet doen alsof de wereld vergaat. Aan de andere kant, als iemand er totaal niet mee zou zitten kan ik me voorstellen dat dat wel een probleem is. De houding van de "zondaar" is dan wel heel belangrijk.

Natuurlijk is de houding van degene die de "scheve schaats heeft gereden" belangrijk! Maar als er tegen elkaar spijt wordt betuigd, dan moet het ook goed zijn! Ik proefde een beetje de stemming van: "Als mijn man voor onze rekatie wat had gedaan met een andere vrouw dan zou ik daar heel verdrietig om blijven en me er niet bij neer kunnen leggen." En DIE opstelling is in mijn ogen niet juist!
Als ik het verkeertd heb begrepen, dan laat ik me graag corrigeren, overigens! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 21:20

nee hoor, we zijn het dan helemaal eens.

Daarom is vergeving ook zo tof. Je begint helemaal opnieuw. Wie dan toch nog een beetje het idee heeft dat de relatie ergens een deuk heeft opgelopen moet dat denk ik nog iets meer gaan inzien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

sjonn68
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjonn68 » 25 mar 2008 21:28

tja, weetje ik kan best respecteren dat mensen er verschillend over denken.
maar is niet ieder mensen hart een kerkhof vol begraven verwachtingen?
en hoever moet je gaan met het hebben van spijt?
ik ga er voor het gemak vanuit dat eventuele sex voor het huwelijk is ontstaan uit goede intenties, goede intenties naar de partners, naar God.
is het dan niet eerder heel jammer dat het niet heeft kunnen werken binnen die relaties? als zo, n relatie is verbroken zal dat met veel pijn en verdriet geweest zijn? hoe moet dit zig dan verhouden tov je zonde/spijt besef?
vind het nog al wat hoor, en nogmaals wie is zonder zonden? als je rookt ontheilig je ook je tempel, als je drinkt dido
wat zou nu echt de bedoeling geweest zijn van deze regel?
hoe zwart wit liggen zaken voor je?
tja, ik heb ook niet de wijsheid maar ergens denk ik dat we heerlijk de context van alle leefregels tot een soort heilig geheel tilllen en verliezen we ergens de realiteit uit het oog.

zwart wit gesproken zouden dan dus ook de orgels de kerken uit moeten want in de tijd van dichter David hadden we geen orgels, hooguit een bazuin en een soort trommel.

nogmaals, ik respecteer ieders mening maar heb hier en daar denk ik een andere visie op het fenomeen geloven, Bijbel en hoe het leven te leven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2008 00:30

Ik heb nog nooit moeite gehad met de pre-relationele capriolen van m'n vriendin, kan me er ook weinig bij voorstellen en ben bovendien van mening dat ik geen enkel recht heb om haar iets te verwijten wat dat betreft.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 mar 2008 11:40

Aragorn schreef:Ik heb nog nooit moeite gehad met de pre-relationele capriolen van m'n vriendin, kan me er ook weinig bij voorstellen en ben bovendien van mening dat ik geen enkel recht heb om haar iets te verwijten wat dat betreft.

Iemand iets verwijten is ook iets heel anders dan iets niet zo leuk vinden. Iets kan toch knagen, zonder dat je iemand iets verwijt.

Denk ik dan maar zo.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 mar 2008 11:45

Galateia schreef:
Aragorn schreef:Ik heb nog nooit moeite gehad met de pre-relationele capriolen van m'n vriendin, kan me er ook weinig bij voorstellen en ben bovendien van mening dat ik geen enkel recht heb om haar iets te verwijten wat dat betreft.

Iemand iets verwijten is ook iets heel anders dan iets niet zo leuk vinden. Iets kan toch knagen, zonder dat je iemand iets verwijt.

Denk ik dan maar zo.

Maar waarom zou het knagen? Zoiets is toch voor jou gebeurd?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 mar 2008 11:48

Nou, dat heeft ze al uitgelegd:

Galateia schreef:Ik denk dat het voor een vrouw ook heel anders voelt dan voor een man. Mannen kunnen er vaak makkelijker overheen stappen en er gewoon echt niet mee zitten. Als vrouw blijft er altijd wel iets knagen, waar je mee moet leren omgaan. Want jouw man heeft seks gehad met een andere vrouw: was zij misschien mooier, deden zij misschien dingen die jullie niet deden, denkt hij nog wel eens aan de seks met haar?

Zo zitten veel vrouwen nu eenmaal in elkaar.

En ik kan me daar wel wat bij voorstellen.. wanneer je vriend veel meer ervaring heeft dan jij, en jij moet alles nog 'leren' zegmaar, dan kan dat best lastig zijn lijkt me.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2008 12:13

Juist handig, dan heb je tenminste iemand om het van te leren! :mrgreen:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 mar 2008 12:17

Ja, dat is ook wel weer een voordeel ja :jaknikken:
Zo zie je maar weer, elk nadeel heb se voordeel >-:)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2008 12:52

Hippieblijhoofd schreef:Nou, dat heeft ze al uitgelegd:

Galateia schreef:Ik denk dat het voor een vrouw ook heel anders voelt dan voor een man. Mannen kunnen er vaak makkelijker overheen stappen en er gewoon echt niet mee zitten. Als vrouw blijft er altijd wel iets knagen, waar je mee moet leren omgaan. Want jouw man heeft seks gehad met een andere vrouw: was zij misschien mooier, deden zij misschien dingen die jullie niet deden, denkt hij nog wel eens aan de seks met haar?

Zo zitten veel vrouwen nu eenmaal in elkaar.

En ik kan me daar wel wat bij voorstellen.. wanneer je vriend veel meer ervaring heeft dan jij, en jij moet alles nog 'leren' zegmaar, dan kan dat best lastig zijn lijkt me.

Hoezo? Zo iemand begrijpt dat echt wel hoor. En zal al helemaal niet denken: Tjonge, had je niet wat meer kunnen oefenen de afgelopen maanden?

Dus... waarom zou dat lastig zijn? Het is toch niet iets om je voor te schamen? Er is in je relatie toch geen competitie? Als hij ergens beter in is vind ik dat vervelend?

Terug naar “Archief”