Speedy schreef: Hier geeft hij ook aan wat het manco in de huidige discussie is om de tekst te laten zeggen wat wij willen dat ie zegt. En dat is dat de Schrift ondergeschikt wordt gemaakt aan de Cultuur.
Ik denk dat dit het gevaar is voor ons allemaal: God en de Bijbel als buikspreekpop voor ons eigen gelijk.
Robert Gagnon Kan prima omschrijven wat het manco is van het homo-zijn. Net zoals ik prima kan omschrijven wat het manco is van het hetero-zijn na de val. Het gaat erom dat geen van beidden een aanvaardbaar leefbaar en heilig alternatief kan formuleren zonder tussenkomst van Jezus Christus.
De suggestie die uit een omschrijving van gebreken spreekt is vaak dat er een zelfstandige keus mogelijk is; een zelfstandige keus tussen een volmaakt heilig leven en een onvolmaakt leven.
Vaak is die suggestie onbewust dat het volmaakte heilige leven het heteroleven is. Huisje-boompje-beestje-vrouwtje-mannetje-kindje. Mijn visie daarop is dat je dan niet bent doorgedrongen tot de werkelijke kern van het kwaad. De kern van het kwaad zit niet in een situatie maar in het wezen van de mens ongeacht zijn situatie.
Zondaar zijn. Dat is het probleem. Mensen hebben een focus op hetgeen ze kunnen zien, wat tastbaar is. Dat is ook niet vreemd. Verder dan dat reiken onze zintuigen niet. Toch is dat niet God's eerste zorg. Is het je ooit opgevallen wat Jezus tgen de geraakte, die door het dak naar beneden kwam zei?
Lukas 5
18 En ziet, [enige] mannen brachten op een bed een mens, die geraakt was, en zochten hem in te brengen, en voor Hem te leggen.
19 En niet vindende, waardoor zij hem inbrengen mochten, overmits de schare, zo klommen zij op het dak, en lieten hem door de tichelen neder met het beddeken, in het midden, voor Jezus.
20 En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven.
21 En de Schriftgeleerden en de Farizeen begonnen te overdenken, zeggende: Wie is Deze, Die [gods] lastering spreekt? Wie kan de zonden vergeven, dan God alleen?
22 Maar Jezus, hun overdenkingen bekennende, antwoordde en zeide tot hen: Wat overdenkt gij in uw harten?
23 Wat is lichter te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel?
24 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonde te vergeven (zeide Hij tot den geraakte): Ik zeg u, sta op, en neem uw beddeken op, en ga heen naar uw huis.
25 En hij, terstond voor Hem opstaande, [en] opgenomen hebbende hetgeen, daar hij op gelegen had, ging heen naar zijn huis, God verheerlijkende.
26 En ontzetting heeft [hen] allen bevangen, en zij verheerlijkten God, en werden vervuld met vreze, zeggende: Wij hebben heden ongelofelijke dingen gezien.
Je ziet eigenlijk gedachten die lopen op twee sporen: mensen de gericht zijn op het zienlijke en vraagtekens hebben bij de kracht van het onzienlijke. En Jezus die geloof hecht aan het onzienlijke en het zienlijke gebruikt om het onzienlijke te bewijzen.
Met andere woorden: de verandering van lam naar lopend was niet de essentie van het wonder. Het was slechts middel om degenen vol ongeloof te laten weten dat er op geloofsniveau een doorbraak was geforceerd. Jezus had het niet nodig om de man te zien wandelen. Hij had genoeg aan het feit dat de haper was opgelost: de zonden waren verdwenen.
Voor de mensen was de lamme een vat vol fouten tot op het moment dat hij liep... En ik? Ben ik een vat vol fouten tot op het moment dat je kunt zien dat ik loop? Wat is je bezorgdheid? Mijn verlamming? Of mijn zondaar zjn? En jij? Ben jij een vat vol fouten tot op het moment dat je loopt? Wat is mijn bezorgdheid? Jouw verlamming? Of jouw zondaar zijn?