Waarom vallen de kerstdagen ...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Waarom vallen de kerstdagen ...

Berichtdoor TheShadow » 26 dec 2003 01:35

ff iets wat ik me afvroeg vandaag.

Waarom is het zo dat Pasen en Pinksteren altijd op zondag en maandag gevierd wordt en er voor de kerstdagen data's zijn vastgelegd.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 dec 2003 01:43

dat is iets waar het ook niet mee eens bent. het is veel makkelijker om het op zo-ma te houden. net als pasen idd. maar waarom? geen idéé
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 26 dec 2003 03:40

Omdat voor Kerstmis een datum is vastgesteld (nl 25 en 26 dec) en Pasen is altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in (de lente denk ik, maar dat weet ik ff niet meer zeker) En Pinksteren is 42 dagen na Pasen, omdat dat nou eenmaal de tijd is die volgens het evangelie verstreek tussen de opstanding van de Here Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 dec 2003 09:15

wormpje schreef:Omdat voor Kerstmis een datum is vastgesteld (nl 25 en 26 dec) en Pasen is altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in (de lente denk ik, maar dat weet ik ff niet meer zeker) En Pinksteren is 42 dagen na Pasen, omdat dat nou eenmaal de tijd is die volgens het evangelie verstreek tussen de opstanding van de Here Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest.

maar waarom zijn die dagen vastgesteld?? dat is volgens mij een vraag?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 dec 2003 11:27

ik heb het ff opgezocht waarom 25 december de kerstdag is.
heel vroeger, voor Christus al, was 25 december de dag van het Licht waarop de zonnegod Mithra aanbeden werd.
in de 4e eeuw na Christus hebben de kerkelijk lijders die afgodsdienst de grond ingeboort en werd op die dag de geboortedag van Christus voortaan gevierd. de exacte datum van CHristus geboorte schijnt niet eens bekend te zijn.
de 2e kerstdag is er gewoon maar aan toegevoegt om nog een extra vrije dag te hebben.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 26 dec 2003 12:28

Net goed. We pakken die afgod z'n feestdag af en geven die aan Jezus :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 13:59

wormpje schreef:Net goed. We pakken die afgod z'n feestdag af en geven die aan Jezus :mrgreen:

En we kunnen vaker naar de kerk, fijn toch?!

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 26 dec 2003 15:50

columbus schreef:ik heb het ff opgezocht waarom 25 december de kerstdag is.
heel vroeger, voor Christus al, was 25 december de dag van het Licht waarop de zonnegod Mithra aanbeden werd.
in de 4e eeuw na Christus hebben de kerkelijk lijders die afgodsdienst de grond ingeboort en werd op die dag de geboortedag van Christus voortaan gevierd. de exacte datum van CHristus geboorte schijnt niet eens bekend te zijn.
de 2e kerstdag is er gewoon maar aan toegevoegt om nog een extra vrije dag te hebben.

Afbeelding thx Afbeelding
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

caprice

Berichtdoor caprice » 26 dec 2003 21:42

essieee schreef:
wormpje schreef:Net goed. We pakken die afgod z'n feestdag af en geven die aan Jezus :mrgreen:

En we kunnen vaker naar de kerk, fijn toch?!

Gelijk heb je!

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 27 dec 2003 03:23

Het schijnt zelfs zo te zijn dan het vanuit christelijk perspectief logischer is om kerst op een vaste dag te vieren en pasen op een vaste datum. Christus werd de 13e Nisan (dacht ik, iig op een vastgestelde datum) gekruisigd en daar is de opstanding dus van af te leiden. De datum van Kerst is niet bekend, dus doe dat op een vaste dag.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 27 dec 2003 18:36

PaLPiTaTioN schreef:Het schijnt zelfs zo te zijn dan het vanuit christelijk perspectief logischer is om kerst op een vaste dag te vieren en pasen op een vaste datum. Christus werd de 13e Nisan (dacht ik, iig op een vastgestelde datum) gekruisigd en daar is de opstanding dus van af te leiden. De datum van Kerst is niet bekend, dus doe dat op een vaste dag.

Afbeelding Dit maakt sense!

(Al is het waarschijnlijker een 14/15de Nisan geweest. Niemand die zeker weet op welke dag de kruisiging, dan wel de opstanding plaatsvond.
Yeshua's geboorte wordt dacht ik ergens rond September geschat)
..

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

waarom vallen de kerstdagen

Berichtdoor tanteoranje » 27 dec 2003 19:31

Ik zou het zo graag willen veranderen, maar helaas... waarom toch niet gewoon op zondag en maandag. Zoals het nu is, is het veel inspannender. Je moet de diensten toch in je op kunnen nemen. En ik weet zeker dat er zijn die vinden dat ik dat niet mag vinden maar het ook zo vinden. Daarbij, je krijgt ook beetje de indruk als zou kerst een belangrijker heilsfeit zijn dan de andere christelijke feesten: pasen, hemelvaart, pinksteren...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: waarom vallen de kerstdagen

Berichtdoor Jannoek » 27 dec 2003 22:58

tanteoranje schreef:Ik zou het zo graag willen veranderen, maar helaas... waarom toch niet gewoon op zondag en maandag. Zoals het nu is, is het veel inspannender. Je moet de diensten toch in je op kunnen nemen. En ik weet zeker dat er zijn die vinden dat ik dat niet mag vinden maar het ook zo vinden. Daarbij, je krijgt ook beetje de indruk als zou kerst een belangrijker heilsfeit zijn dan de andere christelijke feesten: pasen, hemelvaart, pinksteren...

toch weet ik niet of ik het fijn zou vinden als kerst op n zondag en maandag zou vallen...
Op zich is het wel zo dat de diensten wat veel zijn
2x eerste kerstdag, 1x tweede kerstdag, en zoals het dit jaar valt, 1 dag er tussen en dan weer 2x naar de kerk...
en dan krijg je oud & nieuw ook nog weer...
moeilijk!
vooral ook voor jongeren en kleine kinderen!

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 28 dec 2003 10:07

Beide data voor de feesten Kerst en Pasen zijn voortgekomen uit menselijk gebroddel. Zogenaamd G-d erend, maar de het eerste omdat men niet om de populariteit van de datum heenkon van die afgodsfeest datum, en laten we eerlijk zijn: wat blijft nu bij de ongelovigen op deze datum het meest hangen? Toch een zwelgpartij, met lichtjes, spar en een vaag idee voor vrede en liefde.
Het Pasen is om antisemitische redenen reeds in de 2e eeuw van datum gewijzigd in Rome. De gemeente in klein Azie, Palestina etc. was het hier niet mee eens omdat zij anders van de apostelen hadden geleerd. Uiteindelijk om een groot schisma te voorkomen stemde zij met de datum in (zie kerkgeschiedenis van Eusebius [4e eeuw], boek 5 hs 23,24).
Pinksteren is afgeleid van het griekse pentacoste en betekent 50. Het was namelijk de 50e dag na het snoeien van de eerste tarwehalm door de hogepriester bij nacht op de eerste dag der week volgend op Pessach (Lev.23).

Sam

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 28 dec 2003 17:14

Invincible schreef:
PaLPiTaTioN schreef:Het schijnt zelfs zo te zijn dan het vanuit christelijk perspectief logischer is om kerst op een vaste dag te vieren en pasen op een vaste datum. Christus werd de 13e Nisan (dacht ik, iig op een vastgestelde datum) gekruisigd en daar is de opstanding dus van af te leiden. De datum van Kerst is niet bekend, dus doe dat op een vaste dag.

Afbeelding Dit maakt sense!

(Al is het waarschijnlijker een 14/15de Nisan geweest. Niemand die zeker weet op welke dag de kruisiging, dan wel de opstanding plaatsvond.
Yeshua's geboorte wordt dacht ik ergens rond September geschat)

Op Rosh Hashannah wellicht? Afbeelding

Terug naar “Archief”