ff iets wat ik me afvroeg vandaag.
Waarom is het zo dat Pasen en Pinksteren altijd op zondag en maandag gevierd wordt en er voor de kerstdagen data's zijn vastgelegd.
Moderator: Moderafo's
wormpje schreef:Omdat voor Kerstmis een datum is vastgesteld (nl 25 en 26 dec) en Pasen is altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in (de lente denk ik, maar dat weet ik ff niet meer zeker) En Pinksteren is 42 dagen na Pasen, omdat dat nou eenmaal de tijd is die volgens het evangelie verstreek tussen de opstanding van de Here Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest.
columbus schreef:ik heb het ff opgezocht waarom 25 december de kerstdag is.
heel vroeger, voor Christus al, was 25 december de dag van het Licht waarop de zonnegod Mithra aanbeden werd.
in de 4e eeuw na Christus hebben de kerkelijk lijders die afgodsdienst de grond ingeboort en werd op die dag de geboortedag van Christus voortaan gevierd. de exacte datum van CHristus geboorte schijnt niet eens bekend te zijn.
de 2e kerstdag is er gewoon maar aan toegevoegt om nog een extra vrije dag te hebben.
PaLPiTaTioN schreef:Het schijnt zelfs zo te zijn dan het vanuit christelijk perspectief logischer is om kerst op een vaste dag te vieren en pasen op een vaste datum. Christus werd de 13e Nisan (dacht ik, iig op een vastgestelde datum) gekruisigd en daar is de opstanding dus van af te leiden. De datum van Kerst is niet bekend, dus doe dat op een vaste dag.
tanteoranje schreef:Ik zou het zo graag willen veranderen, maar helaas... waarom toch niet gewoon op zondag en maandag. Zoals het nu is, is het veel inspannender. Je moet de diensten toch in je op kunnen nemen. En ik weet zeker dat er zijn die vinden dat ik dat niet mag vinden maar het ook zo vinden. Daarbij, je krijgt ook beetje de indruk als zou kerst een belangrijker heilsfeit zijn dan de andere christelijke feesten: pasen, hemelvaart, pinksteren...
Invincible schreef:PaLPiTaTioN schreef:Het schijnt zelfs zo te zijn dan het vanuit christelijk perspectief logischer is om kerst op een vaste dag te vieren en pasen op een vaste datum. Christus werd de 13e Nisan (dacht ik, iig op een vastgestelde datum) gekruisigd en daar is de opstanding dus van af te leiden. De datum van Kerst is niet bekend, dus doe dat op een vaste dag.Dit maakt sense!
(Al is het waarschijnlijker een 14/15de Nisan geweest. Niemand die zeker weet op welke dag de kruisiging, dan wel de opstanding plaatsvond.
Yeshua's geboorte wordt dacht ik ergens rond September geschat)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten