De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:33

Rolf schreef:Ik kan echt niet begrijpen, dat hierover zoveel geredeneerd wordt.
Als je echt van elkaar houdt, dan doe je dat toch gewoon.

Voorbeeld
1 Vader zegt, ik moet naar een etentje, de vrouwen zijn ook uitgenodigd.
Moeder gaat mee, omdat ze dat als haar plicht beschouwd.
2 Moeder zegt, ik heb nieuwe schoenen nodig. Wil je helpen uitzoeken?
Vader gaat mee, omdat hij dit nu als zijn plicht beschouwd.

Wat mij tegenstaat in deze bijbeltekst is dat er aan de vrouw bevolen wordt onderdanig te zijn en bij de man het liefhebben van de vrouw.

En jou kijk hierop met je voorbeeld vind ik ook vreemd. De vrouw moet eerst een plicht vervullen, daarna doet de man iets terug omdat hij dat door haar daad als zijn plicht terug ziet.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:34

Impulsieve reactie:
Het geldt voor hen die tot de gemeente behoren.
Het kan zijn dat de afdwaling zo groot is, dat hetgeen
in de Bijbel staat op hen niet van toepassing is.
Velen doen er vanalles aan om hun lichaam goed te onderhouden.
Ook van ouderen hoor je vaak, ik ben blij dat ik kan
wat ik kan.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 21:35

Tja dat liefhebben van elkaar lijkt me toch logisch als je gaat trouwen, dus dat is zo gek nog niet :) Maar dat in een relatie de een de meerdere is van de andere lijkt me nogal ongezond :roll: daarnaast is het ook geen gelijkwaardige relatie. Wie wil er nu een ongelijkwaardige relatie :roll:

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:38

rafaell schreef:Tja dat liefhebben van elkaar lijkt me toch logisch als je gaat trouwen, dus dat is zo gek nog niet :) Maar dat in een relatie de een de meerdere is van de andere lijkt me nogal ongezond :roll: daarnaast is het ook geen gelijkwaardige relatie. Wie wil er nu een ongelijkwaardige relatie :roll:

Je kan ook denken aan hiërarchie Rafaell.

Wat voor positie neem jij in als leerling in een college :?: :idea:

Als je die positie niet inneemt wat gebeurt er dan? Chaos.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:38

@Raaf: er zijn mannen die dat willen, bijv. Nederlanders die met een Fillipijnse trouwen, ze zeggen openlijk op TV dat het zo fijn is dat die meisjes/vrouwen zoveel voor hun man overhebben/onderdanig zijn/luisteren. (Die vrouwen zijn blij dat ze met een Nederlander trouwen omdat de man uit hun geboorteland nog harder zijn, maar dat terzijde)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:39

Marie Popelin schreef:Wat mij tegenstaat in deze bijbeltekst is dat er aan de vrouw bevolen wordt onderdanig te zijn en bij de man het liefhebben van de vrouw..
Een bijbeltekst tegenstaan kan. Als ik zoiets heb, dan denk ik, de Bijbel is waar.
Er moet dan in mij iets fout zitten. Kan best moeilijk zijn, maar dit wil ik toch vasthouden.
Denk je dat dit ooit in de praktijk iets moeilijks zou kunnen opleveren?

Marie Popelin schreef:En jou kijk hierop met je voorbeeld vind ik ook vreemd. De vrouw moet eerst een plicht vervullen, daarna doet de man iets terug omdat hij dat door haar daad als zijn plicht terug ziet.
Zo bedoel ik dat niet. Mag ook andersom.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 21:54

Lovely schreef:
rafaell schreef:Tja dat liefhebben van elkaar lijkt me toch logisch als je gaat trouwen, dus dat is zo gek nog niet :) Maar dat in een relatie de een de meerdere is van de andere lijkt me nogal ongezond :roll: daarnaast is het ook geen gelijkwaardige relatie. Wie wil er nu een ongelijkwaardige relatie :roll:

Je kan ook denken aan hiërarchie Rafaell.

Wat voor positie neem jij in als leerling in een college :?: :idea:

Als je die positie niet inneemt wat gebeurt er dan? Chaos.

Dat voorbeeld gaat natuurlijk mank. Kennisoverdrachtsrelatie is iets anders dan een liefdesrelatie tussen man en vrouw. Ik heb trouwens ook vrouwelijke professoren, moet ik daar dan niet naar luisteren?

@Marie; die vrouwen zijn vooral blij dat ze naar het rijke westen kunnen emigreren :wink:

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:58

Rolf schreef:
Marie Popelin schreef:Wat mij tegenstaat in deze bijbeltekst is dat er aan de vrouw bevolen wordt onderdanig te zijn en bij de man het liefhebben van de vrouw..
Een bijbeltekst tegenstaan kan. Als ik zoiets heb, dan denk ik, de Bijbel is waar.
Er moet dan in mij iets fout zitten. Kan best moeilijk zijn, maar dit wil ik toch vasthouden.

Omdat je je als vrouw dan onderwerpt aan een bepaalde autoriteit,

au·to·ri·teit (dev; autoriteiten)
1 gezag
2 iem. van erkend gezag

en dat is iets wat mij absoluut tegenstaat. Iemand hoeft niet als we een meningsverschil hebben en we daar niet uit komen, zijn beslissing door te drukken.
Er zijn mensen die hun hele leven gedienstig (onderdanig) zijn en er behagen in scheppen anderen te plezieren. Zo ken ik ook een gezin waar de man typisch het hoofd van het gezin is. De vrouw is redelijk meegaand totdat manlief echt te ver gaat en dan laat zij merken dat zij het er niet mee eens is. (Op de manier dus zoals het in de Bijbeltekst weergegeven is) Ik zie, en dat geven zijn kinderen ook toe, dat hij erg overtuigd is van zijn eigen mening en andermans meningen zijn zo ongeveer altijd minder/niet helemaal waar/zwak.

Als dit echt waarheid zou zijn, en alle christelijke mannen zo'n vrouw zouden willen, dan trouw ik niet. Nooit niet. [-( =;

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 mar 2008 21:59

Of die bijbeltekst is voor een specifieke situatie bedoeld in een specifieke tijd.

Het lijkt mij niet goed dat je als vrouw onderdanig bent aan je man. Dit zou voor een zeer ongelijkwaardige relatie zorgen. Ook als je man heel veel van je houd volgt daar geen gehoorzaamheid op, dat is geen logische reactie. Je moet van elkaar houden en zorgen dat de relatie gelijkwaardig blijft, dus in lastige beslissingsmomenten evt. 'onderdanig' aan elkaar zijn.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 22:14

Marie Popelin schreef:
Rolf schreef:

Omdat je je als vrouw dan onderwerpt aan een bepaalde autoriteit,

au·to·ri·teit (dev; autoriteiten)
1 gezag
2 iem. van erkend gezag

en dat is iets wat mij absoluut tegenstaat. Iemand hoeft niet als we een meningsverschil hebben en we daar niet uit komen, zijn beslissing door te drukken.
Er zijn mensen die hun hele leven gedienstig (onderdanig) zijn en er behagen in scheppen anderen te plezieren. Zo ken ik ook een gezin waar de man typisch het hoofd van het gezin is. De vrouw is redelijk meegaand totdat manlief echt te ver gaat en dan laat zij merken dat zij het er niet mee eens is. (Op de manier dus zoals het in de Bijbeltekst weergegeven is) Ik zie, en dat geven zijn kinderen ook toe, dat hij erg overtuigd is van zijn eigen mening en andermans meningen zijn zo ongeveer altijd minder/niet helemaal waar/zwak.

Als dit echt waarheid zou zijn, en alle christelijke mannen zo'n vrouw zouden willen, dan trouw ik niet. Nooit niet. [-( =;
1
Allereerst,
als je samen veel gemeen hebt, zijn er vele dingen waarover dezelfde
gedachte is, en die je soms ook samen kunt doen. Uitgangspunt moet
denk ik toch zijn, dat je samen wilt proberen te luisteren naar de Bijbel.
En het spoor wat daarin gewezen wordt, volgen. Als dat zo is, is er al veel
overeenkomst.
2
Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat 'het hoofd zijn" zich op
een, voor een vrouw ongelukkige manier, kan openbaren. In de praktijk,
alhoewel je die tekst niet wegpoetst, openbaart het zich denk ik heel
weinig. Mijn vader was echt het hoofd bij ons vroeger (mijn moeder zou
het ook niet gekund hebben) maar beslist niet negatief. En, in sommige
dingen was hij helemaal afhankelijk van moeder. Omdat hij daar absoluut
geen gevoel voor had. En accepteerde dat ook volledig. Mooi toch als dat
zo aangevuld kan worden.
3
Wie wil er nu een heerser zijn. Een voorbeeld: Ik had eens een
vriendinnetje die rookte. Daar heb ik een verschrikkelijke hekel aan.
Zegt ze in de auto: mag een sigaret aansteken. Ik zeg ja. Want het heeft
een achtergrond, en ik wil geen onenigheid. Ik zou het graag oplossen,
maar in goed overleg. Daar liggen de grenzen (voor mij).
4
Als man doe je er van alles aan om je vrouw gelukkig te maken,
voor zover je er iets aan kunt bijdragen, en andersom.

Zomaar iets, wat me even te binnen schiet.
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 mar 2008 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 24 mar 2008 22:18

Rolf: hoe lees jij spreuken 31 dan?
10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?
Zij is meer waard dan edelstenen. (31:10-31) De verzen 10 tot en met 31 vormen een acrostichon: elk vers begint met een volgende letter van het Hebreeuwse alfabet.11 Haar man vertrouwt op haar
en zal daar rijkelijk bij winnen.
12 Ze brengt hem voorspoed, geen ellende,
alle dagen van haar leven.
13 Ze zoekt wol en linnen uit,
en spint en weeft met vreugde.
14 Zoals een koopmansschip naar verre streken vaart,
zo haalt zij van verre wat ze nodig heeft.
15 Ze staat al op als het nog donker is,
regelt het werk in huis, draagt haar slavinnen taken op.
16 Als zij haar zinnen op een akker zet, koopt ze hem,
van wat ze heeft verdiend, plant ze een wijngaard.
17 Zij is vol daadkracht,
onvermoeibaar is ze in de weer.
18 Handeldrijven gaat haar heel goed af,
’s nachts gaat haar lamp niet uit.
19 Haar handen zijn voortdurend aan het spinrok,
ze houdt altijd de weefspoel vast.
20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen,
ze geeft de armen hulp.
21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen,
zij heeft hen allen warm (31:21) warm – Voorgestelde lezing ondersteund door de Septuaginta en de Vulgata. MT: ‘in scharlaken’.gekleed.
22 Ze maakt de mooiste dekens,
ze gaat gekleed in linnen en purperen wol.
23 Haar man geniet bekendheid in de stad,
hij vergadert met de oudsten in de poort.
24 Zij vervaardigt kleding en gordels,
en levert die aan kooplui.
25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid,
de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet.
26 Ze spreekt wijze woorden,
wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen.
27 Ze waakt over haar huishouding,
nietsdoen is haar onbekend.
28 Haar kinderen prijzen haar,
haar man bejubelt haar:
29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen,
maar jij overtreft ze allemaal.’

Ik lees hier niet dat de vrouw 'stil haar man volgt' en dat soort dingen, die in het huwelijksformulier dat hiervoor werd geciteerd wel werden gezegd.

Overigens ben ik het wel deels eens met Rolf.. als het zo in de Bijbel staat en het duidelijk niet cultuurgebonden is, dan is dat maar zo. In een liefdevolle relatie zal het ook niet veel problemen opleveren, gok ik :)
(en CvdBerg is het daar mee eens, zegt hij ;/ of mag ik geen dingen namens hem posten omdat hij mijn hoofd wordt? 8-[ )
Laatst gewijzigd door Hippieblijhoofd op 24 mar 2008 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 mar 2008 22:19

Marie Popelin schreef:Als dit echt waarheid zou zijn, en alle christelijke mannen zo'n vrouw zouden willen, dan trouw ik niet. Nooit niet. [-( =;

Nou, wees niet bang, mijn man is hartstikke christelijk, maar moet altijd heel hard lachen om dit soort dingen. Hij zou niet eens willen dat hij 'het hoofd' was en al helemaal niet, dat ik naar hem zou 'luisteren'/hem zou gehoorzamen. En zo zijn er heel veel mannen.... hoop ik!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 24 mar 2008 22:20

Galateia schreef:
Marie Popelin schreef:Als dit echt waarheid zou zijn, en alle christelijke mannen zo'n vrouw zouden willen, dan trouw ik niet. Nooit niet. [-( =;

Nou, wees niet bang, mijn man is hartstikke christelijk, maar moet altijd heel hard lachen om dit soort dingen. Hij zou niet eens willen dat hij 'het hoofd' was en al helemaal niet, dat ik naar hem zou 'luisteren'/hem zou gehoorzamen. En zo zijn er heel veel mannen.... hoop ik!

Ja, heel leuk allemaal, maar hoe leest hij dat dan in de Bijbel? Of nemen jullie dat vers dan niet zo serieus? :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 mar 2008 22:21

Hippieblijhoofd schreef:Ik lees hier niet dat de vrouw 'stil haar man volgt' en dat soort dingen, die in het huwelijksformulier dat hiervoor werd geciteerd wel werden gezegd.

Inderdaad, en ik vraag mij ook af, wat Rolf daarvan vindt. Want in een van zijn eerdere posts gaf hij aan, nooit een vrouw te willen die een eigen bedrijf of andere grote verantwoordelijkheden buiten het huwelijk/kinderen had.

Hippieblijhoofd schreef:Overigens ben ik het wel deels eens met Rolf.. als het zo in de Bijbel staat en het duidelijk niet cultuurgebonden is, dan is dat maar zo. In een liefdevolle relatie zal het ook niet veel problemen opleveren, gok ik :)

Het is grotendeels natuurlijk wel voortgekomen uit de cultuur van die tijd!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 24 mar 2008 22:29

Galateia schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Ik lees hier niet dat de vrouw 'stil haar man volgt' en dat soort dingen, die in het huwelijksformulier dat hiervoor werd geciteerd wel werden gezegd.

Inderdaad, en ik vraag mij ook af, wat Rolf daarvan vindt. Want in een van zijn eerdere posts gaf hij aan, nooit een vrouw te willen die een eigen bedrijf of andere grote verantwoordelijkheden buiten het huwelijk/kinderen had.

Hippieblijhoofd schreef:Overigens ben ik het wel deels eens met Rolf.. als het zo in de Bijbel staat en het duidelijk niet cultuurgebonden is, dan is dat maar zo. In een liefdevolle relatie zal het ook niet veel problemen opleveren, gok ik :)

Het is grotendeels natuurlijk wel voortgekomen uit de cultuur van die tijd!

Er wordt o.a. als argument gegeven:
'Gelijk Christus het hoofd van de man is..' (dat lijkt me nu nog steeds van toepassing)
'...is de man het hoofd van de vrouw' (dan lijkt het me logisch dat dit ook nog steeds van toepassing is)

En in efeze 5 wordt gezegd dat vrouwen het gezag van hun man moeten erkennen zoals de kerk het gezag van Christus erkent. Dit lijkt mij ook niet zo cultuurgevoelig, aangezien de kerk het gezag van Christus ook nog steeds moet erkennen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”