Joepie Meloen schreef:Wat de onderdanigheid van de vrouw dan ook weer enorm demonstreert...![]()
Leg uit?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Galateia schreef:Ach, het interesseert me eigenlijk ook helemaal niet: het is hier nog nooit aan de orde geweest. Ik zou raar op kijken als mijn man ineens zou zeggen 'en nu moet je naar mij luisteren, want ik ben het hoofd'. Ik geloof dat ik echt onder de tafel zou liggen van het lachen.
In een goede relatie is het hele hoofd-en-onderdanigheid-gebeuren volgens mij niet aan de orde. Zou het hier wel een issue worden, dan zet ik manlief de deur uit
Als een vrouw een man verleidt (hoe dat dan ook gebeurd) en de manGerdien B. schreef:Rolf schreef:Dat de vrouw niet mag spreken in
sommige gevallen, houdt verband met de zondige aard van Eva. Zij
heeft Adam verleid.
Vind je nu zelf ook niet, dat dit gezocht is naar een reden om dit standpunt goed te praten?
Als de man dan echt wijzer is dan de vrouw, dan had Adam Eva moeten berispen en niet zelf ook een hap moeten nemen. Adam is echt niet minder schuldig aan de zondeval dan Eva.
Als je het doortrekt naar het huwelijksformulier kom ik er knel mee. Volgens het formulier had Adam de beslissing moeten nemen. Eva deed dat en Adam ging er in mee. Is dat een goed voorbeeld van hoofd zijn van de vrouw?
Zie deze post.Cathy schreef:Om ook even een duit in het zakje te doen bij dit altijd interessante onderwerp:
Rolf schreef:In Gen. 1 : 27, 28 staat dat God eerst Adam schiep, daarna Eva (als hulpe
tegenover hem). En dat Adam heerschappij moest voeren over de dieren
("...vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de
vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het
gedierte, dat op de aarde kruipt!")
In dit schriftgedeelte staat dat God de mens schiep; man en vrouw schiep Hij hen. God geeft daarop aan allebei de opdracht: vruchtbaar zijn, de aarde vervullen, onderwerpen en heersen. Geen verschil in opdracht.
Cathy schreef:Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband met de zondige aard van Eva. Zij heeft Adam verleid.
Het lijkt alsof je hier alweer in dezelfde fout dreigt te vervallen als de eerst mens: de schuld afschuiven.Buiten dat begrijp ik de logica van deze bewering niet.
Dieren hebben geen verstand, bovendien als het goed gelezen wordt,Cicero schreef:Calvijn vindt het argument dat Adam eerst is gemaakt trouwens onzin. Dan zouden ook alle dieren over de mens moeten heersen
rafaell schreef:Joepie Meloen schreef:De emancipatie heeft in ieder geval ervoor gezorgd dat de meningsvorming over het hoofdzijn van de man volledig veranderd is.
En dat is maar goed ook, maar dat is natuurlijk weer een normatieve uitspraak van mijn kant.
LauraC schreef:Van mezelf gesproken kan ik alleen maar zeggen dat ik het als echtgenote makkelijker heb dan mijn man. (Volgens Efeze 5:22-33)Ik hoef hem 'alleen maar' te gehoorzamen zoals ik de Heere gehoorzaam, maar hij moet mij liefhebben zoals Christus de Kerk liefheeft...dat lijkt me toch een stukje moeilijker!
Bovendien, omdat mijn man mij liefheeft en het beste met mij voorheeft, is het mij een genoegen hem te gehoorzamen in alles wat billijk en niet in tegenstrijd is met de wil van God.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten