De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 mar 2008 15:03

rafaell schreef:Doch zij zal zalig worden in kinderen baren :schaterlach: Duidelijk dat het geen vrouwelijke schrijfster is;/

Nou, dan kan ik het wel shaken...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 mar 2008 15:21

Deze uitspraken van Calvijn zijn ook mooi om verschillende redenen 8) :

"for ãõíáéêïêñáôίá (the government of women) has always been regarded by all wise persons as a monstrous thing; and, therefore, so to speak, it will be a mingling of heaven and earth, if women usurp the right to teach."

"Yet the reason that Paul assigns, that woman was second in the order of creation, appears not to be a very strong argument in favor of her subjection;"

"It might have the effect (as I have already said) of striking terror into the minds of women, when they were informed that the destruction of the whole human race was attributed to them; for what will be this condemnation?"

"Secondly, whatever hypocrites or wise men of the world may think of it, when a woman, considering to what she has been called, submits to the condition which God has assigned to her, and does not refuse to endure the pains, or rather the fearful anguish, of parturition, or anxiety about her offspring, or anything else that belongs to her duty, God values this obedience more highly than if, in some other manner, she made a great display of heroic virtues, while she refused to obey the calling of God. "

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 mar 2008 15:26

I'm toast 8)

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 15:41

Marie Popelin schreef:ge·hoor·zaam·heid (dev)
1 het gewillig opvolgen van iemands bevel, het volbrengen van iemands wil

In dit geval: het gewillig opvolgen van het bevel van een man, het volbrengen van de wil van een man.

Geef ik gehoor aan dit bevel in het huwelijksformulier dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardige relatie.

Op het moment dat ik iemands wil volbreng, wil dat dus zeggen dat er geen gelijkwaardige relatie is?
Mijns inziens is dat niet waar. Dit is alleen waar op het moment dat je van gelijkwaardig spreekt in de zin dat man en vrouw identieke rechten hebben.

Dat gaat altijd bij iedereen op namelijk. :P :roll:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 16:11

Waarom zouden man en vrouw geen identieke rechten hebben?

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 16:48

rafaell schreef:Waarom zouden man en vrouw geen identieke rechten hebben?

Misschien zeg ik het verkeerd. Ik doel op dat de man het hoofd is van de vrouw. Verder hebben ze mijns inziens identieke rechten.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 16:51

Tja dat is natuurlijk maar een aanname die je doet. Ik vind dat je als uitgangspunt beter absolute gelijkwaardigheid kunt nemen. De enige reden om dat standpunt los te laten is als iemand daar een goed argument voor zou hebben, dat argument heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 16:57

Absolute gelijkwaardigheid, zodat er geen het hoofd is van de ander?

Mijns inziens zegt de Bijbel daar wat anders over, maar goed, daar is hierboven al redelijk veel over gediscussieerd.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 16:59

Ja maar dat is natuurlijk een autoriteitsdrogreden op basis waarvan je dat aanneemt (los van de vraag of de bijbel dat daadwerkelijk zegt), ik zou dan net zo goed kunnen stellen dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wel gelijkwaardigheid stelt.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 24 mar 2008 17:00

'De man is het hoofd en de vrouw is het nekkie', zegt mijn pa dan... 8)

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 17:02

Ik vraag me af of dat een autoriteitsdrogreden is. Iedereen heeft zo zijn gronden waarom hij iets vindt. Dan houdt de discussie al heel snel op.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mar 2008 17:02

Dan is het voor dat nekkie te hopen dat de man geen enorme bierbuik heeft 8)

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 17:03

rafaell schreef:Dan is het voor dat nekkie te hopen dat de man geen enorme bierbuik heeft 8)

Eerder te hopen dat de man geen waterhoofd heeft. :cry:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 mar 2008 17:03

Ach, het interesseert me eigenlijk ook helemaal niet: het is hier nog nooit aan de orde geweest. Ik zou raar op kijken als mijn man ineens zou zeggen 'en nu moet je naar mij luisteren, want ik ben het hoofd'. Ik geloof dat ik echt onder de tafel zou liggen van het lachen.

In een goede relatie is het hele hoofd-en-onderdanigheid-gebeuren volgens mij niet aan de orde. Zou het hier wel een issue worden, dan zet ik manlief de deur uit 8)

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 24 mar 2008 17:09

Wat de onderdanigheid van de vrouw dan ook weer enorm demonstreert... :mrgreen:

De emancipatie heeft in ieder geval ervoor gezorgd dat de meningsvorming over het hoofdzijn van de man volledig veranderd is. :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”