Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 dec 2003 20:39

Gershwin schreef:Bovendien blijf ik volhouden dat de mens in theorie nog steeds een vrije wil heeft. Dat het in de praktijk bij niemand 100% goed gaat (qua 'kiezen voor het goede') wil niet zeggen dat iedereen dan gelijk voor 100% het kwade kiest.

Verder geef ik Klaas helemaal gelijk, wat betreft tegenovergestelde teksten.

PS Paulus citeert gewoon de psalmen, en psalm 14 en 53 zijn dezelfde, dus 1 tekstverwijzing was voldoende geweest.

Ik mag misschien te veel teksten citeren :) maar jij baseert je op je gevoel of heb ik dat verkeerd?

Geef mij dan vanuit de bijbel aan dat je inderdaad de mogelijkheid hebt om voor God te kiezen. Alleen op die manier ben ik te overtuigen anders niet.

Groeten

JacobH

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 dec 2003 20:40

@mic schreef:Tijd voor een anologie..

Jantje verkoopt roze olifanten. Hij is de enige die die beesten verkoopt. Maar jij wilt alleen maar een roze olifant als hij die jou eenmaal heeft laten zien, anders geloof je toch niet dat hij roze olifanten verkoopt. Als je weet dat jantje roze olifanten verkoopt ben jij in de positie om roze olifanten te willen/ kunnen kopen.

De vraag is of jij dan een vrije wil hebt.

Ik denk van wel, alvast zou die nooit ten volle benut zijn als Jantje je nooit zijn roze olifanten zou hebben laten zien.

Ook nogmaals. Waar vind ik dat in de bijbel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 dec 2003 00:31

jacobH schreef:
Gershwin schreef:Bovendien blijf ik volhouden dat de mens in theorie nog steeds een vrije wil heeft. Dat het in de praktijk bij niemand 100% goed gaat (qua 'kiezen voor het goede') wil niet zeggen dat iedereen dan gelijk voor 100% het kwade kiest.

PS Paulus citeert gewoon de psalmen, en psalm 14 en 53 zijn dezelfde, dus 1 tekstverwijzing was voldoende geweest.

Ik mag misschien te veel teksten citeren :) maar jij baseert je op je gevoel of heb ik dat verkeerd?

Geef mij dan vanuit de bijbel aan dat je inderdaad de mogelijkheid hebt om voor God te kiezen. Alleen op die manier ben ik te overtuigen anders niet.

Groeten

JacobH

Als er een opdracht tot jou komt: kiest heden wie gij dienen zult.
Dan is het niet de bedoeling van God dat jij gaat bewijzen dat je niet kan kiezen. Nee de opdracht die jij krijgt is: kies wij jij dienen wil.
Nou kies dan!!! nu direct.

Zo komt het evanelie tot jou en mij, dus het is zo dat we vanuit het niet kunnen moeten kiezen. Er staat niet: kiest heden die gij dienen zult, (ook al kan je het niet)

Jij vraagt om bijbelse argumenten, dus ik geef je een paar opdrachten mee:

- kies heden die gij dienen zult
- geloof!
- bekeer u
- nader tot mij
- laat je met god verzoenen.

Dit is de opdracht, ondangs alle theoretishe uitwerkingen van het niet kunnen kiezen blijft dit je opdracht!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 dec 2003 10:46

hijwel schreef:
jacobH schreef:

Groeten

JacobH

Dan is het niet de bedoeling van God dat jij gaat bewijzen dat je niet kan kiezen. Nee de opdracht die jij krijgt is: kies wij jij dienen wil.

Zo komt het evanelie tot jou en mij, dus het is zo dat we vanuit het niet kunnen moeten kiezen. Er staat niet: kiest heden die gij dienen zult, (ook al kan je het niet)

- geloof!
- bekeer u
- nader tot mij

Dit is de opdracht, ondangs alle theoretishe uitwerkingen van het niet kunnen kiezen blijft dit je opdracht!

Beste Hijwel,

Hierin verschillen we niet van mening. Uiteraard ben ik het met je eens dat de bijbel vol staat van oproepen tot bekering. En deze oproepen zijn volgens mij welmenend. God meent werkelijk deze oproepen tot bekering.

Maar wat wil God ook zeggen. Een mens is niet in staat om God te zoeken. Hij wil God niet zoeken van nature. Zo is hij geboren, in zonden en misdaden. Als God er niet aan te pas komt dan blijft dat zo. Dat heb ik willen bewijzen met teksten als ik eerder poste.

Jullie moeten mij dan maar uitleggen welke keuze Paulus maakte toen hij werd bekeerd. Wat koos Paulus? Paulus koos het vervolgen van Jezus Zijn volgelingen. Wat deed Jezus? Hij hield hem staande op de weg naar Damascus. Daar vroeg Paulus wie Hij was. Daar openbaarde Christus zich in zijn eeuwige liefde. Dit is de weg. Niemand kan tot Christus komen tenzij de Vader hem trekke.

Een ieder die hier aan twijftelt beroofd God van Zijn eer. Hij heeft ons niet nodig om Zijn eer te volmaken.
Daar zorgt Hij zelf wel voor. Gelukkig maar want ik weet uit de bijbel dat als het aan de mensen lag niemand zalig zou worden. Daar begint de bijbel al mee. Dat blijkt zo te zijn bij de oudvaders in het verbond, dat blijkt zo te zijn bij het volk Israel, dat blijkt zo te zijn bij ons christenen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 dec 2003 11:37

jacobH schreef:
@mic schreef:Tijd voor een anologie..

Jantje verkoopt roze olifanten. Hij is de enige die die beesten verkoopt. Maar jij wilt alleen maar een roze olifant als hij die jou eenmaal heeft laten zien, anders geloof je toch niet dat hij roze olifanten verkoopt. Als je weet dat jantje roze olifanten verkoopt ben jij in de positie om roze olifanten te willen/ kunnen kopen.

De vraag is of jij dan een vrije wil hebt.

Ik denk van wel, alvast zou die nooit ten volle benut zijn als Jantje je nooit zijn roze olifanten zou hebben laten zien.

Ook nogmaals. Waar vind ik dat in de bijbel?
Daar zul je weinig vinden, net zoals je voor het tegenovergestelde weinig vind. De bijbel houdt zich niet bezig met allerlei afstompende theorien als of de mens een vrije wil of eigen wil heeft. Daar staat gewoon in dat je je moet bekeren.

De eigen vs. vrije wil discussie is toch eigenlijk vrij onzinnig, omdat we hier vanuit Gods perspectief redeneren. Maar aangezien God niet tijdgebonden is (anders zou hij niet almachtig zijn) gaat deze hele redenatie niet op, omdat je er vanuit gaat dat je eerst een moment van een situatie hebt, daarna het moment waar je voor een dilemma staat een vervolgens het moment waarop je een keuze maakt. Klinkt wat abstract maar o.a. C.S. Lewis heeft daar wel zinnige dingen over geschreven.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 14:04

jacobH schreef:
hijwel schreef:
jacobH schreef:

Groeten

JacobH

- geloof!
- bekeer u
- nader tot mij

Beste Hijwel,

Hierin verschillen we niet van mening. Uiteraard ben ik het met je eens dat de bijbel vol staat van oproepen tot bekering. En deze oproepen zijn volgens mij welmenend. God meent werkelijk deze oproepen tot bekering.

Maar wat wil God ook zeggen. Een mens is niet in staat om God te zoeken. Hij wil God niet zoeken van nature. Zo is hij geboren, in zonden en misdaden. Als God er niet aan te pas komt dan blijft dat zo. Dat heb ik willen bewijzen met teksten als ik eerder poste.

Jullie moeten mij dan maar uitleggen welke keuze Paulus maakte toen hij werd bekeerd. Wat koos Paulus? Paulus koos het vervolgen van Jezus Zijn volgelingen. Wat deed Jezus? Hij hield hem staande op de weg naar Damascus. Daar vroeg Paulus wie Hij was. Daar openbaarde Christus zich in zijn eeuwige liefde. Dit is de weg. Niemand kan tot Christus komen tenzij de Vader hem trekke.

Een ieder die hier aan twijftelt beroofd God van Zijn eer. Hij heeft ons niet nodig om Zijn eer te volmaken.
Daar zorgt Hij zelf wel voor. Gelukkig maar want ik weet uit de bijbel dat als het aan de mensen lag niemand zalig zou worden. Daar begint de bijbel al mee. Dat blijkt zo te zijn bij de oudvaders in het verbond, dat blijkt zo te zijn bij het volk Israel, dat blijkt zo te zijn bij ons christenen.

Ja hier staat de waarheid!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Heeft de mens een vrije wil???

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 14:06

jvdk schreef::arrow: Ik ben ervan overtuigd dat de mens een vrije wil heeft. :!:

Dit onderwerp is ook kort ter discussie gesteld binnen een ander onderwerp. Toch ben ik benieuwd naar meer meningen over de vrije wil van de mens.

Wij zijn geen robotjes van God en we hebben een vrije wil. In het paradijs hadden we sowieso een vrije wil, maar nu ook. Waarom zou anders de wet van de tien geboden erzijn??? Voor de sier en omdat wij geen vrije wil zouden hebben onnodig??? Wij hebben ons aan de wet te houden en we kunnen dit niet omdat alle mensen zondig zijn! Een vrije wil wordt niet mee bedoeld dat we de zonden kunnen stoppen ofzow.

In de bijbel staan ook de zaligsprekingen(de bergrede):
(mattheüs 5 vers 1-12)

1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem.
2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:

3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die voor u geweest zijn.
:!: :!: :!: :!: :!:

zo ook vers 12; want uw loon!! Welk loon als je geen vrije wil hebt??

Ik denk dat we enerzijds een vrije wil hebben(afgezien van ons eigen vlees,duivel en de wereld) daarom hebben we in het paradijs ook gezondigd. Wel geloof ik dat alles wat we doen al vastgelegd is in Gods voorzienigheid. Maar dat blijft onze eigen keuze

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 dec 2003 18:29

Ik d8 ook dat we hierin van mening verschillen daarom heb ik het ook aangehaald :mrgreen:

Ik geloof dat een mens niet in staat is om zichzelf uit eigen krachten te bekeren. Maar desalniettemin staat er wel in de bijbel over de oproep tot bekering. Jezus zecht bijv: volg mij, komt tot mij, bekeer u. Wij moeten naar Hem toekomen, dat we dat niet kunnen is onze zorg maar wij moeten gewoon zijn opdracht opvolgen.

En dan kom je er vanzelf achter dat je vanuit je eigen ik niet tot God kan komen. Maar dat je zelfs dat van God moet verwachten.

Dit staat nooit direct achter de opdracht die je van God krijgt. Jezus zij niet tegen zijn disipelen: volg mij, (maar besef wel dat je het niet kan van nature) jezus zegt niet: bekeer u (maar van nature kan je je niet bekeren)
Geloof (maar je bent ongelovig)
Nee zo is het niet! Geloof! (hoe?) Kom mijn ongelovigheid te hulp.

Dit was Gods weg met paulus, Door God stil gezet. God werkt op verschillende manieren.
Volg mij! (en ze volgden hem) geloof! (en zij geloofden)Ik heb zo even geen teksten (maar de bijbel staat er vol van)
Met de laatse zin ben ik het helemaal eens. Niemand komt tot Christus tenzij de Vader Hem trekke. Maar dit is achter je kijken, en niet kijken naar wat God van je vraagt.
Zoals jij het brengt is het vrije aanbod van genade weg.

jacobH schreef:Een ieder die hier aan twijftelt beroofd God van Zijn eer. Hij heeft ons niet nodig om Zijn eer te volmaken.

Hij heeft ons niet nodig om zijn eer te volmaken! zeker! Hier ben ik het mee eens. Maar Hij wil dat jij kiest! anders vraagt Hij het ook niet.
Kies heden wie u dienen zult!

Nee vanuit ons zelf is geen weg terug, daarvoor is Christus op aarde gekomen. Hij heeft zich verzoent met de wereld.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 dec 2003 18:30

waarom?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 dec 2003 20:40

Gods eer wordt hieruit gehaald dat Hij ons leerd Hem vrijwillig lief te hebben...

Ben het best met de laatste post van JakobH eens, maar ik zie niet in waarom dat vrije wil tegenspreekt.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 dec 2003 22:05

Beste Hijwel,

Bedankt voor je reactie.

Soms word ik weleens moedeloos. Door het ene kamp wordt ik voor remonstrant uitgemaakt en door het andere kamp vaak te vinden op refoweb voor een hypercalvinist. Toch denk ik dat ik de zelfde mening probeert duidelijk te maken. Ik vrees dat het heel moeilijk is de 2 sporen in de bijbel vast te houden.
Ik denk dat mensen dat zo moeilijk vinden omdat het zo tegen het gevoel lijkt in te druisen. Hoe kan je nou bekeren als God ook zegt dat de bekering volledig gegeven is van Hem. Of anders gezegd.
Je moet je bekeren staat er in de bijbel.
Je kan je niet bekeren staat er in de bijbel.

Laat je een van deze zinnen minder belangrijk zijn, dan val je m.i. in een uiterste. Laat deze feiten naast elkaar staan. Dwalingen als hypercalvinisme of remonstrantisme zijn vaak het gevolg van het ene boven en andere achten.

Nu inhoudelijk op jouw topic.

Ik d8 ook dat we hierin van mening verschillen daarom heb ik het ook aangehaald

Ik geloof dat een mens niet in staat is om zichzelf uit eigen krachten te bekeren. Maar desalniettemin staat er wel in de bijbel over de oproep tot bekering. Jezus zecht bijv: volg mij, komt tot mij, bekeer u. Wij moeten naar Hem toekomen, dat we dat niet kunnen is onze zorg maar wij moeten gewoon zijn opdracht opvolgen.

En dan kom je er vanzelf achter dat je vanuit je eigen ik niet tot God kan komen. Maar dat je zelfs dat van God moet verwachten.

Hier ben ik het mee eens. De oproep tot bekering dient te worden opgevolgd. Niemand kan weten op hij is uitverkoren. Dat is absoluut onbekend. Wat wel bekend is is dat God wil horen naar mensen die hem zoeken. )Lukas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.'
Het is dwaas om te stellen dat zoeken niet nodig is. Als je honger hebt ga je toch ook niet wachten todat het brood in je mond valt. Daar moet je zelf actief mee bezig zijn. Dat is in het geestelijke niet anders. Als je God kwijt bent ga je God zoeken. Als je Hem niet kwijt bent dan zoek je niet. Toch?

Quote:

Dit staat nooit direct achter de opdracht die je van God krijgt. Jezus zij niet tegen zijn disipelen: volg mij, (maar besef wel dat je het niet kan van nature) jezus zegt niet: bekeer u (maar van nature kan je je niet bekeren)
Geloof (maar je bent ongelovig)
Nee zo is het niet! Geloof! (hoe?) Kom mijn ongelovigheid te hulp.

Inderdaad, Je moet nooit iemand die zoekende is hem-haar met zo´n tekst proberen dood te slaan. Als iemand je vraagt waar de Heere te vinden is. Dan moet je de weg wijzen, hem niet dood slaan met zo´n tekst. (als bijvoorbeeld: Ja dat gaat zo maar niet. Je kan dat wel willen maar het is volledig Godswerk., Je merkt wel dat dit niet erg vriendelijk is. Het is, hoewel inhoudelijk juist, m.i. toch tegen de Schrift.)

In deze discussie (en in de meeste discussie's) word het vertrekpunt vanwaar we uit gaan discusseren nooit goed omschreven dat is vaak heel lastig praten, kijk maar;

Bijvoorbeeld de tekst die jij als bewijs aanvoert:
Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

De man die dit zegt is naar mijn mening een levend kind van God. Ik vraag me werkelijk af of iemand die geen besef heeft van zijn ongelovigheid dit kan zeggen. In deze discussie betekent het dus dat God de wil van deze vader heeft veranderd. De verdorven wil is levend gemaakt. En hij kan door de Geest kiezen voor de Heere. ALs je kiezen zo bedoelt hebben wij geen meningsverschil.

Het gaat me hierom;
Iemand die geen werkelijk besef heeft wie God is en waarom Hij nodig is kan niet kiezen voor God. Dat is onmogelijk.
Iemand die kiest voor God is door God opwelke wijze dan ook opgewekt. Wel wil ik hierbij aantekenen dan bevindelijk hier niets van wordt gemerkt. De persoon in kwestie heeft geen flauw benul in welke dogmatische fase hij is terrecht gekomen.

De volgende aantekening die ik wil maken is deze. Het beseffen dat je zondig bent kan niet anders betekenen dat je moet toegeven dat je wil verkeerd is (geweest) Waarom had je dan niet gekozen voor het goede. De Heere heeft gezegd dat maar 1 zonde genoeg is geweest om de breuk definitief te maken tussen Hem en de mens. Waarom willen we dan toch zo graag denken dat we wel goed voor Hem kunnen kiezen. Als we dat konden was Christus toch niet nodig geweest?

Dit was Gods weg met paulus, Door God stil gezet. God werkt op verschillende manieren.
Volg mij! (en ze volgden hem) geloof! (en zij geloofden)Ik heb zo even geen teksten (maar de bijbel staat er vol van)
Met de laatse zin ben ik het helemaal eens. Niemand komt tot Christus tenzij de Vader Hem trekke. Maar dit is achter je kijken, en niet kijken naar wat God van je vraagt.
Zoals jij het brengt is het vrije aanbod van genade weg.

Ik zal maar met je laatste zin beginnen. Zoals ik je al eerder heb verteld hierboven zeg ik zulke dingen weer van anderen. (wat een spraakverwarring he) Ik sta geen vrij aanbod van genade in de weg. Althans dat vind ik. Ik sta voluit achter de oproep van Christus. Dat zal ik nooit te niet willen doen. NOOIT.

Ik heb een beetje moeite met je uitleg. Geloof en zij geloofden. Er staat verder niks over in de bijbel. Je kan dus niet zeggen dat ze simpel geloofden of geloofden in een hele moeilijke weg. Het staat er niet dus laten we dat rusten.
Met een ding ben je het wel met me eens mag ik hopen.
Als God een mens roept dan gaat dan in een weg van verhoging van Christus en vernedering van de mens. Er kunnen geen 2 kapiteinen op een schip. Jezus dult dat ook niet. Het is of Hij of de mens.

Dat het vaak achteruit kijken is in dit geheel ben ik met je eens. Als een mens tot geloof komt heeft hij geen idee van een vrije wil. Hij is God kwijt en wil hem graag hebben. Vrije wil of niet. Hij zoekt!

Dogmatisch gezien (en dus ook wat je op de preekstoel hoort) is dit wel van belang. Woorden als geloof en bekering moeten worden uitgelegd. Je zal begrijpen dat een ds die zegt dat je met goede werken tot geloof komt een andere boodschap heeft als een ds die zegt dat je door genade zalig wordt.

Tot slot wil ik je wijzen op eenzijdig citeren.

Je reageert op de door mij geposte teksten met een weder tekst die het tegendeel zou beweren.

kijk maar;

ik poste deze tekst

Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

jij reageert met deze tekst (altans die denk ik dat jij bedoelt.)

Jozua 24:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Mag ik je wijzen op het volgende. Jozua was een bekeerde man. Hij kon kiezen omdat God hem dat had geleerd.
Een ieder die met zijn hele wezen in overtuiging probeert deze keuze goed te maken zal de Heere geenzins uitwerpen. Daar ben ik diep van overtuigt. Markus 13:13 En gij zult gehaat worden van allen, om Mijns Naams wil; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
Het is niet om iemand hier hard te vallen. Maar onze keuzes lijken zo oprecht dat Jezus niet voor niets de gelijkenis van het zaad (matheus 13)
Laten we onszelf beproeven of de weg bijons wel een rechte weg is. Van zelfbeproeving is nooit iemand minder geworden. En als David vreesde voor zijn afkerig hard. Iemand die de Heere van zijn jeugd af diende. Dan mogen wij toch zeker deze woorden vragen aan de Heere.
Psalmen 139:24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

met vr gr

JacobH

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 11:29

Bedankt voor je reactie.

Ook bedankt voor jou reactie,
Sorry voor mijn reactie, ik denk dat we best dicht bij elkaar zitten als ik zo jou post door lees. Dus ik zal even je berichten quoten waar ik het nog niet helemaal mee eens ben. Kijken of we een beetje kunnen naderen tot elkaar.

Ik denk dat mensen dat zo moeilijk vinden omdat het zo tegen het gevoel lijkt in te druisen. Hoe kan je nou bekeren als God ook zegt dat de bekering volledig gegeven is van Hem. Of anders gezegd.
Je moet je bekeren staat er in de bijbel.
Je kan je niet bekeren staat er in de bijbel.

Oke bijde fijten moeten gebracht worden. Maar hoe? is dan de vraag denk ik. Als je elke zondag duidelijk hoort dat je zelf niet kan kiezen dan wordt je daar behoorlijk moedeloos van. En het ontkracht de oproep tot bekering.

Als je honger hebt ga je toch ook niet wachten todat het brood in je mond valt. Daar moet je zelf actief mee bezig zijn. Dat is in het geestelijke niet anders. Als je God kwijt bent ga je God zoeken. Als je Hem niet kwijt bent dan zoek je niet. Toch?

Juist ik ben het helemaal met je eens.

Quote:

Ik vindt best dat dit gezegt wordt zolang het de oproep tot bekering maar niet ontkracht. Want ik geloof dat deze teksten die jij aanhaalde meer een blik achterom is. (maar als ik het verkeert heb hoor ik het wel :mrgreen:

Inderdaad, Je moet nooit iemand die zoekende is hem-haar met zo´n tekst proberen dood te slaan. Als iemand je vraagt waar de Heere te vinden is. Dan moet je de weg wijzen, hem niet dood slaan met zo´n tekst.

ja ik ben het wederom met je eens :D , ik ben alleen bang dat dit wel vaak gebeurt omdat dominees denken dat ze mensen het uit eigen krachten gaan doen. terwijl dit onmogelijk is en dus toch bij God uitkomen.

Bijvoorbeeld de tekst die jij als bewijs aanvoert:
Markus 9:24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

klopt verkeerde tekst gebruikt.

Iemand die geen werkelijk besef heeft wie God is en waarom Hij nodig is kan niet kiezen voor God. Dat is onmogelijk.
Iemand die kiest voor God is door God opwelke wijze dan ook opgewekt.

met de laatste zin ben ik het eens. Met eerste weet ik niet wat ik daar mee aan moet. wat versta je onder een werkelijk besef?

De volgende aantekening die ik wil maken is deze. Het beseffen dat je zondig bent kan niet anders betekenen dat je moet toegeven dat je wil verkeerd is (geweest) Waarom had je dan niet gekozen voor het goede. De Heere heeft gezegd dat maar 1 zonde genoeg is geweest om de breuk definitief te maken tussen Hem en de mens. Waarom willen we dan toch zo graag denken dat we wel goed voor Hem kunnen kiezen. Als we dat konden was Christus toch niet nodig geweest?

Ik snap het niet helemaal.. vooral deze zin: "waarom had je dan niet gekozen voor het goede""

Ik zal maar met je laatste zin beginnen. Zoals ik je al eerder heb verteld hierboven zeg ik zulke dingen weer van anderen. (wat een spraakverwarring he) Ik sta geen vrij aanbod van genade in de weg. Althans dat vind ik. Ik sta voluit achter de oproep van Christus. Dat zal ik nooit te niet willen doen. NOOIT.

oke, want juist het aanbod is zo vrij en mooi.

Ik heb een beetje moeite met je uitleg. Geloof en zij geloofden. Er staat verder niks over in de bijbel. Je kan dus niet zeggen dat ze simpel geloofden of geloofden in een hele moeilijke weg. Het staat er niet dus laten we dat rusten.

ik geloof wel in een kinderlijk geloven. Daar hoeft niet veel aan pas te komen.

Als God een mens roept dan gaat dan in een weg van verhoging van Christus en vernedering van de mens. Er kunnen geen 2 kapiteinen op een schip. Jezus dult dat ook niet. Het is of Hij of de mens.

In tegen deel. Ik geloof juist dat de mens weer verhoogd wordt. God geeft weer de goede wil terug die hij in het paradijs ons ook had gegeven. Hij geeft ons steeds een stukje meer terug van onzelf.
Hij maakt ons steeds meer zoals hij ons bedoelt heeft. Dus wij worden meer, maar God wordt nog meer. Want met zijn mens zoals hij het bedoelt heeft wordt hij geprezen.

Dat het vaak achteruit kijken is in dit geheel ben ik met je eens. Als een mens tot geloof komt heeft hij geen idee van een vrije wil. Hij is God kwijt en wil hem graag hebben. Vrije wil of niet. Hij zoekt!

Oke!

Dogmatisch gezien (en dus ook wat je op de preekstoel hoort) is dit wel van belang. Woorden als geloof en bekering moeten worden uitgelegd. Je zal begrijpen dat een ds die zegt dat je met goede werken tot geloof komt een andere boodschap heeft als een ds die zegt dat je door genade zalig wordt.

ik geloof dat dit uitgelegt moet worden, zolang het het de oproep tot bekering maar niet in de weg staat. Want dan verval je in het: "het moet van God komen, ook al wil ik het zo graag"

Tot slot wil ik je wijzen op eenzijdig citeren.

oke ik zal er op letten.

jij reageert met deze tekst (altans die denk ik dat jij bedoelt.)

Nee die bedoelde ik niet. ff opzoeken hoor.
Maar ik kan hem niet zo direct vinden, ik d8 eerlijk gezegt dat het ergens in jesaja stond maar ik zoek nog wel ff

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 dec 2003 11:56

Even een korte reactie,

ik kom er later uitvoeriger op terug.

In tegen deel. Ik geloof juist dat de mens weer verhoogd wordt. God geeft weer de goede wil terug die hij in het paradijs ons ook had gegeven. Hij geeft ons steeds een stukje meer terug van onzelf.
Hij maakt ons steeds meer zoals hij ons bedoelt heeft. Dus wij worden meer, maar God wordt nog meer. Want met zijn mens zoals hij het bedoelt heeft wordt hij geprezen

De mens die word bekeerd zal dat nooit zo ervaren. De mensen in de omgeving wel. Want ze zien is de verandering bij die stil gezette mens.
De mens zelf ervaart het heel anders. Die ervaart het als Johannens de doper.

Johannes 3:30 Hij moet wassen, maar ik minder worden.

Ben je het hier ook niet mee eens?
met vr gr

JacobH

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 12:33

hijwel schreef:

waarom?

simpel toch, hier ben ik het mee eens!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2003 13:25

jacobH schreef:Even een korte reactie,

ik kom er later uitvoeriger op terug.

Hij maakt ons steeds meer zoals hij ons bedoelt heeft. Dus wij worden meer, maar God wordt nog meer. Want met zijn mens zoals hij het bedoelt heeft wordt hij geprezen

De mens die word bekeerd zal dat nooit zo ervaren. De mensen in de omgeving wel. Want ze zien is de verandering bij die stil gezette mens.
De mens zelf ervaart het heel anders. Die ervaart het als Johannens de doper.

Johannes 3:30 Hij moet wassen, maar ik minder worden.

Ben je het hier ook niet mee eens?
met vr gr

JacobH

Ja hier ben ik het mee eens. Maar dan redeneer je vanuit je oude ik.
ik moet minder worden (mijn oude ik moet er aan)
Maar dat je oude ik er aan moet wil nog niet zeggen dat jij minder wordt.
God pakt je nx af! Hij geeft je juist wat. Hij geeft je je leven terug zoals hij jou bedoelt heeft.

Opzich denk ik dat we hetzelfde bedoelen, maar dat jij paulus ziet terwijl hij vecht tegen zijn oude ik. En dat ik paulus zie zoals God in hem werkt, Hij maakt paulus steeds meer gelijk aan zijn evenbeeld. (dus paulus wordt meer)

Terug naar “Archief”