Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 10:57

wow dit is echt goed gelukt :) Ik heb er met de achterkant van een theelepeltje in geprikt om te kijken wanneer ze van binnen droog waren. Hmm ik heb er 12 gemaakt, wilde er eigenlijk 10 meenemen naar het werk. Dit is zeker voor herhaling vatbaar! Het recept is van Nigella Lawson uit het boek "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw?"

125 g boter
125 g kristalsuiker
2 grote eieren (of 3 kleine)
125 g zelfrijzend bakmeel
1/2 theelepel vanille-extract -> dit is in NL moeilijk verkrijgbaar, ik heb vanillesuiker gebruikt
2-3 eetlepels melk
bakvorm voor muffins met papieren cakevormpjes erin

Meng de ingredienten, bak 15 minuten op 200 graden -> voor mij 180 graden. Dit is voor 12 muffins, het spul groeit nogal dus het klopt dat je de bakjes maar halfvol met beslag doet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 11:00

Lalage schreef:het boek "Hoe word ik een goddelijke huisvrouw?"

:schaterlach:

Briljante tiitel!

Bedankt voor het recept, dat moeten we hier ook maar eens gaan maken, JAMMIE :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 11:23

Het is ook een geweldig boek! Het enige nadeel is dat het vertaald is uit het Engels en dat merk je wel. De Engelse titel is "How to become a domestic goddess".

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 16:12

Voor vrijdag moet ik een groene salade maken. Wie kan mij vertellen wat ik daar allemaal in kan gooien? Ik kom niet veel verder dan sla, komkommer, tomaten (al zijn die niet groen) en dressing. Misschien nog pijnboompitjes erbij. Het wordt gegeten bij vlees en aardappelpuree.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 mar 2008 16:40

Denk eens aan broccoli, andijvie, spinazie, fruitstukjes, vis, kaas (fetta, mozarella) noem het maar op e.d. Ook een saus/dressing kan het geheel completeren.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 mar 2008 16:48

Heeft er iemand verstand van zelf mayonaise maken? Moet daar perse mosterd doorheen? Dat heb ik nl niet in huis omdat ik het echt niet lekker vind...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 mar 2008 17:11

er staat wel bij dat het erin moet, maar volgens mij kan het ook wel zonder hoor!

onze zuurkoolschotel staat (bijna) in de oven :lol: Ben benieuwd hoe het smaakt, heb de kaassaus vervangen in geraspte kaas en de rozijnen eruit gehouden. Heb er gehakt en ontbijtspek bij gedaan. Nu hopen dat het smaakt :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2008 17:45

Saskia schreef:Heeft er iemand verstand van zelf mayonaise maken? Moet daar perse mosterd doorheen? Dat heb ik nl niet in huis omdat ik het echt niet lekker vind...

yoghurt, azijn? dat soort spul.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 mar 2008 18:23

Nou, mayonaise maken lukt wel, ik vroeg me alleen af of daar ook mosterd doorheen moest voor de smaak. Maar inmiddels is het gemaakt en het smaakt best!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 mar 2008 19:17

mooi!!

Hier is de zuurkoolschotel ook écht een heerlijk maaltje geworden! Heb zoveel gegeten dat de baby geen kant meer op kan, ofnouja mijn die trapt er wel op los dus echt prettig zit het niet :mrgreen: Maar het was zooo lekker 8)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 19 mar 2008 23:43

Lalage schreef:Voor vrijdag moet ik een groene salade maken. Wie kan mij vertellen wat ik daar allemaal in kan gooien? Ik kom niet veel verder dan sla, komkommer, tomaten (al zijn die niet groen) en dressing. Misschien nog pijnboompitjes erbij. Het wordt gegeten bij vlees en aardappelpuree.
Stukjes feta, blokjes ananas. :yum:
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 mar 2008 01:07

Als ik salade maak, doe ik er meestal stukjes appel, tomaatjes, komkommer, augurk en ei in. Met een frisse dressing :) En feta en paprika kan ook, maar dan zou ik er geen appel en augurk doorheen doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2008 07:45

augurk en paprika is een goed idee! Ui is denk ik wat te scherp, er zijn ook kinderen bij. Ei lijkt me wat overbodig als er ook al vlees is. Zoete dingen door de salade doe ik niet aan ;) Ik hou in het algemeen niet van hartig en zoet bij elkaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2008 08:08

Hmmm.... wat dacht je van gekruide kip, bacon of gabakken spekjes (matcht goed met de augurk). Verder ananas voor de zoete accenten. Gewoon in kleine stukjes zodat het zoet subtiel blijft. Als je toch rekening wil houden met kinderen, die vinden dat meestal heel lekker. :)

Gewone ui schiet misschien niet zo op, maar daar is een ideale uitvinding voor die zeker niet mag ontbreken: Koop een lenteui (je weet wel, zo'n ding dat er als prei uitziet maar dan wat kleiner is), snij die in kleine plakjes.... niet zo sterk en scherp, veel zachter dan ui en ook lekker voor de kinderen.

En maak er je eigen sladressing bij :) Veel lekkerder dan uit een flesje. Olijfolie met groene kruiden als bieslook, basilicum, oregano, thijm. Snufje zout en wat peper er door.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2008 10:04

eigen dressing is leuk ja ;) nog nooit geprobeerd, maar is wel leuk om een keer te doen. En dan zit je ook niet met zo'n fles die je na een paar maanden weer weg moet gooien omdat hij over datum is.
Lente-ui is lekker!
Maar verder is er al genoeg vlees bij die maaltijd, dus ik ga er geen varken in stoppen. Bovendien eet Borkdude geen vlees (behalve van vissen).

Terug naar “Archief”