Weg uit je kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 19 dec 2003 18:31

Ik ben het met jullie eens dat je wel van kerk mag veranderen bij een huwelijk met iemand van een ander kerkgenootschap. Er wordt hier ook een vergelijking gemaakt tussen de kerk en een studie die je kiest. Zou het geen voorzienigheid van God zijn als je voor een bepaalde studie kiest (en je die keuze in Zijn handen legt)? Als God niet wil dat je een bepaalde opleiding gaat volgen dan zal Hij je dat echt wel duidelijk maken. We geloven toch dat God alles bestuurt en leidt en dat Hij met iedereen een plan heeft? Als Hij je in een bepaald kerkverband op laat groeien, dan is dat onderdeel van Zijn plan met jouw leven. Alleen zien wij van te voren vaak niet wat Zijn bedoeling er mee is, maar zien we het pas achteraf. Nu wil je misschien weg uit een kerk omdat het ergens anders "vrolijker" is, maar misschien zeg je over een x aantal jaar 'ik ben blij dat ik toch in die en die kerk opgegroeid ben, omdat......'. Jullie merken al wel, ik ben er geen voorstander van om te gaan "reli-shoppen", dus maar van kerk veranderen omdat je ergens anders wat beters denk te hebben en als dat ook niet voldoet maar weer naar een andere kerk over te gaan.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 20:59

Gandalf schreef:Zou het geen voorzienigheid van God zijn als je voor een bepaalde studie kiest (en je die keuze in Zijn handen legt)? Als God niet wil dat je een bepaalde opleiding gaat volgen dan zal Hij je dat echt wel duidelijk maken. We geloven toch dat God alles bestuurt en leidt en dat Hij met iedereen een plan heeft?
Precies, dat betekent dat je rustig in een andere kerk kunt gaan rondkijken, als het niet is wat God bedoelt heeft zal die deur gesloten worden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

niels82
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor niels82 » 19 dec 2003 21:32

Precies, dat betekent dat je rustig in een andere kerk kunt gaan rondkijken, als het niet is wat God bedoelt heeft zal die deur gesloten worden.

Rondkijken in een andere kerk kan verruimend werken door daar ook eens een dienst bij te wonen. Het helpt in ieder geval om mogelijke vooroordelen die iedereen wel in min of meerdere mate heeft te voorkomen :wink:

Maar of God nu (direct) een deur sluit als je een foute keuze maakt... :?:
Love can grow in all kinds of weather
As long as it is... planted in two hearts together!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2003 23:10

De kerk is toch niet meer dan een verzameling van gelovigen? Als je iets anders gelooft, zit je dus fout en moet je naar een andere kerk.

Helemaal met je eens DireStraits. Als je de ideeen die in een bepaalde kerk verkondigt worden niet (meer) onderschrijft hoor je daar gewoon niet meer thuis. Al zou ik niet direct spreken van 'iets anders geloven' maar van 'het geloof iets anders interpreteren'.

Nu wil je misschien weg uit een kerk omdat het ergens anders "vrolijker" is, maar misschien zeg je over een x aantal jaar 'ik ben blij dat ik toch in die en die kerk opgegroeid ben, omdat......'.

Ja, en misschien ga je naar een andere kerk en zeg je na een x aantal jaar: 'ik ben blij dat ik toch naar die en die kerk gegaan ben (of zo je wilt: dat God me in die en die kerk geplaatst heeft), omdat....'.
Zulk soort redeneringen zijn niet bruikbaar om in het dagelijks leven je keuzes door te laten bepalen.

Overigens: Nice to meet you, Gandalf! Ook weer een beetje aan het uitrusten nu de strijd om midden-aarde eindelijk beslecht is? :wink:

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 19 dec 2003 23:19

Gandalf schreef:We geloven toch dat God alles bestuurt en leidt en dat Hij met iedereen een plan heeft?

Het is wel een onderdeel van het plan van God, maar wie zegt dat Hij wil dat ik daar blijf? Hij heeft mij ook evangelische mensen leren kennen, en zoals het gebeurd is echt niet door toeval.

Dire Straits schreef:De kerk is toch niet meer dan een verzameling van gelovigen? Als je iets anders gelooft, zit je dus fout en moet je naar een andere kerk.
Er wordt veel te veel waarde gehecht aan het instituut, veel te weinig aan je eigen verantwoordelijkheid en je persoonlijke opvattingen.

Dat gevoel heb idd ook vaak, dat we de kerk nogal belangrijk vinden en het eigen geloof mede daardoor soms op een laag pitje komt te staan.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 20 dec 2003 16:49

Aragorn schreef:Overigens: Nice to meet you, Gandalf! Ook weer een beetje aan het uitrusten nu de strijd om midden-aarde eindelijk beslecht is? :wink:

Inderdaad. Wel vermoeiende bezigheid hoor :wink:.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 dec 2003 00:01

Wij zitten zelf ook in zo'n situtie dat we ons afvragen wat we moeten doen t.a.v. onze huidige gemeente. De voor- en tegenargumenten die hierboven genoemd worden komen me dan ook uitermate bekend voor. Afgelopen zondag nog meende de dominee van de preekstoel te moeten verkondigen dat je alleen een kerk mag verlaten als er in die kerk een valse leer wordt verkondigd. Naast de vraag wie bepaald wat een valse leer is zit ik met het probleem dat ik dit argument niet terug kan vinden in de bijbel. En eigenlijk geldt dat voor alle argumenten.

Als ik me even specifiek richt op het genoemde argument (omdat je dat nogal veel hoort) kun je m.i. hooguit stellen dat je uit een kerk mag vertrekken op het moment dat er echt bijbelse basis-principes met de voeten getreden worden. En zelfs dan kun je je afvragen of je dat in z'n algemeenheid kunt stellen. Kijk eens naar de reformatoren. Zij hadden absoluut niet de houding van 'hier klopt niks van dus mij zie je niet meer'. Blijkbaar voelden ze zich dermate verantwoordelijk dat ze de strijd aangingen al leek dat wellicht een strijd tegen de bierkaai. Uiteindelijk zijn ze noodgedwongen voor zichzelf begonnen...

Zover als het in de RKK ten tijde van de reformatie was is het gelukkig in veel kerken in NL vandaag de dag nog niet. Toch spelen veel mensen met het idee om 'over te stappen'. Het antwoord 'alleen als er een valse leer geleerd wordt' is in zo'n situatie een nogal onbevredigend antwoord op de vraag wanneer (en of) je mag vertrekken. Zoals gezegd zitten we zelf ook in datzelfde schuitje en ik ben tot de conclusie gekomen dat de bijbel ons wat betreft de huidge situatie ons geen beperkingen op legt. Natuurlijk kan het zo zijn dat God je in een bepaalde kerk geplaatst heeft met een bepaald doel. Ik geloof echter niet dat je dat per definitie kunt stellen (waar staat dat nl. in de bijbel?). Wijzelf zijn slechts een jaar of 6 lid van onze huidige gemeente. Heeft God ons indertijd die keuze laten maken omdat Hij ons een specifieke lange termijn plaats in deze gemeente heeft toebedacht? Of heeft God die keuze wellicht gebruikt om ons iets duidelijk te maken? Of was het misschien helemaal een domme keuze? Hebben we ons laten leiden door mensenlijke motieven?

Ik denk dat het uiteindelijk op dat soort vragen aankomt. Het gaat er ten diepste om dat je ontdekt wat Gods wil is. Wellicht wil God dat je, tegen je gevoel in, dat je blijft zodat je tot een zegen kunt zijn binnen je gemeente, maar misschien wil God ook wel dat je vertrekt omdat Hij je elders wil gebruiken. Nogmaals, ik zie in de bijbel geen argumenten waarom dat niet zou kunnen.

Het mag duidelijk zijn dat ik het kiezen voor een kerk / het verlaten van je huidige kerk, niet als iets vrijblijvends zie. Natuurlijk staat het je vrij om eens wat te shoppen, maar als het gaat om het lid worden van een andere gemeente dan moet je daarin m.i. echt op zoek naar de wil van God.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 24 dec 2003 08:32

oke klaas, mooi gsproken.

Mensen die denken hun kerk te moeten verlaten zoeken nooit zelf zo''n situatie op. Tenzij je verlaat op oppervlakkige gronden, om buitenkant dingetjes.

Ik heb het ervaren alsof ik uit de kerk ben gezet; er was geen plaats meer op gegeven moment voor mij.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 dec 2003 09:48

Ik ben ook weleens overgestapt naar de confessionele hervormde kerk..ik ben opgegroeid in de ned.hervormde bond....
maar mede door mijn vriend (ogg in ned.) ben ik weer terug in de bond, en ik ben er echt heel blij mee.
ik geloof dat ik toen een heel erg verkeerde keuze heb gemaakt, alleen maar omdat het daar wat blijer was enzo...ik heb geleerd de bond te waarderen en de leer ervan...
ik geloof dat God mijn vriend heeft gebruikt om me gelukkig te maken, maar ook zeker om mij terug te halen. en ook nog eens mijn vriend te interesseren voor de bijbel...
wauw! de wonderen zijn de wereld zeker nog niet uit!!!! :D
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 dec 2003 09:50

waarmee ik dus wil zeggen dat God je ook weleens verkeerde keuzes laat maken, en dan je dan terughaalt...
ik geloof niet zo heilig in dat je ergens bent geplaatst..d.w.z. dat mensen verkeerde keuzes maken, en dat God mensen soms op hun ... laat gaan zeg maar... :oops:
Engaged @ 07-01-2005

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 24 dec 2003 21:32

M@rije schreef:waarmee ik dus wil zeggen dat God je ook weleens verkeerde keuzes laat maken, en dan je dan terughaalt...

Of Hij laat ze toe, dat is iets totaal verschillends.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 dec 2003 22:54

ik geloof daar niet zo in hor...maar zo je wilt...
Engaged @ 07-01-2005

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 dec 2003 23:19

Ik zit ook in de OGG in Ned.

En ik denk toch niet dat ik daar hoef te blijven, totdat ik iemand van een ander kerkverband tegenkom.
Alsof dat de enige goede reden is...

Het probleem is : ik geloof vast dat er bij ons heel veel goede dingen zijn. Maar ik begrijp onze preken niet!
het is echt, niet overdreven, taal van minstens 100 jaar terug meestal. En dan ook nog een leesdienst.
Ik probeer het weleens te volgen.. Maar na een paar zinnen met een heleboel komma's erin, en nog meer moeilijke woorden, snap ik gewoon niet meer waar het om en over gaat!
En ik denk dat het toch heel belangrijk is dat je elke zondag weer geestelijk 'voedsel' krijgt.

Ik weet niet of jullie dit een goede reden vinden, maar ik vind het wel... eigenlijk.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 dec 2003 13:17

Dat vind ik een hele goede reden jialikelly! Het doel van een kerkdienst is gevoed worden en God eren. Als dat niet het geval is, mag je volgens mij zeker rond gaan kijken. Maar het is sowieso gezond om eens ergens anders te gaan kijken. En dan niet 1 keer, maar een heel aantal keren. Wat ik bij mezelf merk, na een jaar vrijgemaakte diensten te hebben meegemaakt (3/4 van de zondagen), is dat ik de kerk waar ik vandaan kom (SoW) veel meer ben gaan waarderen. Ik was er eerst nogal negatief over, maar doordat ik in een andere kerk ben gaan kijken, weet ik nu welke positieve dingen er allemaal in de SoW-kerk zijn! Het gras van de buurman lijkt altijd groener, als je dan een tijdje in de tuin van de buren bent geweest en hebt gezien dat daar weer andere dingen minder zijn, ga je je eigen mooie gazonnetje extra waarderen.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 dec 2003 14:55

Ik dacht dat Calvijn het was die zei dat een dominee zo begrijpelijk moest preken dat een kind van 12 jaar het kan verstaan.

Terug naar “Archief”