Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 mar 2008 21:20

Wat dan wel?
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2008 23:14

liefie schreef:
Vonkie schreef:
liefie schreef:
Belijdenis is er omdat ik nu oud genoeg ben om voor God te kiezen

Als je dit zegt, kies je dus met je belijdnis voor God. Je zegt "ja" tegen Hem maar je gaat toch niet aan het avondmaal. Hoe moet ik dit zien dan?

@Raaf: Was het een mooie dienst?

Ja ik kies er voor om Hem te volgen en proberen naar zijn Woord te leven. Maar dat wil niet zeggen dat ik bekeerd ben!
Je geloofd niet in Hem, maar wil Hem wel navolgen?

Natuurlijk je bent niet bekeerd, bekering is namelijk een proces. Ik hou ook niet van de term 'ik ben bekeerd' alsof je dan opeens klaar bent, je bent nooit uitbekeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2008 08:12

liefie schreef:
Vonkie schreef:
liefie schreef:
Belijdenis is er omdat ik nu oud genoeg ben om voor God te kiezen

Als je dit zegt, kies je dus met je belijdnis voor God. Je zegt "ja" tegen Hem maar je gaat toch niet aan het avondmaal. Hoe moet ik dit zien dan?

@Raaf: Was het een mooie dienst?

Ja ik kies er voor om Hem te volgen en proberen naar zijn Woord te leven. Maar dat wil niet zeggen dat ik bekeerd ben!

Als je niet bekeerd bent volg je Hem dus ook niet. Dan loop je namelijk de andere kant op. Bekeren = omkeren... en dat is dus dat je Hem gaat volgen. Tenzij je hem om verkeerde redenen volgt. De vraag is dus: Waarom wil je Hem volgen? En de vervolgvraag: Wat moet er dan nog meer gebeuren voor je wel bekeerd bent, waarom ben je dat nu nog niet? Ik hoop dat je op die vragen antwoord wil geven. Alvast bedankt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2008 16:23

Huh, niet aan het Avondmaal gaan en niet bekeerd zijn?
En gewoon oud genoeg zijn voor belijdenis?
Ik ben dan heel benieuwd naar jullie belijdenisvragen. In die van ons staat toch zeer duidelijk dat als je belijdenis doet, je echt wel in Hem gelooft en zeker weet dat je bij Hem mag horen.
Als dat niet zo is, dan doe je geen belijdenis.

Gelukkig werden wij ook helemaal niet getoetst op kennis van een of ander formulier ofzo, maar op ons geloof, tijdens de zogenoemde aannemingsavond. Om samen te praten met de kerkenraad over ons geloof, en hoe we dat beleven. Daar gaat het mijns inziens om.

En de gergem verschilt hier volgens mij echt niet zoveel in van mijn gemeente. Mijn vriendin doet belijdenis in een gergem, maar ook daar gebeurt dat pas als je gelooft.

(en daaraansluitend ben ik het totaal eens met Marnix. Bekeren = 180 graden omkeren, dus Hem volgen = bekeerd zijn.)

maargoed, misschien heb ik een andere gergem voor me, en verschillen die onderling. Dat kan ook.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 25 mar 2008 18:43

MissF schreef:Huh, niet aan het Avondmaal gaan en niet bekeerd zijn?
En gewoon oud genoeg zijn voor belijdenis?
Ik ben dan heel benieuwd naar jullie belijdenisvragen. In die van ons staat toch zeer duidelijk dat als je belijdenis doet, je echt wel in Hem gelooft en zeker weet dat je bij Hem mag horen.
Als dat niet zo is, dan doe je geen belijdenis.

Gelukkig werden wij ook helemaal niet getoetst op kennis van een of ander formulier ofzo, maar op ons geloof, tijdens de zogenoemde aannemingsavond. Om samen te praten met de kerkenraad over ons geloof, en hoe we dat beleven. Daar gaat het mijns inziens om.

En de gergem verschilt hier volgens mij echt niet zoveel in van mijn gemeente. Mijn vriendin doet belijdenis in een gergem, maar ook daar gebeurt dat pas als je gelooft.

(en daaraansluitend ben ik het totaal eens met Marnix. Bekeren = 180 graden omkeren, dus Hem volgen = bekeerd zijn.)

maargoed, misschien heb ik een andere gergem voor me, en verschillen die onderling. Dat kan ook.
`

wat je zegt over je vriendin in de ger.gem is niet waar, de belijdenis in de ger.gem zegt niks over bekeerd zijn of zalig zijn ofzo, maar dat je je verbonden voelt met de kerk, en je leven naar Gods Woord probeert in te richten<-dit zegt niks over bekering! <- je kan het met verstand doen (als men me begrijpt 8)

dus: in de ger. gem is belijdenis des geloofs doen géén 'echte belijdenis' wat je alleen voor God kan doen:)

er zijn volgens mij wel een vragen beantwoord in de vragenrubriek, maar kan ik niet vinden:P

misschien verhelderend: http://jbgg.nl/Page/sp83/ml1/from_sp_id ... Index.html

ik ben het overigens niet met de ger.gem eens. ze verplichten bij ook omdat ik een dooplid ben van de ger.gem. ook belijdenis te doen bij de ger.gem (wat ik niet van plan ben :mrgreen: )
ik ben het er niet mee eens omdat het een 'automatistme'is bijna: je bent gedoopt, en tzt als je volwassen wordt (18-22) doe je belijdenis en ben je echt lid. terwijl het volgens mij juist andersom moet gebeuren, dat je het zelf ook écht wil. Naar Gods Geboden en de Bijbel proberen te leven:)

groetjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 21:00

Hoezo zegt het "proberen" niets over bekering? We leren toch dat we uit onszelf het niet willen proberen? Als het dan toch gebeurt dat we het proberen, en telkens weer zien dat we tekortschieten, is dat dan niet ook al het werk van God? Je gaat niet proberen je naar Gods Woord te richten als de Geest dat niet werkt. En waar de Geest werkt kan je niet meer over alleen maar het verstand praten. Hij wijst sowieso ook altijd naar Christus.

Corne91, zou jij de belijdenisvragen van de GerGem hier even over kunnen typen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 25 mar 2008 21:23

In de Ger Gem worden (meestal?) de volgende vragen gebruikt:

1. Verklaart u, dat u de leer van onze kerk, voorzover u die geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft u, dat u door de genade Gods in de belijdenis van die zaligmakende leer volstandig zult blijven, en daarin zult sterven?

3. Belooft u, dat u uw levenswandel altijd overeenkomstig deze heilige leer, godzalig, eerlijk en onberispelijk zult voeren en uw belijdenis met goede werken zult sieren?

4. Belooft u, dat u zich aan de vermaningen, bestraffingen en kerkelijke tucht wilt onderwerpen of zult onderworpen zijn, indien het gebeurde, wat God verhoede, dat u zich in de leer of zeden te buiten ging?

De vragen komen trouwens bij Voetius vandaan. Nu lees ik net ergens dat er eigenlijk een 5e vraag bij hoort die over het avondmaal gaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 22:00

Kortom, vraag 3 en 4 gaan niet alleen over instemmen met de leer... maar ook dat je er naar belooft te leven. Daar kan je dus geen "ja" op zeggen als je puur instemt met de leer.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 26 mar 2008 16:54

had even gegoogled 8) :
Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

dat is geloof ik de oude vertaling zeg maar:)
en inderdaad, het is echt een belijdenis des geloofs, maar opzich vind ik het wel goed, dat je probeerd die vragen te houden zeg maar, ernaar te zullen leven. maar aan de andere kant is het zo dat het bij 'velen' een formaliteit is. maar kan iemand mij vertellen wat belijdenis inhoud in de chr.ger.kerk? en welke vragen dat zijn?

(o marnix wat jij zei over proberen: je kan het nooit goed doen, dus het blijft altijd een proberen volgens mij:P)

mvg

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2008 16:46

Ik mag het met de pinksteren doen...
Wordt wel spannend! :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2008 11:56

corne91 schreef:had even gegoogled 8) :
Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

dat is geloof ik de oude vertaling zeg maar:)
en inderdaad, het is echt een belijdenis des geloofs, maar opzich vind ik het wel goed, dat je probeerd die vragen te houden zeg maar, ernaar te zullen leven. maar aan de andere kant is het zo dat het bij 'velen' een formaliteit is. maar kan iemand mij vertellen wat belijdenis inhoud in de chr.ger.kerk? en welke vragen dat zijn?

(o marnix wat jij zei over proberen: je kan het nooit goed doen, dus het blijft altijd een proberen volgens mij:P)

mvg

Het gaat om de intentie. Het gaat er niet om dat je alles goed doet, of wel dat je zonder zonde leeft. Je doet belijdenis van het geloof en geloof houdt niet in: Ik kan me volledig aan Gods geboden houden. Als je daar ja op wil zeggen kan je wachten tot je een ons weegt, dat zal je nooit kunnen. Het evangelie houdt echter iets heel anders in en dat heb je als het goed is bij catechisatie wel geleerd. Zie punt 3.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 07 apr 2008 15:38

essieee schreef:Ik mag het met de pinksteren doen...

Ik heb het twee weken geleden gedaan. Ik vond het ook super spannend, maar toch heel mooi. Ik wens jou, en anderen die nog belijdenis hopen te gaan doen, een gezegende dienst toe!

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 23 apr 2008 22:43

Ik doe het voorlopig nog niet.. Ben er persoonlijk nog niet aan toe..
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 apr 2008 22:44

jans1 schreef:Ik doe het voorlopig nog niet.. Ben er persoonlijk nog niet aan toe..

Dan zou ik het ook niet doen!
Ben wel benieuwd wat maakt dat je er nog niet aan toe bent!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 24 apr 2008 09:37

essieee schreef:Ik mag het met de pinksteren doen...

Mooi ess, Gods zegen bij de voorbereiding op de dienst.

Terug naar “Archief”