In het verloren gaan van mensen wordt God verhoogd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2008 15:45

Ik dacht ook dat genade altijd vrij was.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 16:20

Daar ben ik niet op tegen. Wat ik bedoel met 'goedkope genade' is dat gezegd wordt 'God wil vergeven, dat vind ik wel fijn dus geloof ik dat God mij heeft vergeven', zonder dat dit gepaard gaat met een nieuw leven (wedergeboorte). Geloven vanuit de luie stoel, zogezegd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mar 2008 16:56

Hm ja nu ik het weer lees denk ik: genade is toch gratis.
Dat nieuwe leven komt als het goed is vanzelf, door vernieuwing van je denken.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 mar 2008 17:20

André schreef:Ik denk dat toen God dat verhoorde het wel emoties waren die hem tot die beslissing lieten komen. (Overigens het kan ook zo maar zijn dat deze discussie boven mijn 'niveau' gaat.) :wink:
Of dat ik eigenwijs ben….

Ach ja, we hebben allemaal een mening over God. Objectief gezien is die van mij niet beter dan die van jou. Ik denk zelfs: hoe 'intelligenter' de verhandeling over God, hoe groter de kans dat degene die hem voordraagt is als iemand die het recept opeet in plaats van de soep. Uiteindelijk heeft (al dan niet op hoog 'niveau') discussiëren over God in mijn ogen dus niet zo veel zin, afgezien van het feit dat het leuk tijdverdrijf kan zijn. Maar het is alsof je discussiëert over de smaak van een appel (laten we zeggen: die van de boom des levens :P ) - er valt niets zinnigs over te zeggen dat de ervaring recht doet en je weet het pas als je er van doordrongen bent. Daarbij heeft Lao Tse ook een punt: 'Zij die weten spreken niet en zij die spreken weten niet.' Maar ja, soms kan ik het niet laten. ;)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 19:10

Lalage schreef:Hm ja nu ik het weer lees denk ik: genade is toch gratis.
Dat bestrijd ik niet. Maar genade krijg je pas vanuit de relatie met God.
Ach ja, we hebben allemaal een mening over God. Objectief gezien is die van mij niet beter dan die van jou.
Er valt hier objectief helemaal niets te zeggen, want dan zou je op de stoel van God zitten. Maar je kunt wel degelijk discussiëren of de ene visie op God beter is dan de andere. Het lijkt me bijvoorbeeld passender om over God te spreken als een liefdevolle Vader dan als over een of ander spagettimonster. Ik besef dat dat ook afhangt van je ervaringen, maar volgens mij is er bij religieuze ervaringen heel wat gemeenschappelijk.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 19:44

Matthéüs 25
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Jezus kent de bijbel dan waarschijnlijk niet zo goed als ik de reacties van sommigen lees.
Het moest meer zijn van dat je straks eens vermanend word toegesproken door God en dan huppelend naar de hemel.
Als Zoon van God kon Hij dat ook allemaal niet weten natuurlijk.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 19:51

Eeuwig vuur betekent nog niet dat degenen die erin gegooid wordt er eeuwig in ligt.

Jezus was niet alwetend:

32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mar 2008 19:58

eeuwig is niet voor altijd

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 20:18

Cicero schreef:Eeuwig vuur betekent nog niet dat degenen die erin gegooid wordt er eeuwig in ligt.

Jezus was niet alwetend:

32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

Dat gaat over het tijdstip niet de manier over hoe het daar zal gaan.

Mat 25,46
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Eeuwige pijn lijkt me dat je er eeuwig in bent.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 18 mar 2008 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 20:19

Lalage schreef:eeuwig is niet voor altijd

Pijn doet ook geen zeer

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 20:25

Serieus, eeuwig betekent in de bijbel 'heel lang', eeuw-ig is eigenlijk zoiets als eeuw-achtig. In de Bijbel had men nog geen filosofisch begrip van eeuwigheid.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 20:32

Wacht God dan totdat je goed gaar gebakken bent en mag je er dan weer uit?
Om nasmeulend alsnog naar de hemel te mogen.

Lukas 16
25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lázarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.

Eenmaal geoordeeld is er een kloof tussen hel en hemel.
Of Jezus zat er weer eens naast met Zijn gelijkenis zeker.

1 Petr 2,22
Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden;

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 20:38

beeldspraak, beeldspraak. Zo'n gelijkenis wil geen info geven over het 'hiernamaals'.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 20:48

Op 10,6
En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn;

Als eeuwig lange tijd betekend zit je lange tijd ergens waar geen tijd meer is.
Als je een uur moet zijn in ergens waar geen tijd is, zit je er alsnog eeuwig omdat je geen seconde vooruit komt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 20:50

het gaat er in die tekst niet om dat er geen tijd meer zal zijn, maar dat de tijd bijna om is.

NBV:

6 Hij zwoer: ‘Zo waar de schepper van de hemel en alles wat daarin is, en van de aarde met alles wat daarop is, en de zee met alles wat daarin is, tot in eeuwigheid leeft: het is de hoogste tijd!

Terug naar “[Religie] - Open forum”