Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 mar 2008 17:32

Galateia schreef: Haha, gelukkig dat jullie niet 'raar' bevonden zijn :mrgreen:

Kennen ze ons toch niet zo goed als ze denken :mrgreen: Maar goed, er is ons ook gezegd dat een kleine baby niet perse makkelijker is. Ik denk idd dat dat nu wel achterhaald is.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 17 mar 2008 17:38

LauraC schreef:
Galateia schreef: Haha, gelukkig dat jullie niet 'raar' bevonden zijn :mrgreen:

Kennen ze ons toch niet zo goed als ze denken :mrgreen: Maar goed, er is ons ook gezegd dat een kleine baby niet perse makkelijker is. Ik denk idd dat dat nu wel achterhaald is.

Je kunt daar op latere leeftijd juist weer problems mee krijgen. Het is denk ik idd zoals Galateia zei: elke leeftijd vereist gewoon weer een andere aanpak (hebben we op school ook gehad over hechting etc.)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 17:43

Alleen kun je die problemen dus ook weer krijgen als je een jonger kindje adopteert. Als je namelijk een baby adopteert en er vanuit gaat dat het allemaal wel 'vanzelf' gaat, dan zullen de problemen ook niet te overzien zijn...

Elke leeftijd vereist een eigen aanpak. En gelukkig is daar (in elke geval in Nederland) heel veel laagdrempelige hulp voor beschikbaar. Zodat je zeker weet dat wat je doet ook echt goed is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 mar 2008 21:51

*Annet* schreef:Helemaal nu de situatie zo is dat de wachtlijsten zo enorm lang zijn geworden gaan we die andere mensen niet voor de voeten lopen. We kunnen er nog altijd een financiël adoptiekindje bij nemen.

Zo zie ik het niet echt, hoor! Oké, wij hebben twee dochters, maar onze wens voor een derde / vierde etc. kindje is denk ik bijna net zo groot als voor kinderloze echtparen voor hun eerste kind. En de drang om kinderen die het véél slechter hebben dan onze twee meiden te helpen is ook ontzettend groot. 't Is toch niet zo dat er maar een beperkt aantal adoptiekinderen beschikbaar zijn? Als dat zo zou zijn, zou ik het wel weer wat anders vinden. Maar nu zie ik het zo: elk kind wat geholpen kan worden (in onze ogen dus: geadopteerd) is er weer één. En ja, de wachtlijst zal daar dus wel langer door worden. Maar zolang iedereen dan toch nog op deze manier een kind kan krijgen vind ik het geen 'voor de voeten-loperij'.

Aan de andere kant: een financieel adoptiekindje is natuurlijk ook wel een mooi iets. Je helpt een kind in zijn eigen land en situatie. Maar ik wil zo graag 'moeder' voor zo'n kind zijn...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 22:13

Ik vind dat ouders die een tweede, derde, vierde of... kind willen adopteren daar net zoveel recht op hebben als kinderen die geen kinderen kunnen krijgen. Ik denk dat het niet eens een kwestie is van 'recht hebben op', dat is de verkeerde woordkeuze, maar jullie begrijpen me wel.

Wanneer mensen bereid zijn alle stappen te ondernemen en alles te doen voor een een kindje en geschikte ouders zijn, dan zou ik niet weten waarom je iemand voor de voeten zou lopen. Want je moet precies dezelfde procedure doorlopen!

Wanneer iemand biologische kinderen heeft, dan vind ik wel dat de ouders het nieuwe kindje op precies dezelfde manier moeten liefhebben, koesteren en verzorgen als hun biologische kind(eren). Maar dat lijkt me logisch!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 mar 2008 22:20

Galateia schreef:Wanneer iemand biologische kinderen heeft, dan vind ik wel dat de ouders het nieuwe kindje op precies dezelfde manier moeten liefhebben, koesteren en verzorgen als hun biologische kind(eren). Maar dat lijkt me logisch!

Als mensen horen dat we graag nog kinderen willen adopteren, dan vragen ze ook heel vaak: Maar kan je dan wel net zoveel van die kinderen houden als van je eigen kinderen? Ons antwoord is altijd: JA!!! Het is dan toch ONS kind?? Wat dat betreft zou ik ons adoptiekindje nu gelijk al willen hebben en willen liefhebben, maar ja, hij / zij zal waarschijnlijk nog geboren moeten worden...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mar 2008 06:43

Nou, Merisja, mensen zijn daar echt mee bezig. Die kunnen dat vaak niet begrijpen. Heerlijk om te lezen, dat dat voor jullie niets uit maakt. Want zo hoort het ook, anders ben je gewoon niet geschikt om te adopteren, vind ik!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mar 2008 06:53

Om nog even terug te komen op die afwijzing van die mensen: hieronder een lijstje van 'problemen', maar dat zijn problemen die door sommige landen als problemen worden gezien.

Niet alles geldt ook voor de Kinderbescherming. Misschien dat punt 3 een basis vormde om echt op zoek te gaan naar een reden. Maar deze lijst somt in elk geval wat problemen op, die een gezinsrapport kan geven. Ik heb het hiervandaan geplukt: http://www.adoptie.nl/pdf/Capgemini,%20bijlage%20A.pdf

Problemen:

1. Raadsrapporten geven soms zeer specifiek hun wensen aan: bv tav leeftijd en gezondheid. Dit leidt tot onnodige uitsluiting (bv kind van 37
maanden met scheel oog als 36 maanden en goede gezondheid wordt gevraagd).

2. Vermelding dat echtpaar kind uit Azië wil, terwijl land waar ze voor aanmelden in Zuid Amerika ligt.

3. Rapporten van streng gelovige ouders worden regelmatig afgewezen: ‘Moeder draagt uitsluitend rokken, op zondagen mogen geen spelletjes worden gespeeld’.

4. Rapporten worden regelmatig afgewezen als ouders hulpheeft gehad of psychiatrische problemen of lichamelijke ziekte of pillen. Uitgebreide uitleg is dan nodig.

5. Interculturele interpretatie van zaken. Vb: ‘ouders hebben een tijd een pleegkind in huis gehad’. Wordt afgewezen omdat men vraagt: ‘waarom dat kind dan niet geadopteerd?’

6. Beginseltoestemming. Daar staat altijd de toestemming in voor 1 kind. Schriftelijke uitleg van Min.van Justitie waarin staat dat na indicatie van sibling uit het buitenland, alsnog een toestemming wordt verleend lost niet veel op. Andere landen geven meteen toestemming voor twee
kinderen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 mar 2008 09:35

Gewoon ff vragie: zou zo'n ventje van 3 maanden al hechtingsproblemen kunnen hebben? Als je hem zo ziet op die foto, hij lachtte zo mooi naar zijn papa dat ik dacht: o wat een tevreden mannetje, hij zal het vast wel goed naar zijn zin hebben bij hun.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 mar 2008 10:31

*Annet* schreef:Gewoon ff vragie: zou zo'n ventje van 3 maanden al hechtingsproblemen kunnen hebben? Als je hem zo ziet op die foto, hij lachtte zo mooi naar zijn papa dat ik dacht: o wat een tevreden mannetje, hij zal het vast wel goed naar zijn zin hebben bij hun.

Ja hij ziet er heel tevreden uit he. Het is volgens mij een heel vrolijk mannetje! Hechtingsproblemen kan, maar het ligt er een beetje aan hoe het de eerste maanden van zijn leventje is gegaan. Ik weet iig zeker dat hij een superstel ouders krijgt aan hen!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mar 2008 12:01

Ja, natuurlijk kan hij hechtingsproblemen krijgen! Maar ik denk - want zo te lezen zijn zijn ouders goed voorbereid? - dat ze het wel goed zullen aanpakken. Dat is gewoon heel erg belangrijk.

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 18 mar 2008 12:18

vind dit zelf een ontzettend mooi voorbeeld van hoe adoptie wel goed kan gaan:

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=6663583&md5=f0eb98b19769523d2e17f45caeaca69a

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mar 2008 12:24

Debbie, de link werkt niet!

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 18 mar 2008 18:32

ow jammer, ga naar de index van uitzendin gemist,
bij de letter e
dan opzoeken:
een goed begin,
en dan de 2e uitzending volgens mij,
er moet staan: aflevering1.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 18 mar 2008 18:40

is dat van die vier kids uit Polen? Dat is idd super..!! Moet je echt kijken, Galateia! Je kunt em ook kijken via de EO site nog.

Terug naar “Archief”