Hippieblijhoofd schreef: @Cicero: ik snap niet hoe je deze twee posts kunt maken, ze lijken elkaar tegen te spreken. Of wijs je op iets anders met 'dat is Bijbels'?
Cicero schreef:Het is een verschrikkelijke leer, maar hij wordt gehuldigd door alle ds. G.H. Kersten-aanhangers en rechtser.
Cicero schreef:Dat is niet ingewikkeld, maar dat is Bijbels...
Het eerste meen ik, in de tweede post speel ik de advocaat van de duivel (duivel

).
@Collateral: Ik weet trouwens niet of Calvijn voor 100% achter de stelling staat dat God geen emoties heeft.
Verder, ik vind het nogal aanmatigend als iemand zegt dat hij/zij weet hoe goed eigenlijk is achter de beeldspraak die we in de Bijbel vinden. ('Er staat wel dat God berouw heeft, maar eigenlijk...') Tegenover een abstract (godsdienst)filosofisch godsontwerp zou ik toch liever de poëtische variant van de Bijbel nemen. Het is de vraag of wij meer over God kunnen zeggen dan in metaforen, met behulp van onze verbeelding.
Wat betreft het onderwerp van dit topic:
Het is vanuit de Bijbel heel duidelijk dat God wil dat iedereen gered wordt. Daaruit kun je afleiden dat God het niet fijn vindt om mensen te straffen (pedagogisch?). Toch is dat de uiterste consequentie van de menselijke vrijheid. En let wel, dat heeft niets met voorbeschikking te maken.
Als je redeneert: 'als God wil dat iedereen gered wordt dan wordt ik ook gered dus zit het wel goed', doe je een onlogische stap, nl. je redeneert vanuit dat God het wil naar dat het ook werkelijk gebeurt. Dat is niet noodzakelijk. Ik hecht aan relationaliteit. Gods heil komt tot stand in een relatie. De uitdrukking dat God wil dat iedereen gered wordt is dan ook niet een premisse waaruit men kan deduceren, maar een uitnodiging waarop men mag ingaan.