Moderator: Moderafo's
Joepie Meloen schreef:Het is zeker goed om dat te onderzoeken. Maar ik denk dat dat minder te maken heeft met uiterlijke aspecten en de prediking dan wat er innerlijk in de mens leeft. Het clichébeeld wat hier getekend wordt door sommigen, dat velen niet durven aangaan doordat ze iets moeten hebben meegemaakt is onjuist. En daar ageerde ik in principe tegen, als voorbeeld dat je daar heel moeilijk gevolgtrekkingen uit kunt opmaken.
Joepie Meloen schreef:Het is zeker goed om dat te onderzoeken. Maar ik denk dat dat minder te maken heeft met uiterlijke aspecten en de prediking dan wat er innerlijk in de mens leeft. Het clichébeeld wat hier getekend wordt door sommigen, dat velen niet durven aangaan doordat ze iets moeten hebben meegemaakt is onjuist. En daar ageerde ik in principe tegen, als voorbeeld dat je daar heel moeilijk gevolgtrekkingen uit kunt opmaken.
Volgens mij is de hoeveelheid dominees in die kerkverbanden nou verbonden met de toelatingseisen en zoals C.S.L Janse ooit heeft geschreven in het Reformatorisch Dagblad 'Het water om de Boezemsingel is diep'. Ofwel, veel mensen voelen de vrijmoedigheid niet om er aan te beginnen.. (Natuurlijk, degenen die waarlijk geroepen zijn zullen worden uitgestoten door de Heere zal men dan zeggen).Die vragen zijn inderdaad heel bekend! Wat jij beschrijft gebeurde alleen enkele eeuwen terug. In mijn vorige posting heb ik aangegeven dat de tijden toen ook heel anders waren. Er waren toen ook veel meer dominees. Waarom waren die er toen ook veel meer?
Absoluut dat is erg genoeg er zijn verschrikkelijk veel kerken gesloten in de afgelopen 50 jaar. Alleen is het niet vreemd te noemen dat bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten groeien en er niet echt 'meer' mensen aan het Avondmaal deelnemen.Ik denk dat we moeten constateren dat er minder geestelijk leven is dan toen. En dat is erg genoeg.
Nou ja, wanneer je als kerkverband zegt dat je wél geloofsbelijdenis kunt doen maar ondertussen niet aan het avondmaal deelneemt (of zelfs: mag deelnemen). Vind ik dat toch hoogstends verdacht. Hebben 'de anderen' geen recht op ondersteuning van hun beleden geloof?Het kan goed zijn dat toen alle jongeren die belijdenis deden gelijk aan het Avondmaal gingen. Dat is echter geen bewijs dat de prediking e.d. rechtzinnig was. Mijns inziens zijn zulk soort dingen heel moeilijk te bewijzen, en is het gevaarlijk om zulke gevolgtrekkingen te maken.
Is dat door jou genoemde 'clichebeeld' dan vreemd? Het is niet vreemder dan het clichebeeld van volle avondmaalstafels in lichtere kringen. Het is gewoon allebei waar. Er zit heel wat achter, de kerken waar de avondmaalstafels vol zitten hebben over het algemeen een breedstroom-verbondsvisie (de gehele kerkelijk gemeente behoord tot het verbond) daar waar niet, is er sprake van een smalstroomverbondsvisie daar waar slechts de uitverkorenen behoren tot het verbond. Als je dan kijkt in de formulieren is dat het avondmaal bedoeld is voor Gods verbondskinderen. Tja.Het is zeker goed om dat te onderzoeken. Maar ik denk dat dat minder te maken heeft met uiterlijke aspecten en de prediking dan wat er innerlijk in de mens leeft. Het clichébeeld wat hier getekend wordt door sommigen, dat velen niet durven aangaan doordat ze iets moeten hebben meegemaakt is onjuist. En daar ageerde ik in principe tegen, als voorbeeld dat je daar heel moeilijk gevolgtrekkingen uit kunt opmaken.
rafaell schreef: Wat ik me wel afvraag is waarom al die mensen die niet aangaan belijdenis van het geloof hebben gedaan.
Marnix schreef:Ik sluit me bij Rafael aan: Waarom hebben die mensen dan belijdenis gedaan?
Marnix schreef:En een andere vraag: Waarom verschilt dit dan zo per kerkverband? Zitten er in het ene kerkverband veel meer mensen die van binnen toch niet willen (en idem dito voor plaatselijke kerken binnen een specifiek kerkverband)? Het lijkt me ook wat vreemd te stellen dat dat percentage gelijk is maar dat in al die "lichtere kerken" iedereen maar aangaat, terwijl het merendeel hem niet wil volgen?
Marnix schreef:Kortom, volgens mij is de stelling dat het meer met innerlijk / karakter te maken maken heeft maar ten dele juist en dan wel dat deel, dat karakter / innerlijk ook gevormd kan worden. Er zitten echt niet meer bezwaarden in het ene kerkverband omdat ze zo geboren zijn, hooguit omdat ze zo gevormd zijn door de kerkcultuur.
CaptainCaveman schreef:Clichébeeld?
Bij vrijwel ieder avondmaal wat ik in de GG meegemaakt heb, haalde ds. Karels dit aan: 'ik weet dat er velen onder ons zijn die niet durven, maar...'.
Raido schreef:Volgens mij is de hoeveelheid dominees in die kerkverbanden nou verbonden met de toelatingseisen en zoals C.S.L Janse ooit heeft geschreven in het Reformatorisch Dagblad 'Het water om de Boezemsingel is diep'. Ofwel, veel mensen voelen de vrijmoedigheid niet om er aan te beginnen.. (Natuurlijk, degenen die waarlijk geroepen zijn zullen worden uitgestoten door de Heere zal men dan zeggen).
Raido schreef:Absoluut dat is erg genoeg er zijn verschrikkelijk veel kerken gesloten in de afgelopen 50 jaar. Alleen is het niet vreemd te noemen dat bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten groeien en er niet echt 'meer' mensen aan het Avondmaal deelnemen.
Raido schreef:Nou ja, wanneer je als kerkverband zegt dat je wél geloofsbelijdenis kunt doen maar ondertussen niet aan het avondmaal deelneemt (of zelfs: mag deelnemen). Vind ik dat toch hoogstends verdacht. Hebben 'de anderen' geen recht op ondersteuning van hun beleden geloof?
Raido schreef:Is dat door jou genoemde 'clichebeeld' dan vreemd? Het is niet vreemder dan het clichebeeld van volle avondmaalstafels in lichtere kringen. Het is gewoon allebei waar. Er zit heel wat achter, de kerken waar de avondmaalstafels vol zitten hebben over het algemeen een breedstroom-verbondsvisie (de gehele kerkelijk gemeente behoord tot het verbond) daar waar niet, is er sprake van een smalstroomverbondsvisie daar waar slechts de uitverkorenen behoren tot het verbond. Als je dan kijkt in de formulieren is dat het avondmaal bedoeld is voor Gods verbondskinderen. Tja.
rafaell schreef:Hoe kun je nu belijdenis doen als je niet gelooftHet is geloofsbelijdenis en geen leerbelijdenis. Hoe kun je overigens overtuigd zijn van een leer als je het niet ondervonden hebt? Maarja, de leer in de ultra orthodoxe kerken is natuurlijk ook niet meer in overeenstemming met de reformatie (zie onder andere het boek van Van der Zwaag).
CaptainCaveman schreef:Joepie Meloen schreef:Het is zeker goed om dat te onderzoeken. Maar ik denk dat dat minder te maken heeft met uiterlijke aspecten en de prediking dan wat er innerlijk in de mens leeft. Het clichébeeld wat hier getekend wordt door sommigen, dat velen niet durven aangaan doordat ze iets moeten hebben meegemaakt is onjuist. En daar ageerde ik in principe tegen, als voorbeeld dat je daar heel moeilijk gevolgtrekkingen uit kunt opmaken.
Clichébeeld?
Bij vrijwel ieder avondmaal wat ik in de GG meegemaakt heb, haalde ds. Karels dit aan: 'ik weet dat er velen onder ons zijn die niet durven, maar...'.
Joepie Meloen schreef:Mijns inziens heeft dat te maken met de prediking in de verschillende kerkverbanden. Dat heeft niet zozeer te maken met het innerlijk van de mensen, dat ben ik met je eens. Ik gaf het feit van het innerlijk niet zozeer als verschil tussen de kerkverbanden. Het gemakkelijker aangaan geeft niet per direct aan dat er een ander soort mensen in de kerk zit, alhoewel dat eventueel zou kunnen.
De vraag is dan echter waar dat niet durven uit voortkomt. Ik heb deze uitspraak zelf nog nooit zo gehoord, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich niet waardig vinden om aan het Avondmaal deel te nemen. Maar ik denk dat dat ook te maken heeft met accenten in de prediking en met de prediking zelf.
Is het niet wat opvallend dat in de GG en de GGiN/OGG een groot te kort aan predikanten is? En dat dit in de PKN, GKV of HHK niet het geval is? Het gaat niet zozeer om de eisen van opleidingshoogte maar om het praten over je bekering, wat door de broeders curatorium 'gewogen, gewogen en mogelijk te licht bevonden'.Ik vraag me af of dat het aantal dominees zo sterk heeft doen afnemen. Mijns inziens was het vroeger door de universitaire opleiding die dominees moesten halen zeker zo moeilijk om dominee te worden als tegenwoordig. Er waren toen ook bepaalde eisen.
Als iemand echt dominee moet worden, kan ik me niet voorstellen dat diegene wordt tegengehouden door wat toelatingseisen.
DOe eens gewoon een 1 + 1 = 2Volgens mij keren we dan weer aan het begin van de discussie terug, waarbij we o.a. de vraag hebben gesteld of het aantal mensen iets zegt van het aantal Avondmaalgangers.
En waarom, O Jopie Meloen, om welke reden gaan deze mensen dan niet aan het avondmaal?Het clichébeeld is ontstaan door te stellen dat mensen niet durven aangaan. Dat is wat anders dan het beeld wat geschetste wordt van de lichtere kerken. Er is hier alleen gezegd dat daar de Avondmaalstafels voller zijn. En dat is een feit, en geen clichébeeld.
Joepie Meloen schreef:Mensen gaan om verschillende redenen niet aan het Avondmaal. Inderdaad kunnen bovengenoemde dingen meespelen, maar mijns inziens zijn dat niet de hoofdredenen. Ik denk dat de verkeerdheid in de mens zelf de oorzaak is, en niet het niet durven. Dat zou verhoudingsgewijs ook totaal niet kloppen.
Veel dingen hebben zeker te maken met kerkcultuur. Maar is het niet te simpel om dit allemaal maar onder het kopje kerkcultuur te schuiven?
@Raido: Op zich wil ik best op je andere dingen ingaan, maar dat wijkt af van dit topic, dan zouden we een apart topic daarvoor eventueel kunnen openen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten