Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 mar 2008 20:14

Ja, die vakanties, zalig gewoon. Ik werk nooit langer dan 8 weken achter elkaar, dan heb ik verplicht minimaal een week vrij. En in de zomer zit ik 2 maanden thuis (zeker op de middelbare school: 7 weken vakantie + vlak voor en en vlak na de vakantie hier en daar een vrije dag!)

Nadeel: altijd dure vakanties. Maar dat weegt niet op tegen de handigheid later met de kinderen en oppas. Maar daar was het mij niet op te doen, maar bedacht ik me later wel ineens!

Daar staat wel tegenover dat ik in sommige weken veel in de avond moet doen. Ik heb alleen maar bovenbouw (dit jaar in elk geval) en die klassen kostten veel werk. Maar mijn 6de klassen houden weer op na het eindexamen... dus dan heb ik ineens bijna niets meer te doen!

Ach ja. Ben happy met mijn baan. Lang leve de vakanties!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2008 21:29

jamillah schreef:
Galateia schreef:Jamillah, wat is nou 2 jaar? Over 2 jaar laat jij die **** gewoon even een poepie ruiken :mrgreen:

Ghe, inderdaad!

Aan de ene kant snap ik die reacties wel een beetje, omdat ik wel vaker bevliegingen heb (gehad).. Maar dit is een droom van me die ik al sinds de kleuterschool (!) heb gehad. In groep drie liep ik al regelmatig naar mijn kleuterjuf om te vragen of ze nog 'werkjes' had. In groep 8 mocht ik na schooltijd de kleuterjufs helpen met opruimen, cadeautjes inpakken, kringetje maken etc (sja, onderaan beginnen :lol: )
In de derde van de mavo liep ik mijn snuffelstage in groep 3 en mocht ik lesjes geven als dictee en taal (jaja Aragorn, tot en met groep 3 gaat het goed met taal.. 8) )
Opleiding tot onderwijsassistent gedaan, tweede jaar stage op SBO groep 3 en tweede stage kleuters. Toen 3 mnd pabo gedaan, gestopt en vervolgens 3 jaar een eigen psz. Met dus mijn eigen klasje.

Ah, je wilt dus echt met die kleine koters werken? Wel jammer dat je daarvoor tegenwoordig toch de hele PABO moet doen, mijn moeder heeft vroeger nog de aparte kleuterleidsteropleiding gedaan en daarvoor waren de eisen wbt taal en rekenen waarschijnlijk een stukje lager.

Dus omdat je het toch zult moeten leren: het is wegwaait. :puh:

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 17 mar 2008 12:20

jamillah schreef:Ik heb trouwens een keuze mogen maken. Met het oog op mijn jonge gezinnetje heb ik besloten over 2 jaar in september te beginnen in Ede. Voor na de zomervakantie ga ik alvast solliciteren voor parttime onderwijsassistent om weer een beetje 'in het vak' te komen.

Het liefst was ik morgen begonnen met de studie maar ach. Hier sta ik. Ik kan niet anders. 8)

Heel vervelend trouwens dat ik nu opmerkingen krijg uit mn omgeving van: ik wist wel dat je niet zou gaan... En mn schoonzusje zei zelfs:'Ik moet het nog zien dat je het red.'

Gaaf dat je de pabo gaat doen! Ik heb er ook voor gekozen en ben nu bezig met afstuderen. :D

Ik weet niet of jij van het bestaan van de "digipabo" afweet? Deze variant wordt aangeboden door Hogeschool Inholland. In ieder geval in Den-Haag, voor de rest weet ik het niet. Bij deze variant krijg je opdrachten via de email en moet je veel zelfstudie doen. Ideaal als je thuis wilt blijven om op je kinderen te passen, toch?

En verder...in mijn eerste jaar van de pabo zaten 60 studenten. De helft is afgevallen, de meesten na het eerste jaar al. Dit kwam omdat de studie en stage tegenviel, studenten hadden zich niet goed georiënteerd. De andere reden was taal en rekenen, je eigenvaardigheid moet voldoende zijn. Jammer dat veel studenten de toetsen niet halen, want het is gewoon een kwestie van regels leren en deze toepassen. Misschien is het helemaal niet gek om een beetje te gaan oefenen met taal en rekenen als je denkt dat het je moeite gaat kosten?
Dus, dat.

André

Berichtdoor André » 17 mar 2008 14:04

Misschien is het helemaal niet gek om een beetje te gaan oefenen met taal en rekenen als je denkt dat het je moeite gaat kosten?
Precies, de pabo is niet voor niets een HBO opleiding. :clown:
Als opbouwende kritiek, oppassen doe je op kinderen van een ander.... :wink:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 mar 2008 09:30

MissF schreef:En volgens mij is het gewoon erg handig om parttime te werken.
Als ik ooit kinderen heb, dan ga ik er ook over denken de pabo alsnog af te maken. Al vind ik dat minder leuk dan mijn werk nu. maar in mijn werk nu moet ik altijd onregelmatig werken en diensten van minimaal 8 uur. En als ik dat dan niet meer wil heb ik pech, en kan ik in een logeerhuis gaan werken, elk weekend 16 uur, maar dat vind ik ook zo wat.
Dan is onderwijzeres ideaal. Al mijn vriendinnen, op 1 na, zijn juf, en hebben een heerlijke toekomst, die kunnen gewoon zeggen als ze een kindje hebben:' Ik wil woensdagochtend en vrijdagochtend werken.'
En het wordt geregeld. Ik kan dat helaas niet.
Ik denk idd dat dat wat lastiger wordt. Mijn collega bij de Hema kon gewoon maandag-woensdag-vrijdag werken (dan kon ze oppas krijgen) en de rest was ze vrij. Geen weekenden niks! Daar hoefden ze haar ook niet voor te vragen want dan kwam ze toch niet. Man is vrachtwagenchauffeur is blij als hij eindelijk het weekend thuis is om z'n zoon ook te zien!
Anyway, ik merk wel aan mijn collega's op m'n werk hoe moeilijk het is om weet terug als moeder de zorg in te gaan. Ze willen dan bijv. bepaalde dagen werken en dan wordt naar mijn idee verschrikkelijk onderhandeld (dat hoor je later ook) om het voor elkaar te krijgen. Jammer vind ik dat! In principe begrijp ik hun ook wel: je wilt niet fulltime bezig zijn omdat je kind(eren) hebt, en hun willen het liefst dat ze weer zo veel mogelijk aan de slag gaan omdat ze personeelstekort hebben!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 mar 2008 17:03

k ben dan wel geen moeder maar ik wil wel weer een opleiding/studie gaan volgen. Wat is raadzaam dit jaar in sept. beginnen of volgend jaar?

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 19:25

Evelien schreef:k ben dan wel geen moeder maar ik wil wel weer een opleiding/studie gaan volgen. Wat is raadzaam dit jaar in sept. beginnen of volgend jaar?

Ligt er natuurlijk aan wát je gaat doen en hoe je situatie is. Persoonlijk vind ik dat zodra het ook maar even kan je gelijk moet beginnen. Waarom zou je het uitstellen? Maar er kunnen altijd dingen zijn waardoor het wel zinvol is nog een jaar te wachten. Per situatie verschillend dus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 mar 2008 20:15

ik wil zeg maar leren en werken gaan doen!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 20:16

in de zorg evelien? als je in september wil beginnen moet je nu meestal al beginnen met solliciteren enz want zit vaak zo vol.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 mar 2008 20:17

nee niet in de zorg!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 20:18

ga je iets heel anders doen of niet?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 mar 2008 20:18

spw - kinderopvang.

Toen ik dat zondag vertelde aan mijn ouders en m'n zus en zwager zeiden ze: moet je doen! Past helemaal bij jouw! Dus nu zit ik er zeker aan te denken om dat te gaan doen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 20:22

gaaf!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 20:44

Gaaf Evelien! Lekker snel beginnen joh, des te eerder ben je er van af!
Mijn vriendin en ik hebben vanavond besloten om als we oud en wijs zijn (het liefst als we kindjes hebben en ook die een beetje oppgevoed hebben) samen een bedrijf te starten voor tienermoeders.
Dat lijkt me echt ideaal, eerst lekker jong moeder zijn en dan nog doen wat ik écht wil in mijn werk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 21:32

Evelien schreef:spw - kinderopvang.

Leuk joh! Dan zou ik gelijk beginnen, ja. In de kinderopvang zijn vacatures genoeg (tenminste, bij ons in de buurt). En je kan niet eerder aan de slag in de kinderopvang vòòr je met een opleiding begonnen bent. Kan je lekker per sep beginnen met werken en leren tegelijk. Anders zit je toch nog een jaar aan je huidige baan vast. Hier en daar misschien wat open dagen bezoeken? Of zijn die allemaal al geweest... :?:

Terug naar “Archief”