Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 mar 2008 23:00

jamillah schreef:Ik woon in principe dichter bij Gouda. (als je de pont mee hebt 8) ) maar door verschillende mensen werd mij Ede aangeraden omdat het een goede school is. Heel bekend bij heel veel verschillende basisscholen. (de basisschool in ons dorp bijv neemt graag studenten 'van Ede' aan.

Veel praktijk, minder theorie. Christelijk. En verder nooit gekeken dan mn neus lang is. Het is Gouda of Ede, geen idee of en waar op andere scholen een PABO zou zijn. Je gaat toch naar een school waar je al ooit (goede verhalen) van hebt gehoord?

Ja, als je niets anders hoort om je heen, dan denk je misschien dat dat de enige goede PABO's zijn. Maar nu je toch nog even wacht met de start van de opleiding, kun je misschien eens kijken dichter bij huis. Reistijd kan een grote belemmering zijn, het kost veel tijd, etc. Kijk eens iets verder dan je neus lang is! Waarom moet de school bijvoorbeeld christelijk zijn? Je bent een volwassen vrouw, die (neem ik aan) geen beschermende omgeving meer nodig heeft en zelf haar eigen mening wel heeft.

En ik neem aan dat er meer scholen zijn in jouw dorp of in de nabije omgeving. Ook scholen die wellicht wat minder waarde hechten aan een Ede-opleiding. Ook op een niet-christelijke school, of een school waar het geloof slechts een kleine plaats heeft in het curriculum, kun je als docent prima uit de voeten!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 mar 2008 23:05

Galateia schreef:Jamillah, wat is nou 2 jaar? Over 2 jaar laat jij die **** gewoon even een poepie ruiken :mrgreen:

Ghe, inderdaad!

Aan de ene kant snap ik die reacties wel een beetje, omdat ik wel vaker bevliegingen heb (gehad).. Maar dit is een droom van me die ik al sinds de kleuterschool (!) heb gehad. In groep drie liep ik al regelmatig naar mijn kleuterjuf om te vragen of ze nog 'werkjes' had. In groep 8 mocht ik na schooltijd de kleuterjufs helpen met opruimen, cadeautjes inpakken, kringetje maken etc (sja, onderaan beginnen :lol: )
In de derde van de mavo liep ik mijn snuffelstage in groep 3 en mocht ik lesjes geven als dictee en taal (jaja Aragorn, tot en met groep 3 gaat het goed met taal.. 8) )
Opleiding tot onderwijsassistent gedaan, tweede jaar stage op SBO groep 3 en tweede stage kleuters. Toen 3 mnd pabo gedaan, gestopt en vervolgens 3 jaar een eigen psz. Met dus mijn eigen klasje.

Nu krijg ik weer helemaal de kriebels als ik op school kom om bijv mn zoontje op te geven en zelfs als ik langs de school loop of fiets en de kleuterklasjes zie dan loop ik helemaal te fantaseren hoe het zou zijn als ik daar achter het raam zou zitten :mrgreen:

Kortom, het is een rode draad door mn leven. Vanmiddag heb ik tijdens de verkoopdag van de kerk bij een spel moeten zitten. Ik merk hoe leuk ik het vind om met kinderen om te gaan, om ze iets uit te leggen etc.

Heel irritant als er dan mensen zijn die voor je gevoel een mes in je rug steken en je droom als een luchtballonnetje zien wat of wegwaaid of lek gaat.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 mar 2008 23:09

jamillah schreef:Heel irritant als er dan mensen zijn die voor je gevoel een mes in je rug steken en je droom als een luchtballonnetje zien wat of wegwaaid of lek gaat.

Nou, sta gewoon niet toe dat ze een mes in je rug steken. Dat lukt ze alleen als jij je rug naar hen toekeert. Dus... over 2 jaar zullen ze versteld staan van juf Jamillah. Meid, al was het pas over 10 jaar...

Jij hebt tenminste dromen. Dat kan niet iedereen zeggen!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 mar 2008 23:16

Galateia schreef:
jamillah schreef:Heel irritant als er dan mensen zijn die voor je gevoel een mes in je rug steken en je droom als een luchtballonnetje zien wat of wegwaaid of lek gaat.

Nou, sta gewoon niet toe dat ze een mes in je rug steken. Dat lukt ze alleen als jij je rug naar hen toekeert. Dus... over 2 jaar zullen ze versteld staan van juf Jamillah. Meid, al was het pas over 10 jaar...

Jij hebt tenminste dromen. Dat kan niet iedereen zeggen!

Thanks en je hebt gelijk ook, schijt an de mensheid is wat we hier dan zeggen in Bles 8)

Om nog even terug te komen op je eerdere post. Het liefst zou ik wel werkzaam willen worden op een PC school. Ik denk dat ik me daar het meest thuis zal voelen. En natuurlijk zijn de bijbelverhalen wel een van de leukste dingen om te doen in een kleuterklasje. :) Het is wel prettig om met collega's op 1 lijn te staan qua geloof. Althans dat vind ik. Ik zeg niet dat ik niet zou kunnen functioneren op een obs maar als ik mn gevoel af ga dan kies ik toch voor de PC, reformatorisch hoeft ook weer niet persé. Hoewel ik in die paar maanden pabo wel een weekje stage heb gelopen op een refoschool, was erg leuk. Warm clubje mensen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 mar 2008 11:17

En moet je voor die christelijke scholen perse naar Gouda of Ede? En dan de andere kant op geredeneerd: sluit je door naar Ede of Gouda te gaan ook niet bepaalde basisscholen uit?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mar 2008 13:15

Heel irritant als er dan mensen zijn die voor je gevoel een mes in je rug steken en je droom als een luchtballonnetje zien wat of wegwaaid of lek gaat.

Tsssk..je weet wie het zegt hè..Kom op meis! Laat je niet gek maken door haar! Dat ze zelf op het laatste nippertje gestopt is wil niet zeggen dat iedereen zo in elkaar zit.. :roll:

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 mar 2008 14:51

Toch super dat je er voor gaat, hoor, Jamillah! Ook al duurt het dan nog even, als het maar zover komt! Ik herken je gevoel wel heel erg. Toen ons dochtertje vijf maanden geleden geborern werd, had ik ook zo iets van: ik ga pas de Pabo doen als zij op school zit. Maar dat betekent dat wel nog vier jaar wachten; da's dan echt super lang. Toen hebben we gekeken of het nu al niet haalbaar zou kunnen zijn. Qua oppas en eventueel werk zou het moeten gaan lukken, dus ik ga het gewoon proberen. Jij gaat de Pabo nu dan in twee jaar doen? dan ben je toch nog even snel klaar als wanneer je nu met de avondopleiding zou gaan beginnen! Maakt dan ook niet uit, toch? In ieder geval alvast heel veel succes en hopelijk vind je alvast een baan als OA!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 mar 2008 16:02

Merisja: spannend zeg! Heel knap dat je de beslissing hebt genomen en de stap durft te wagen. Veel succes als je de opleiding gaat beginnen! :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 mar 2008 16:05

De PABO is populair onder moederend refoweb!

Wel cool! 8)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mar 2008 16:25

leraar tekort he. :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 mar 2008 16:26

Voor het basisonderwijs is dat erg regio-gebonden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 mar 2008 18:17

En volgens mij is het gewoon erg handig om parttime te werken.
Als ik ooit kinderen heb, dan ga ik er ook over denken de pabo alsnog af te maken. Al vind ik dat minder leuk dan mijn werk nu. maar in mijn werk nu moet ik altijd onregelmatig werken en diensten van minimaal 8 uur. En als ik dat dan niet meer wil heb ik pech, en kan ik in een logeerhuis gaan werken, elk weekend 16 uur, maar dat vind ik ook zo wat.
Dan is onderwijzeres ideaal. Al mijn vriendinnen, op 1 na, zijn juf, en hebben een heerlijke toekomst, die kunnen gewoon zeggen als ze een kindje hebben:' Ik wil woensdagochtend en vrijdagochtend werken.'
En het wordt geregeld. Ik kan dat helaas niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 mar 2008 18:48

Toen ik na een aantal jaar gewerkt te hebben, weer ging leren kreeg ik, ook vooral van mijn ouders, absoluut geen support bij hetgeen ik wilde gaan doen. Maar dikke schijt, ik ging toch. De school viel reuze tegen, maw hetgeen ik voor leerde was leuk maar de school niet. Ik heb het ze natuurlijk niet gezegd maar dankzij de steun van mijn love toch volgehouden. Door die opleiding kon ik tijdens mijn getrouwde bestaan toch nog mooi 5 jaar part time werken.

In de tijd dat ik plannen maakte voor de opleiding had ik nog geen verkering en moest er niet aan denken tot mijn 65ste lopende band werk te blijven doen. Dat was de reden dat ik weer ging leren. Was wel even een tegenvaller: ik was 20 en kwam bij pubers van 16 in de klas. Op die school werd je erg kinderachtig behandeld en als je al een paar jaar hebt gewerkt valt dat echt niet altijd mee.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 mar 2008 18:51

Ik werk in het middelbaar onderwijs en ik bepaal ook grotendeels mijn eigen rooster: als ik een ochtend of een middag niet wil werken, dan geef ik dat gewoon door. Zo kan ik voor elk schooljaar weer bepalen wanneer ik wil werken :mrgreen:

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 mar 2008 20:08

Wat ik zelf ook een echt voordeel vind is dat je de vakanties ook (grotendeels) vrij bent. Geeft toch een soort break. Én handig in bijv de grote vakantie als je oppas op vakantie is en je geen ander kan krijgen.

Terug naar “Archief”