Uitvaart enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 12:45

Klopt, dat wisten wij als kinderen ook. En dat vond ik ook gewoon fijn om te weten. Het waren ook geen familieleden, maar vrienden van mijn ouders!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2008 12:48

Ik weet niet eens óf m'n ouders wel zoiets geregeld hebben en de gedachte is eigenlijk ook nooit in me opgekomen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2008 21:52

jamillah schreef:Dat is ook de reden dat wij geen uitvv hebben afgesloten. Alleen wij moeten dan wel weer zorgen dat we geld hebben staan omdat onze ouders wat minder bedeeld zijn. Ik zou niet willen dat ze voor mijn begrafenis geld moeten ophoesten, zeker omdat ze zelf ook altijd geld achter de hand hebben voor hun eigen uitvaart.
Nou en dat is precies de reden waarom wij WEL een verzekering hebben. Ik wil mijn kinderen en nabestaanden niet met de financiele problemen opzadelen omdat ik niet verzekerd was.
Stel: je hebt een dikke spaarrekening, denkt genoeg te hebben voor de uitvaart en door onverwachte kosten slinkt je spaarrekening. Hoe denk je dan dit op te lossen als er iemand komt te overlijden? Het is misschien een raar voorbeeld, maar geld kan altijd opraken. Door wat dan ook! Ik wil liever dan een verzekering dan dat ik mijn kinderen met de uitvaartkosten opzadel.
Onzin verzekering? Welnee! Zie hierboven :wink:
Vaak onderverzekerd? Welnee! We hebben DBV, ben je standaard tot 10.000 euro verzekerd. Volgens mij kan je daar een aardige uitvaart voor regelen :wink:
@Lalage: volgens mij schreef jij dat (anders is het MissF) wij hebben ook een verzekering, mocht mijn man of ik overlijden dat de bank de helft van de hypotheek overneemt zodat de een niet noodgedwongen het huis uit hoeft. Da's ook verrekte handig :P
Om eerlijk te zijn verbaas ik mij hoeveel Christelijke deelnemers hierzo niet verzekerd zijn voor een uitvaart! Ik kan het niet uitleggen maar ik had wel anders verwacht............ :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 mar 2008 22:01

kwebbel schreef:Om eerlijk te zijn verbaas ik mij hoeveel Christelijke deelnemers hierzo niet verzekerd zijn voor een uitvaart! Ik kan het niet uitleggen maar ik had wel anders verwacht............ :shock:

Ik zie eigenlijk niet zo wat het verband is tussen christelijk zijn en een uitvaartverzekering te hebben.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2008 22:13

Haai schreef:
kwebbel schreef:Om eerlijk te zijn verbaas ik mij hoeveel Christelijke deelnemers hierzo niet verzekerd zijn voor een uitvaart! Ik kan het niet uitleggen maar ik had wel anders verwacht............ :shock:

Ik zie eigenlijk niet zo wat het verband is tussen christelijk zijn en een uitvaartverzekering te hebben.
Nou ik zat er nog aan te denken toen ik net klaar was met de post :wink: het heeft misschien weinig met elkaar te maken, maar persoonlijk had ik het verband wel gebracht.. vandaar dat ik het poste :P ik ben zo opgegroeid dat men 'hoort' om een verzekering te hebben. En aangezien sommige uit mijn familie best wel christelijk zijn had ik dat verband al snel gemaakt zeg maar.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 mar 2008 22:28

kwebbel schreef:
Haai schreef:

Nou ik zat er nog aan te denken toen ik net klaar was met de post :wink: het heeft misschien weinig met elkaar te maken, maar persoonlijk had ik het verband wel gebracht.. vandaar dat ik het poste :P ik ben zo opgegroeid dat men 'hoort' om een verzekering te hebben. En aangezien sommige uit mijn familie best wel christelijk zijn had ik dat verband al snel gemaakt zeg maar.

Het is niet christelijk om een verzekering te hebben :wink: Oftewel in refo-nederland zijn nog veel mensen tegen alle verzekeringen.

Hier ook geen verzekering maar wij "zijn bij de buren". Hier is nog de burenplicht die vooral bij begrafenissen veel gebruikt wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2008 22:54

Tja, ik vind het eigenlijk een beetje onzin, al die verzekeringen. Het komt echt wel op zijn pootjes terecht. Ze laten me echt niet boven de grond staan.
En een rouwdienst is altijd gratis bij onze eigen gemeente. Dus dat scheelt al denk ik.
Als het echt gebeurd, dan is dat nou eenmaal zo, en dan schieten onze ouders echt wel bij. Volgens mij moet dat bij allebei best lukken.
Zou ik ook doen als mijn ouders zouden overlijden en geen cent hebben. Al hebben zij dan wel weer die verzekering, dus dat gaat dan niet op.

Maar ik neem met alle liefde een tweede hypotheek op ons huis om hen een mooi graf te geven hoor.
Ik maak me er eigenlijk niet echt heel druk om. Als het echt zo ver is, dan zien we wel weer. En onze erfenis gaat volgens mij toch naar onze ouders, dus als ze ons huis verkopen en onze inboedel hebben ze zo die begrafenis bij elkaar. Dus scheelt elke maand of elk jaar verzekeringskosten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 14 mar 2008 23:11

Galateia schreef:Nou, niemand hoeft naar mijn lijk te gaan kijken. Het liefste zou ik nog dezelfde dag begraven worden, maar dat is natuurlijk niet te regelen.

Nou, niemand die zo naar mij hoeft te kijken hoor. Kist erom en snel diep onder de grond. Ik ben dat lijk toch niet meer, ik ben dan allang weg!

Dat is makkelijk om te zeggen. Alleen besef wel hoe waardevol het is om afscheid te kunnen nemen. Om iemand nog even 'bij je' te kunnen hebben. Tuurlijk heb je gelijk, dat ben je niet meer, maar tóch.
De kist van mijn moeder stond in de achterkamer, heel natuurlijk liep je er langs en kon je er bij gaan zitten of staan. Overdag was de kist vaak open, dat mag tegenwoordig, wist ik ook niet. Eerst vond ik het vreemd maar het werd heel natuurlijk. Ik weet dat het voor nabestaanden heel belangrijk is om op deze manier afscheid te kunnen nemen. Zeker als het om familie heel dichtbij gaat, je ouders, broer of zus. Mijn nabestaanden zou ik het dan ook zeker niet onthouden.

Zelf heb ik niks geregeld maar het zal mijn familie duidelijk zijn dat het in de stijl van m'n moeder zou moeten gaan. Maar het is zeker niet onverstandig iets vast te leggen. Ik ben verzekerd. Dat vind ik ook heel verstandig. Verzekerd zijn of geld zelf achter de hand te hebben. Niet om mensen die je nalaat er mee op te zadelen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 16 mar 2008 14:58

Zelf heb ik wel een uitvaartverzekering, maar mijn man niet. En onze twee dochtertjes ook niet. Mijn man heeft het van huis uit nooit gehad, terwijl bij mij m'n ouders altijd voor me spaarden. Dus dat heb ik automatisch overgenomen. En ja...'t is geen fijn onderwerp, maar wij moeten denk ik ook eens wat op papier gaan zetten wat we willen enzo. Zeker dat 'waar gaan de kinderen heen als ons iets overkomt?' heb ik eigenlijk nog nooit bij nagedacht. Maar 't gekke is, ik zou ook niet zo één twee drie weten bij wie ik ze dan zou willen...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 mar 2008 15:59

Misschien is het idd handig om wat op papier te zetten! Dan weten je nabestaanden ook dat het goed geregeld is en hoeven ze geen ruzie te maken. Ik hoor het vaak genoeg (zelf ook meegemaakt) dat een familie ruzieden om de gekste dingen toen ze net na de begrafenis bij elkaar kwamen. t Is al erg genoeg dat er een dierbare is overleden!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 16 mar 2008 16:43

Vrijdag toen ik bij mijn ouders langsging heb ik aan mijn moeder gevraagd welke wensen ze heeft.

Eerst een vaag antwoord als : 'Ik heb geen wensen'.
'Mam, hoe kan dat nou, je hebt toch altijd bepaalde wensen?'
'Ja, sommige mensen hebben allerlei speciale wensen over de kist, de muziek enzo, nou poeh dat hoeft van mij niet, gewoon eenvoudig zoals we dat in onze kringen gewend zijn'.
'Dat is dan toch een wens?'
Een zuinig geluidje als 'hm' (begrafenis en wensen wordt waarschijnlijk niet graag bij elkaar gehoord, dat is voor mensen die er een feest van maken)
'En welke wensen heeft u nog meer dan?'
'Geen bijbelteksten op de kaart en op de steen, nee absoluut niet'
'Oh, hoezo niet?'
'Daar hou ik niet van, nee hè A (vader)?'
(Pa zit aandachting te lezen in het NRC en kijkt verbaasd op) 'Huh wat?'
Mam herhaald de vraag en pa geeft een vaag antwoord als 'neuh' en leest alweer verder in zijn krant.
'En hebben jullie dit soort dingen ook op papier staan?'
'Nee hoor, je nabestaanden weet heus wel hoe je het wilt'.

Het was helemaal duidelijk dat ze er daar graag over na willen denken en praten... :clown:
De natuur kent het geheim en glimlacht.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 mar 2008 18:14

Ik ben wel verzekerd kwam ik achter. Mijn moeder blijkt nog steeds voor ons allemaal te betalen. Heb maar gezegd dat ze het op mag zeggen, ik vind het echt niet nodig.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mar 2008 18:18

MissF schreef:Ik ben wel verzekerd kwam ik achter. Mijn moeder blijkt nog steeds voor ons allemaal te betalen. Heb maar gezegd dat ze het op mag zeggen, ik vind het echt niet nodig.

Dan is alle geld wat er al aan besteed is weggegooid.
En hoe jonger ermee begonnen, hoe kleiner het bedrag, dat ervoor betaald moet worden. Waarom zou je dat opzeggen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 mar 2008 18:24

Riska schreef:
MissF schreef:Ik ben wel verzekerd kwam ik achter. Mijn moeder blijkt nog steeds voor ons allemaal te betalen. Heb maar gezegd dat ze het op mag zeggen, ik vind het echt niet nodig.

Dan is alle geld wat er al aan besteed is weggegooid.
En hoe jonger ermee begonnen, hoe kleiner het bedrag, dat ervoor betaald moet worden. Waarom zou je dat opzeggen?

Omdat ik er het geld niet voor over heb, Dat is dan, een beetje cru gezegd, het probleem van mijn ouders. Ik heb ervoor gekozen geen uitvaartverzekering te nemen, omdat ik het teveel vind kosten. En ik daar liever mijn spaargeld aan uit ga geven dan elke maand of elk jaar weetikhethoeveel extra kosten. Ik wil me ook niet verplicht voelen het over te nemen van mijn ouders, dus doe ik het ook niet.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 mar 2008 20:36

@MP; als christen geen tekst op je kaart/steen willen :roll:

Terug naar “Archief”