Uitvaart enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2008 11:00

Aragorn schreef:Een uitvaartverzekering is natuurlijk een beetje een vreemde verzekering, omdat de kans dat je er bebruik van maakt 100% is. Dus betaal je gewoon het volle bedrag (of meer) aan zo'n maatschappij, terwijl je dat veel beter zelf opzij kunt zetten. Dan krijg je er tenminste nog rente over.

Ja dat is, maar het is natuurlijk zo dat als je gister zo'n verzekering hebt afgesloten en morgen komt te overlijden je toch de begrafenis vergoed krijgt. Nou, misschien niet op zo'n korte termijn maar ik meen dat als je na twee jaar overlijd het volledig verzekerde bedrag uitgekeerd word. Na een ongeval meteen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2008 11:05

Dat klopt, maar het risico dat zoiets gebeurt is behoorlijk klein. Ik vraag me af of het dan rendabel is om zo'n verzekering te nemen, helemaal gezien de kosten ervan. Als ik er nu een zou nemen en ik word 65 jaar oud, dan heb ik die uitvaart volgens mij al 3x betaald.

Maargoed, mijn ouders hebben toch wel genoeg geld om het te betalen mocht er nu iets gebeuren, dus ik ga me er maar niet druk om maken. :P Als ze maar geen dominees gaan inschakelen.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 mar 2008 11:06

Dan heeft zo'n verzekering dus alleen zin als je jong sterft. En ik ga daar niet direct vanuit, natuurlijk kan het wel, maar om daar nu een verzekering voor af te sluiten..

Ik heb niets op papier staan, ik heb ook niet zoveel wensen. Bij mij mogen mensen best verdrietig zijn, dat streelt mijn ego 8) Maarre, ik denk dat het zonder mij ook best goed geregeld kan worden. Af en toe zeg ik eens 'oh dat liedje wil ik wel op mijn begrafenis!' maar erg serieus bedoelt is dat ook niet. Een paar jaar geleden was ik hier veel meer mee bezig dan nu, maar ik heb nooit echt wat afspraken gemaakt.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2008 11:09

Aragorn schreef:Dat klopt, maar het risico dat zoiets gebeurt is behoorlijk klein. Ik vraag me af of het dan rendabel is om zo'n verzekering te nemen, helemaal gezien de kosten ervan. Als ik er nu een zou nemen en ik word 65 jaar oud, dan heb ik die uitvaart volgens mij al 3x betaald.

Maargoed, mijn ouders hebben toch wel genoeg geld om het te betalen mocht er nu iets gebeuren, dus ik ga me er maar niet druk om maken. :P Als ze maar geen dominees gaan inschakelen.

Dat is ook de reden dat wij geen uitvv hebben afgesloten. Alleen wij moeten dan wel weer zorgen dat we geld hebben staan omdat onze ouders wat minder bedeeld zijn. Ik zou niet willen dat ze voor mijn begrafenis geld moeten ophoesten, zeker omdat ze zelf ook altijd geld achter de hand hebben voor hun eigen uitvaart.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:12

Ik overweeg echt alleen een uitvaartverzekering te nemen als ik weet dat er geen geld is voor een uitvaart. Alleen dan.

Maar ik bedenk net dat ons huis al veel meer waard is dan de hypotheek. Dus als onze families dat gewoon verkopen zijn we vast wel kostendekkend. Mooi, hoef ik er niet meer over na te denken
8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:15

Wat trouwens wel belangrijk is, zijn de kinderen. Ik vind, dat als je kinderen hebt, je wel even bij de notaris moet laten vastleggen wie de zeggenschap krijgt over je kinderen, in het geval vader en moeder overlijden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2008 11:15

Volgens mij spelen veel van die verzekeraars ook gewoon in op angst- en onzekerheidsgevoelens van mensen en praten ze zo problemen aan die er helemaal niet hoeven te zijn.

jamillah schreef:
Aragorn schreef:Dat klopt, maar het risico dat zoiets gebeurt is behoorlijk klein. Ik vraag me af of het dan rendabel is om zo'n verzekering te nemen, helemaal gezien de kosten ervan. Als ik er nu een zou nemen en ik word 65 jaar oud, dan heb ik die uitvaart volgens mij al 3x betaald.

Dat is ook de reden dat wij geen uitvv hebben afgesloten. Alleen wij moeten dan wel weer zorgen dat we geld hebben staan omdat onze ouders wat minder bedeeld zijn. Ik zou niet willen dat ze voor mijn begrafenis geld moeten ophoesten, zeker omdat ze zelf ook altijd geld achter de hand hebben voor hun eigen uitvaart.

Ja, als ik een eigen gezin en vast inkomen zou hebben, zou ik het ook niet zo terecht vinden om m'n ouders ervoor op te laten draaien. :)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2008 11:16

Ja, ik wilde er nog bij zetten dat ik natuurlijk geen student ben, maar dat leek me overbodig :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2008 11:18

Galateia schreef:Wat trouwens wel belangrijk is, zijn de kinderen. Ik vind, dat als je kinderen hebt, je wel even bij de notaris moet laten vastleggen wie de zeggenschap krijgt over je kinderen, in het geval vader en moeder overlijden.

Idd, en dat is ook nog best lastig weet je. We hebben het er wel eens over en hebben beide geen idee waar we onze kids het liefst terecht zien komen. Moeilijk dilemma :?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:21

jamillah schreef:
Galateia schreef:Wat trouwens wel belangrijk is, zijn de kinderen. Ik vind, dat als je kinderen hebt, je wel even bij de notaris moet laten vastleggen wie de zeggenschap krijgt over je kinderen, in het geval vader en moeder overlijden.

Idd, en dat is ook nog best lastig weet je. We hebben het er wel eens over en hebben beide geen idee waar we onze kids het liefst terecht zien komen. Moeilijk dilemma :?

Wij vinden het extra belangrijk, ook al is het nu nog niet aan de orde, dat onze kinderen nooit bij mijn schoonfamilie terecht komen. Zij mogen er niets over te zeggen hebben. Zodra wij kinderen hebben, dan laten we vastleggen, dat als wij wegvallen, mijn broertje en (aanstaande) schoonzus alle zeggenschap hebben over de kinderen.

Zij zijn namelijk in veel aspecten net als ons. Knettergek, chaotisch, maar vol liefde, vrijheid, kinderen mogen er volledig zichzelf zijn... een nest waar ik met een gerust hart mijn kids kan achterlaten.

Gewoon bedenken waar je je kids het liefst zou zien opgroeien en even vragen en die mensen en dan hoppa, vast laten leggen. En ervan uit gaan dat het voor altijd overbodig is 8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2008 11:25

Mijn broer en schoonzus zijn ook de mensen waar we het eerst aan dachten. Ouders zijn te oud en schoonfamilie is echt géén optie.

Maar mijn broer en schoonzus hebben zelf een heel jong gezinnetje en wellicht groeit dat ook nog. Dus ik bedoel eigenlijk meer in dat opzicht, in hoeverre kun je mensen met jou kinderen 'opzadelen'. Al weet ik zeker dat ze het met liefde zullen doen, toch een moeilijke kwestie...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 mar 2008 11:29

jamillah schreef:Mijn broer en schoonzus zijn ook de mensen waar we het eerst aan dachten. Ouders zijn te oud en schoonfamilie is echt géén optie.

Maar mijn broer en schoonzus hebben zelf een heel jong gezinnetje en wellicht groeit dat ook nog. Dus ik bedoel eigenlijk meer in dat opzicht, in hoeverre kun je mensen met jou kinderen 'opzadelen'. Al weet ik zeker dat ze het met liefde zullen doen, toch een moeilijke kwestie...

Dat moet je natuurlijk overleggen. Vaak hoor je ook dat het over en weer wordt vastgelegd voor elkaars kinderen te zorgen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:32

Ja, goed overleggen moet natuurlijk. Wij hebben zo al een 'deal' gesloten met mijn broertje. We zorgen voor elkaars kinderen als er iets met ons gebeurt.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2008 11:44

Ik ben zelf verzekerd en heb dat ook met mijn kinderen gedaan. Vooral voor hen is het maandelijks bedrag heel klein, maar er komen dus geen financiële problemen bij, als er sprake is van overlijden. Een sterfgeval op zich is al erg genoeg.
Behalve dat ik zeer beslist wil dat ik vanuit de kerk wordt begraven, mogen de kinderen het zelf invullen. Zij zijn per slot van rekening degenen die verder moeten in het leven en dus mogen ze op hun manier rouwen en de begrafenis regelen.

Het is altijd belangrijk dat je notariëel laat vastleggen wie je kinderen moet opvangen bij overlijden als de kinderen nog jong zijn.
Maar dat moet wel in overleg. De broer en schoonzus aan wie het in mijn geval gevraagd werd, wilden eerst erover nadenken en ze zijn er nooit op teruggekomen.

Maar erover nadenken en zorgen dat bepaalde dingen geregeld zijn is altijd goed.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2008 12:41

Als kind wist ik bij wie we terecht zouden komen als mijn ouders zouden overlijden. Dat was geen familie, maar goede vrienden van mijn ouders waar wij kinderen ook regelmatig gingen logeren. Ik vond dat wel erg fijn om te weten!

Terug naar “Archief”