Cathy schreef:Race406 schreef:Ik heb diverse crematies meegemaakt, maar nog nooit dat men erbij was als de kist in de oven geschoven werd.
Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb het ook meegemaakt dat een weduwnaar achteraf een bericht kreeg met de datum en tijdstip dat het lichaam was verbrand. Dat was een aantal dagen na de herdenkingsbijeenkomst. Of dit regel is weet ik niet.
Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Of de crematie moet in Duitsland hebben plaatsgevonden waar dit wel regel is.
In Nederland moet de crematie altijd op dezelfde dag plaatsvinden. Dit is gewoon geregeld in de Wet op de Lijkbezorging.
Die wet zegt dat de lijkbezorging moet plaatsvinden uiterlijk de vijfde dag na de dag van overlijden en niet binnen 36 uur.
De plechtigheid in het crematorium geldt niet als daadwerkelijke lijkbezorging. Pas als het werkelijke crematieproces is ingezet is de lijkbezorging een feit. Na het crematieproces moet de as altijd 1 maand in het crematorium blijven en wordt daarna vrijgegeven voor de uiteindelijke bestemming.
Over deze zaak krijgen nabestaanden altijd een brief van het crematorium. Meestal aangevuld met allerlei informatie over de verschillende vormen van asbestemming.
Wat het invoeren in de oven betreft:
Er is in Nederland geen enkel crematorium waar je als belangstellende het invoeren in de oven direct zult kunnen zien. Soms lijkt het daar wel op als de kist door een luik in de achterwand verdwijnt wat bij sommige crematoria mogelijk is. Overigens is dat dan altijd de wens van de nabestaanden. In de meeste gevallen zal de kist in de aula blijven staan totdat iedereen afscheid heeft genomen en zal daarna door de medewerkers van het crematorium naar de ovenruimte gebracht worden.
Wel is het meestal mogelijk dat enkele direkte nabestaanden mee gaan naar de ovenruimte om bij het invoeren in de oven aanwezig te zijn. Bij Hindoe crematies is dat de plicht van de oudste zoon die door een druk op de knop dan ook zelf het crematieproces in werking zal stellen.