Moderator: Moderafo's
dan verander je dat toch gewoon. ht lijkt mij belangrijker dat iets bijbels is dan da iets een afspraak is.BJ schreef:De afspraak is dat er een predikant bij het avondmaal voorgaat. Dat is gewoon een gegeven. Of je het daar mee eens bent of niet. Het is echter wel een probleem als er geen predikanten zijn en het functioneren van de eventueel nog wel aanwezige predikanten wordt ernstig belemerd door afspraken binnen eigen gemeenten. Volgens mij zou het zo moeten zijn dat de predikant aan een gemeente verbonden is maar ook aan het hele kerkgenootschap. In eerste instantie moet hij zich dus houden aan de afspraken binnen de eigen kerk. Echter als een andere gemeente een dringend beroep op hem doet valt hij onder de verantwoordelijkheid van die kerkenraad en onder die afspraken, als daar geen probleem is over het reizen kan deze predikant prima langs komen. Uiteraard heeft de eigen kerkenraad wel een stem, maar zullen ze toch wel moeten meewerken.
Evelien schreef:Onze gemeente heeft een consulent die 15 km verderop (zijn eigen) (een) gemeente heeft waar hij als knecht van God mag voor gaan. Nu is er een soort probleem ontstaan over het rijden op zondag (). Officieel hoort de consulent van een vacante gemeente het avondmaal te bedienen. Maar omdat deze dominee niet op zondag mag reizen (van de kerkenraad) kan hij bij ons dus geen avondmaal viering bedienen. En nu krijgen we een andere dominee die het komt doen.
Hoe staan jullie hier tegenover? Wat vinden jullie hiervan?
Ik zelf vind het erg jammer.
trijntjejohanna schreef:Evelien schreef:Onze gemeente heeft een consulent die 15 km verderop (zijn eigen) (een) gemeente heeft waar hij als knecht van God mag voor gaan. Nu is er een soort probleem ontstaan over het rijden op zondag (). Officieel hoort de consulent van een vacante gemeente het avondmaal te bedienen. Maar omdat deze dominee niet op zondag mag reizen (van de kerkenraad) kan hij bij ons dus geen avondmaal viering bedienen. En nu krijgen we een andere dominee die het komt doen.
Hoe staan jullie hier tegenover? Wat vinden jullie hiervan?
Ik zelf vind het erg jammer.
wat een onzin !!!!! je mag toch wel reizen om naar een andere gemeente te gaan om daar voor te gaan!!!
ik vind zelf trouwens dat je best mag reizen op zondag hoor..... wij gaan wel eens op zondag naar lauwersoog ofzo en dan een flinke wandeling maken.,.. waarom ook niet?
caprice schreef:trijntjejohanna schreef:
wat een onzin !!!!! je mag toch wel reizen om naar een andere gemeente te gaan om daar voor te gaan!!!
ik vind zelf trouwens dat je best mag reizen op zondag hoor..... wij gaan wel eens op zondag naar lauwersoog ofzo en dan een flinke wandeling maken.,.. waarom ook niet?
Dan kun je tijdens die wandeling best wel een ijsje kopen.
Waarom ook niet?
Zie dat we maar steeds aan het grenzen verleggen zijn?
(Gaat even niet over de predikant die niet reizen mag)
columbus schreef:hoe zou de kerkenraad reageren op mensen die niet naar de kerk komen omdat ze 15 km van de kerk wonen? omdat ze de auto niet nemen? moet je dan niet naar de kerk gaan? moet je naar een kerk gaan die niet past bij jouw en die misschien om de hoek is?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten