Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 12 mar 2008 13:32

Verhalen komen zo bekenbaar voor, ik heb ook wel eens bovenaan de trap gestaan te schreeuwen dat ze moesten ophouden met elkaar slaan enz. Ik heb vroeger ook wel klappen gehad en zal ook best wel een paar hebben verdiend, maar ook lang niet allemaal. Als we maar klein ding nee zeiden kon we al een mep krijgen. Weet ook nog wel van keer dat bloedoor is geknepen, zoiets vind ik gewoon veel te ver gaan.
Eigenlijk ben ik gewoon tegen slaan, ook al helpt het misschien wel, maar daardoor kan het ook helemaal scheef gaan, ik heb geen enkele band met mijn ouders, ook niet mijn zus, met zusje beetje.
Leef je droom.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 12 mar 2008 13:41

Smurffie schreef:Inderdaad. Het is niet zo dat ik een hekel aan ze heb. Maar een hechte band? verre van dat. Zij waren groot, jij was klein. Op de 1 of andere manier voelde ik me niet echt serieus genomen. Dat soort dingen zorgen ervoor dat je minder snel of helemaal geen dingen meer vertelt waar je mee zit, of die je bezig houden.

Precies, achteraf zie je de zaken scherp en waar het fout gaat. Opvoeden is zeker geen gemakkelijke zaak. Ik hoop dat ik de zaken dan nog zo helder zie als nu het geval is. Maar je weet het gewoon niet als je zelf in zo'n situatie staat.
Laatst gewijzigd door T. Lindeman op 12 mar 2008 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Auf Wiedersehen!

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2008 13:45

Jullie geven heel precies weer, Smurffie en Jamillah, wat ooit een therapeut tegen me zei: Als ik twee mensen uit hetzelfde gezin in therapie krijg, (nooit tegelijk), dan krijg ik twee totaal verschillende verhalen te horen. Want het gaat er niet om wat er gebeurde, maar hoe het ervaren werd door het kind op die leeftijd. Dat proef ik ook een beetje bij jullie.

Ik vraag me af hoe lang de meesten van jullie uit huis zijn en een eigen (gezins)leven hebben opgebouwd. Vaak loop je pas veel en veel later aan tegen de gevolgen van de opvoeding. Dan merk je pas waar blokkades zijn.
Galateia schreef:Mijn man zal zelf nooit toegeven dat hij er schade aan heeft overgehouden. Ik zie die emotionele schade wel degelijk. En het breekt mijn hart.

Dat bedoel ik dus: vaak merkt de ander aan iemand dat hij/zij beschadigd is en heb je zelf niet direct door in hoeverre dat het geval is. En soms kom je er op heel gekke momenten achter hoe het doorwerkt.

Ik deel Rosalie's gedachte. Ik vind het verschrikkelijk, dat mensen slaan met kleerhangers en zo. Soms denk ik dan: ben je helemaal vergeten voor jezelf hoe het voelde? De pijn? De vernedering? Het gevoel dat je vader of moeder totaal niet meer van je houdt?

En helemaal als het gaat om de verkeerde woorden in een gebed...

Wat inderdaad onderkend wordt is dat de kinderen eromheen er ook wat van meekrijgen. Er heerst spanning, angst in de lucht en dat ademt iedereen in.

Deze verhalen bevestigen mij in de gedachte dat slaan, in welke vorm dan ook, inderdaad verboden moet zijn. En ook, dat het niet zo gek was mijn kinderen anders op te voeden dan met harde hand (letterlijk).

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2008 13:51

T.Lindeman schreef:Bijvoorbeeld, hoe zou je reageren op zo'n kind: http://nl.youtube.com/watch?v=XFBwmzrFY ... re=related

Dat is een stukje uit een tweedelige documentaire, van een zeer moeilijk opvoedbaar kind, dat (uit wraak?) pa beschuldigde van seksueel misbruik, wat later niet zo bleek te zijn. Een eind verder draait ze helemaal om en wil met vader mee naar huis, maar dat mag dan niet, vanwege een OTS (ondertoezichtstelling). Dus beetje uit verband gerukt.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 mar 2008 13:53

Wat ik altijd heel gek vind is dat bijv mijn moeder bij een psycholoog heeft gelopen omdat zij geen prettige kinderjaren heeft gehad, altijd veel geslagen enzo.
Hoe kan het dan dat ze dit bij haar eigen kinderen gewoon hetzelfde doet? mischien iets minder geweldadig maar toch.
Soms ben ik bang dat ik ook zo zal worden want mijn moeder wilde het vroeger ook nooit zo gaan doen bij haar eventule komende kinderen, het is echt een best mens, maar met zoiets dan begrijp ik haar echt niet.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 12 mar 2008 13:53

@ Riska: Ik zag het, vandaar dat ik hem zelf weer verwijderd had. En het taalgebruik aan het einde was niet echt netjes.
Auf Wiedersehen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 mar 2008 13:54

Dat bedoel ik dus: vaak merkt de ander aan iemand dat hij/zij beschadigd is en heb je zelf niet direct door in hoeverre dat het geval is. En soms kom je er op heel gekke momenten achter hoe het doorwerkt.

Het is niet zo dat ik het ze nog iedere dag kwalijk neem en dat het me belemmert in het dagelijks functioneren, maar zoals nu, als ik erover praat, gaan m'n nekharen weer overeind.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 mar 2008 14:11

Ik sla kinderen erg graag, maar ik denk dat, zodra ik zelf kinderen krijg en groot moet brengen, ik uiteindelijk toch niet zou overgaan tot lijfstraffen. Al moet ik zeggen dat een zeldzaam pak slaag misschien niet per se verkeerd hoeft te zijn... Het is echter bijzonder lastig om maat te houden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 mar 2008 14:16

Waarom sla je kinderen erg graag? Ik kan me zo voorstellen dat je je ergert aan bijvoorbeeld kinderen in de winkel. Misschien ligt het anders als het je eigen kinderen zijn. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2008 14:26

jamillah schreef:
rosalie83 schreef:Ik vind het zo erg...

Kom even op zeg en probeer wat minder sentimenteel te doen. Mijn zusje was een jaar of 8/9. Ga me niet vertellen dat je dan niet weet hoe je gebedje hoort.

Lekker belangrijk zeg, of iemand z'n gebedje goed doet.. :roll:

Ik zou het zelf in zo'n situatie overigens waarschijnlijk expres nog verkeerd gezegd hebben omdat ik geweld gebruiken om je gelijk te krijgen een kansloze methode vond en vind en niet zou willen laten merken dat het effect had. Maar misschien was ik ook wel eigenwijs.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2008 14:28

Smurffie schreef:Waarom sla je kinderen erg graag? Ik kan me zo voorstellen dat je je ergert aan bijvoorbeeld kinderen in de winkel. Misschien ligt het anders als het je eigen kinderen zijn. :)

Let maar niet op hem, hij heeft gisteravond het bier ontdekt. 8)

André

Berichtdoor André » 12 mar 2008 14:31

Smurffie schreef:Ik kan me zo voorstellen dat je je ergert aan bijvoorbeeld kinderen in de winkel. Misschien ligt het anders als het je eigen kinderen zijn. :)
Neuh, ik heb zo'n 15 jaar in winkels gewerkt, als ik zag dat een kind een stelling ging herinrichten dan sprak ik dat kind daar op aan. Komt de ouder erbij.....niet weer doen heh, anders wordt die meneer boos :shock: De meneer dacht op z'n hoogst let even zelf op je kinderen, wil je. :)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 mar 2008 14:41

Aragorn schreef:
jamillah schreef:
rosalie83 schreef:Ik vind het zo erg...

Kom even op zeg en probeer wat minder sentimenteel te doen. Mijn zusje was een jaar of 8/9. Ga me niet vertellen dat je dan niet weet hoe je gebedje hoort.

Lekker belangrijk zeg, of iemand z'n gebedje goed doet.. :roll:

Ik zou het zelf in zo'n situatie overigens waarschijnlijk expres nog verkeerd gezegd hebben omdat ik geweld gebruiken om je gelijk te krijgen een kansloze methode vond en vind en niet zou willen laten merken dat het effect had. Maar misschien was ik ook wel eigenwijs.

Het ging in deze ook niet meer om het gebed maar om het feit dat er hardnekkig niet geluisterd werd en dat was ws niet de eerste keer.

Ik keur meppen met een end hout of iets ook niet goed maar ik wilde door het verhaal eigenlijk alleen aangeven dat als je een keer een pak slaag gehad hebt je niet meteen beschadigd hoeft te zijn èn nog belangrijker: je dit later bij je eventuele eigen kinderen zou toepassen. Je rukt dus een en ander uit het verband maar dit is wat ik bedoelde te zeggen.

Sommige alhier doen wat krampachtig en denken dat een kindje bij de eerste tik onherstelbare schade oploopt. Ik zou proberen het wat genuanceerder te bekijken. :wink:

Mijn moeder is heus geen boemens, maar ze had idd wat losse handjes. In die tijd dat dit speelde zat ze ook in een rotperiode, met haar eigen moeder en andere privézaken, ze zat ook heel veel te huilen weet ik nog.

Dan kun je sommige dingen ook verklaren en hoef je niet goed te praten maar ik als kind weet toch wel het beste of ik mishandeld zou zijn al dan niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2008 14:46

Ik geloof ook niet dat kinderen direct beschadigd raken als ze geslagen worden, ik heb er zelf ook niets aan overgehouden. Of het ook doeltreffend was betwijfel ik, maar dat is iets anders.

Anyway, als ik sommige verhalen hier lees, waarbij kinderen en ouders bijna met elkaar op de vuist gaan en sprake is van een ordinaire machtsstrijd, dan is het oorspronkelijke doel van een pedagogische tik een beetje uit het oog verdwenen. Volgens mij is er dan eerder sprake van het uitleven van frustraties en woede, dan van het weloverwogen uitdelen van een straf. En dat is waarschijnlijk een groter probleem dan het slaan zelf, alhoewel ik er zelf uit principe niet aan zou willen beginnen.

Want hoe wil je kinderen anders leren dat geweld een verkeerd en verwerpelijk middel is om je gelijk te halen?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 mar 2008 14:47

En dat ben ik dan wel weer met je eens, al hoop ik niet dat mijn kinderen kleine Aragorntjes worden :mrgreen: Phoeheee 8-[

Terug naar “Archief”