Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 11 mar 2008 18:56

*Annet* schreef:ik stelde deze vraag omdat er elke keer gereageerd word in de trant van dat je een kind niet mag slaan en dat ik opperde over de plantenspuit werd ook afgedaan als dat dat toch niet kon en mocht. En wat krijg ik nu voor meerdere reacties: koude douche en: ik had een tik voor mijn billen gehad.

Wat ik zei was mijn eigen ervaring. Wat ik nu zie, is dat er veel personen zijn die tegen het geven van een tik zijn. En wat ik nu op school zie, is dat kinderen niet vanzelfsprekend respect naar ouderen-gezaghebbenden hebben. Kinderen worden mondiger opgevoed, zijn brutaler dan vroeger. Ook zie ik kinderen van 4 jaar die de baas zijn over hun ouders. Dit staat helemaal buiten het geven van een tik, maar dit vind ik echt niet goed! Mijn mening is dat kinderen weten dat ouders de baas zijn en dat zij respect moeten hebben voor ouderen en gezaghebbenden.

In een discussie met studiegenoten dacht ik; als mensen eenmaal zelf kinderen opvoeden doen ze dit vrij als ze zelf streng zijn opgevoed en andersom ook. Daarom houd je altijd een soort golfbewegingen... Wat denken jullie daarvan
Dus, dat.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 11 mar 2008 18:58

Moeilijk Annet,
Ik zou het denk ik gedaan hebben, dat ik het kindje gewoon uit bad zou halen en afdrogen even geen aandacht geven, gewoon doorgaan en denk dat het dan wel in de gaten heeft dat jij het niet zo leuk vind, dat kun je misschien ook nog zeggen als het aangekleed is, even nog erover praten.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 mar 2008 19:03

ik zou gewoon gaan wassen. Sarah wil ook zovaak iets niet, maar ik zeg altijd: eerst naar mama luisteren, dan gaan we gezellig kroelen/lezen/spelen. En ze mag bepaalde dingen wel de volgorde zelf 'beslissen' zoals eerst eten dan drinken of eerst drinken dan eten. En als ze een koekje wil mag ze dat ook vaak.

André

Berichtdoor André » 11 mar 2008 20:50

dE bAdEeND schreef:In een discussie met studiegenoten dacht ik; als mensen eenmaal zelf kinderen opvoeden doen ze dit vrij als ze zelf streng zijn opgevoed en andersom ook. Daarom houd je altijd een soort golfbewegingen... Wat denken jullie daarvan
Ja dat denk ik ook, je hebt echter wel te maken met een vader en moeder die zeer waarschijnlijk ook weer verschillend zijn opgevoed, dat maakt het weer iets gecompliceerder soms.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 11 mar 2008 21:32

André schreef:
dE bAdEeND schreef:In een discussie met studiegenoten dacht ik; als mensen eenmaal zelf kinderen opvoeden doen ze dit vrij als ze zelf streng zijn opgevoed en andersom ook. Daarom houd je altijd een soort golfbewegingen... Wat denken jullie daarvan
Ja dat denk ik ook, je hebt echter wel te maken met een vader en moeder die zeer waarschijnlijk ook weer verschillend zijn opgevoed, dat maakt het weer iets gecompliceerder soms.

Maar als jij als kind niet met opvoeding van je ouders eens bent dat ze het te streng vonden, dan wil je je kind een andere opvoeding geven. Maar als je wel tevreden bent over de opvoeding van je ouders, dan probeer je die toch te evernaren. Ik denk dat geen enkel ouder zijn kind echt wil slaan. (Dat hoop ik).
Leef je droom.

André

Berichtdoor André » 11 mar 2008 21:58

Loucom schreef:
André schreef:

Maar als jij als kind niet met opvoeding van je ouders eens bent dat ze het te streng vonden, dan wil je je kind een andere opvoeding geven. Maar als je wel tevreden bent over de opvoeding van je ouders, dan probeer je die toch te evernaren. Ik denk dat geen enkel ouder zijn kind echt wil slaan. (Dat hoop ik).
Oo, ik had het ook al niet meer over slaan maar over opvoeden en daar zul je in een huwelijk een 'middenweg' in moeten vinden, anders weet een kind haarfijn uit te pluizen aan wie ze iets wel of niet moet vragen, om maar wat te noemen, snap je?

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 11 mar 2008 22:26

André schreef:
Loucom schreef:
André schreef:

Oo, ik had het ook al niet meer over slaan maar over opvoeden en daar zul je in een huwelijk een 'middenweg' in moeten vinden, anders weet een kind haarfijn uit te pluizen aan wie ze iets wel of niet moet vragen, om maar wat te noemen, snap je?

Ja dat is wel zo. Eigenlijk is dat maar goed ook zodat je als ouder het niet altijd vanuit een punt bekijkt.
Leef je droom.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 mar 2008 06:44

Marie Popelin schreef:Wat wil je nu?

geen pijn meer in mijn rug na het badderen van de kids.

Je kiest de reacties wel selectief uit, er werd namelijk ook geopperd om het bad leeg te laten lopen.

Aangezien wij een kwartronde douchbak hebben waar het badje precies in past kon ik daar niet bij en blablabla. Weet je, ik vind het in de douche doen van die kleintjes altijd zo'n gedoe. Je wilt er zelf niet nat uit komen en het moet wel een beetje gezellig zijn enz. Eigenlijk vind ik dat het meest ingewikkelde gedoe van alles en ik vraag me altijd af of ik de enige ben die daar moeite mee heeft. Maar dat heeft niets met het slaan der kinderen te maken.

Het ging mij er meer om: in zo'n situatie kun je bijna geen kant uit en je wilt toch dat ze luisteren naar wat je zegt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 mar 2008 09:17

Zelf heb ik nog geen kinderen, dus geen eigen ervaring. Wel leef ik dicht bij mijn zus en zie daar niet alleen de prachtige momenten zeg maar.

Wat mij opvalt is dat alles te maken heeft met consequent zijn. Bij mijn zus zijn regels en ze weten gewoon dat ze over die grenzen niet mogen gaan. Binnen die grenzen is alles mogelijk en daardoor gaan ze ook niet vaak over de grenzen heen.

Maar kinderen blijven kinderen, dus ook zij halen wel eens kattekwaad uit of flikken iets wat echt niet kan. Maar dan kan het met een goed gesprek wel opgelost worden meestal. En zo niet, dan volgt een straf. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een avond (of twee of drie, afhankelijk van het incident) niet meer mogen buiten spelen in de zomer, dat vinden ze echt erg, want dat is wat ze zó graag doen.

Er wordt hier meerdere keren gezegd dat je met een kind van 3 (bijvoorbeeld) niet kunt praten, maar dat vind ik echt larie. Als je vanaf het begin gewoon normaal met je kind praat, snapt het op 3-jarige leeftijd echt wel wat wel en niet mag en wat je tegen hem of haar zegt hoor!
Laatst gewijzigd door Liarose op 12 mar 2008 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 12 mar 2008 09:20

@Annet: ik vind het wel herkenbaar hoor, dat doucheritueel! Ik wil ze vaak voor etenstijd nog even samen onder de douche hebben en dan gaat het niet echt lekker. Ik ben altijd blij als het weer achter de rug is.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 mar 2008 09:53

*Annet* schreef:
Marie Popelin schreef:Wat wil je nu?

geen pijn meer in mijn rug na het badderen van de kids.

Je kiest de reacties wel selectief uit, er werd namelijk ook geopperd om het bad leeg te laten lopen.

Aangezien wij een kwartronde douchbak hebben waar het badje precies in past kon ik daar niet bij en blablabla. Weet je, ik vind het in de douche doen van die kleintjes altijd zo'n gedoe. Je wilt er zelf niet nat uit komen en het moet wel een beetje gezellig zijn enz. Eigenlijk vind ik dat het meest ingewikkelde gedoe van alles en ik vraag me altijd af of ik de enige ben die daar moeite mee heeft. Maar dat heeft niets met het slaan der kinderen te maken.

Het ging mij er meer om: in zo'n situatie kun je bijna geen kant uit en je wilt toch dat ze luisteren naar wat je zegt.

Mijn methode is in zo'n geval 'dreigen'. Dan zeg ik bijvoorbeeld: "Luister, je doet nu gewoon even wat ik zeg, anders kun je zo gelijk naar bed, dan lees ik ook niet meer voor." Mijn zoontje heeft wel eens uitgeprobeerd of ik zo'n dreigement ook uitvoerde en hij vond het vreselijk dat ik dus echt niet meer ging voorlezen. Ik kies altijd wel iets op de zeer korte termijn. Dus niet: anders mag je morgen niet..... Dat werkt niet, dat is te ver weg.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 mar 2008 10:04

LauraC schreef:Hoorde laatst van een Amerikaanse familie die plankjes maakt speciaal om kinderbilletjes mee te slaan. En dit was een christelijk gezin en het waren christelijke mensen die het kochten :shock:

Wij kregen vroeger op onze blote billen met een kapotte kleerhanger, tot we een jaar of 11 waren denk ik.
Dat klinkt heel erg en het was ook niet fijn. Toch heb ik niet het gevoel dat ik er geestelijk door beschadigd ben.
Maar zelf zou ik dat nooit doen, ik vind het dus echt niet goed.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 mar 2008 10:25

Kleerhanger.. Herkenbaar. Mijn zusje is eens zo bewerkt dat ik later twee helften terug vond. Maar ze had het er wel zelf naar gemaakt en broerlief en ik stonden onderaan de trap te luisteren hoe mn moeder schreeuwde: 'Het is: Heere dànk u!!!!!'

En Smurffie: 'Heere zegen deze spijze' *klets*

Geloof niet dat ze er wat aan heeft over gehouden :wink:

Ik bedoel te zeggen dat je als kind het bloed onder de nagels van ouders vandaan kunt halen. De klappen die ik gehad heb waren meestal terecht en zo niet dan kwam ze er op terug. Mijn vader heeft me nooit geslagen en heb ik ook nooit naar geluisterd. Die had in mijn ogen niets te vertellen omdat mijn moeder degene was die ons opvoedde.

O en ik werd niet structureel geslagen hoor, de keren dat het gebeurde weet ik nog heel goed en had ik het er zelf naar gemaakt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 mar 2008 10:41

jamillah schreef:Kleerhanger.. Herkenbaar. Mijn zusje is eens zo bewerkt dat ik later twee helften terug vond. Maar ze had het er wel zelf naar gemaakt en broerlief en ik stonden onderaan de trap te luisteren hoe mn moeder schreeuwde: 'Het is: Heere dànk u!!!!!'

En Smurffie: 'Heere zegen deze spijze' *klets*

Geloof niet dat ze er wat aan heeft over gehouden :wink:

Ik bedoel te zeggen dat je als kind het bloed onder de nagels van ouders vandaan kunt halen. De klappen die ik gehad heb waren meestal terecht en zo niet dan kwam ze er op terug. Mijn vader heeft me nooit geslagen en heb ik ook nooit naar geluisterd. Die had in mijn ogen niets te vertellen omdat mijn moeder degene was die ons opvoedde.

O en ik werd niet structureel geslagen hoor, de keren dat het gebeurde weet ik nog heel goed en had ik het er zelf naar gemaakt.

Ze had het er wel zelf naar gemaakt? Klappen wel terecht? Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ookal haalt het kind het bloed onder je nagels vandaan, ookal is het kind eigenwijs en blijft het 'zegen' in plaats van 'dank' zeggen, een kind vraagt nooit om geslagen te worden (met een kledinghanger).

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 12 mar 2008 10:43

Wel maf dat ze je met een kleerhanger slaat. Dat komt volgens mij echt hard aan.. zeker alstie in twee stukken is.
mijn moeder sloeg enkel met d'r blote handen want dan voelde ze er ze tenminste ook nog wat van ;/.

Terug naar “Archief”