Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2008 18:06

goshen schreef:
rafaell schreef:Nou als het gaat over het bestaansrecht van Israel wordt wel altijd verwezen naar een besluit van de VN :wink:
Voor het bestaansrecht van Israel is de VN heus niet nodig. Wel wordt altijd naar die dag bijna 60 jaar geleden gewezen als officiële stichtingsdag van de moderne staat Israel. Ben benieuwd of straks in Nederland ook nog activiteiten zijn om dit heuglijke feit te vieren. Maar dat zal wel niet nu de 'anti-zionistische' beweging steeds feller wordt en zelfs al in Christelijke kringen voet aan de grond krijgt.

Dat werd ook weleens tijd na decennia van onvoorwaardelijke partijdigheid in dit conflict. Zo'n frisse ideologie is het zionisme nu immers ook weer niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2008 18:33

Waarom zou ik in vredesnaam in Nederland moeten vieren dat er ergens in het Midden-Oosten een staat 60 jaar bestaat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 mar 2008 18:54

Optimatus schreef:Waarom zou ik in vredesnaam in Nederland moeten vieren dat er ergens in het Midden-Oosten een staat 60 jaar bestaat?
Ja dat is net zo'n opmerking als dat je zegt: waarom zou ik Koninginnedag vieren, ze is toch geen familie? :clown:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 mar 2008 18:56

Ja geen idee waarom men dat doet. Behalve dat de vergelijking mank is, Bea is ons staatshoofd, met Israel hebben we niet meer of minder dan andere staten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2008 18:57

goshen schreef:
Optimatus schreef:Waarom zou ik in vredesnaam in Nederland moeten vieren dat er ergens in het Midden-Oosten een staat 60 jaar bestaat?
Ja dat is net zo'n opmerking als dat je zegt: waarom zou ik Koninginnedag vieren, ze is toch geen familie? :clown:

Goede vraag. Van mij mogen ze koninginnedag ook afschaffen, of liever nog, er een neutrale feestdag van maken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2008 19:09

goshen schreef:

Koninginnedag is een NEDERLANDS feest en ik ben als NEDERLANDER tamelijk pro-monarchie. Daarom vier ik Koninginnedag.

Israel is voor mij een land als alle anderen met alle rechten en plichten die bij soevereine staten horen. Persoonlijk heb ik veel meer binding met landen als Oostenrijk, Duitsland, Rwanda en Italië, maar ik vier niet de Tag der Deutschen Einheit, ik gedenk ook niet de ondertekening van het Staatsvertrag, ik steek geen Rwandese vlag uit bij de Jour de l'Indépendance en ik woon ook geen parades bij op de Giorno Nazionale.

Dus daarom vier ik ook geen 60 jaar Israel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 10 mar 2008 20:15

De geschiedenis van Israël:

Afbeelding

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 mar 2008 20:56

CaptainCaveman schreef:
De geschiedenis van Israël:

Heb je het nu over de Palestijnen of over de arabieren?
Nooit zijn de Arabische mensen die in het gebied Palestina woonden, aangeduid met de naam Palestijnen. Minder nog is er ooit sprake geweest van een 'Palestijns volk'. Deze naam werd gebruikt voor de Joodse emigranten in dat gebied. Zo dienden er in het Britse leger in WO I en WO II vele Joodse bewoners van Palestina in de zgn. Palestijnse Brigades. Dus tot rond 1948 waren Palestijnen gewoon Joden. Dat is ook te zien in de protocollen van de UNO betreffende de zgn. Palestijnse kwestie.

Maar in 1948 verandert dat. Dan ontstaat, door het uitroepen van de Joodse staat Israël, het Palestijnse vluchtelingenprobleem. En plotseling heten nu de uit het land uitgeweken Arabieren 'Palestijnen'. De UNO heeft een definitie van deze term gegeven. Als 'Palestijn' wordt aangemerkt iedereen van Arabische afkomst, die sinds een bepaalde recente datum (heb ik nog niet kunnen achterhalen) in het land woonde. Nu is het bij de meeste conflicten in de wereld, waarbij gebiedswisseling plaatsvond zo geweest, dat de uitgewekenen in een van de buurlanden zijn opgenomen. Als voorbeeld mogen gelden de Sudetenduitsers, die na WO II naar Duitsland zijn uitgeweken en daar een bestaan hebben gevonden, of de inwoners van Silezië en andere Duitse gebieden die aan Polen zijn toegevallen, eveneens na WO II. Of alle Joden, die in en na 1948 uit Arabische gebieden zijn verdreven en in de staat Israël opnieuw een leven konden opbouwen. Ook zijn vele Hongaren naar hun 'thuisland' teruggekeerd, nadat Transsylvanië aan Roemenië werd toegewezen..
Zet er dus voortaan een duidelijke legenda bij :-$
Maar je hebt wel een punt dat de arabieren toen (onder invloed van de Ottomanen) zeker veel grond in bezit hadden. Het moet echter zijn Palestinian and public land! Veel van het gebied was woestijn dat pas later na de geboorte van de staat Israel tot bloei is gebracht en hoe! Het kaartje is dus kwaadaardige propaganda en het zou je sieren als je de bron zou geven.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 mar 2008 21:05

Nog even ter vergelijking:

Afbeelding

Wanneer gaan we het hebben over de honderduizenden joden die zijn verdreven van hun grond in het Midden Oosten CaptainCaveman? Het is hypocrisie om alle negatieve aandacht op één land (eigenlijk één volk) te richten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 02:31

goshen schreef:Nog even ter vergelijking:

Afbeelding

Wanneer gaan we het hebben over de honderduizenden joden die zijn verdreven van hun grond in het Midden Oosten CaptainCaveman? Het is hypocrisie om alle negatieve aandacht op één land (eigenlijk één volk) te richten.

Open daar dan zelf een topic over, maar ga er hier niet steeds over lopen jammeren.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 mar 2008 12:17

Waarom mag hij daar hier niet over jammeren? Het topic gaat over Israel, dude.

Verder, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, als in '48 alle arabische landen niet en masse begonnen waren op de aan de Joden toegewezen gebieden in te hakken, had het concept van 2 volkeren in 1 land prima kunnen werken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 11 mar 2008 13:13

Aragorn schreef:Open daar dan zelf een topic over, maar ga er hier niet steeds over lopen jammeren.
Plus dat het ook nog een koekje van eigen deeg is, hij heeft mij wel eens ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet (nav een discussie over de Islam, een onderwerp waarover ik een uitgesproken mening heb) dus hier keert het zich tegen hem dat hij eerder zelf een klein beetje hypocriet is :-$ en ja ik weet dat met deze emoticon 3 vingers naar mezelf wijzen. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 13:50

Gershwin schreef:Waarom mag hij daar hier niet over jammeren? Het topic gaat over Israel, dude.

Over Israël inderdaad, en dus niet over jodenvervolging in Arabische landen.

Maar het belangrijkste is dat deze reactie er weer eens een is van het soort: "jamaar zij doen ook stout, dus wij mogen het ook!" En daar word ik een beetje moe van, want het is volstrekt irrelevant en leidt af van waar het over gaat.

@goshen: ik heb jou niet ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet en ik ben benieuwd wat er zo hypocriet aan bovenstaande reactie van mij is.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 mar 2008 14:01

goshen schreef:
Aragorn schreef:Open daar dan zelf een topic over, maar ga er hier niet steeds over lopen jammeren.
Plus dat het ook nog een koekje van eigen deeg is, hij heeft mij wel eens ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet (nav een discussie over de Islam, een onderwerp waarover ik een uitgesproken mening heb) dus hier keert het zich tegen hem dat hij eerder zelf een klein beetje hypocriet is :-$ en ja ik weet dat met deze emoticon 3 vingers naar mezelf wijzen. :mrgreen:

Pardon? Gaan we daar nu opnieuw over beginnen? Je lijkt af en toe net een klein kind (dat het ten onrechte is, valt nog te betwisten).

Overigens vraag ik me af waarom ik met 1 enkele post, zonder daarbij de gelegenheid te krijgen te antwoorden, al voor hypocriet word uitgemaakt.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 mar 2008 14:02

Aragorn schreef:@goshen: ik heb jou niet ten onrechte uitgemaakt voor hypocriet en ik ben benieuwd wat er zo hypocriet aan bovenstaande reactie van mij is.
Hij doelde hoogstwaarschijnlijk op mijn reactie. :)

Terug naar “Archief”