Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 mar 2008 21:17

kirdneh schreef:
elbert schreef:Volgens mij is dit een topic over veranderingen in de pkn na de scheuring.
Interne CGK discussies moeten misschien maar in een ander topic gevoerd worden. ;)

Vind ik niet want de kerk waartoe ik behoor komt uit de pkn!!!

Dit topic gaat over gemeenten binnen de pkn (dus niet erbuiten) en de veranderingen die daar zijn opgetreden (of niet) na de scheuring.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2008 00:49

SimonT schreef:
Machiavelli schreef:
SimonT schreef:nee klopt, maar de bijbel is ook nu actueel dus de psalmen ook!
Niemand beweert van niet. Alleen is een vertaling uit 1773 niet bepaald up to date, op hele noten zingen ook niet en andere liederen kunnen een mooie aanvulling vormen op psalmen.

ja und? je ruilt je vrouw na 60 jaar toch ook niet in omdat ze niet meer van deze tijd is?

De beweging van het tegen zijn op hele noten zingen heb ik nog nooit een steekhoudend argument horen geven dus als jij het kan ga je gang

daar hebben we de 12 gezangen voor :wink:

Het hele noten zingen is ontstaan door het feit dat de psalmen aan een ongeletterde gemeente moesten worden aangeleerd. De voorzanger, doorgaans ook niet erg geschoold, verving de duivelse fluitenkasten (de orgels) en moest nieuwe teksten op vaak onbekende, Zwitserse melodieën aan analfabete mensen aanleren. Dat ging uitsluitend door het langzaam te doen, zodat het verheven taalgebruik in elk geval tot de mensen door kon dringen.

Van de oorspronkelijke, ritmische, Zwitsere marsliederen (want dat waren deze melodieën vaak) bleef niets over dan een aan stukken geschreeuwde psalm waarin elke bezieling op voorhand verstikt werd.

Jammer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 08 mar 2008 10:37

elbert schreef:Dit topic gaat over gemeenten binnen de pkn (dus niet erbuiten) en de veranderingen die daar zijn opgetreden (of niet) na de scheuring.

Dat klopt,

Ik zie ook dat er hersteld bij staat, ik als buitenstaander wie door de pkn eruit gezet is kan wel door vanuit mijn visie daar een antwoord opgeven, ook al ben ik nu bij een ander kerkgenootschap.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 mar 2008 13:07

kirdneh schreef:
elbert schreef:Dit topic gaat over gemeenten binnen de pkn (dus niet erbuiten) en de veranderingen die daar zijn opgetreden (of niet) na de scheuring.

Dat klopt,

Ik zie ook dat er hersteld bij staat, ik als buitenstaander wie door de pkn eruit gezet is kan wel door vanuit mijn visie daar een antwoord opgeven, ook al ben ik nu bij een ander kerkgenootschap.

Je visie, maar het gaat hier om het feit of er daadwerkelijk iets in je gemeente veranderd is. Dat kun je toch echt alleen maar merken als je erin zit.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2008 00:14

kirdneh schreef:
Race406 schreef:
Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK... :wink: Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk :)

Nee ik behoor niet tot de rechterzijde (komt dat hokjes denken weer naar voren) maar ik toets wel alles of het bijbels is of niet.

race406 schreef:Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.

En daar zijn sommige liederen op gebaseerd op de gedachtegoed van de remonstranten, daarom is kijken of het bijbels is een goed recht.

Ach, hokjes en vakjes, iedereen zijn eigen hokje dan maar? :)

Liederen toetsen of ze Bijbels zijn is goed. Het bij voorbaat afkappen van liederen niet.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 09 mar 2008 13:46

Flappie schreef:
Je visie, maar het gaat hier om het feit of er daadwerkelijk iets in je gemeente veranderd is. Dat kun je toch echt alleen maar merken als je erin zit.

Nee hoor ik weet wat er speelt en ik weet wat er (toen ik er nog in zat) allemaal was, tevens lees ik ook nog het kerkblad zo nu en dan en dan is het simpel na te gaan wat er veranderd is, want de kerkenraadsvergaderingen worden opgenomen in het kerkblad.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 mar 2008 14:31

kirdneh schreef:
Flappie schreef:

Nee hoor ik weet wat er speelt en ik weet wat er (toen ik er nog in zat) allemaal was, tevens lees ik ook nog het kerkblad zo nu en dan en dan is het simpel na te gaan wat er veranderd is, want de kerkenraadsvergaderingen worden opgenomen in het kerkblad.

Maar je draait niet meer mee in de gemeente en weet dus niet wat er, laten we zeggen 'dagelijks speelt'. Je bent geen gemeentelid meer van de betreffende gemeente. Het lijkt mij dat je pas daadwerkelijk kunt aanvoelen wat er veranderd is in het gemeenteleven. Geschreven woorden zeggen zeggen niet zoveel.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mar 2008 14:32

Ik merk bij ons in de gemeente dat de hechtheid en onderlinge liefde versterkt is!
Mooie ontwikkeling, jammer dat dit daar dan voor nodig is!

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 12 mar 2008 16:59

Flappie schreef:
kirdneh schreef:
Flappie schreef:

Maar je draait niet meer mee in de gemeente en weet dus niet wat er, laten we zeggen 'dagelijks speelt'. Je bent geen gemeentelid meer van de betreffende gemeente. Het lijkt mij dat je pas daadwerkelijk kunt aanvoelen wat er veranderd is in het gemeenteleven. Geschreven woorden zeggen zeggen niet zoveel.

Die geschreven woorden zijn beleids woorden dus hoezo weet ik niet wat er speelt, tevens gesprekken met pkn ers kunnen ook verhelderend zijn.

Terug naar “Archief”