Ik was laatst in de kerk...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Ik was laatst in de kerk...

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 19:20

... voor een bruiloft van vrienden van mij. Zij zijn allebei gereformeerd en ik ben totaal niet gelovig. Tijdens de preek werden de goddelozen voor van alles en nog wat uitgemaakt. Er deugde niks van :? Terwijl ik helemaal geen nare vent ben hoor :mrgreen: Dus mijn vraag: waarom worden alle mensen die niet in het bestaan van God geloven zo over 1 kam geschoren? Als ik die preker mocht geloven zijn het allemaal verschrikkelijk slechte mensen :| Terwijl ook ik m'n best doe om anderen te helpen en een goed mens te zijn :o Alleen zonder een God. Maakt me dat volgens "jullie" nou zo'n verschrikkelijk mens als gezegd wordt??

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 mar 2008 19:37

nee hoor er is niets mis met je :wink: met die dominee wel, die oordeelt er lekker op los, ik ken dit van vroeger toen ik ook naar de gereformeerde kerk ging.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 19:58

Ja inderdaad. Maar denk je dat de mensen die iedere zondag die preken aanhoren zo'n standpunt over gaan nemen? Want dat zou ik wel heel jammer vinden. Dan ben ik al voor gek verklaard nog voordat ze me kennen. Ik moet zeggen dat de refo's die ik ken, jong en oud, goed met me omgaan en me accepteren zoals ik ben (denk ik). Maar in het algemeen weet ik niet hoe het zit. Als ze de mening van de dominee zomaar overnemen zou ik dat best jammer vinden. Ik vind dat ze mij maar ook zichzelf daarmee tekort doen. Er kan op die manier nooit vriendschap of acceptatie ontstaan en dat kan nooit de bedoeling zijn... :(

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2008 20:06

Begin eens met aan te geven wélke gereformeerde kerk. Ik kan mij nl. niet voorstellen dat zo'n prediking - en dan nog wel bij een huwelijk, waarbij dús gasten zijn, gelovig of niet gelovig of anders gelovig - zou plaatsvinden binnen de voormalige Gereformeerde Kerken in Nederland, dus de GKN, nu PKN.

Marjo_lein
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjo_lein » 08 mar 2008 20:10

Nee, ik denk niet dat dat je een slecht mens maakt. Je kan zeker zonder God een goed mens zijn en goede dingen doen. Moet je nagaan hoe veel meer goed werk je kan doen met God ;).
Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.
<i>Prediker 3:12</i>

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 mar 2008 20:10

sterker nog, er staat in de bijbel dat gelovigen eigenlijk ongelovige moeten mijden.. ik sta dan ook totaal haaks op die mening.
meestal valt het in de praktijk wel mee omdat iedereen zijn draai aan het geloof geeft dus ik denk dat het wel meevalt in jou geval.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 20:23

Riska schreef:Begin eens met aan te geven wélke gereformeerde kerk. Ik kan mij nl. niet voorstellen dat zo'n prediking - en dan nog wel bij een huwelijk, waarbij dús gasten zijn, gelovig of niet gelovig of anders gelovig - zou plaatsvinden binnen de voormalige Gereformeerde Kerken in Nederland, dus de GKN, nu PKN.

Geen idee, ben er niet zo in thuis :mrgreen: Een kerk is een kerk voor mij, echt geen idee welke stroming het was :o

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 20:25

Marjo_lein schreef:Nee, ik denk niet dat dat je een slecht mens maakt. Je kan zeker zonder God een goed mens zijn en goede dingen doen. Moet je nagaan hoe veel meer goed werk je kan doen met God ;).

Maar dan zeg je dus eigenlijk dat mensen die wél met God leven beter (kunnen) zijn...

sela

Berichtdoor sela » 08 mar 2008 20:29

ik denk dat je dat 'jullie' genuanceerder kan zien.

voor die dominee is iedereen, ook mensen die elke zondag naar de kerk gaan, slecht. zo zit het 'gereformeerde' gedachtengoed in elkaar.
en je hebt geloof in de levende God nodig om niet meer slecht te zijn.
maar het vinden van dat geloof is nog niet zo eenvoudig: het moet je gegeven zijn.

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 20:34

sela schreef:ik denk dat je dat 'jullie' genuanceerder kan zien.

voor die dominee is iedereen, ook mensen die elke zondag naar de kerk gaan, slecht. zo zit het 'gereformeerde' gedachtengoed in elkaar.
en je hebt geloof in de levende God nodig om niet meer slecht te zijn.
maar het vinden van dat geloof is nog niet zo eenvoudig: het moet je gegeven zijn.

Ja, daarom zetten ik "jullie" ook tussen aanhalingstekens. Omdat ik juist niet alle gereformeerden over 1 kam wil scheren :D Want degene die ik ken zijn heel aardig 8)

Ik heb vroeger ook les uit de Bijbel gehad en mij werd altijd verteld dat God van iedereen houd :? Dus ook van mij zou je zeggen. Waarom hebben sommige mensen dan zo'n hekel aan ongelovigen :( Ik doe toch geen vlieg kwaad?

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2008 20:39

[quote=SJaak1"]Ik heb vroeger ook les uit de Bijbel gehad en mij werd altijd verteld dat God van iedereen houd Dus ook van mij zou je zeggen. Waarom hebben sommige mensen dan zo'n hekel aan ongelovigen Ik doe toch geen vlieg kwaad?[/quote]
Weet je, dat ik het eigenlijk heel goed van je vindt om het hier zo neer te zetten? Ik denk nl. dat in vrijwel alle kerken een bepaald taalgebruik is, waarbij niet stilgestaan wordt bij het feit dat er mensen voor het eerst zouden kunnen zijn, die er dus niks van begrijpen en al helemaal niet als gezegd wordt dat iedereen slecht is en niet deugt.

Ik vrees dat we soms mensen de kerk weer uitjagen, als ze voor het eerst komen. En dat er veel te weinig wordt nagedacht over wat we echt zeggen.

sela

Berichtdoor sela » 08 mar 2008 20:40

@ sjaak

misschien zijn dat 2 dingen. er zijn stenge kerken, dat weet je vast. en in die strengere kerken houdt God wel van mensen, maar kun je als mens niet automatisch zeggen dat God van je houdt. Ze hebben zeg maar zoveel ontzag voor God dat ze dat oneerbiedig vinden.

het 2e, waarom hebben sommigen dan zo'n hekel aan ongelovigen?.. 'tja.. dat is eigenlijk ook niet zo best, denk ik.

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 20:42

Riska schreef:[quote=SJaak1"]Ik heb vroeger ook les uit de Bijbel gehad en mij werd altijd verteld dat God van iedereen houd Dus ook van mij zou je zeggen. Waarom hebben sommige mensen dan zo'n hekel aan ongelovigen Ik doe toch geen vlieg kwaad?

Weet je, dat ik het eigenlijk heel goed van je vindt om het hier zo neer te zetten? Ik denk nl. dat in vrijwel alle kerken een bepaald taalgebruik is, waarbij niet stilgestaan wordt bij het feit dat er mensen voor het eerst zouden kunnen zijn, die er dus niks van begrijpen en al helemaal niet als gezegd wordt dat iedereen slecht is en niet deugt.

Ik vrees dat we soms mensen de kerk weer uitjagen, als ze voor het eerst komen. En dat er veel te weinig wordt nagedacht over wat we echt zeggen.[/quote]
Ja, het taalgebruik was inderdaad wat vreemd voor mij. Ik heb regelmatig aan vrienden naast me moeten vragen wat ze nou bedoelden :mrgreen: Die gaan wel iedere zondag. En ja, mij jagen ze de kerk niet uit. Ik kwam er eigenlijk alleen voor die bruiloft, maar ik heb niet de intentie om vaker te gaan ofzo :oops:

sjaak1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjaak1 » 08 mar 2008 20:47

sela schreef:@ sjaak

misschien zijn dat 2 dingen. er zijn stenge kerken, dat weet je vast. en in die strengere kerken houdt God wel van mensen, maar kun je als mens niet automatisch zeggen dat God van je houdt. Ze hebben zeg maar zoveel ontzag voor God dat ze dat oneerbiedig vinden.

het 2e, waarom hebben sommigen dan zo'n hekel aan ongelovigen?.. 'tja.. dat is eigenlijk ook niet zo best, denk ik.

Oke op die manier. Dat snap ik dan wel. Maar kunnen die mensen dan wel zeggen dat God een hekel heeft aan specifiek de ongelovigen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 mar 2008 21:00

@sjaak1: ik denk niet dat er verkondigd wordt dat God een hekel aan je heeft en ook niet dat gelovigen een hekel aan ongelovigen moeten hebben. Als je dat echt zo gehoord hebt, heeft de predikant z'n werk niet goed gedaan óf heb je het verkeerd begrepen.
Ik vermoed dat de predikant iets anders bedoelde: dat God niet wil dat je zondigt, terwijl ieder mens (ook kerkmensen) dat uiteindelijk tóch doen. Om maar heel concreet te zijn: met zondigen bedoelen we alles wat tegen Gods bedoeling ingaat. Gods bedoeling is dat we Hem liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf. Als we eerlijk zijn, doen we dat lang niet altijd. In de Bijbel is dat de achtergrond van het grote probleem tussen God en mens. De mens is niet meer zoals God die oorspronkelijk bedoeld heeft. En om die reden passen God en mens niet meer bijelkaar en is God inderdaad boos over onze zonden. Als daar niets aan zou veranderen blijft dat zo: dan heeft de mens geen enkele hoop meer dat hij/zij in harmonie met God samenleeft. Om dat te herstellen, heeft God Zijn Zoon naar deze aarde gestuurd, om de verbroken verhouding tussen God en mens te herstellen. En wie in die Zoon (Jezus) gelooft, mag delen in die herstelde relatie met God. Dat is uiteindelijk ook de bedoeling van elke preek, om je daarop te wijzen en om je daartoe op te roepen: geloof in de Heere Jezus, zodat je deelt in die herstelde relatie met God en volg Hem na.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”