Avondmaalviering.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Avondmaalviering.

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 12:32

Onze gemeente heeft een consulent die 15 km verderop (zijn eigen) (een) gemeente heeft waar hij als knecht van God mag voor gaan. Nu is er een soort probleem ontstaan over het rijden op zondag ( :? ). Officieel hoort de consulent van een vacante gemeente het avondmaal te bedienen. Maar omdat deze dominee niet op zondag mag reizen (van de kerkenraad) kan hij bij ons dus geen avondmaal viering bedienen. En nu krijgen we een andere dominee die het komt doen.

Hoe staan jullie hier tegenover? Wat vinden jullie hiervan?

Ik zelf vind het erg jammer.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 dec 2003 13:15

Ik vind het ronduit triest dat er zulke dingen gebeuren, waarbij het uiteindelijke doel van de zondag (rust, dag in het bijzonder afgezonderd voor God) vervalt tot een dag van: raak niet, smaak niet, roer niet aan.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 14:28

Tja, ik vind het gewoon zo jammer dat je gewoon niet aan andere gemeentens denkt. De dominee(s) mogen wel komen maar dan moeten ze op zaterdadg (of op wat voor dag dan ook) komen en maandag weer terug gaan.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 17:38

Het gaat er niet om wie het doet, maar wat het jou doet. Dat is belangrijker.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 18:24

Als dominee word je niet voor niets consulent van bepaalde gemeentens om je heen.

Als hij nu de enige in deze regio als dominee is (en dat is hij ook bijna, want 1 van de ds. vertrekt uit de regio) vind ik het zeer triest dat die ds. niet het avondmaal wil vieren omdat hij niet op zondag mag rijden.

Om te huilen. sorry hoor.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 dec 2003 19:20

inderdaad, ik vraag me echt af waar sommige mensen mee bezig zijn. en maar lachen als ze horen dat de farizeeën een wet hadden die bepaalde hoe ver men op de sabbat mocht reizen. ik vind dit echt een grote schande, om zo een andere gemeente het Heilig Avondmaal te onthouden, en waarom? OM EEN ZELFGEMAAKT WETJE!!!!

en waag het eens ze te beschuldigen van wetticisme.... Als nou die ds. voor zijn plezier een rondje met de auto ging maken (van mij mag hij overigens) dan kon ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar dat hij niet eens de heilige sacramenten mag bedienen, en deze zo aan een gemeente moet onthouden? dit is echt waanzinnig, en dan bedoel ik ook waanzinnig. wat was ook alweer de samenvatting van de wet? God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf toch?

ik besef dat ik door hier zo hard uit mijn slof te schieten me ook schuldig maak aan overtreding hiervan, maar dit vind ik echt zo erg...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 dec 2003 20:03

Begrijpelijke reacties, toch een kleine nuance...

Er vertrekt een ds., de consulentschappen moeten nog opnieuw worden verdeeld. Het lijkt me toch sterk dat nu er 1 ds. overblijft in de classis aldaar er geen avondmaalsviering plaats zal gaan vinden, alleen vanwege het rijden.
Wat ik zeggen wil: even afwachten wat het verdelen van de consulentschappen oplevert.
Misschien moeten ze andere predikanten gaan invliegen.

Ten tweede...
Het wordt hier op de predikant geschoven.
Hoewel zo'n man ook mondig moet zijn, moet de kritiek niet zich in eerste instantie richten op hemzelf. Het is de kerkenraad van de desbetreffende gemeente die hem tegenhoudt. Misschien heeft hij hierin wel een andere mening.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 dec 2003 20:08

hoe zou de kerkenraad reageren op mensen die niet naar de kerk komen omdat ze 15 km van de kerk wonen? omdat ze de auto niet nemen? moet je dan niet naar de kerk gaan? moet je naar een kerk gaan die niet past bij jouw en die misschien om de hoek is? :?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 20:39

Night schreef:Begrijpelijke reacties, toch een kleine nuance...

Er vertrekt een ds., de consulentschappen moeten nog opnieuw worden verdeeld. Het lijkt me toch sterk dat nu er 1 ds. overblijft in de classis aldaar er geen avondmaalsviering plaats zal gaan vinden, alleen vanwege het rijden.
Wat ik zeggen wil: even afwachten wat het verdelen van de consulentschappen oplevert.

Ten tweede...
Hoewel zo'n man ook mondig moet zijn, moet de kritiek niet zich in eerste instantie richten op hemzelf. Het is de kerkenraad van de desbetreffende gemeente die hem tegenhoudt. Misschien heeft hij hierin wel een andere mening.

Het is bij deze gemeente altijd al een punt geweest.
Voordat jij een beroep krijgt weet je echt wel wat voor een gemeente het is (en dan bedoel ik de kerkenraad).

Die ds. mag gerust blijven slapen. Vind ik niet vreemd.
Maar om een andere ds. die verder weg moet komen, hier het avond maal komt bedienen. Terwijl 15 km. verderop een ds. is die niet mag rijden op zondag om het avondmaal te vieren.

Sorry maar hier word ik niet vrolijk van.

(of ben ik misschien toch erg dom om dat niet te snappen?)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 dec 2003 20:53

Klopt, het is bij deze gemeente altijd een probleem geweest.
(overigens elders in Nederland ook. Daar is alleen het probleem minder groot doordat er genoeg consulenten zijn).

Daarom vraag ik me dus ook af hoe het nu zal gaan nu er 1 ds. is en de consulentschappen "verdeeld" moeten worden.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de kerkenraad zn standpunt vast kan houden en er dus in diverse gemeenten geen avondmaal bediend kan worden. Daar moet een oplossing voor komen.
Blijven slapen is dan inderdaad het eerste waar je aan denkt.

Overigens denk ik niet dat een ds. zijn goddelijke roeping om naar een bepaalde gemeente te gaan niet op zal volgen omdat de kerkenraad daar standpunten heeft die hijzelf niet in die mate onderschrijft.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 22 dec 2003 20:57

Evelien schreef:

Ten tweede...

Het is bij deze gemeente altijd al een punt geweest.
Voordat jij een beroep krijgt weet je echt wel wat voor een gemeente het is (en dan bedoel ik de kerkenraad).

Die ds. mag gerust blijven slapen. Vind ik niet vreemd.
Maar om een andere ds. die verder weg moet komen, hier het avond maal komt bedienen. Terwijl 15 km. verderop een ds. is die niet mag rijden op zondag om het avondmaal te vieren.

Sorry maar hier word ik niet vrolijk van.

(of ben ik misschien toch erg dom om dat niet te snappen?)

Ik vraag me eigenlijk wel eens af, of in dat soort gemeentes het ook niet wordt afgekeurd dat mensen naar de kerk gaan op zondag. Daarvoor moet je je dan toch ook inspannen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 22:01

Night schreef:Klopt, het is bij deze gemeente altijd een probleem geweest.
(overigens elders in Nederland ook. Daar is alleen het probleem minder groot doordat er genoeg consulenten zijn).

Daarom vraag ik me dus ook af hoe het nu zal gaan nu er 1 ds. is en de consulentschappen "verdeeld" moeten worden.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de kerkenraad zn standpunt vast kan houden en er dus in diverse gemeenten geen avondmaal bediend kan worden. Daar moet een oplossing voor komen.
Blijven slapen is dan inderdaad het eerste waar je aan denkt.

Overigens denk ik niet dat een ds. zijn goddelijke roeping om naar een bepaalde gemeente te gaan niet op zal volgen omdat de kerkenraad daar standpunten heeft die hijzelf niet in die mate onderschrijft.

Bij sommige punten heb ik dan weleens mijn vraagtekens. Dan denk ik weleens van, waarom hebben ze zulke regels gesteld.

Als je kijkt in de regio waar ik kerk. Zijn er weinig ds. in de omgeving. Ik zo kan er (maar) een paar noemen. En ik wil niet klagen over leesdiensten enzo. Dat vind ik (soms) echt heel niet erg.

Er is bij ons 1 keer gebeurd dat er een emeritus predikant het heilig avondmaal bediende. (wat volgens mij niet eens een regel is binnen onze kerkverband, of zit ik verkeerd) Deze dominee, mag het van mij betreft ook doen. Terwijl deze ds. vaak bij ons preekt.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 23:30

jongens, als het functioneren van een gemeente afhangt van de poppetjes die erin zitten of erger nog: van de functie diee ze hebben ben je erg fout bezig.

wat is er nu mooieder dan het avondmaal te vieren? Wat heb je er voornodig? een aantal mensen, brood en wijn. En hoppatee! Deel het brood!

Denk je dat al die huisgezinnen die avondmaal vierden elke avond een dominee op bezoek hadden?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 dec 2003 23:44

De afspraak is dat er een predikant bij het avondmaal voorgaat. Dat is gewoon een gegeven. Of je het daar mee eens bent of niet. Het is echter wel een probleem als er geen predikanten zijn en het functioneren van de eventueel nog wel aanwezige predikanten wordt ernstig belemerd door afspraken binnen eigen gemeenten. Volgens mij zou het zo moeten zijn dat de predikant aan een gemeente verbonden is maar ook aan het hele kerkgenootschap. In eerste instantie moet hij zich dus houden aan de afspraken binnen de eigen kerk. Echter als een andere gemeente een dringend beroep op hem doet valt hij onder de verantwoordelijkheid van die kerkenraad en onder die afspraken, als daar geen probleem is over het reizen kan deze predikant prima langs komen. Uiteraard heeft de eigen kerkenraad wel een stem, maar zullen ze toch wel moeten meewerken.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 dec 2003 00:02

Het zou mij niet verbazen dat men zondagsrust toch belangrijker acht dan avondmaalsviering.

Night schreef:Misschien moeten ze andere predikanten gaan invliegen.

Om dit te voorkomen heeft men ooit het curatorium bedacht.

Night schreef:Ten tweede...

De kritiek richt zich volgens mij ook op de kerkenraad in dit geval.

Terug naar “Archief”